Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Frysning af hakkede løg

Madlavning

Serenity
Forum-indlæg: 1694
Område: Nordjylland
Dato: 2/4 2020 22:53

Jeg hader at gøre rent efter madlavning, og jeg er begyndt at spise mange løg. Er der nogen her som kan se noget problem i at hakke løg nok til fx en måned, og så fryse dem ned? De bliver ikke varmebehandlet først. Bare rå hakkede frosne løg. Kan der være et problem mht. svampesporer eller lignende? Jeg spørger fordi jeg ved at fx frosne grøntsager i butikkerne er blevet varmebehandlet før frysning.
Hengiven
Forum-indlæg: 3
Område: Sjælland
Dato: 3/4 2020 15:04

I følge Råvareguiden, https://www.raavareguiden.dk/groentsager/loeg.html, kan løg i tern godt fryses, men der står de skal svitses først. Det gør det selvfølgelig lidt mere besværligt, men kunne måske være en mulighed. Prøv at søge på frysning af rå løg eller lignende. Jeg er begyndt på at konservere hakket hvidløg i olie og opbevare det i køleskabet. Måske kan man også gøre det med alm. løg? Jeg vil tro at de kan, men har aldrig prøvet det. Med hvidløg fungere det rigtig godt, så kan man lige tilføje lidt hvidløgsolie til retten uden at få hvidløg på fingrene :)
Serenity
Dato: 3/4 2020 23:40 | Indlæg redigeret den: 4/4 2020 11:41

@Hengiven
Tak. Ved du om det skal være svitsning eller om man bare kan koge dem kort? Jeg vil gerne undgå at komme olie på indtil jeg steger dem.
Hengiven
Forum-indlæg: 3
Område: Sjælland
Dato: 7/4 2020 13:29

Jeg har forhørt mig hos en køkkenkyndig, som siger man sagtens ville kunne fryse rå løg. Hun nævnte også at man kan fryse rå porre. Det er jo også nemmere at løsfryse løg og så tage den mængde op man skal bruge !ja
Serenity
Dato: 8/6 2020 15:17

@Hengiven
Tak. Det har jeg gjort i et stykke tid nu. Det er virkelig nemt at lave mad når man har fryseren fyldt med poser med skiveskårne løg og bare lige skal stege dem og koge lidt ris eller kikærter. Så er det pludselig ikke så slemt at lave mad.