Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetarisk julemad ???

Madlavning

Sider: 1 2 3 4 > >>
vegelama
Forum-indlæg: 2
Område: KBH
Dato: 13/11 2011 15:31 | Indlæg redigeret den: 13/11 2011 15:34

Hej.
Jeg er ny-vegetar (hvis der findes sådan et ord?). Jeg har kun været det i 2,5 måned og jeg er den eneste i min meget kødædende familie. Der er ikke meget støtte at hente der, men det er godt jeg har en sød veninde som også er vegetar!

Jeg har et problem. Til juleaften har jeg de sidste par år bare spist and og gris, men nu skal jeg finde på noget andet i år. Min familie nægter at serverer fx. suppe - det SKAL være kød og kartofler. Jeg synes ikke det lyder særligt spændende kun, at spise kartofler, så hvad plejer i at spise? Har i nogle ideer til noget lækkert jule vegetarmad? (vegansk er også velkomment!)
Håber i kan hjælpe mig :)
Dampii
Forum-indlæg: 206
Dato: 13/11 2011 16:03

Nøddesteg plejer de fleste at spise til jul så vidt jeg ved (: .. Jeg prøvede det sidste jul og synes faktisk det var ret lækkert og det smager ogs lidt af jul. Hvis du søger på nettet finder du rigtig mange forskellige opskrifter.
-Nanna91-
Forum-indlæg: 409
Opskrifter: 23
Dato: 13/11 2011 16:16

Der er nogle gode opskrifter på nødde/bønne/svampe etc. postejer. Kan anbefale Kilroys (søg i opskrifter), jeg har lavet nogle portioner og frosset ned.

Jeg spiser nøddepostej med det samme tilbehør som familien, og laver så noget sovs selv "brun sovs" fra coop er vegetarisk pulversovs, så kan være du kan få lov at låne en enkelt blus i to min. ! ;)

Held og lykke med det! Det er (hvis du spørger mig) MEGET mere lækkert med vege-julemad !
ChiZhai
Forum-indlæg: 292
Administrator
Dato: 13/11 2011 16:20

Hvis du vil holde det juleagtigt, så findes der vegetarand på dåse: http://ctfood.se/u_img/3070_vegetarian_mock_duck_280g.jpg
Det kan f.eks. købes for 14 kroner per dåse i China Town, lige bagved Hovedbanegården.
ChiZhai
Forum-indlæg: 292
Administrator
Dato: 13/11 2011 16:22

Og velkommen til, forresten :)
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Dato: 13/11 2011 16:39

Altså du kunne jo kigge her: http://vegetarkontakt.dk/?vegetar=opskrifter&id_kategori=22 held og lykke...
JensD2
Forum-indlæg: 566
Dato: 13/11 2011 17:50

Jeg laver slet ikke særligt julemad. Helt ærligt, så kan jeg ikke rigtig se pointen.... men det er måske fordi julen ikke betyder ret meget for mig. Derfor laver jeg bare nogle af mine livretter. Jeg er altid vild med stuvet spinat, så det er en mulighed. Og så er det jo nemt at lave. Og det smager også godt med sukkerbrunede kartofler - så bliver det jo lidt jul. Dertil kan man spise rødkål og selleribøffer.

Dessert kan være risengrød, hvis man synes at det skal smage af jul. Jeg er rimelig sikker på, at det bliver min julemenu. :D

Også et velkommen til vegetarkontakt fra mig! Jeg håber du bliver glad for at bruge siden og diskutere med alle os andre!
Mette-
Forum-indlæg: 485
Opskrifter: 5
Dato: 13/11 2011 18:28 | Indlæg redigeret den: 13/11 2011 18:34

Velkommen til :)

Det er kun min 2. jul som vegetar, og spiste sidste år en nøddepostej som min mor havde været så sød at lave. Nøddepostejen blender godt ind blandt de andres and og gris, så det også lidt bevare respekten for de andres juleaften. Jeg lavede dertil en rødkålssalat, da jeg synes at dem på glas er rimelig kedelige. Så en version med strimlet rødkål, ristede valnødder, tørrede figner og dadler samt appelsinstykker er også et hit for de andre omkring bordet.

EDIT: kan anbefale at du tager med til julefrokosten den 3/12, da du helt sikkert der vil få masser af inspiration til lækker julemad
Anderkisten
Forum-indlæg: 522
Område: Århus
Dato: 13/11 2011 19:06

Julepostej vil jeg også anbefale - dvs tage en af de mange vegetarpostejopskrifter og "jule" dem ved at tilsætte julekrydderier (nogen af de samme som ellers puttes i f.eks honningkage) og evt. lave den med svesker i midten. Fordelen ved sådan en postej, er at den er perfekt til eventuelle julefrokostborde, der kan følge på juleaftenen.

Jeg har også prøvet MockDuck, men syntes ikke det smagte videre godt.

Derudover lavede jeg sidste år Tufurkey, men kom til at bruge al for meget af en alt for stærktsmagende sesamolie, så det ødelagde desværre fornøjelsen - så kan man lære at lade være med at bruge olie fra asiatiske butikker, når den opskrift man bruger har brugt olie købt i supermarked. Men hvis jeg ikke havde dummet mig der, så tror jeg bestemt det havde været lækkert. Det er dog lidt omstændigt, men det er julemad jo gerne alligevel. - og det bringer mig frem til at søge på Vegetarian thanksgiving, for inspiration. Thanksgiving mad minder jo meget om dansk julemad.

En ide jeg overvejer i år, hvis jeg kan overskue det, er en Pie efter engelsk forbillede. Her er en række inspirationer. http://allrecipes.co.uk/recipes/tag-3903/vegetarian-pie-recipes.aspx
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/11 2011 19:18 | Indlæg redigeret den: 13/11 2011 19:21

Lunds og Pollys julemiddags sidste år - jeg ville nok tilføje en råkost til hovedretten såfremt den skal laves igen (men havde liiiige fået en bæbse)

Ovnbagte kartofler, brun sovs, rødkål og nøddesteg

Chokolade/appelsinskræls-mousse
Mariiah
Forum-indlæg: 21
Dato: 13/11 2011 19:41

Jeg regner med at lave grønlangkål, og så bare spise det de andre får som tilbehør.. :D
---
Forum-indlæg: 30
Område: Ikke oplyst
Dato: 13/11 2011 22:06 | Indlæg redigeret den: 29/7 2019 09:18

-
JensD2
Forum-indlæg: 566
Dato: 13/11 2011 22:13

TheSun - også velkommen til dig. Det er superdejligt hver gang der kommer nye medlemmer til Vegetarkontakt. Særligt alle dem som også har lyst til at bidrage med kommentarer og indlæg i div. debatter. Jeg håber du bliver rigtig glad for at bruge vores side..... :D
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Dato: 14/11 2011 00:41

Velkommen til jer nye! :D

Jeg er ved at skrive et længere inspirationsindlæg om vegansk julemad, som jeg nok skal linke til her i tråden. Eller I kan følge med på min blog og fange det dér.

http://hijaluna.wordpress.com/

Anima vil snarest være på banen med nogle spændende opskrifter, som jeg og to andre vil supplere dem med, og jeg er derudover blevet kontaktet af Samvirke som vil lave et juletema i december, blandt andet om hvordan man holder vegansk jul.

Så der skal nok være masser af inspiration at hente for både nye og "gamle" grønne! :)

Louise79
Forum-indlæg: 275
Opskrifter: 4
Dato: 14/11 2011 09:27

Jeg tror jeg er ovre i noget med fyldt portobello-svamp eller også noget tofu/nødde-snask indbagt i filodej.
Kat
Forum-indlæg: 449
Opskrifter: 13
Dato: 14/11 2011 18:00

Luna: Sikke en god idé.

Personligt tror jeg bare at jeg skal have Dhal igen i år :)
AndreaMD
Forum-indlæg: 866
Opskrifter: 5
Dato: 14/11 2011 20:15

Nøddesteg <3 <3 <3 :D
Louis
Forum-indlæg: 58
Område: Midtjylland
Dato: 14/11 2011 20:33

Spændende at høre hvad I spiser til jul. Dette er også min første vegetariske jul, og mange af jer skriver at I spiser nøddepostej, men er I ikke super søde at dele en opskrift også? Så kan man få noget inspiration :)
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Dato: 14/11 2011 20:37

LOuis: Prøv nogle af de links der er smidt, der er flere opskrifter på nøddesteg i mit link...
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Dato: 14/11 2011 21:18

Julemad betyder meget for mig, altså ikke selve julen som jeg gerne afskaffede!!!
Men brun sovs, ribsgelé, kartofler, rødkål (dog helst rå) enten nøddesteg eller vegedeller med nødder JEG ELSKER DET!!!
Men laver det nærmest aldrig ellers...
Sider: 1 2 3 4 > >>