Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Høstning af persille?

Miljø, Økologi & Havedyrkning

Amy
Forum-indlæg: 567
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 6/6 2013 11:37

Jeg dyrker persille, og når de er store og fine klipper jeg bladene af, sådan cirka midt på stænglen.
Men efter det kommer der ligesom bare ikke mere, som der f.eks. gør med basilikum, hvis man kniber bladende af rigtigt.
Er det bare sådan persille er - kommer der aldrig mere end de blade der vokser op i første omgang?
Eller høster jeg min persille forkert? Det er bredbladet persille.

Andre krydderurter, som f.eks. timian, egner sig jo godt til at man klipper stænglerne af og hænger dem til tørre i bundter. Og som sagt er basilikum dygtig til at komme med mange blade efterhånden som de høstes. Og så er der persillen... Kan man generelt dele krydderurter op i sådan tre dele?; de tørringsegnede, dem der kommer med flere blade ved rette høstningsmetode, og dem der bare er mega-nederen som persille. ?
Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Dato: 7/6 2013 19:12

Hvis persillen er noget du selv har sået i en potte eller i haven, så skyder den igen og kommer igen næste år. Jeg klipper mine af nede ved roden.

Du kan sagten tørre persillen, ved at samle dem i buketter og hænge dem til tørre med bladende nedaf. Synes dog ikke at de smager at så meget som det friske. Du kan hakke det og fryse det ned i terninger, brug en bakke til isterninger og tag dem ud når de er frosne og fordel dem i små portioner i småposer, det dur rigtigt godt til varme retter om vinteren.
Anis
Forum-indlæg: 255
Opskrifter: 1
Område: Sjælland
Dato: 8/6 2013 22:31 | Indlæg redigeret den: 8/6 2013 22:32

Hmm... Om man kan dele krydderurter op i tre dele... Ved jeg ikke, men som Bodil skrev, egner persille sig fint til tørring, frysning, eller bare spisning ;).

Det er lidt specielt med persille, fordi det er en to-årig plante. Første år kommer der nogle fine spirer på det her tidspunkt. Dem lader jeg være og høster først, når planten har fået sidestængler og en vis størrelse, så høster jeg nænsomt fra planten, så den ikke bliver udpint.
Næste forår spirer den så igen rigtig tidligt på foråret med det formål at gå i stok og sætte frø. Fra de planter høster jeg masser af sidestængler lige nu, men lader altså de nye planter være.
Det handler altså om, at du sår persillefrø igen i det sene efterår eller til foråret (de har det fint med at ligge i/på jorden under frosten), så du har persille igen til næste forår. Så kører det fuldstændig af sig selv til evig tid ;).
Jeg kaster bare lidt rundt med de frø, som viser sig efter anden sæson. De er faktisk i hele haven(elsker persille :p), så jo mere jo bedre.
Go fornøjelse med persille-projektet ;)
Amy
Dato: 10/6 2013 07:59

Aha, jeg har aldrig tænkt over at nogle planter er flerårige, men selvfølgelig!
Så var det alligevel dumt at jeg kasserede persillen fra sidste år (har to hjemmesåede potter stående i vindueskarmen, ligesom sidste år, men dem jeg har nu er fra i år).

Men det vokser i et stort kluddermudder, så det er ikke til at sige hvad der er sideskud og hvad der hovedskud. Men når jeg nu har dem stående indenfor (ingen planer om at flytte dem ud) skal de så bare stå i vindueskarmen hele året? Eller kan jeg godt gemme dem væk på et tidspunkt? Tænker, at jeg gerne vil ha plads til lidt blandet, og sådan en høstet persille ikke er så charmerende at ha stående i vinduet om vinteren...
Anis
Dato: 18/6 2013 20:39

Har ingen erfaring med persille, som er dyrket inde, men tænker, at de sagtens kan gemmes væk for vinteren.
De visner alligevel fuldstændig ned omkring januar (ja, ja, plejer at høste persille i haven også efter den første frost), så hvis du sætter potterne koldt og sørger for at de får kun en anelse vand, så de ikke udtørrer fuldstændig, tror jeg godt, det kan lade sig gøre.
Måske kan du oven i købet sætte potterne ud i et udhus, jeg ved det ikke. Prøv dig frem.
Amy
Dato: 19/6 2013 13:15

Vi må se om jeg finder en plads til persillen. Hvis jeg husker det skriver jeg igen hvis de kommer frem igen :)
HydraId
Forum-indlæg: 8
Område: Østjylland
Dato: 8/7 2013 13:23

Vil altså lige sige at man ikke behøver hakke persille hvis den skal i fryseren. Jeg plejer bare at have en pose med hel persille, hvis man lige giver den et hårdt kram når den er frossen bliver persillen automatisk "hakket", så kan man tage det man skal bruge og stoppe resten tilbage i fryseren. :)
minime
Forum-indlæg: 151
Område: Nordjylland
Dato: 28/7 2013 19:49

Har en krukke med persille som har fået lov at vokse videre efter jeg tog det jeg skulle bruge (den er købt i en dagligvarebutik) og jeg har haft rig udbytte af den. Nu er det nederste blevet til grene så at sige, og det yderste på bladene har fået en lille farve.

Hvad sker der med den og hvad kan jeg gøre?

I modsætning til dig kan jeg ikke finde ud af hvordan jeg skal klippe min basilikum.. Nogen der kan hjælpe?
Anis
Dato: 28/7 2013 21:08

DET ved jeg ikke lige - måske er den på vej til at gå i stok og sætte frø? Krydderurterne fra dagligvareforretningerne står ALT for tæt - typisk omkring 20 planter i hver potte, og det er der slet ikke næring til i jorden. Så det bedste, du kan gøre for den er at købe noget jord, og plante ud i 5-6 nye potter. Persillen vil elske dig for det :)

Basilikum klipper jeg ikke. Når man høster bladene (jeg plukker rigtig mange til pesto), sætter planten selv nye sideskud, og det bliver en busket plante. Men igen: Tynd ud - Der er ALT for mange planter og dermed for lidt næring til dem i de potter, man køber i dagligvareforretninger.

God fornøjelse med dem - krydderurter er jo een af de store gaver i livet ;)
minime
Dato: 28/7 2013 21:53

Det er bestemt en mulighed, at den er ved det. Skal jeg gøre noget ved det som sådan? Men planter nok om en af dagene så :)

Synes bare ikke der sker noget selvom jeg har plukket bladene.. :/ Jeg må vente og se :)

Mange tak :)

Ps. Alt det andet jeg har kører så vidt jeg kan se fint. Vi snakker pebermynte, citronmelisse, purløg, koriander og timian.
Amy
Dato: 29/7 2013 21:06

Det er faktisk sjovt du nævner basilikum - har selv haft succes med dem i nogle år forinden, men i år vil de bare slet ikke vokse ud igen. Nu vokser der kun to fesne blade på toppen af hver enkelt stængel. Og har ingenting gjort anerledes.

Måske pga den voldsomme varme? Selvom basilikum eller godt kan lide varme... Hmmm.. (har mine stående i vindueskarmen i potter)
Anis
Dato: 29/7 2013 21:58

Hmmm... Tænker, at det måske er fabrikantens sort, som ikke er skabt til at vokse videre?
Jeg sår mine selv i vindueskarmen fra tidligt forår til efterår, sætter dem på terassen, når vejret er til det, og har hele tiden nye planter på vej for de gamle, hvor der ikke er mere næring i jorden.
Det er ret let at så en pottefuld basilikum, og frøene fås i forretningerne endnu ;)
Amy
Dato: 30/7 2013 07:06

Tjaah, de basilikumfrø jeg har brugt de sidste år er fra selv samme pose.
Men måske de er blevet for gamle og ude af stand til at give specielt mange blade?
Oh well, må bare købe og så nogle nye (:
minime
Dato: 30/7 2013 13:24

Hmm, nu kan jeg så også læse at i har jeres inde. Mine står i haven, kan det have noget med det at gøre måske?