Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Lidt hjælp til at spise vegansk

Madlavning

Curator
Forum-indlæg: 608
Område: KBH
Dato: 13/5 2018 18:14

- jeg spiser ofte stor portion ris der lige er vendt i 4 gram smør som tilbehør til mine grøntsager. Noget vegansk alternativ til smør her?

- spiser havregrød baseret på vand og 150 ml. ko-mælk. Nu vil jeg forsøge mig med havremælk uden tilsat sukker men hvilken havremælk er den bedste? Prisen er mindre vigtig, da der ikke skal bruges så meget.

- ønsker veganeropskrift på kartoffelmos

- ønsker gode opskrifter på både hvide bønner i tomat og linserret. Sidstnævnte må gerne være med kartofler men ikke nødvendigvis. Opskrifter gerne udførligt beskrevet.

Forresten må der ikke være nogen sojaprodukter

:)

Ukendt
Forum-indlæg: 31
Dato: 24/5 2018 21:03

Naturli har en plantebaseret smør, som er helt vildt god!

Derudover så prøv havregrød baseret på vand istedet for mælken. :)
Curator
Dato: 20/6 2018 08:52 | Indlæg redigeret den: 20/6 2018 08:55

@ukendt
Tak for tippet.

Vandbaseret havregrød kan være okay -- sommetider -- forudsat gode gryn, men selvom fiberrige gnaver sulten 2-2,5 time efter. Mælk med proteiner (evt. fedt) giver længervarende mæthed (og tilfredshed).

Desværre er veganske mælkeertstatninger generelt af pivringe kvalitet, der er tal om noget dyrt og tyndt sjask. Dog, til min store glæde, har jeg lige opdaget Aldi Økolivet's mandeldrik med hele 4,3 gram mandelfedt pr. 100 ml! Det er 10% mandel modsat konkurrenters 5%. Sagt anderledes, det giver det en god grød. Det er enestående oplevelse med mælkealternativer.

Veganere burde i min optik lægge pres på producenter for at bruge LANGT flere nødder i mælkealternativerne. Der bør fokuseres mindre på etiske argumenter og mere på at højne den veganske fødevarekvalitet. Det vurderer jeg er flaskehalsen.

@marianne123
Man skulle være fisk.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 576
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 21/6 2018 22:09

Du kan forsøge at lave dine egne plantedrikke, så bestemmer du selv hvor tynde/kraftige de skal være, og du kan undgå tilsat sukker.

Jeg giver dig i øvrigt helt ret i, at der bør bruges flere kræfter på at højne kvaliteten af de mange veganske produkter, der i denne tid finder vej til butikkernes hylder - bl.a. såkaldt vegansk ost, lavet af stort set ren kokosolie tilsat farve- og aromastoffer med 0% protein - det er ikke just noget, jeg har lyst til at byde min krop!

Vegansk opskrift på kartoffelmos? Jeg tilsætter en smule grøntsagsbouillon (det "smelter" fint i den varme kartoffelmasse) og moser så bare de kogte kartoffelskiver med en smule af kogevandet. Smager til med salt (gerne urtesalt), peber, basilikum og tamari evt. gærflager eller lidt miso.

Linseret? Har du prøvet at lave Dahl? Eller kogte grønne linser, som, når de er færdigkogte, overhældes med en marinade af finthakket rødløg, hvidløg, olivenolie, citron og krydderurter/krydderier efter smag?

Hvide bønner (og andre bønner) i tomat er vel bare udblødte, kogte bønner serveret i din yndlingstomatsauce (Løg, tomater (friske eller fra glas) som koges ind og smages til med hvidløs og krydderier)?
Fib-Spurven
Dato: 21/6 2018 22:12

Lige et PS til din havregød - jeg koger havregrød med vand med tilsætter lidt mandelmel, idet jeg tænker, at mandelmel plus vand jo stort set er det samme som mandelmælk. Og skal min grød mætte mere tilsætter jeg lidt kokosfibermel, som både indeholder fibre og en stor andel protein.
Curator
Dato: 11/7 2018 16:06

Tak for svar Fib-spurven.

Jeg må se om jeg orker det med plantemælken.

Grøntsagsboullion i mos prøver jeg af.

Grønne linser af ekstra fin kvalitet har jeg tilfældigvis lige købt til billige penge i Irma, så jeg prøver dit råd af.
Fib-Spurven
Dato: 12/7 2018 21:03

Disse stuvede linser er også værd at afprøve:
http://kirstenskaarup.dk/pandestegt-spidskaal-med-floedestuvede-linser/