Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Skadedyr i haven

Miljø, Økologi & Havedyrkning

Sider: << < 1 2
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 29/6 2013 20:11 | Indlæg redigeret den: 29/6 2013 20:45

Ud om natten med musik i ørerne
Jeg mener også at have hørt at musik bliver brugt af militæret (USA), så soldater lettere kan distancere sig fra, at de er i gang med at slå ihjel, skrigene osv., og måske mere kan opleve det hele lidt som var det en film. Jeg kan dog ikke lige finde nogen kilder på det.

Hvis man HAR tænkt sig at slå dem ihjel, og ikke kan klare det uden musik i ørerne, er det måske et meget godt tegn på, at man gør noget forkert. Men omvendt vil jeg gerne indrømme, at det er let for mig at sige, ift. at jeg ikke gror min egen mad, og at dem, der har groet den, sikkert ikke har behandlet dyr særlig godt.

Ret: Men siden man jo alligevel skal helt hen til hver individuelle snegl kunne man vel også flytte dem, og mennesket er vel en endnu mere invasiv art end de er, så det er lidt svært at dødsdømme dem for dét? Det er i hvert fald mine tanker.
AJ
Forum-indlæg: 195
Opskrifter: 4
Område: Sønderjylland
Dato: 29/6 2013 21:15

Marcus, det ville være dejligt. Det var lidt det, jeg prøvede på ved at lægge mad ud, de rent faktisk måtte gå i! -Altså at få dem flyttet hen til et sted, der var indrettet til dem. Men det ser ikke rigtig ud til at virke..

Der var da en, der havde fundet ud af at sneglene ikke kan lide tørret mos. Gad vide om der ikke kunne findes andet, der var lidt lettere at have med at gøre!
Marcus
Administrator
Dato: 29/6 2013 21:22

Held og lykke med projektet, AJ! :-) Jeg håber virkelig, det kan lade sig gøre! Hvor der er vilje er der vej? Jeg har også overvejet lokkemad selv, og om man ikke kunne acceptere eks. 30% tab eller sådan noget som går til andre dyr end mig selv, men jeg har ingen praktisk erfaring med selvforsyning endnu.
Ja, det kunne da være smart hvis man kunne omringe dem med noget, de ikke kan li', lidt alá myggelys. (Eller hegnet)
AJ
Forum-indlæg: 195
Opskrifter: 4
Område: Sønderjylland
Dato: 29/6 2013 21:34

Hegnet virker bare dyrt og omstændigt, og først noget der kan realiseres til næste år. Det er heller ikke kun tabet, det er også tanken om de bakterier de har plantet der hvor jeg ikke kan se de har været.. Lige nu håber jeg nok bare på en lidt tørrere periode, så er de ikke så aktive. :) Tak for rådene.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 29/6 2013 23:48

Jeg har desværre ingen gode råd om de invasive dræber snegle og heller ingen forslag end de oven nævnte. Og bryder mig heller ikke om tanken med at slå dem ihjel.

Men kan se hvor meget de også dominerer i området, hvor jeg bor og tænker at hus/have ejerene i nærheden af mig også må have deres hyr med de snegle.
De er nemlig nærmest overalt på cykelsti systemet på fugtige dage og morgen og aften, når jeg kommer cyklende, som er et område med masser af krat og både moser og å i nærheden. Det ser deværre ud til nu, at dræbersneglene har fået gjort kål på den sorte skovsnelg, som ellers også levede/holdt til her omkring krattet langs med åen og i mose området i Odense N :( da jeg ikke synes at have set nogle sorte skovsnegle i år.
Det gør det jo heller ikke nemmere, at prøve at få gjort noget ved problemet at holde antallet af dræber sneglene nede, når kommunen/kommunerne tilsyneladende heller ikke hjælper til at gøre noget ved det på de omkringliggende områder, som hører under deres vedlige holdelse, hvor dræber sneglene færdes.

Ang. katte og lopper så beskytter jeg også min kat mod loppe angreb, da det ellers ville være dyreplageri, hvis jeg ikke gjorde det, og hun endte med at få loppe eksem og måske værre endnu kunne komme til at sluge en loppe, som havde forstadiet til bændelorm i sig, da katte og hundelopper ofte er bærer af bændelorm.

Bertha
Forum-indlæg: 159
Dato: 30/6 2013 07:57

Prøv at kontakte dine naboer, og snak med dem om problemet. Fordi hvis dine naboer ikke gør noget ved problemet, så har du meget lille chance for at få bugt med problemet.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/6 2013 08:14 | Indlæg redigeret den: 30/6 2013 08:24

AJ,

Pointen er, at hvis man ikke køber 100% øko så er man med til at bruge varer som bliver produceret med planlagt drab af insekter, snegle, osv. Planlagt, intentionelt, ikke tilfældigvist - man sprøjter, man dræber.

Endda hvis man køber øko bruges der midler, som er godkendt økologisk landbrug for at dræbe disse væsner: Ferramol er en af dem:

SnegleFri Ferramol er et ikke-økologisk produkt, der kan anvendes til økologisk jordbrugsproduktion efter retningslinierne i rådsforoddning nr. 2092/91

http://www.ecostyle.dk/?CategoryID=267&ArticleID=113

Jeg vil bare, at folk holder op med deres beskyldninger over for hinanden uden at tjekke derhjemme først.

Kun Veo kan vide hvad vi ville finde i hendes indkøbsposer når hun går hjem fra supermarkedet.
Marcus
Administrator
Dato: 30/6 2013 09:35

Jeg har en idé om at ordet "dræbersnegle" også i sig selv er med til at dæmonisere dem, og retfærdiggøre, at man behandler dem værre end andre dyr. Måske det er ord, der er værd at fjerne fra sit ordforråd, og i stedet altid sige "ibiriske skovsnegle"?

Jeg ved at Veo skralder en masse, så det betyder en endnu mindre klimapåvirkning end at købe noget som helst, inkl. økologisk. Derudover er hun aktivist og har været det i mange år, har været veganer i måske 1/4 af hendes liv (jo tidligere i livet, jo mindre dårlig klimapåvirkning), og har spredt veganisme til rigtig mange, som mangedobbler effekten. Om hun derudover køber økologisk ved jeg ikke, men jeg tror, ift. at sprede veganisme til eks. bare 5 personer (hun er nok nærmere oppe i hundredevis), at det er underordnet.

En underviser jeg engang havde i Filosofi kom engang med et eksempel om, at der sidder to personer over for hinanden i et tog, hvor der er børn tilstede og de begge sidder og ryger. Så siger den ene til den anden, "at man ikke skal ryge, når der er børn tilstede". Jeg kan ikke huske det præcise svar, men pointen var, at han mente det egentlig var irrelevant om personen, der kritiserer, selv fejler på samme område. Mao. at argumentet står uafhængigt af personen, der leverer det, at man ikke selv behøver at være bedre for at kritisere. Omvendt sagde jeg jo lige selv, at jeg ikke mente at mennesker er i en position til at kritisere ibiriske skovsnegle ift. at være destruktive, fordi vi selv er langt mere destruktive og skaber 1000 gange så meget ubalance i naturen end dem, så jeg er i tvivl. Det er dog også lidt ift. at modvirke en tendens i mennesket til at forfordele os selv, og se os som bedre end naturen, og at vi skulle handle ud fra altruisme når vi dræber iberiske skovsnegle, fremfor egeninteresse, når vi selv er den største destruktive kraft ift. naturen. (Mao. bør vi måske generelt være tilbageholdende med at bryde ind i naturen.)
Det er også interessant, synes jeg, at jeg i mange debatter oplever, at en person modsvarer med, at jeg jo ikke selv er bedre, fordi jeg åbenbart SKAL være bedre, før de vil lytte til mig. Omvendt, hvis man påstår man ER bedre (har bedre effekt på omverden), er man hellig, og så gider de ikke lytte. Uanset hvad taber man.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/6 2013 15:09 | Indlæg redigeret den: 30/6 2013 15:15

Marcus,

Hvis Veos kommentar var skrevet anderledes, så ville jeg mene at det du skriver var lidt mere relevant. Ja, det er ubehageligt at høre om dræbemetoder overhovedet, men pointen er at om de er "vores" metoder eller andres, der dræbes med forsat i fodevareproduktion og at have en mening mod selvforsynende mens man køber varer uden spørgesmål er simpelthen en smule hyklerisk.

Hykleri har intet dermed at gøre med sagens rigtighed. Men jeg ville ikke kalde Veo en hykler, jeg vil bare at vi tager det lidt langsommere med de ting vi siger til hinanden når folk prøver at finde vejen. Vi hjælper hinanden ikke med vores beskyldninger eller noget som kan ligne en beskyldning. Jeg er træt af det.

Og, nej, når man skralder bliver man ikke frikendt af dræbet som var en del af skraldede vares produktion.

Derudover mener jeg at din anden paragraf er meget problematisk m.h.t. dine egne argumenter, så vidt jeg har forstået dem disse sidste år. Du kan ikke retfærdiggøre noget ved at pege på andre gode gerninger man menes at gøre, specielt ikke på deres ord som aktivist.

Pas på med dette, det slår tilbage, og hårdt.

Bliv bare ved din påstand om uafhængigheden af argumenterne m.h.t. personerne. Det er rigtigt nok. Men kom nu, jeg ved godt nok om argumenta ad hominem og laver ikke disse fejl.

Jeg har ikke argumenteret mod substancen af Veos kommentar, her læser du tingene forkert. Jeg har kommenteret om at der findes næsten ingen mad uden dræb af insekter og småkræ a.k.a. "skadedyr" og at tematisere dræb af Ibiriske Skovsnegle mens man køber grønsager med lige så meget dræb i dem er faktisk problematisk, fordi man går ud fra nogle forkerte præmisser = at grønsagerne fra supermarkedet er dræbfri.

Til sidst er jeg helt enig i at man skal altid finde vejen gennem vores beslutninger så godt man kan og vejene er utallige og individuelle. Men det er lige præcist derfor at vi skal passe på med vores retorik til hinanden.
Captain
Forum-indlæg: 50
Opskrifter: 1
Område: Østjylland
Dato: 30/6 2013 17:52

Meget kort til Jeff vil jeg bare sige at man naturligvis bliver frikendt fra drab involveret i produktionen af noget som helst når man skralder. Der er absolut intet i vejen med at tage brug af de resourcer der ellers ville være gået til spilde. Jeg er ikke selv skralder, men jeg synes det er noget vrøvl at påstå at du er skyldig i drab under produktion i sammenhæng med at skralde.
Sider: << < 1 2