Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hørfrøslim

Madlavning

DenBlaaKat
Forum-indlæg: 765
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 18/3 2010 15:48

Davs :D
Der er flere af jer som har snakket om hørfrøslim. Det lyder ikke videre delikat, men hvis det fungerer som æggeerstatning og smager fint, vil jeg meget gerne vide hvordan man laver det, køber det? :)
DenBlaaKat
Dato: 18/3 2010 16:47

Tak! :D
Veganissen
Forum-indlæg: 214
Område: Odense
Dato: 18/3 2010 20:53

Hej

Jeg bruger det med stor succes. Jeg gør flg.:

4 dl hørfrø og 4 dl vand kommes i en lille gryde. Koges under omrøring i 5 minutter. Herefter sies "slimen" fra. Hørfrøslimen skal være kølet af før brug. De kogte hørfrø kan fint bruges i anden madlavning eller bagning.

½ dl af "slimen" svarer ca til et æg. Hørfrøslimen kan holde sig i køleskabet ca 4 dage.
Det giver ingen smag i kager og brød.

Jeg har netop bestilt et æggeerstatnings produkt fra orgran hjem. Sådan til akut bage lyst ;)

DenBlaaKat
Dato: 20/3 2010 20:42

5 dl vand, 50 gram hørfrø eller 4 dl vand og 4 dl hørfrø? Det er jo en KÆMPE forskel, nogle meninger om hvad der fungerer bedst??
delete
Forum-indlæg: 160
Område: Andet
Dato: 20/3 2010 21:16

Jeg måler ikke, det er min erfaring at der ikke behøves særlig meget hørfrø.
Jeg lader det bare koge op og pisker med et piskeris indtil det har konsistens som æg, det er ikke kompliceret så synes bare man skal kaste sig ud i det uden opskrift.
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/3 2010 00:50

Nej nej - det virker da vanvittigt at bruge 4 dl hørfrø til 4 dl vand. Veganissen - har du evt. skrevet forkert? Det er min blog der linkes til - 50 g. hørfrø til 5 dl vand er helt perfekt. Jeg har fundet opskriften andre steder på nettet dvs. hvor denne mængde stod anført flere forskellige steder.

Pøj med det blå kat! (Det smager i øvrigt fint - dvs. ikke af så meget ;) )

Veganarchy
Forum-indlæg: 14
Dato: 21/3 2010 03:31

Da mine homies og jeg efterhånden har gjort det til en sport at udvikle veganske erstatninger for stort set alt, så har vi selvfølgeligt også eksperimenteret en del med hørfrø. Mine erfaringer indtil videre er, at blandingsforholdet kommer meget an på hvad du skal bruge "slimen" til. I bagværk o.l., hvor æggeerstatningen ikke i sig selv er en "bærende" ingrediens, kan man sagtens lave den langt tyndere end hvis man f.eks. skal lave vegansk mayonaise, hvor det jo netop er dén ingrediens der binder det hele sammen.

...og når først man har knækket koden, så venter der en uforglemmelig verden af vegansk smørrebrød:D

P.s. til mayo er blandingsforholdet ca. 4 dele vand til en del hørfrø;)
PAX
Forum-indlæg: 595
Dato: 21/3 2010 19:36

Kan man lave "skum" der bliver så stiv som æggehvide ?
Mener til at lave flødeboller mm.
Sofie.
Forum-indlæg: 193
Opskrifter: 4
Område: Nordjylland
Dato: 22/3 2010 15:10

Har aldrig prøvet at lave det før:)
Smager det godt i vegedeller??? :D
Veganissen
Forum-indlæg: 214
Område: Odense
Dato: 22/3 2010 16:05

UPS!!!!
Ja da. Der skulle stå 40 g til 4 dl!!!! Og det passer jo også fint med de 50 g til 5 dl.
Beklager.

:)
uuu
Forum-indlæg: 152
Område: Sjælland
Dato: 22/3 2010 22:10

HeleneMarie: Kan man lave \\\"skum\\\" der bliver så stiv som æggehvide ?
Mener til at lave flødeboller mm.

Næh, man kan vist desværre ikke piske hørfrøslim til skum som æggehvide...

Lyder spændende at man kan bruge det til mayonaise :D

Sofus: Har aldrig prøvet at lave det før
Smager det godt i vegedeller???

Det smager ikke af så meget. Man kan bruge det i stedet for æg til at klistre dellerne sammen med:D
DenBlaaKat
Dato: 23/3 2010 08:07

Tak tak :b
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Dato: 23/3 2010 18:01

Jeg fik engang hørfrøskum til en kage, det var smagt til med vaniliesukker og meget lækkert. Men kunne ikke have båret en flødebolle dog.