Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

At "koge væden ind"??

Madlavning

asdfggg
Forum-indlæg: 1
Område: Ikke oplyst
Dato: 14/4 2020 17:44

Jeg prøver at følge en opskrift, men så siger den "lad dem simre i ca. 3 – 5 minutter, hvorefter de tages af panden. Kog dernæst væden ind og monter til sidst med lidt smør og drys lidt frisk hakket salvie i."

Hvad i alverden betyder det at koge væden ind??
Jeg har googlet det på alle måder jeg kan tænke, og jeg kan kun finde flere opskrifter der siger det uden at forklare hvad det betyder.

Det er også svært at finde madlavnings forummer, det her var det tætteste på jeg kunne finde..

Er der nogen der kan hjælpe?
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 616
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 15/4 2020 09:31

Nu ved jeg ikke, hvad det er, der steges, men "dem", der refereres til i opskriften, altså det du har stegt på panden, tages, som der står af panden. Læg "dem" på en tallerken, et fad eller lign., mens den væske, der er tilbage på panden bliver på panden, som stadig står på den tændte kogeplade. Lad væsken koge, skru evt. op for varmen,(derved fordamper en del af vandet), indtil der er mærkbart mindre væske. Man koger som regel ind, til cirka halvdelen af væsken er fordampet. Tag panden af varmen, tilsæt smørret, mens du pisker, så saucen jævner sig. Tilsæt til sidst salvien og/eller evt. andre krydderier.

Se også https://www.google.dk/search?ei=4NKWXtuLHJHergSM_K9w&q=hvad+betyder+at+koge+ind&oq=hvad+betyder+at+koge+ind&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIFCCEQoAE6BAgAEEc6BggAEBYQHjoCCAA6CAghEBYQHRAeShIIFxIOMTAtMjI2ZzM4MGcyMjFKDAgYEggxMC0yZzVnOFDesQhY7PIIYNGHCWgAcAJ4AYAB-gSIAY1BkgELMC41LjMuMy40LjeYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwjb--WZjuroAhURr4sKHQz-Cw4Q4dUDCAs&uact=5#spf=1586942844733

https://www.google.dk/search?ei=4NKWXtuLHJHergSM_K9w&q=hvad+betyder+at+koge+ind&oq=hvad+betyder+at+koge+ind&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIFCCEQoAE6BAgAEEc6BggAEBYQHjoCCAA6CAghEBYQHRAeShIIFxIOMTAtMjI2ZzM4MGcyMjFKDAgYEggxMC0yZzVnOFDesQhY7PIIYNGHCWgAcAJ4AYAB-gSIAY1BkgELMC41LjMuMy40LjeYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwjb--WZjuroAhURr4sKHQz-Cw4Q4dUDCAs&uact=5#spf=1586942844733

God køkkentjans til dig :-)