Hvad har du spist i dag? Inspirationstråd.

Madlavning
Dato: 9/6 2009 14:55
Morgen: A38 med hjemmeblandet müsli (hirse, havregryn, byggryn, rosiner, fiberkost, emmer og quinoaflager)
Frokost: Brunch: Melon, grape, appelsin, røræg, pandekage, blåbær og græsk yoghurt med honning samt hjemmebagt rugbrød med brie. Blandet salat.
Mellemmåltid: Æble
Aftensmad: Ikke spist endnu, men skal have vegetarisk mexicansk mad på restaurant (yummy!)
Morgen: A38 med hjemmeblandet müsli (hirse, havregryn, byggryn, rosiner, fiberkost, emmer og quinoaflager)
Frokost: Brunch: Melon, grape, appelsin, røræg, pandekage, blåbær og græsk yoghurt med honning samt hjemmebagt rugbrød med brie. Blandet salat.
Mellemmåltid: Æble
Aftensmad: Ikke spist endnu, men skal have vegetarisk mexicansk mad på restaurant (yummy!)

Dato: 9/6 2009 15:05 | Indlæg redigeret den: 9/6 2009 16:49
Morgenmad: Ingenting
Frokost: salatost (feta) og agurk
Aftensmad: Vegedeller for første gang. (Jeg kan mærke at det går galt!)
Morgenmad: Ingenting
Frokost: salatost (feta) og agurk
Aftensmad: Vegedeller for første gang. (Jeg kan mærke at det går galt!)
Dato: 9/6 2009 15:08
Morgenmad: Havregrød
Frokost: Speltburgere fra Nutana, sølvtop-blade, tomater og agurk.
Hasselnøddemælk.
Tidlig aftensmad: Suppe med blomkål, kartofler, hvidløg, linser, spidskommen, chili, hasselnøddemælk og vand.
Morgenmad: Havregrød
Frokost: Speltburgere fra Nutana, sølvtop-blade, tomater og agurk.
Hasselnøddemælk.
Tidlig aftensmad: Suppe med blomkål, kartofler, hvidløg, linser, spidskommen, chili, hasselnøddemælk og vand.
Dato: 9/6 2009 15:27 | Indlæg redigeret den: 9/6 2009 15:37
Morgenmad
Grove havregryn med rosiner, tørrede gojinær, kokosmel og sojadrik.
Knuste Chia frø blødt op i vand, og en Omnimin multivitamin tablet
Frokost
Salatbaren i kantinen på arbejdet blev dagens valg.
Aftensmad
Er ikke nået til det endnu men planen er hjemmelavet tomat dhal og brune ris med fladbrød til.
Mellemmåltider
Frisk frugt mellem måltiderne, Måske der sniger sig lidt nøder hen foran computeren i løbet af aftnen.
Morgenmad
Grove havregryn med rosiner, tørrede gojinær, kokosmel og sojadrik.
Knuste Chia frø blødt op i vand, og en Omnimin multivitamin tablet
Frokost
Salatbaren i kantinen på arbejdet blev dagens valg.
Aftensmad
Er ikke nået til det endnu men planen er hjemmelavet tomat dhal og brune ris med fladbrød til.
Mellemmåltider
Frisk frugt mellem måltiderne, Måske der sniger sig lidt nøder hen foran computeren i løbet af aftnen.
Dato: 9/6 2009 15:53
Morgenmad : en stor grovbolle, fyldt med salat,tomat,spidskål og vegedelle
Frokost : Masser af salat med en rødbladet salat, tomat, rød peberfrugt, agurk, tørret hvidløg og kartoffel
Dertil de sidste deller og italiensk dressing og gomasio
Aften : Det er helt klart Suppevejr
Så det bliver en dhalsuppe med linser, kartofler, gulerødder, tomater, spidskomme, hing, persille og koriander dertil lækkert italiensk brød
Mellem : Ups kom til og spise de sidste amerikanske cookies
Og dertil grøn te ekstrakt
Morgenmad : en stor grovbolle, fyldt med salat,tomat,spidskål og vegedelle
Frokost : Masser af salat med en rødbladet salat, tomat, rød peberfrugt, agurk, tørret hvidløg og kartoffel
Dertil de sidste deller og italiensk dressing og gomasio
Aften : Det er helt klart Suppevejr

Mellem : Ups kom til og spise de sidste amerikanske cookies

Dato: 9/6 2009 16:23
I dag er det blevet til det her:
Morgenmad: Friskpresset juise af lime, appelsin og grape. En skål soyayghurt med blåbær og hjemelavet musliblanding af korn,tranebær, rosiner og nødder.
Frokost: Røræg med løg, tomat og spinat med sorte bønner og så en salat.
Aftensmad: Flødekartofler med rød peber, løg og tomat. (Ikke så sundt, men det var godt)
I dag er det blevet til det her:
Morgenmad: Friskpresset juise af lime, appelsin og grape. En skål soyayghurt med blåbær og hjemelavet musliblanding af korn,tranebær, rosiner og nødder.
Frokost: Røræg med løg, tomat og spinat med sorte bønner og så en salat.
Aftensmad: Flødekartofler med rød peber, løg og tomat. (Ikke så sundt, men det var godt)
Dato: 9/6 2009 16:28
Morgen : igen soyayoghurt med friske jordbær, juice og masser af chai-te.
Frokost : rugbrød med ost, æble, banan og 3 gulerødder
Aften : østershatte ristede med hvidløg, muskatnød, kværnet peber og tæppebombet med friskplukket persille. Dertil nye kartofler og et glas vin.
Plus haselnødder og mandler - og slf vand.
Planlagt natmad : groft brød med blå ost og lidt Harissa og en tomat - eller med tahin og Harissa. Måske en Lagavulin tordenwhisky (har fri imorgen..he he). Det grove brød er forøvrigt fra Kvickly og hedder Frutti Fit - bizart navn for et herligt brød :$;)GGG.
Morgen : igen soyayoghurt med friske jordbær, juice og masser af chai-te.
Frokost : rugbrød med ost, æble, banan og 3 gulerødder
Aften : østershatte ristede med hvidløg, muskatnød, kværnet peber og tæppebombet med friskplukket persille. Dertil nye kartofler og et glas vin.
Plus haselnødder og mandler - og slf vand.
Planlagt natmad : groft brød med blå ost og lidt Harissa og en tomat - eller med tahin og Harissa. Måske en Lagavulin tordenwhisky (har fri imorgen..he he). Det grove brød er forøvrigt fra Kvickly og hedder Frutti Fit - bizart navn for et herligt brød :$;)GGG.
Dato: 9/6 2009 16:37
Okay jeg spiser mærkeligt, men er med alligevel..
1) Havregrød med brombær grød/marmelade(hjemmelavet uden sukker/sødemiddel)
2) 1 æble
3) 1 rundtom rugbrød med peanutbutter, 1 rød pebberfrugt
4) 3 gulerødder skåret i stave, en håndfuld cherry tomater
5) 1 rundtom rugbrød, 1 banan(halv delen som pålæg, den anden halvdel spist normalt)
6) 1 nektarin
7) 1 forårsrulle m. soyasauce
8) 1 pære
9) 0,5 dampet broccoli
10) 2 stykker fuldkornsknækbrød, 1 stk. 80% chokolade
11) havregrød med hindbær grød/syltetøj
Der ud over 1,5 litter vand og 2 krus kamille the.
(og 8 piller:()
Tjah jeg bliver hurtigt mæt men også hurtig sulten igen. Har prøvet at spise større måltider, men jeg trives altså bedst sådan her..
Jeg elsker at spise, så hvorfor nøjes med at gøre det 3 gange om dagen?:D
Okay jeg spiser mærkeligt, men er med alligevel..
1) Havregrød med brombær grød/marmelade(hjemmelavet uden sukker/sødemiddel)
2) 1 æble
3) 1 rundtom rugbrød med peanutbutter, 1 rød pebberfrugt
4) 3 gulerødder skåret i stave, en håndfuld cherry tomater
5) 1 rundtom rugbrød, 1 banan(halv delen som pålæg, den anden halvdel spist normalt)
6) 1 nektarin
7) 1 forårsrulle m. soyasauce
8) 1 pære
9) 0,5 dampet broccoli
10) 2 stykker fuldkornsknækbrød, 1 stk. 80% chokolade
11) havregrød med hindbær grød/syltetøj
Der ud over 1,5 litter vand og 2 krus kamille the.
(og 8 piller:()
Tjah jeg bliver hurtigt mæt men også hurtig sulten igen. Har prøvet at spise større måltider, men jeg trives altså bedst sådan her..
Jeg elsker at spise, så hvorfor nøjes med at gøre det 3 gange om dagen?:D
Dato: 9/6 2009 17:44
God idé med sådan en tråd og meget inspirerende!
Morgen: Grovvalset havregryn med nutana müsli drys og skummetmælk over
Middag: Fuldkornspasta, ketchup og kogte, grønne asparges (aspargesne blev desværre alt for kogte!)
Aften: Lasagne med stegte auberginer, tomatsovs, lasagneplader, spinat, mornaysauce og revet ost
Dessert: Friske jordbær
Mellemmåltider: æble, mørk chokolade, muffin:$ og rosiner + melon til i aften
God idé med sådan en tråd og meget inspirerende!
Morgen: Grovvalset havregryn med nutana müsli drys og skummetmælk over
Middag: Fuldkornspasta, ketchup og kogte, grønne asparges (aspargesne blev desværre alt for kogte!)
Aften: Lasagne med stegte auberginer, tomatsovs, lasagneplader, spinat, mornaysauce og revet ost
Dessert: Friske jordbær

Mellemmåltider: æble, mørk chokolade, muffin:$ og rosiner + melon til i aften
Dato: 9/6 2009 22:05
Morgen: Havregryn med mælk og en banan
(Og selvfølgelig kaffe)
Frokost: Rester fra igår: Pasta med sovs af dåsetomatbønner...og porre. En rå gulerod.
Mellem: Et æble
Aften: Tomatsuppe og brød (På café)
Mellem: Æble og mandler
Morgen: Havregryn med mælk og en banan
(Og selvfølgelig kaffe)
Frokost: Rester fra igår: Pasta med sovs af dåsetomatbønner...og porre. En rå gulerod.
Mellem: Et æble
Aften: Tomatsuppe og brød (På café)
Mellem: Æble og mandler
Dato: 19/6 2009 15:54 | Indlæg redigeret den: 19/6 2009 15:58
Morgen neutral soya yougurt med hørfrå og rosiner og lidt mandler.
og 1 glas spirtuline juice.
Mellem mandler
Frokost. hos min farmor og farfar tærte med tufo ærter og mejs moske lidt mere i.
Katofler og spinat og en halv fulkorns bolle med mamelade.
mellem soya yogurt med mandler og hør frå.
Aften ik spist i nu. Mad pande kager med fyld af en slags.
Friske øko jorbær til desert og lidt nøder senere moske.
og 1,5 - 2 l vand i dag indtil nu drikker mere nu
Morgen neutral soya yougurt med hørfrå og rosiner og lidt mandler.
og 1 glas spirtuline juice.
Mellem mandler
Frokost. hos min farmor og farfar tærte med tufo ærter og mejs moske lidt mere i.
Katofler og spinat og en halv fulkorns bolle med mamelade.
mellem soya yogurt med mandler og hør frå.
Aften ik spist i nu. Mad pande kager med fyld af en slags.
Friske øko jorbær til desert og lidt nøder senere moske.
og 1,5 - 2 l vand i dag indtil nu drikker mere nu
Dato: 19/6 2009 18:18
i dag er dagen for kun jordbær med balsamico af det bedste, med pæber på.
grøn the er inkludered i en dags nydelse.
en pakistansk mango vænter på at blive spist.
i dag er dagen for kun jordbær med balsamico af det bedste, med pæber på.
grøn the er inkludered i en dags nydelse.
en pakistansk mango vænter på at blive spist.
Dato: 19/6 2009 18:31
Morgenmad - havregryn med knuste hørfrø, fibermysli og sojamælk.
Frokost - kold kartoffelsalat, linsedeller og salat af grønne bønner og cherry tomater.
Aftensmad - fuldkornspasta med røget tofu, løg, champignon og sojafløde.
.... og så har jeg bagt den lækreste gulerodskage med appelsinfrosting, som jeg vil spise noget af i aften!
Morgenmad - havregryn med knuste hørfrø, fibermysli og sojamælk.
Frokost - kold kartoffelsalat, linsedeller og salat af grønne bønner og cherry tomater.
Aftensmad - fuldkornspasta med røget tofu, løg, champignon og sojafløde.
.... og så har jeg bagt den lækreste gulerodskage med appelsinfrosting, som jeg vil spise noget af i aften!

Dato: 30/6 2009 13:27
Morgenmad: optøede jordbær (frossen ned, selv plukkede fra egen kolonihave.. mums)
Frokost: blandet øko råkostsalat (tomat, agurk, peberfrugt, grønneasparges, løg, champignon svampe) og et styk fuldkornsrugbrød til.
Mellemmåltid: ½ honningmelon, 1 håndfuld rosiner.
Aftensmad: Ikke nået dertil endnu - men regner med fuldkornspasta med økologisk hjemmelavet tomatsovs.
Morgenmad: optøede jordbær (frossen ned, selv plukkede fra egen kolonihave.. mums)
Frokost: blandet øko råkostsalat (tomat, agurk, peberfrugt, grønneasparges, løg, champignon svampe) og et styk fuldkornsrugbrød til.
Mellemmåltid: ½ honningmelon, 1 håndfuld rosiner.
Aftensmad: Ikke nået dertil endnu - men regner med fuldkornspasta med økologisk hjemmelavet tomatsovs.
Dato: 30/6 2009 15:26 | Indlæg redigeret den: 30/6 2009 19:30
Morgen: Min sædvanlige morgenråkost: hvid og rød spidskål (årstidsbestemt variant for hvid- og rødkål) gulerod, æble, rosiner, solsikkekerner, olie/citron/hvidløgsdressing.
Frokost: Suppe med en sjat røde og en sjat grønne linser, et helt hvidløg, et alm. løg, en porre, et halvt bundt blegselleri, fire gulerødder, en klat chilibønnesovs, en klat miso og en klat bouillion samt vand, selvfølgelig. Da den var lidt for stærk, hældte jeg lidt rismælk i også.
Aften: »Imamen, der besvimede«: bagte auberginer, løg, hvidløg, tomater, hakket persille, pinjekerner. Dertil røde Thai-ris.
Hej Martina, velkommen til det bedste, sjoveste og skøreste forum om vegetar/veganer-liv.
Her er vi ret nysgerrige, så jeg slår naturligvis straks op på din profil. Du skriver:
Jeg kan berolige dig med, at man som både vegetar og veganer kan få masser af alle de næringsstoffer, kroppen behøver. Mennesket ligner mere plantespisende dyr end kødspisende dyr, og det er lige fra tænderne, spyttet, tarmene, knoglerne og alt muligt andet. Se f.eks. denne hjemmeside skrevet af den amerikanske læge Milton Mills
http://www.earthsave.ca/articles/health/comparative.html
Der findes også en hel organisation af læger og ernæringsforskere Physicians Committee for Responsible Medicine, som går ind for vegetarisk og vegansk livsstil - ikke fordi de synes, det er synd for dyrene eller miljøet, men simpelthen fordi det er sundere:
http://www.pcrm.org
Proteiner fra kød er ikke sunde, tværtimod! Det er proteiner, mættet fedt, kolesterol og hormoner fra kød, æg og mælk, der er hovedårsagen til de nye »civilisationssygdomme« som fedme, hjerteanfald, kræft, diabetes, knogleskørhed osv. osv. Folk får for meget protein, ikke for lidt.
Hilsen Leif
Sommerkursus uge 28: Musik Mad Miljø http://www.balladeskolen.dk
Morgen: Min sædvanlige morgenråkost: hvid og rød spidskål (årstidsbestemt variant for hvid- og rødkål) gulerod, æble, rosiner, solsikkekerner, olie/citron/hvidløgsdressing.
Frokost: Suppe med en sjat røde og en sjat grønne linser, et helt hvidløg, et alm. løg, en porre, et halvt bundt blegselleri, fire gulerødder, en klat chilibønnesovs, en klat miso og en klat bouillion samt vand, selvfølgelig. Da den var lidt for stærk, hældte jeg lidt rismælk i også.
Aften: »Imamen, der besvimede«: bagte auberginer, løg, hvidløg, tomater, hakket persille, pinjekerner. Dertil røde Thai-ris.
Hej Martina, velkommen til det bedste, sjoveste og skøreste forum om vegetar/veganer-liv.
Her er vi ret nysgerrige, så jeg slår naturligvis straks op på din profil. Du skriver:
Jeg har valgt at ikke blive 100% vegetar, da jeg mener der er nødvendigt at spise nogen form for kød. Mennesket har altid været kødspisere, og vores krop og funktion er designet til at indtage kød. Især pga. de gode proteiner som vi kan få derfra.
Jeg kan berolige dig med, at man som både vegetar og veganer kan få masser af alle de næringsstoffer, kroppen behøver. Mennesket ligner mere plantespisende dyr end kødspisende dyr, og det er lige fra tænderne, spyttet, tarmene, knoglerne og alt muligt andet. Se f.eks. denne hjemmeside skrevet af den amerikanske læge Milton Mills
http://www.earthsave.ca/articles/health/comparative.html
Der findes også en hel organisation af læger og ernæringsforskere Physicians Committee for Responsible Medicine, som går ind for vegetarisk og vegansk livsstil - ikke fordi de synes, det er synd for dyrene eller miljøet, men simpelthen fordi det er sundere:
http://www.pcrm.org
Proteiner fra kød er ikke sunde, tværtimod! Det er proteiner, mættet fedt, kolesterol og hormoner fra kød, æg og mælk, der er hovedårsagen til de nye »civilisationssygdomme« som fedme, hjerteanfald, kræft, diabetes, knogleskørhed osv. osv. Folk får for meget protein, ikke for lidt.
Hilsen Leif
Sommerkursus uge 28: Musik Mad Miljø http://www.balladeskolen.dk
Dato: 30/6 2009 17:47
Brunch: kæmpe æble-hindbærsmoothie med rugfras og friske ribs + ristet rubrød med nutella + den obligatoriske kaffe
Mellem: is
Aften: Mexi-tema.. fuldkornstortillas med texmex-linser, guacamole, tomat/peber-salsa og en masse grønt
Brunch: kæmpe æble-hindbærsmoothie med rugfras og friske ribs + ristet rubrød med nutella + den obligatoriske kaffe
Mellem: is

Aften: Mexi-tema.. fuldkornstortillas med texmex-linser, guacamole, tomat/peber-salsa og en masse grønt
Dato: 30/6 2009 20:06 | Indlæg redigeret den: 30/6 2009 20:06
Sidsel: Hvad er det der texmex-linser, hvis jeg må spørge
Jeg har fået:
morgen: Koldskål med kammerjunker
middag: ristet rugbrød med smøreost
aften: rugbrødsmadder med æg og grønt til
mellemmåltiderne bestod af: sodavandsis, lakridser, nektarin og kirsebær
Sidsel: Hvad er det der texmex-linser, hvis jeg må spørge

Jeg har fået:
morgen: Koldskål med kammerjunker
middag: ristet rugbrød med smøreost
aften: rugbrødsmadder med æg og grønt til
mellemmåltiderne bestod af: sodavandsis, lakridser, nektarin og kirsebær
Dato: 30/6 2009 21:19
Michelle - det må du da
Det er grønne Puy-linser, som jeg tilbereder med en færdigblandet krydderiblanding; tacomix eller hvad de nu hedder - det er beregnet på hakket kød, men fungerer fint med linser i stedet. Der findes forskellige krydderiblandinger. Jeg ved ikke om een af dem hedder texmex, eller om det er et selvopfundet udtryk..
Michelle - det må du da

Det er grønne Puy-linser, som jeg tilbereder med en færdigblandet krydderiblanding; tacomix eller hvad de nu hedder - det er beregnet på hakket kød, men fungerer fint med linser i stedet. Der findes forskellige krydderiblandinger. Jeg ved ikke om een af dem hedder texmex, eller om det er et selvopfundet udtryk..

Dato: 30/6 2009 22:38
Leif Varmark:
Er godt klar over at man sagtens kan dække ind over alt det kroppen har brug for uden kød.
Er også meget tiltalt af vegetarisme pga. sundhedsgoderne.
Jeg er ikke erfaren indenfor vegetarisme - og takker for din information.
Tror ikke jeg vil kunne blive en fuldstændig vegetar - af den grund af at jeg kommer fra en
kultur hvor fisk og kød ofte bliver spist dagligt.
Men hvor grøntsager til gengæld også bliver værdsat meget højt.
Højere end man gør i Danmark f.eks.
Mit mål er at blive sund og rask igen.
Jeg vil leve af frugt og grønt - og en så minimal indtagelse af kød og fisk som muligt.
Første grund er mit eget ego - jeg vil gøre det for mig selv.
- for at blive sundere og have mere energi
- forhåbentlig blive rask og fri fra min langtidsplagende sygdom
- god samvittighed
Anden grund er af moralske grunde.
Jeg vil støtte op for en god sag. Jeg vil have at dyr skal have gode levevilkår.
Og dernæst for at bakke op om miljøet.
Håber på at få god inspiration og evt. råd til hvordan jeg skal bære mig ad.
Leif Varmark:
Er godt klar over at man sagtens kan dække ind over alt det kroppen har brug for uden kød.
Er også meget tiltalt af vegetarisme pga. sundhedsgoderne.
Jeg er ikke erfaren indenfor vegetarisme - og takker for din information.
Tror ikke jeg vil kunne blive en fuldstændig vegetar - af den grund af at jeg kommer fra en
kultur hvor fisk og kød ofte bliver spist dagligt.
Men hvor grøntsager til gengæld også bliver værdsat meget højt.
Højere end man gør i Danmark f.eks.
Mit mål er at blive sund og rask igen.
Jeg vil leve af frugt og grønt - og en så minimal indtagelse af kød og fisk som muligt.
Første grund er mit eget ego - jeg vil gøre det for mig selv.
- for at blive sundere og have mere energi
- forhåbentlig blive rask og fri fra min langtidsplagende sygdom
- god samvittighed
Anden grund er af moralske grunde.
Jeg vil støtte op for en god sag. Jeg vil have at dyr skal have gode levevilkår.
Og dernæst for at bakke op om miljøet.
Håber på at få god inspiration og evt. råd til hvordan jeg skal bære mig ad.
Dato: 30/6 2009 23:33
Velkommen herinde Martina
Og tillykke med det grønne valg..jo mere jo bedre...spørg endelig, hvis det er
Velkommen herinde Martina

Og tillykke med det grønne valg..jo mere jo bedre...spørg endelig, hvis det er