Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Glutenfrit brød

Madlavning

Serenity
Forum-indlæg: 1615
Område: Nordjylland
Dato: 15/4 2017 23:08

Jeg har købt noget dejblanding med boghvede og hvedestivelse. Det smager egentligt ok når jeg har bagt det i ovnen, men jeg kunne godt tænke mig at peppe det lidt op. Nogen forslag?
Zhcoop
Forum-indlæg: 544
Opskrifter: 7
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 15/4 2017 23:13

Hvedestivelse? indeholder det ikke gluten?

Tænker nogle frø og kerner ville være godt i brød, evt læg dem i blød først eller overhæld med kogende vand for at bløde dem lidt op, så bliver det mere softkerne-agtigt. Brug fx solsikke, hørfrø, sesam, græskar, hampefrø eller hvad du har i skabet/lyst til. Jeg kan personligt godt lide at komme mange frø og kerne i mine brød. evt nødder hvis det skal være vildt! heh.
Serenity
Dato: 15/4 2017 23:41 | Indlæg redigeret den: 15/4 2017 23:43

Maximum 0,2 mg gluten per 100 gram så det er så lidt at det ikke har noget at sige når man ikke har en alvorlig gluten allergi. Solsikke og hørfrø er udelukket for mig da brødet er noget jeg vil spise dagligt og der er vist for meget cyanid i dem. Nødder og hampefrø kunne måske være en ide. Jeg overvejer også at prøve med grøntsager.
-Benedikte
Forum-indlæg: 29
Dato: 16/4 2017 12:08

Rosiner?(:
Zhcoop
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/4 2017 20:17

Ok [: er ikke så meget inde i glutenfri-bagning, men spændende er det, har lige købt noget husk at lege med.

Det er vel meget godt at skifte lidt indgredienser ud fra gang til gang - jeg plejer at komme lidt forskelligt i mine brød, så de er aldrig det samme, det synes jeg er meget sjovt.

Revet gulerød kan også være sjovt. Havde ikke lige overvejet rosiner, men nu jeg tænker over det, så har jeg spisten del brød hvor der indgik tørrede frugt; gojibær, dadler, tranebær, rosiner...
Havskildpadden
Forum-indlæg: 20
Område: Ikke oplyst
Dato: 17/4 2017 09:14

Spinat og krydderier?:-)
Serenity
Dato: 28/6 2017 19:19

Har givet op. Jeg er virkelig dårlig i et køkken. nogen der kender noget godt glutenfrit færdiglavet brød som kan købes i et af de store landsdækkende supermarkeder?
Serenity
Dato: 28/6 2017 22:54

Fandt noget i Løvbjerg. Det koster bare en bondegård og jeg er i tvivl om hvor sundt det er. Men trods alt nok sundere end peanuts og chips som jeg ellers ville have spist til morgenmad.
Zhcoop
Dato: 28/6 2017 23:14

...er mysli så ikke bedre? havregryn er ret billigt...
Serenity
Dato: 28/6 2017 23:34 | Indlæg redigeret den: 28/6 2017 23:35

Måske, men det spiser jeg ikke. Jeg gider ikke pesticider(i sundt mad), og havregryn er en af de varer, hvor at hvis man køber det økologisk, kan der nemt være æg fra insekter i pakken. Jeg har flere gang været ude for at en pose havregryn var fyldt med småkravl.