Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Maden juleaften, hvad spiser i?

Madlavning

Sider: 1 2 3 > >>
Ditte_Ka
Forum-indlæg: 320
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 19/12 2009 18:53

Hej alle,
Jeg tænkte det kunne være rigtig sjovt at høre hvad i allesammen spiser juleaften i år? Har i nogle helt specifikke vegetar-juletraditioner? Mor skærer nøddestegen til, eller sådan noget :) ?

For at starte med mig:
Jeg bliver den eneste vegetar i år, og jeg har stadig ikke besluttet mig. Sidste år spiste jeg tofu i chilibean sauce med grøntsager og flodrisnudler, men det passede slet ikke i den heftige duft af and og flæskesteg (og min lille nevø spiste næsten al min tofu).
Jeg har overvejet et rigtigt stort indisk måltid, med flere karryer (hedder det virkeligt det?), Raita, frisk chutney og naan, jeg tænkte det ville kunne matche duften. Men jeg tænker, at fra næste år skal vi have en fast tradition, så bebse kan komme til at holde lige så meget af dets specielle julemad, som andre holder af deres.. Det bliver sjovt at finde på :)
mumitrold
Forum-indlæg: 1236
Opskrifter: 13
Dato: 19/12 2009 19:12

Jeg skal have gulerodskage, sushi, banan/vanillie is, altsammen i rå udgaver ..og nå ja, en rå udgave af julesild :)! men...nok ik lige i den rækkefølge ;)
Skipper Skræk
Forum-indlæg: 1232
Opskrifter: 1
Dato: 19/12 2009 19:21

Mine forældre plejer at kigge opskriftbogen igennem og finder på noget jeg kan spise, som de så også laver. Så ved ikke helt hvad jeg skal have endnu andet end en nisse øl :D
~Christina~
Forum-indlæg: 516
Dato: 19/12 2009 20:13

For os er det første jul som vegetarer, så vi skal til at skabe en juletradition. :) Vi skal have butterdejspakker fyldt med jordskokkepostej. Det er testet og godkendt. :D Postejopskriften er fra "Det kærlige køkken". Dertil skal vi have rødkålssalat, brunede kartofler, rösti og så ris a la mande med kirsebærsauce til dessert.
Skipper Skræk
Dato: 19/12 2009 20:19

Lyder som en rigtigt godt sammensat jule mad, ChristinaW! nom noom nomnomnomnom
Malkavia
Forum-indlæg: 746
Opskrifter: 6
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/12 2009 20:19

Jeg laver en nøddesteg og en svampe-rødvinssauce, og resten af tilbehøret (hvide kartofler, brunede kartofler og rødkål) bliver lavet, så jeg også kan spise det. Til dessert regner jeg med at købe noget is - har aldrig været så vild med risalamande, så gider ikke at lave noget kun til mig selv.
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 19/12 2009 20:33

Min mor laver and, brunkartofler, hvide kartofler, brun sovs, rødkål, waldorffssalat, julesalat, Ris a la mande! Er der noget jeg har glemt?? :P Hvis det ikke er MEGA MEGET traditionelt, så har min mor det bare ikke godt.. (tror hun ihvertfald).. jeg tør ik engang at tage en nøddepostej med..

Men jeg glæder mig alligevel til at komme hjem til jul.. Det er jo heldigvis ikke pga maden jeg kommer.. hehe
~Christina~
Dato: 19/12 2009 20:45 | Indlæg redigeret den: 19/12 2009 20:46

Tak Granatæble, jeg glæder mig også rigtig meget. :D
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Dato: 19/12 2009 22:39

Ditte: det hedder en Thali altså en slags menu, med mange curryér til en person og det er noget af det bedste jeg ved ;)

Christina: kunne du skrive opskriften herinde? Det lyder bare vildt lækkert.

Jeg skal i år holde jul med min egen familie, så min faster (der er vildt god til at lave mad) laver noget til mig, det er forskelligt om hun laver noget der passer til juletilbehøret, så får jeg min egen sovs, eller noget helt andet (det har f.eks. været fyldt pandekager) jeg er normalt ikke kræsen men julemaden siger mig ikke noget rødkål, brune kartofler og ris ala mande kan jeg slet ikke lide. Derudover er det mig der køber konfekt og chokolade, så jeg køber noget jeg kan lide og som er øko og godt. Så drikker vi juleøl (alle mulige eksotiske) og masser af portvin (min far kører bilen ;) ) Jeg glæder mig som et lille svin i år, vi har valgt kun at købe gaver til børnene så det bliver ikke så stressende og dyrt og det er dejligt.
De eneste gaver jeg får, har jeg fået, sko af min mor (se i tråden, sko der ikke er lavet af læder, og en rejse over nytår til budapest, som mig og Rune har givet hinanden.

Glædelig jul allesammen kh Anja
Kilroy
Forum-indlæg: 2782
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Dato: 20/12 2009 11:30

Skal være 3 dage i sommerhus sammen med min søde mor :D.
Da hun er helt ligeglad med jul, og jeg hader jul, kunne det nemt ende med vegedeller og et kartoffelovnfad og lidt karrytilbehør - eller spinatlasagne, som min mor også er ret vild med. Hun er slet ikke veg, men det eneste non-veg, hun måske spiser de dage er en sildemad eller to ;)
Ditte : det lyder dæææælme nice med en god omgang curries og tilbehør *savle savle*
Hav en hyggelig torsdag aften rundt omkring i stuerne !!!
~Christina~
Dato: 20/12 2009 19:01

Jeg vil gerne dele min opskrift med dig Anja (nå ja og alle jer andre;) ), men jeg er i tvivl om jeg må når den kommer fra en opskriftbog...
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 20/12 2009 19:23 | Indlæg redigeret den: 20/12 2009 19:40

Christina - jeg ville ikke kommentere det, men siden du selv lægger ud....... ;)

Det må du IKKE for der er selvfølgelig copyright. En af mine venner brugte et billede som han havde fundet på nettet og lagde det på sin egen blog. Det blev opdaget og kostede ham 8.000kr. Han fjernede straks billedet og kontaktede sin advokat, som forklarede ham, at efter flere retssager var det altså prisniveauet, så han havde ikke én chance for at slippe - og jeg har hørt at det er nogenlunde det samme for opskrifter.

Og det gælder selvfølgelig ikke kun fra opskriftsbøger - det gælder også fra blogs og hjemmesider. Der er overhovedet ingen forskel. Copyright er copyright. ;)

MEN hvis du bare ændrer én ingrediens i en opskrift, så har du lov til at kalde den din. Det betyder, at du kan faktisk bare tilføje et nip paprika - eller sådan noget lignende. Jeg ville dog selv mene, at det ville være både frækt og provokerende, så det kunne jeg aldrig selv finde på. Og skulle man havne i en retssag, så ville jeg måske heller ikke være helt sikker på hvordan dommeren ville forholde sig til sagen. Jeg synes der skal ændres noget som gør, at jeg med god samvittighed kan kalde opskriften for min før jeg offentliggør den nogen steder.

Da vi var til julefrokost havde jeg bagt småkager og der var flere som spurgte om opskriften. De opfordrede mig til at lægge den ud her på siden, men det afslog jeg af samme grund. Til gengæld tilbød jeg at sende den via email!!!

Carrot
Forum-indlæg: 215
Område: Fyn
Dato: 20/12 2009 20:26

Jeg har tænkt mig at lave: Nøddesteg med vegetarisk brun sovs. Og så spiser jeg samme tilbehør som min familie: kartofler, brune kartofler og franske kartofler, efterfulgt af ris'ala'mande.
~Christina~
Dato: 21/12 2009 13:53

Tak Jens det tænkte jeg jo nok. Jeg har faktisk ændret lidt i den, så er det jo min. ;) Ej spøg til side, jeg vil i stedet opfordre folk til at købe "Det kærlige køkken" af Kirsten Skaarup, en ganske udemærket bog. :)
JensD
Dato: 21/12 2009 14:03 | Indlæg redigeret den: 21/12 2009 14:03

ChristinaW og alle andre: Kirsten Skaarup har for nyligt fået sin egen blog. Hvis man er heldig kommer opskriften måske der på et eller andet tidspunkt: http://kodfrifredag.wordpress.com/
Kat
Forum-indlæg: 449
Opskrifter: 13
Område: Århus
Dato: 21/12 2009 16:52

Jeg er også lidt lost og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal spise juleaften. Sidste år spiste jeg advocado salat og en kartoffel.. lidt kedeligt.
JensD
Dato: 21/12 2009 19:23

MissVegan - Jeg ville ønske at du har ret, for jeg ville gerne lægge mange flere opskrifter på min blog - men jeg tør ikke rigtig tro på dig. Sorry! ;) Jeg har nemlig mine informationer fra en bekendt som arbejder med den slags på et forlag der blandt andet udgiver kogebøger.

Tænke tænke...... jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor man kunne få den slags opklaret sådan fuldstændig sort på hvidt.

Carrot
Forum-indlæg: 215
Område: Fyn
Dato: 21/12 2009 19:27

Tak Jens det tænkte jeg jo nok. Jeg har faktisk ændret lidt i den, så er det jo min. Ej spøg til side, jeg vil i stedet opfordre folk til at købe "Det kærlige køkken" af Kirsten Skaarup, en ganske udemærket bog.
et

Jeg har den, men personligt kan jeg meget bedre lide: "Vegetarisk kogebog" af Inga-Britt Sundqvist.
CharlotteMai
Forum-indlæg: 43
Opskrifter: 5
Område: Østjylland
Dato: 21/12 2009 20:43

jeg spiser det de andre spiser
kan ikke så zippet så at der er noget ande fong i sovsen er helt okay
vi bliver 17 mennesker og forlanger ikke de skal lave noget specielt til mig
Skipper Skræk
Dato: 21/12 2009 20:52

Synes nu ikke det er sippet at man ikke ønsker at spise dyr :) om det er dets afkog eller hvad det er. Man er hvertfald ikke vegetar hvis man gør :P
Synes faktisk det indirekte var sippet at sige man er sippet fordi man får ens elskede mor til at lave en nøddepostaj så hun ved hun gør aftenen rigtig skøn for sin søn - i mit tilfælde.

Sider: 1 2 3 > >>