Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad dyrker du i denne sæson - 2013?

Miljø, Økologi & Havedyrkning

Sider: 1 2 > >>
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/5 2013 15:16 | Indlæg redigeret den: 23/6 2013 12:14

Nogle af os har mindre eller større haver. Nogle af os bor på en gård. Nogle har nogle planter ude på terrassen. Og nogle har været meget opfindsom og dyrker mad hvor der findes ikke meget plads.

På denne tråd kan vi fortælle hvad det er vi dyrker. Jeg starter. Hvis ingen andre gider gøre det, så er det også ok, siden jeg synes det er sjovt alligevel.

Jeg begynder med en lille fortælling.

For nogle år siden, da jeg købte gården, skrev en ven til mig, at næste gang vi ville ses hun ville tag noget med til mig. Det var ved en naturweekend i Mols Bjerge, at vi så hinanden igen og det var en bog, som hun havde taget med til mig: "Håndbogen i Selvforsyning" fra 1976 som var en oversættelse af John Seymours bog "The Complete Book of Self-Sufficiency". Hvis nogle kender Frank Erichsen, "Bonderøven" fra DR, så er det Seymours bog ,som han læste som barn, som har inspireret ham så meget til at blive en selvforsynende bonderøv.

I bogen findes der nogle eksempler med haveplan og jeg har også gerne lavet mine egne hvert år. Derfor kan jeg ret nemt remse op over hvad jeg har ude i nogle bede.

Lad mig starte med nogle flereårige:

Rabarber
Asparges
Jordskokker
Løvestik
Peberrod
Ramsløg

Urter (alle i højbede): forskellige myntesorter, timian, oregano, salvie, purløg, fransk estragon, malurt

Og så nogle etårige som allerede er sået eller sat ud:

Gul løg
Hvidløg
Porrer
Guleroder
Pastinak
Kålroer
Rødbede (Detroit, Moulin Rouge, Forono, Burpees Golden)
Salat: pluk, asparges, hoved, hjerte, rucola, Romain
Hestebønner
Spinat
Radiser (French breakfast)
Spidskål
Savoykål
Hvidkål
Grønkål (en masse! jeg elsker det og det overvintrer udmærket)
Kartoffler (Allians, Belana, Bintje)
Persille (krus-og bredbladet)
Strandkål (nyhed!)
Olivenurt (nyhed!)
Sølvbede
Mais
Bladselleri
Rosmarin
Basilikum
Cilantro
Stevia
Tallerkensmækkere
Squash (sommer): grøn og gul summer squash, Long White Bush, Sunburst
Squash (vinter): Hokkaido, Butternut
Græskar
Drue- og sylteagurker
Ærter
Buskbønner (Haricot verts)
Nyzealandsk spinat
Rosenkål
Jordbærspinat (såede sig selv der hvor det var sidste år og hvor jeg har sået kålroer i år - nu har jeg begge afgrøder på det samme sted blandet sammen)
Rucola salat ("vild" = Diplotaxis tenuifolia) (har også sået sig selv, som jeg har flyttet til en potte - jeg hr også sået det nyt i en potte)

Og så det, som kommer snart eller lidt senere:

Dild
Vårsalat (meget senere og høstes i efterår)

Nogle nye:

Palmekål
Sort grønkål
Havesyre
Feldsalat (det elsker jeg!)
Water cress
Honnigurt (ikke i køkkenhaven - men til bier)

Måske:

Broccoli
Citronmelis

I drivhuset:

Chili: Guajillo (nyt), Fatali (jeg elsker dem), Granat* (nyt) og Rød madarin* (nyt)(*fra Fuglebjerggård = Camilla Plums), Chinese 5-Color, Apache, Mini Scotch Bonnet
Tomater: Beefsteak (hader dette navn!), Blomme, Elin
Salatagurker
Peperfrugt (måske)

Nogle eksperimenter:

Jeg bruger ret meget "sheet mulching", som er en "no-plow / permakultur" teknik. Men i år tog jeg en masse af restmaterialer fra laget af pap og komposterende ham og hestegødning, som lå på bedene over vinter og jeg har bygget en lang bakke over 60 cm høj, hvor jeg skal plante sylteagurkene go lade dem vokser ned ad siderne af bakken.

Kartoffler har jeg i flere år dyrket bare under komposteret halm med meget gode resultater.

Bønner og ærter skal klatre på noget rionet.

Så har jeg en lille plantage af æble-, pær-, blomme-, og kirsebærtræer samt mange andre frugttræer hist og her, også langs markerne. Jeg har et lille kvædetræ som blomstrer hvert år mednjeg har ikke fået en eneste kvæde endnu.

Så er der solbær, ribs, stikkelsbær, hindbær, og jostebær buske. Vilde brombær og hindbær vokser mange steder på markernes kanter.

Hvis nogen vil vide mere om sorterne, der dyrkes, så skal man spørge.

Jeg glæder mig til at læse andres indlæg.

(Indlægget skal rettes og uvides efter behov)
Anis
Forum-indlæg: 255
Opskrifter: 1
Dato: 19/5 2013 17:44 | Indlæg redigeret den: 19/5 2013 17:46

Pu-ha... får da helt præstationsangst... ;)

I min have er der/skal der i år være:
7 cherrytomater, som ER kommet på friland, efter at have stået i vindueskarmen siden de blev sået 1. marts.
Vinterporre er plantet ud, vintergulerødder, rødbeder, sukkerærter, lave ærter og nogle mellemhøje ærter, spinat, ruccola, solsikker, majs er sået for et par uger siden, og det står rigtig flot her efter den varme periode. Bladbede klarede at så sig selv i efteråret, da jeg var doven med at få ryddet ;). Der skal såes ærter, spinat og rucolla igen inden længe.
I aften skal der såes almindelig grønne og stribede grønne squash i haven.
Sidste år havde jeg for første gang butternut squash, men det var ikke nogen succes her hos mig. Tænker, at de måske vil trives bedst i drivhus (og sådan et har jeg ikke).
Og der er jo også lagt kartofler, og jordskokkespirerne er ca 20 cm ( de kommer af sig selv, når man een gang har haft dem..). De små knoldselleriplanter står stadig i vindueskarmen på terassen (fik dem sået lidt for sent).

Af krydderurter har jeg masser af oregano og løvstikke. Persille- både bredbladet og krus - bruger jeg som bunddække i stort set alle bede - også staude. Og så er der jo purløg og ramsløg, og i vindueskarmene står der stadig basilikum og timian og venter på at komme ud.

Ellers har jeg et par æbletræer (Ingrid Marie + Aroma), et blommetræ (Victoria), rabarber og en masse hindbærbuske. Nåe ja, og jordbær, selvfølgelig. Og et par solbærbuske.

Sidste år havde jeg hestebønner for første gang, men som John Seynour skriver, så bliver de nemt angrebet af bladlus, når de såes i foråret, og jeg skal da lige love for at jeg godt kunne have brugt et par tusinde mariehøns!! Klog af skade såede jeg dem derfor i oktober, med det resultat at de spirede i januar. Efter mange måneder med frost efterfølgende, døde de små skud, og jeg har ikke set noget til dem siden.. :$

Jeg købte John Seynours bog for ca 30 år siden, og den har været rigtig inspirerende. Jeg dyrker det meste efter hans pricipper om højbede, gøder ikke med andet end jorddækning, hvor det organiske materialer komposterer i selve bedet (dovenskaben længe leve!)

En masse skvalderkål, brændenælde og mælkebøtter er her også. Dem har jeg rigtig stor glæde af - specielt her i foråret, hvor der ikke er så meget andet endnu.

Thumbs up for den nye tråd :) !ja

GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Opskrifter: 2
Dato: 19/5 2013 17:59

vi har bla sået
Blomkål. Romanesco,
Blomkål. burple graffiti, Bønne.
Tendergreen. Busk,Feldsalat,
Radise. French breakfast. Økologisk.
,Gulerod Yellowstone. Økologisk,
Rødbede Burpee´s golden,
Fennikel. Romanesco. Økologisk,
Grønkål. Dwarf green curled,
Grønkål. Red bor. Økologisk,
Glaskål. Purple Vienna. Rød,
Majs. Golden Bantam, Salat.
Winter crop. Økologisk,
Persille. Kruset. Økologisk,
Asparges. Mary Washington,
Salat. Lobjoits green cos,
Solsikke. Autumn beauty,
Agurk. White wonder.
Pak Choi. green. Frø.
Agurk, Marketmore. Økologisk
Asparges. Mary Washington.
Blomkål. All the year round
Blomkl. Romanesco
Knoldselleri. Giant Prague
Bønne. Yin Yang
Palmekål. Nero de Toscana
Jordbær. White soul. Frø.
Jordbær. Fragaria vesca
Basilikum. Rød.
Spinat. Giant Winter. Økologisk
Spinat. New Zealand

vi har også en masse bær og frugttræer
Anis
Dato: 19/5 2013 20:12

Hov, jeg glemte scorzonerødderne ;). De blev sået sidste forår og skal graves op indenfor den næste tid. De bliver gode, store og lækre af at overvintre
Jeff
Dato: 20/5 2013 07:11 | Indlæg redigeret den: 20/5 2013 07:17

Anis,

Det lyder helt spændende! Jeg synes, at du er langt videre end jeg er. Jeg turde ikke så mange ting fordi jordtemperaturen stadigvæk var ret lav.

Jeg har heller ikke meget succes med butternut squash - planterne bliver kæmpe men jeg får ikke mange frugter, sidste år fik ingen.

Derimod m.h.t. sommer squash er jeg helt glad for disse White Long Bush, som er ret produktive og smager lidt anderledes and de grønne og gule.

Det er ikke for sent at så hestebønne igen. Det kun fordi mange vil får nogle bønner så tidligt som muligt som sommerglæde at de sås så tidligt, men de kan sagtens sås ind i junimåneden.

Ja, bladlus er en plage på hestebønner, men jeg bruger vandstrålen fra haveslangen med højt tryk for at sprøjte dem af. Husk at nippe toppen af planterne af når de laveste bønner er over 7 cm lange. Det hjælper mod bladlus og så går plantens energi ind i dannelsen af bønnerne.

Snart starter jeg en tråd her om emnet "os versus dem", der skal handle om kålsommerfuglelarver, bladlus, "dræbersnegle", mosegrise, osv. Det bliver sikkert spændende ;-)

Jeg er også meget glad for at lade organiske materialerne i jorddækken kompostere. Jeg kan anbefale at prøve at dæke bede med halm (eller en masse af løv) over vinter.

Jeg elsker også Ingrid Marie æbler og Victoria blommer og har to små træer. De store træer er andre sorter, bl.a. mange Belle de Boskoop, der er en fantastisk madæble, som vi spiser hele vintren igennem.

GreenEnergy,

I er virkeligt kommet i gang med det! Har i prøvet det med sheet mulching?

Newzealandspinat er ret produktiv og er godt midt i somren når spinat plejer at gå for hurtigt i stok til at bruge.

Hvad med squash, skal i have nogle planter? De er super produktive!

Hvad med tomater, som er også meget produktive. I kan prøve det med frilandssorter, eller i kunne bygge et lille midlertidigt drivhus.

dompap
Forum-indlæg: 364
Område: Sydjylland
Dato: 20/5 2013 08:27

Min parnter og jeg er lige gået i gang med at lave en have i vores kulturhus i Kolding. Det bliver pissefedt.

Vi skal have noget mere men indtilvidere har vi:
Jordbær (4 -vist nok- forskellige sorter)
Ananasjordbær
Kartofler
Ærter
Hovedsalat
Radiser & gulerødder (som vi ikke har nået at plante endnu :$)

Krydderurter:
Timian
Citrontimian
mynthe
basilikum
Salvie
citronmellise
Kørvel
Løvstikke
Purløg

Det er selvfølgelig øko! :D

Alle må komme og hjælpe til! <3 <3 <3
Amy
Forum-indlæg: 567
Område: KBH
Dato: 20/5 2013 09:32 | Indlæg redigeret den: 20/5 2013 09:34

Aaaaarrrhh får helt lyst til at komme forbi jer alle sammen og se hvordan i "indretter" alt det lækre mad! :DD

Da jeg skal flytte til sommer, har jeg kun gang i krydderurterne lige pt.

Bredbladet persille
Basilikum
Timian
Purløg (som desværre døde, øvbøv)

Og så kunne jeg ikke lade være med at sætte nogle ærter (var det slikærter? Hmm jeg kan ikke huske det, men der kun vokset to stængler op) ud i haven. Har vidst også noget særdeles stædig mynte på vej op igen fra sidste år (eller var det forrig? Det bliver bare ved og ved :) )

Desuden smed jeg også nogle jordskokker i jorden forrig år, men der kom aldrig rigtig andet end planter ud af det. Måske jeg har misforstået at de bare "passer sig selv" - for det eneste jeg har gjort er at vande dem af og til.

Hvilke sorter jeg har, aner jeg desværre ikke noget om. Men gad godt blive klogere på emnet!

EDIT: har også skovjordbær, som blomstrer ligen nu. Samt et lille bitte æbletræ, oprindeligt et sideskud fra et fældet æbletræ på nabogrunden. Men det lille sideskud giver faktisk op mod 25 æbler!

Glæder mig så meget til at kunne have squash, tomater, agurker, bønner, gulerødder rucula, forskelligt salat og meget andet næste år, i min helt egen minihave!
Jeff
Dato: 20/5 2013 10:45 | Indlæg redigeret den: 20/5 2013 11:10

Amy,

Hvad har du forventet ville komme ud af jordskokkerne?

Forresten, selv om jeg ejer en del hektar jord, så er jeg alligevel meget glad med adskellige urter i krukker.
Anis
Dato: 20/5 2013 18:26

Amy: Du skal være velkommen :). Og mht jordskokkerne, så har jeg aldrig vandet dem på trods af MEGET tørre perioder, så måske er det vandingen, der er problemet.

Jeff: De gamle danske køkkenurter som gulerødder, rødbeder, ærter osv er vist blevet vant til vores klima, og trives fint på trods af lidt kulde :). Sæsonen er kort i Danmark, så de er bare om at komme igang! Og så skal jeg da have sået hestebønner igen! De der 7 cm... Er det plantens højde? (de var jo ca 1,5 m sidste år...)
Mildi
Forum-indlæg: 17
Område: Sønderjylland
Dato: 20/5 2013 18:51

I år bliver det:
Forskellige slags tomater.
Kartoffler.
Gulerødder.
Radiser.
Agurk.
Ærter.
Rødbeder.
Hvidløg.
Chili.
Persille.
Basilikum.
Purløg :)
Nox999
Forum-indlæg: 72
Opskrifter: 5
Område: Århus
Dato: 20/5 2013 18:56 | Indlæg redigeret den: 20/5 2013 19:00

Gad vide om jeg kan huske det hele.

Chilisorter:
Black Knight
Peruvian Purple
Golden Nugget
Jalapeño
Puple Jalapeño
Tears of Fire
Aji Benito
Cherry Bomb
Cheiro do Norte

Tomater:
Tiny Tim
Roma

Ribs
Jordbær
Hindbær
Hyldebær
Brombær
Æbler
Rababer
Ærter
Agurk
Løg
Hvidløg
Kartofler
Jordskokke
Granatæble
Sæbenød
Radisse
Majroe
Pluksalat
Gulerod
Pastinak
Rødbede

Skvalderkål
Brændenældde
Morgenfrue
Bibernelle
Hjulkrone
Solsikke
Persille
Rosmarin
Citronmelisse
Citrontimian
Purløg

.... Jeg har sikkert glemt noget :$
Anis
Dato: 20/5 2013 20:16

Hov, jeg glemte også solsikker, rosmarin, citronmelisse og hyld :)

Nox999: Hvordan dyrker man granatæble på disse breddegrader?
connie
Forum-indlæg: 128
Dato: 20/5 2013 20:38

Sikke en dejlig tråd.
Jeg er flyttet til et hus i Januar måned med en stor have og ved endnu ikke hvad jeg skal dyrke fremover og synes det er lidt svært fordi det er lejet.
Dog har jeg plantet en løvstikke hist og her samt dyrker rosmarin og laurbær og purløg i potter.
Har ellers altid syntes det var vigtigt med masser af salat men måske nøjes jeg med det skvalder der gror ved hækken:)
Nox999
Forum-indlæg: 72
Opskrifter: 5
Dato: 21/5 2013 06:56

Anis: Jeg er lige gået igang med eksperimentet med granatæble og har indtil videre tre små kimplanter. Du kan læse om granatæble her:

http://eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/granataeble.html

http://www.albinusfro.dk/shop/granataeble-punica-granatum-316p.html

http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=18&dbid=a7f7993c-efc5-4cff-8229-d53beb2fcf0e
GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Dato: 21/5 2013 10:43

Jeff vi har skam også 16 små tomatplanter i vindueskarmen sammen med agurk. squash tror jeg ikke vi har nogle af men god ide
men vi har ikke lavet sheet mulching
Amy
Forum-indlæg: 567
Dato: 21/5 2013 13:21

@Jeff Jeg havde forventet at jordskokkerne ville formere sig (altså de hvide, men kan spise, ikke den grønne plante selvom den sikkert også kan spises) for det havde en ven fortalt mig at de gør hvis man bare smider et par jordskokker i jorden..

@Anis Mange tak for tilbuddet! Jeg skriver en PM når mine eksamener er overstået :)
Og så tror jeg da lige, at jeg smider nogle jordskokker i jorden igen UDEN at vande dem;), når jeg får min nye have.
Jeff
Dato: 21/5 2013 13:48

Amy,

Har du gravet dem op?
tingle2
Forum-indlæg: 59
Område: Vestjylland
Dato: 21/5 2013 15:36

jordskokker er lidt som kartofler. der hvor du har sat 1,kommer en plante og nedenunder er en hel masse jordskokker fra samme plante. De behøver ikke passes.Vokser som ukrudt i min have. De kommer sent på året, vist sept.
Anis
Dato: 21/5 2013 19:29

Amy: Ja, problemet kan også være, at du har gravet dem for tidligt op. De er tidligst klar i september, men kan høstes hele vinteren (hvis ikke jorden er bundfrosset selvfølgelig). Jeg spiste de sidste jordskokker, jeg satte sidste forår, i april i år, og de var fine og friske.
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Dato: 22/5 2013 09:35

Man bliver jo så misundelig, når man ikke selv har have. Jeg har dog lidt fælleshave, hvor jeg har fået plantet nogle krydderurter:
Persille
Purløg
Rosmarin
Timian
Mynthe
Pebermynthe
Løvstikke

Derudover har jeg fået plantet
Cherrytomat
Squash

Og så har vi, tre små bærbuske
Solbær
Stikkelsbær
Brombær

Og så skyder,den herligste spansk kørvel/sødskærm op hvert år - Perfekt til at lave kryddersnaps på.

Ellers står den mest på prydplanter
Sider: 1 2 > >>