Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad har du spist i dag? Inspirationstråd.

 

Madlavning

Sider: << < 1 2 3 4 5 6 > >>
» Squib «
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 1/7 2009 07:10

Kilroy:
Tusinde tak :D
Jeg kunne godt tænke mig noget hjælp - især mht. kostplan og indkøb :o)
Men tror lige jeg opretter en ny tråd så det ikke forstyrrer denne :)
stevia
Forum-indlæg: 15
Område: KBH
Dato: 3/7 2009 11:40

Morgenmad: Råkost af æble, rødbede, gulerod og appelsin. Og så lidt blåbær og jordbær.
Frokost: Hjemmelavet grovbolle med hummus og salat.
Mellem: kokusbar fra helsekosten
Aften: dhalret (gule linser, tomat og revet squash) med hjemmelavede naan-brød
Snyn
Forum-indlæg: 253
Opskrifter: 6
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/7 2009 08:47

I går(hvor jeg faktisk spiste normalt mht. tider:P):

Morgenmad: Havregrød
Mellem: Danske ærter, jordbær, stikkelsbær, ribs og kirsebær
Frokost: Rugbrød med peanutbutter
Mellem: En cantaloup melon
Aftensmad: (på restaurant) Ris, stegte grøntsager (bl.a. broccoli, gulerødder, blad grøntsager, bønner og kinakål) + salat bar (bl.a. champignon, bønne spirer, bambusskud, gulerod, agurk, tomat)
Dessert: Frugt salat


Twilight'girl <'3
Forum-indlæg: 15
Område: Odense
Dato: 6/7 2009 12:32

I går :D

Morgenmad: ---
Frokost: Rugbrød med figenpålæg (nødder)
Aftensmad: Pasta med hvilløg og revet ost.
Desert: Hjemmebagte pandekager.. lækkert :D


» Squib «
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 21/7 2009 09:58 | Indlæg redigeret den: 21/7 2009 18:28


Morgenmad: Nogle skiver honningmelon
Mellemmåltid: Æble
Frokost: Blancheret broccoli og blomkål, med frisk tomat og en skive fuldkornsrugbrød
Mellemmåltid: 1 lille hjemmelavet (super)grovbolle med tomat skiver som pålæg.
Aftensmad: Tilberedt spinat med en smule kidney bønner, og friske tomater.


Har i den grad reduceret mit forbrug af mælk.
Drikker det kun til særlige begivenheder. Og ikke i hverdagen.
Har ikke prøvet en erstatning for komælken endnu - men regner med
at jeg med tiden vil prøve med soyamælk. Så jeg kan få noget müsli og smoothie om morgenen.
kamille
Forum-indlæg: 180
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 21/7 2009 10:56

Virkelig god tråd til at hente inspiration:D

(I går)
Morgenmad: jordbær med soyamælk
Frokost: Rugbrød med tofu og tomat
Aftensmad: Risotto med fallafler
Dessert: hjemmelavet vegansk chokoladeis:$
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/7 2009 12:31

Morgen:

Middag:

Eftermiddag: Pastasalat

Aften: Pastasalat og måske rugbrød med becel
Kilroy
Forum-indlæg: 2917
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/7 2009 15:07

Morgen: te, juice, fersken, mandler.
Frokost: grovboller med vegedeller, ajvar, egg-free mayo, grøn peber og salat.
Aften: ovnfad med aspargeskartofler, basilikumolie, hvidløg, grøn peber, markchampignon, spinat, muskatnød og en skwis soyafløde (kan dufte, det snart er færdigt;)).
Mellem: fersken, æble, mandler, valnødder, te og vand.
» Squib «
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 21/7 2009 15:16

Kilroy:
Hvad er ajvar? :)
Har du en opskrift på gode (evt. fedtfattige) vegedeller? :D
Kilroy
Forum-indlæg: 2917
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/7 2009 15:34 | Indlæg redigeret den: 21/7 2009 15:35

Martina: ajvar er pure af røde pebre, kan købes i mange supermarkeder (men billigst i asiatiske butikker) og fåes både mild og stærk. Jeg bruger det i RIGTIG mange ting :D
Når jeg laver vegedeller, bonger jeg i, hvad jeg har/synes/har lyst til af rå/blancherede/stegte grøntsager, groft mel, nødder/kerner, linser/bønner/kikærter/ærter/majs, kogte kartofler/ris/bulgur/couscous etc., godt med krydderier og speltflager/havregryn, holdt sammen af udblødte havregryn. Evt. også lidt væske. Det hele blandes, så farsen "smasker" ved omrøring, lissom en køddellefars.
Denne gang brugte jeg: løg og grøn peber ristet i lidt fedtstof, grahamsspeltmel, udblødte havregryn, speltflager, grønkål, tomatpure(her er ajvar også genialt;)), Provencekrydderi, oregano, salt og peber, kogte kartofler og så silketofu, som giver en lækker, ret blød konsistens.
Det er bare med at prøve sig frem, det er dog vigtigt, at farsen har den rette konsistens ("smasker").
Vær forberdet på, at de første 2-3 deller, man begynder at stege, ofte mislykkes - bliv ved ;)
Linse
Forum-indlæg: 605
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 21/7 2009 16:48

Morgen: ½ mango + en lille skål müsli tilberedt som havregrød + 1 kop kaffe + 1 spsk. olie
Middag: 2 stk. rugbrød med tahin + 7-8 gulerødder
Aften: Fuldkornsspaghetti og baked beans med hvidløg, chili og oliven + revet gulerod med citronsaft og solsikkekerner
Mellemmåltid: 2 bananer, 30 g mørk chokolade, 1 kop kaffe + måske en halv mango mere og mere chokolade ;)
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/7 2009 17:54

Jeg synes at vegedeller skal steges i nok olie, man behøver jo så ikke at æde 10 af dem, selvom det kan være svært at lade være!!!
» Squib «
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 21/7 2009 18:26

Kilroy:
Takker :D Nu vil jeg snart prøve at lave nogle ;)

Polly
Hm, jeg hader når mad steges i alt for meget olie.
Kan man ikke undgå det?

Kan godt være jeg spørger dumt nu, men kan man godt lave vegedeller i ovnen?
Helene2
Forum-indlæg: 326
Område: KBH
Dato: 21/7 2009 19:07

Martina:
Ja, man kan også bage vegedeller. Jeg boede+arbejdede engang et sted hvor jeg skulle lave en masse mad hver dag i en såkaldt AGA. I sådan en ovn laver man næsten alt på bagemåden, og vegedeller var tit en del af menuen så der fik jeg den vane at de helst skulle bages. (Også for at spare tid) Bagning har jo desuden den fordel at vegedellerne hænger sammen OG at man slipper for stegning og olie.

Et andet sted hvor jeg arbejdede, og hvor der også skulle laves en masse vegedeller, stegte vi dem først og bagte dem bagefter i ret lang tid. Det plejer jeg også nogle gange at gøre stadigvæk, fordi jeg tit synes at de ikke bliver gennemstegte når de kun steges.


» Squib «
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 21/7 2009 19:40

Helene:
Okay, det lyder godt.
Hvor mange grader skal de have, og i hvor lang tid?
Har ikke tænkt mig at stege dem først - håber bare de kommer til at være lækre anyways :)
henrik
Forum-indlæg: 70
Område: KBH
Dato: 22/7 2009 11:08 | Indlæg redigeret den: 22/7 2009 11:09

Brunch:
Frugttallerken: æble, banan, kiwi, jordbær, druer, blåbær, ribs, stikkelsbær (ser dem ikke så tit men pludselig var de der :D) + lidt blandede nødder. Plejer at spise mysli til, men pt. starter jeg dagen med ren frugt (dvs morgenmad på hverdage, ofte brunch i weekenden og som nu, hvor jeg har feriefri). Og måske en ostemad (og det er ikke altid blot sojaost :$).

Aftensmad:
Kogte grønsager, dvs idag nye kartofler, gulerod, blomkål, fennikel, squash, hokkaido. Dertil "tamari tofudelle" (fra scandinavian soya company), brød fra van hauen (foretrækker normalt Aurions pumpernickel, men ferielukket), olie/dressing, tamari/urtesalt.

Dessert:
Fx smoothie af sojamælk, banan og forhåndenværende frisk og tørret (helst opblødt) frugt.

Efter madmæssigt at være blevet vartet op i 11 år (af Susan, der skriver madsider i Vegetaren), har jeg nu ½ år måttet "stå på egne ben" og tyr ofte til de "lette løsninger" med udespis eller "take away". Men ofte koger jeg mig altså osse en gryde grønsager o.l.

Måske ikke så inspirerende for andre...? :)
» Squib «
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 22/7 2009 18:46

Morgenmad
Æble på farten!

Mellemmåltider
Rå broccoli og blomkål, en gulerod, agurkestænger, et æble

Frokost
- Spiste i en græsk restaurant (Zorba)
Frisk pasta (båndpasta) med tomatsovs, og så delte vi en græsk salat med en smule brød til.

Aftensmad
En kop med lidt økologiske müsli og soyamælk naturel, og så smagte jeg lige en "Yofu med blåbær".


Jeg er lige kommet hjem igen - og min mor havde, efter jeg havde fortalt hende over mail at jeg var blevet vegetar,
købt soyamælk og soyayoghurt. Kikærter, bønner, linser. Og jeg havde ikke engang sagt noget, hehe.

Hun fortalte mig til frokost i dag, at hun var i en kort periode vegetar da hun var 18-19 år gammel.
Men hun gjorde det kun pga. et ungdomsflip, hun var vist lidt hippie i en periode. Men hun mente at man skulle spise kød for at have det godt. Hun kunne vist hellere ikke undvære kød.

Men det ser ud til at hun acceptere mit valg.
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 22/7 2009 19:08

Bare for at understrege at veganer ikke behøver at være synonym med sund(hedsfanatiker), vil jeg skrive hvad jeg har spist i dag. Dog er her så godt som ingen friske grøntsager, da mine forældre er i Norge, og jeg kom hjem fra kbh igår.

Morgenmad (spist ved 16tiden – stod sent op): en smoothie med frossen frugt, og en bolle m. hummus (fra dåse, oppimpet med citronsaft, spidskommen, hvidløgssalt) og tartex

Aftensmad: en rest pastasalat (tak Polly!) og dåsehummus.

I mellem har jeg røget smøger (time for another detox – jeg ryger i korte perioder, hvorefter jeg stopper..) og drukket kaffe *rolling eyes smiley*

Bager nok en kage senere, eller finder på andet spiseligt.



Trutfant
Forum-indlæg: 502
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 26/7 2009 12:45 | Indlæg redigeret den: 26/7 2009 18:12

Morgenmad: Havre Cheerios med yoghurt.
Farvel halløj med kæresten i lufthavnen: En mini træstamme tingenot og en af de der jordbær-halløj-drik fra 7-Eleven
Mellem: 1 bolle-tingenot med smør og blåbær syltetøj og en halv bolle-tingenot med ost
Frokost: Banan\"kage\" med chokolade stykker.
Mellem: 1 revet æble (Maven er dum i dag.), 1 riskage. (You know, riskiks/riskage/kan-ikke-huske-den-sidste.) noget chokolade og nogle rosiner.
Aftensmad: Risengrød
» Squib «
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 26/7 2009 14:37 | Indlæg redigeret den: 26/7 2009 20:07

Morgenmad:
Smoothie (Blåbær, hindbær og halv banan)

Mellemmåltider/snacks:
Grønne bønneærter, 2 økologiske æbler

Frokost (på farten):
1 skive rugbrød

Aftensmad:
Spinat, porer, blomkål - 1 stk fuldkornsflute til

Dessert:
Jordbær blendet med mandler og soyamælk
Sider: << < 1 2 3 4 5 6 > >>