Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Skadedyr i haven

Miljø, Økologi & Havedyrkning

Sider: 1 2 > >>
AJ
Forum-indlæg: 195
Opskrifter: 4
Område: Sønderjylland
Dato: 28/6 2013 10:45

Hjælp! Jeg har en lille hyggekøkkenhave og et drivhus ved siden af. Her i denne fugtige tid vrimler det med dræbersnegle! De har endda fundet ind i drivhuset hvor de er utroligt glade for min basilikum.

Jeg har virkelig brug for et par gode råd til, hvordan jeg på mindst brutal vis slipper af med dem. Allerhelst ville jeg lave en fælde der lokkede dem til og køre dem ud i skoven, evt. et sted hvor der går moskusænder der kan få glæde af dem. Men det holder jo ikke i hverdagen.

Jeg leger lidt med en masse tanker omkring det. Hvad er værst: At sneglen mister sit liv eller at vi mister vores afgrøder? Findes der noget, der gør at de ikke gider gå derind? Kunne man evt. plante noget i nærheden af køkkenhaven som tiltrækker dem og som de gerne må spise så de er mætte inden de overhovedet når at overveje at spise min bønneplanter?
Det der med tørret mos rundt om haven, det aner jeg simpelthen ikke hvordan jeg skal kunne ordne hele sommeren.

Jeg har også haft lus i roserne, men det anser jeg ikke som et ligeså stort problem, da jeg ikke skal spise roserne og et godt regnskyl klarer det værste. Men gode råd til at holde lus og andre smådyr der kunne finde på at genere i fx drivhuset fra døren modtages gerne.

Hvad gør i?
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/6 2013 11:08

Jeg har tænkt mig at starte en tråd om dette emne.

Jeg vender tilbage lidt senere, da jeg synes diskussionen er meget interessant.
AJ
Dato: 28/6 2013 11:32

Det ser jeg frem til. :)
Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Område: KBH
Dato: 28/6 2013 13:20

Du skal se at få et pindsvin til at slå sig ned i haven. Det skal være muligt for dem at bevæge sig rundt i haverne, da der jo nok ikke er mad nok til den kun i din have. En kvasbunke de kan gemme sig i og en kompostbunke de kan bo i til vinter hjælper også gevaldigt.

Ellers må du igang med at samle snegle ind - om du vil klippe dem over eller døde dem på andre måder er helt op til dig.

Hvis bladlusene slår sig ned i din køkkenhave (specielt peber elsker de) må du igang med at lave din egen insektsæbe af lidt flydende brun sæbe og vand, som du sprøjter på planterne med jævne mellemrum. Du kan også forsøge at drukne dem ved at spule med vand.
Rasmus K
Forum-indlæg: 1
Dato: 28/6 2013 14:03 | Indlæg redigeret den: 28/6 2013 14:57

Hej AJ
Du kan bruge den nemme løsning. Hav en 1/4 spandfuld god saltvandsopløsning stående, og bare drop dem der i
efterhånden som du får dem fanget, så dør de hurtigt, og tøm spanden en gang imellem det rette sted.
Det er ikke så ulækkert som at klippe dem over.
Jeg kan virkelig ikke se noget uetisk i aflive dræbersnegle, for det er jo ikke
andet end nogle klamme slimede bæster der ikke bidrager til noget positivt.
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Dato: 28/6 2013 14:55

Jeg kan ikke lide tanken om at dræbe noget som helst, men der er jo noget der hedder selvforsvar, og så kan det blive nødvendigt.
Giver min kat loppegift, men ville ønske lopperne bare blev væk, men det gør de altså ikke.
Jeg har lidt svært ved at bruge ordet etik i den forbindelse, men taler om en nødvendighed.
AJ
Dato: 28/6 2013 17:44

Jeg er enig med Lene. Og jeg kan slet ikke selv slå dem ihjel. Når jeg ser hvordan de trækker sig sammen når man rører ved dem, fornemmer jeg klart at det er et levende væsen, som oplever en form for angst.
Selvforsvarstanken er nok også den jeg læner mig lidt op ad. Hvis jeg ved, de er gået til på den mindst smertefulde måde i min have, så jeg kan spise mest muligt hjemmedyrket og dermed belaste miljøet og andre levende væsner i meget mindre grad end hvis jeg købte grønt i Brugsen, vil jeg egentlig også gerne holde dem ude af min have.

Spørgsmålet er bare, hvilken måde der er den blideste. Moskusænder virker ikke som en reel mulighed. Hvordan lokker man pindsvin til? Og kan de virkelig spise alle de snegle og vil de ikke også gå efter grøntsagerne? Jeg har hørt at saltmetoden skulle være en brutal møde at dø på. Jeg har benyttet mig af sneglebarer med øl, da jeg tænkte, at de få en blid rus og dør uden at opdage det, men hvad ved jeg? Og risikerer man ikke bare at udrydde haven for alle former for snegle? De andre små hyggelige snegle må jo gerne være der..
AJ
Dato: 28/6 2013 17:51

Jeg bruger iøvrigt også loppegift. Indimellem synes jeg spørgsmålet om etik går på hvad der er værst: At katten er forpint af lopper eller at lopperne dør. Og om vi er nødt til at købe grønt i butikkerne hele sommeren (som sikkert er dyrket et sted hvor man slår snegle og insekter ihjel) eller om sneglene i vores have dør og vi kan mæske os i hjemmedyrkede grøntsager.

På den anden side, for rigtig at køre rundt i etikken, kan man stille sig spørgsmålet, om det er værst at 1 kat er generet af lopper eller om 100-vis af lopper må lade livet, ligesom vi er to mennesker der ikke kan få noget at spise medmindre vi slår masser af snegle ihjel.

Nu begynder diskussionen at være irriterende, det ved jeg godt. Men det er også interessant.

Helt ærligt, så vil jeg gerne skaffe mig af med dem på den ene eller den anden måde, men det skal foregå så humant som muligt.
AJ
Dato: 28/6 2013 19:21

Jeg spiser heller ikke rejer, muslinger og andet i den størrelsesorden og med nogenlunde samme slimfaktor. Og det er af etiske årsager og ikke fordi jeg ikke kan lide det. ;)

Veo
Forum-indlæg: 162
Dato: 28/6 2013 19:32

1. Det eneste skadedyr er mennesket.

2. Du kan lave et sneglehegn for at holde dem ude. Det skal være vinklet sådan så de ikke kan kravle over.
Se her: http://goo.gl/JqJsa

3. Selvfølgelig er det ikke i orden at slå dem ihjel.
AJ
Dato: 28/6 2013 19:40

Sådan et hegn er nok nemmere at lave til næste år først på sæsonen imens man stadig kan overskue det hele. Lige nu gemmer de sig jo alle vegne.. Men måske skulle jeg virkelig gøre det, når jeg nu alligevel skal skifte den gamle bedafgrænser i pil ud. Har du selv sådan et og ved du om det virker? De graver sig jo ret langt ned. Ved ikke om de måske ligefrem kan lave en tunnel ind i haven! :D
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Dato: 28/6 2013 20:00

Jeg siger jo netop at man pga selvforsvar kan blive nødt til at lå dem ihjel.
Men jeg ville ønske det ikke var nødvendigt, for hvordan kan man mene at etik ikke hører hjemme bare fordi man synes dette lille levende væsen er klamt?
Er bange for t jeg er ved at afspore tråden, beklager, jeg stopper nu.
indica juul
Forum-indlæg: 73
Dato: 28/6 2013 20:24

Problemet med dræbersnegle er jo at de er en invasiv art, de hører ikke til på disse breddegrader.
Derfor har jeg valgt at være kold overfor dem, kommer de i min have, så mister de livet. Heldigvis er jeg fri for dem i min nye have, men min gamle have var invaderet af dem, alt hvad jeg dyrkede blev ædt af dem, og på regnvejrsdage kunne jeg rundt om i nabolaget se dem invadere haverne. Der var simpelthen stimevis af dem på stierne. Ikke et kønt syn.

Det er også grundet dræbersneglene at vi ikke ser så mange af de sorte skovsnegle mere. Og dem skal vi værne om!

AJ
Dato: 28/6 2013 20:24

Du afsporer intet, jeg synes netop det er interessant at få alle aspekter frem. Som du sikkert fornemmer er jeg meget i vildrede omkring hvad der skal gøres og om jeg synes jeg kan tillade mig at slå dem ihjel og jeg kan godt lide at tænke bredt, lege med forskellige tanker (også nogle, som jeg ikke nødvendigvis ser som sandhed) for at få et nuanceret syn på problemstillingen. :) Jeg tror vi tænker meget ens i denne problematik. For jeg vil virkelig gerne have dem ud af min have fordi de forstyrrer noget, som jeg synes bidrager til en bedre verden, nemlig det at dyrke selv. Men jeg kan ikke helt få mig til det, da det ene liv ikke er mere eller mindre værd end det andet. På den anden side kan man sige, at sneglene er forstyrrende for liv, da de spiser og forurener andre væseners føde. Og hvad vejer så tungest? Det er ikke et spørgsmål jeg forventer at få svar på, bare en tanke. :)
AJ
Dato: 28/6 2013 20:28

Se det var en ineterresant vinkel! Værne om andre arter. Det er lidt ligesom det gamle etiske dilemma hvor man kan reflektere over om man vil tage et liv for at skåne et andet, fx hvis man står overfor en, der er ved at slå andre ihjel. Tak for bidraget. Må man spørge, om du har fundet en blid metode?
indica juul
Forum-indlæg: 73
Dato: 28/6 2013 20:37 | Indlæg redigeret den: 28/6 2013 20:44

En blid metode kan jeg desværre ikke bidrage med.
Jeg samler dem i en spand og hælder kogende vand i spanden, så dør de med det samme.

Desværre ser jeg ret mange som render rundt og hælder salt på dem, hvilket er en yderst smertefuld død.

Et af problemerne med sneglegift - som mange bruger - er at det også tager livet af de andre sneglearter der er i området.

http://iberisk-skovsnegl.blogspot.dk/2007/08/sneglefjendsk-havedesign_10.html
http://iberisk-skovsnegl.blogspot.dk/2007/08/sneglefjendsk-havedesign.html
http://iberisk-skovsnegl.blogspot.dk/2007/08/flder.html
Veo
Forum-indlæg: 162
Dato: 28/6 2013 21:17

Hegnet skal vist sættes 10-20 cm ned i jorden. Har ikke selv prøvet det, da jeg ikke står med nogle snegle-problemer, men har kun hørt godt om det.

Og uf hvor er det bare ubehageligt at læse om jeres drabsmetoder.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Dato: 29/6 2013 05:56 | Indlæg redigeret den: 29/6 2013 05:58

Veo,

Du køber 100% økologisk, ikke?
AJ
Dato: 29/6 2013 11:45

I går klippede jeg mine afgnaskede basilikum ned og lagde ud ved siden af køkkenhaven i håb om at sneglene ville gå efter dem. Det ser ikke ud til at de har været der, de foretrækker vist stadig mine små bønneplanter..

Jeff: Er økologi lig med at man ikke indfanger snegle? Jeg tjekkede lige min økohavebog, de anbefaler ølfælder. Øko er vel bare lig med ingen sprøjtemidler?
Feranda
Forum-indlæg: 32
Dato: 29/6 2013 19:27

Ud om natten med musik i ørerne, en lommelygte og en spade. Det går stærkt >.> Og så anskaf dig sneglehegn, for ellers er det en evig og håbløs kamp.
Sider: 1 2 > >>