Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Ukogte kikærter

 

Madlavning

Mickro89
Forum-indlæg: 1
Område: Ikke oplyst
Dato: 12/9 2019 15:07

Jeg har læst og søgt og Google og læst noget mere. Og intet stemmer overens.
Samvirke skriver man IKKE behøver koge kikærter efter udblødning.
Alle andre skriver man skal.

Såååh SKAL eller skal man ikke
?

Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 13/9 2019 14:44


Kikærter behøver ikke kogning - du kan bruge udblødte og ukogte kikærter til falaffelfars. Til hummus skal kikærterne være kogt efter udblødning. Så ja, du kan både bruge kikærterne før eller efter udblødning - det kommer an på, hvad du skal bruge dem til.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 13/9 2019 18:27

@ Fib-Spurven:

Falafelfars er ikke et eksempel på indtagelse af ukogte udblødte kikærter, da farsen efterfølgende varmebehandles/frituresteges.

@ Mickro89:

Kikærter indeholder en række "antinutrients" som kan interferere med fordøjelsen. Du kan eliminere en del af disse ved udblødning og opvarmning.
Rå udblødte kikærter er ikke ligeså problematiske som rå bønner og evt. følgevirkninger vil snarere være generende end decideret farlige for dit helbred.

Hvor grænsen går afhænger af hvor længe kikærterne udblødes, hvor mange du spiser og hvor følsom din krop er overfor de komponenter der forbliver efter udblødningen (men ville være blevet yderligere reduceret af kogning/opvarmning).

Hvis du intenderer at spise store mængder ikke-opvarmede kikærter bør du overveje at spire dem. Du kan evt. læse mere her; https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jafc.6b02629 (skriv hvis du ikke kan få adgang til den fulde tekst, men gerne vil læse artiklen).
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 15/9 2019 10:58

Jeg har så misforstået spørgsmålet - beklager.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 15/9 2019 21:02

Ellers misforstod jeg det.

Nu har trådstarter under alle omstændigheder fået svar på begge scenarier (rå udblødte og/eller udblødte der steges/opvarmes, men ikke koges).

Jeg vil for god ordens skyld indskyde at alle der påstår at kikærter til falafler skal koges (modsat Fib-Spurven) burde have en tur i gabestokken.