Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Spirebakke?

 

Madlavning

Sider: << < 1 2 3 4 > >>
PAX
Forum-indlæg: 595
Område: KBH
Dato: 13/3 2010 20:32

Jeg har det lidt med spire-bakker, som med pasta maskiner.
Mange der har en pastamaskine ved hvad jeg snakker om...
Smoothie
Forum-indlæg: 58
Område: KBH
Dato: 13/3 2010 22:24

broccolispirer er også virkelig lækre! og mega sunde.
Sommer
Forum-indlæg: 36
Opskrifter: 2
Område: Nordjylland
Dato: 13/3 2010 22:38

Hej maria
Tak for du reddede mine første spirer:)

Da jeg ikke har specielt grønne fingre, ved jeg ikke noget om, hvad temp. der er bedst at spirer ved. Men det kan man jo eksperimenterer med. Tror vil jeg så en bakke mere og sætte i køleskabet. Jeg skal nok lige rapporterer om hvad der spirer bedst.





PAX
Forum-indlæg: 595
Område: KBH
Dato: 13/3 2010 22:41

Læste på link længere oppe, at det er 20-22 C der er den bedste temperatur at spire på.
Det passer meget godt med at det bare står på køkkenbordet, som jeg plejer at gøre.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/3 2010 23:56

Hej Sommer - jeg er meget interesseret i at vide, hvor du har fået den ide fra, at man skal spire frø i køleskabet.
Skipper Skræk
Forum-indlæg: 1232
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 14/3 2010 04:30

Jeg spirer kærlighed. Kom og få en bid. Jeg lover du kan leve af det!!!
Rottelotte
Forum-indlæg: 58
Område: KBH
Dato: 14/3 2010 10:28

Sikken fab "halvfem søndag morgen kommentar"- hæh Granat
Sommer
Forum-indlæg: 36
Opskrifter: 2
Område: Nordjylland
Dato: 14/3 2010 17:38

Maria
Det går godt med spiringen af kikærterne, der står i mit køkkenskab. Til gengæld går det ringe til med at spirer frøene i køleskabet. Jeg skulle vist have læst det link længere oppe før jeg begyndte på mine spirer... he he :)


Leif
Jeg ved faktisk slet ikke, hvor jeg fik den ide fra, at de skulle i køleskabet. Men jeg har nu læst lidt forskelligt rundt omkring på nettet. Som jeg forstår det, tror jeg ikke, det kan lade sig gøre at spirer i køleskabet.

Du kan læse det her
http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Botanik/Almen_botanik/fr%C3%B8/fr%C3%B8_(Fr%C3%B8hvile_og_-spiring)

-Frø fra arter fra kolde klimater vil i mange tilfælde først spire efter frostpåvirkning, hvilket sikrer, at spiringen sker på det gunstigste tidspunkt om foråret. Andre arters frø kræver lyspåvirkning (hvilket sikrer mod spiring i for stor dybde) eller opvarmning (fx arter fra områder med mange skovbrande).
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 14/3 2010 17:53

Alle de bønner, linser og frø, vi spirer til husbehov, stammer stort set fra troperne og skal naturligvis ikke spire i køleskab!:D

Se også tidligere tråd om spiring:

http://vegetarkontakt.dk/?-hvad-spirer-du=14704

med masser af oplysninger.
Sommer
Forum-indlæg: 36
Opskrifter: 2
Område: Nordjylland
Dato: 14/3 2010 18:18

Leif
Tak for tråden, der står virkelig en hel del om spiring der. Det skal jeg nok få brug for, når min spirebakke kommer med posten.
PAX
Forum-indlæg: 595
Område: KBH
Dato: 23/3 2010 15:50

Er der nogen der har prøvet en "teracotta" spire bakke ?
Tænker om den ville være god...
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 23/3 2010 18:04

Den er i hvert fald pæn: http://www.wheatgrass.dk/shop/spirebakker-3c1.html
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/3 2010 00:03

Denne her er pænere...:D

http://www.getreidemuehlen.de/Keimgeraete/Hawos-Sprossen-Toni/991409.html

Vi synes, den er udmærket, men egentlig overflødig. Det største problem er at huske, at man har fyldt noget i. Et andet problem er, at små frøspirer, som f.eks. lucernefrø, sender deres rødder gennem bundhullerne, og det er ganske besværligt at rense.

Men den er dekorativ og hyggelig...
PAX
Forum-indlæg: 595
Område: KBH
Dato: 24/3 2010 00:46

Det er egentlig det, at den er i keramik, jeg godt kan lide.
Der er ikke udseendet, men det faktum at der ikke opstår mug og skimmel mm, som der vil kunne i et syltetøjsglas, eller en spirebakke i plast.
Samtidig vil der ikke så let kunne ske udtørring og temperaturen i bakken vil være nogenlunde konstant.

Kan godt lide den, fra den tyske hjemmeside, men hvad gør man så hvis man skal dyrke noget der skal lys til ?
Den Italienske, har et system så bakkerne kan stables forskelligt, så der kan være lyst eller mørkt i bakkerne.
PAX
Forum-indlæg: 595
Område: KBH
Dato: 24/3 2010 00:59

Ang. den Danske hjemmeside du linker til, Marianne.

Jeg har lagt mærke til at de, generelt, er 50-75% dyrere, end hvis man køber det samme produkt på denne side: http://www.ukjuicers.com/
også når der tages fragtpriser i betragtning.
Så længe det er indenfor EU, kommer der ingen ekstra import gebyrer.
~Christina~
Forum-indlæg: 516
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 24/3 2010 08:03

Kan man spire f.eks. lucernefrø på vat ligesom man gør det med karse? Jeg synes nemlig at alle vores spirer ned gennem rillerne i spirebakken og derfor møjsommeligt skal trækkes op igen.
Pawa
Forum-indlæg: 578
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 24/3 2010 13:34

Ville ikke anbefale et Christina da man jo spiser det hele modsat f.eks. karse hvor man klipper toppen af og bruger den, men smider rodnettet ud som er filtret fuldstændigt ind i vattet.. Det ville simpelthen også ske for spirerne tror jeg og blive svært at skille det ad, jeg har dog ikke prøvet så ved det ikke..
~Christina~
Forum-indlæg: 516
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 24/3 2010 18:56

Ja det tænkte jeg jo nok også, men det kunne jo være der var nogen her der havde haft held med at bruge vat. Jeg må nok bare lære at lave lucernefrøene i glas. :)
SproutGrl
Forum-indlæg: 8
Område: KBH
Dato: 6/4 2010 12:59

Sikke nogle smarte glas hende Green Mommy som Organica linker til, kan man købe dem i Danmark?
Minna
Forum-indlæg: 107
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 6/4 2010 15:51

Sjovt du spørger :D Har begge dele i ler fade og spirende lige nu ^^

Altså jeg lage bare de grønne lindser på en meget våd køkken rulle klud oveni en ler fad og kigærterne lagde jeg i blød i en dag eller to, indtil jeg kunne bide i en og den var blød :) Nu ligger de også i en bar ler fad og jeg hælder lidt vand i en gang imellem..

Der gik ikke 2 dage før de begge spirede ^^ Første forsøg med kigærter :D
Sider: << < 1 2 3 4 > >>