Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Havetråden

Miljø, Økologi & Havedyrkning

indica_
Forum-indlæg: 18
Område: KBH
Dato: 4/2 2013 21:05

Jeg forestiller mig at jeg langt fra er den eneste der har en have hvori jeg dyrker hvad jeg nu kan af frugt og grønt. Derfor tænker jeg at en tråd hvor vi kan udveksle links, erfaringer, tips og tricks, og måske endda frø ville være på sin plads.

Der er sikkert også mange der forsøger at dyrke så meget som muligt i potter, krukker og altankasser på den plads der nu er til rådighed, og i er selvfølgelig mere end velkomne til også at deltage :)
indica_
Dato: 4/2 2013 21:07

Jeg kan jo starte med et spørgsmål.
Jeg har ikke haft det store held med at holde liv i de krydderurter jeg køber i vores lokale Superbrugsen her vinteren over - hvilket jeg virkelig godt kunne tænke mig.

Jeg tænker at jeg skal have dem over i nogle størrer potter og måske dele dem.
Men hvilken jord er mon bedst til formålet?
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 5/2 2013 09:47

Dem jeg gerne vil holde liv i, deler jeg og omplanter i større krukker, så de har mere jord og dermed mere ernæring at gøre godt med. Jeg bruger bare helt almindelig pottemuld.
indica_
Dato: 5/2 2013 10:11

Super, så forsøger jeg mig med alm. pottemuld.
Jeg havde tænkt lidt over om det mon ville være en god ide at bruge så- og priklemuld, eller noget pottemuld blandet med kompost.

Men hvis det kan lade sig gøre med bare pottemuld, så er det jo fantastisk :)

Tak for svaret.
dompap
Forum-indlæg: 364
Område: Sydjylland
Dato: 8/4 2013 18:52

større potter er godt for krydderurter, og jo mere jord, jo mere smag.

jeg går igang med små windowfarms snart, og så forhåbentlig en rigtig have på et tidspunkt :D
Anderkisten
Dato: 8/4 2013 22:17 | Indlæg redigeret den: 8/4 2013 22:18

Brug toiletruller til at forså i. Det ekstra smarte er at de kan smides direkte i jorden.

Anderkisten
Dato: 8/4 2013 22:32

Græsplæneråd!

For de af jer med græsplæner, så er det nu i skal i gang. Grib riven og riv plænen godt og grundigt igennem på kryds og tværs (eller tag den nemme løsning og lej en plænelufter/vertikalskærer) Herefter så tjek vejrudsigten og lige inden der skal til at regne, så gød den. Meget gerne en god npk gødning med kalk. (grunden til at det skal være lige inden det regner, er at hvis det ikke bliver skyllet ned, så svider i græsset og dræber det - og hvis i gøder mens/efter det har regnet, så sætter det sig fast på græsstråene og ...ja i har gættet det, svider og dræber det.)

Det kan så være en god ide at efterså. lad være med at spar på frøene. Køb de bedste du kan få. Og sørg for at det er nogen der passer til din have. Ligger den i skygge, så skal det være skyggefrø. Det kan samtidigt være en god ide at topdresse. Man kan købe poser med plænestart jord, der reelt bare er jord blandet med sand. Det skal rives ud i et tyndt lag på ca 0.5 cm. - så en sækfuld rækker langt.

Vent så med at slå plænen første gang, indtil den har nået en 8-10 cm, og klip den herefter i en halvlang størrelse - og sænk herefter løbende klippe højden, indtil du når den længde du vil have.

Hvis du nogensinde skulle få den mærkelige ide, at vande din græsplæne, så vid at det bedste tidspunkt at vande, er lige efter det har regnet. Hvorfor nu det? Jo, hvis du kun vander let, så vil græsset sætte rodlængden efter vandet, som er i toppen. Når der så er en tør periode, så er rodden kun i toppen, og græsset bliver hurtigt gult, visner og dør. Hvis du derimod vander lige efter det har regnet - f.eks har det regnet 12 mm. og så vander du de resterende 13mm - så vil du få en utrolig stærk og grøn græsplæne - selv i lange tørkeperioder. (med andre ord 25mm vanding er målet du skal ramme.)

Almindelig pleje - lad græsafklip ligge - det hjælper med at gøde, og sikrer at du skal ikke skal gøde kunstigt ret meget.
Lalita959
Forum-indlæg: 3
Område: Nordjylland
Dato: 9/4 2013 15:20

Hej!
Jeg er vært for et HAVEKURSUS i Aalborg og synes at I kunne være interesseret.

Praktisk kursus og vejledning om dyrkning af grønsager. Jeg har selv inviteret Leif at komme til Aalborg da han har mange års erfaring med økologi, urban-gardening og er tidl. økologisk landsmand. Da han flyttede fra landet til Københavns centrum, besluttede ham at forts. ved at dyrke jorden på en klima-venlig måde. Det har fået andre i området til at begynde at interesserer sig for et mere grøn livsstil. Han har været vegetarer +30år.

PRAKTISK ØKOLOGI- Havekursus i Aalborg v. Leif Asmark

Se begivenhed på facebook og tilmelde jer!

Vi laver sandwiches (vegansk & lacto-veg.) til frokost som er inkl. i prisen.

http://www.facebook.com/events/165082233651970/

Hvor: Eriksvej, 9000 Aalborg

Tidspunkt: 11 og 12 maj, 2013
kl.10:00 - 17:00

Pris: 350kr inkl. frokost sandwich og forfriskninger begge dage

Husk: Praktisk havetøj, sko og haveredskaber hvis du har nogle.
Bertha
Forum-indlæg: 159
Dato: 29/4 2013 16:38

Jeg har lige plantet en sortbær/surbær, honningbær og jostabær. Er der nogen som har erfaring med disse?

For 2 år siden plantede jeg hvide ribs/hollænder ribs. Det er altså en busk, som kan varmt anbefales. Bærrene er sødere end hvide ribs og den er nem at dyrke.

Jeg dyrker også krydderurter. Nogle vintre kan rosmarin og salvie godt overvintre, men ikke denne vinter. Den var åbenbart for kold.