Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad spirer du?

Miljø, Økologi & Havedyrkning

Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>
-Mette-
Forum-indlæg: 390
Område: KBH
Dato: 9/9 2009 11:41

Boghvede-spirerne er gode som morgenmad med revet æble og et drys kanel.

(eller som dessert)
Wonderboy
Forum-indlæg: 1563
Opskrifter: 3
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 9/9 2009 20:08

Jeg vil også være med..
Jeg har hittet nogle flasker i mit køkken med en rest et eller andet i. Og det spirer ret så godt :)
Tæller det ?
Spøg til side så vil jeg også igang med det spiring.. Gik lidt død i det efter kikærte spiring hvilket ellers Smagte fint nok.
Venter lige på at i har fået testet diverse igennem og så holder i lige en afstemning så jeg kan se hvad der hitter ;)
Happy growth
mvh k
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 9/9 2009 20:55 | Indlæg redigeret den: 9/9 2009 20:55

Jeg har lidt lyst til at plante spirerne, det føltes sg lidt tarveligt at pusle om dem til de spirer, for at spise dem (jeg ved godt hvor fucked det her lyder, keep in mind at jeg max sov 5 timer i nat) ;)
Gå så ud og kram nogle træer folkens! lol..
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Dato: 9/9 2009 20:56

Tama.... 5 timer er luksus!!!! Nyd det!!
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 9/9 2009 21:06

Man vænner sig til at være udhvilet af mindre søvn, i over et år fik jeg max. 6 timers søvn pr. nat. Nu er jeg totalt smadret hvis jeg ikke sover min. 8 timer...
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 11/11 2009 14:40

Er der nogle som har erfaringer med at spire hele spelt? Skal de ligges i blød som hvede?
Schramm
Forum-indlæg: 41
Dato: 22/4 2010 10:30

Kære alle

Det er altså bare super med et forum som dette - her er der altid nogen, der ved noget om noget ;o)

Anyways, så er jeg stik imod mine normale principper om at alt, hvad der har med madlavning at gøre, skal være hurtigt og nemt, besluttet mig for at gå i spire-mode inspireret af en nylig tur til Grønland, hvor jeg for at få noget friskt og sundt i mig, begyndte at spire mungbønner. I stedet for fade, vil jeg denne gang dog forsøge mig med spirebakker.

Tak for de mange gode inputs til spiringen, som vil være mig en stor hjælp fremover!

Glade hilsener fra Karina ;o)

http://www.vegetarlight.dk
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 22/4 2010 13:09 | Indlæg redigeret den: 22/4 2010 13:10

Hej Karina

Tak for linket til dit site! Det smækker jeg lige op som link på min egen blog og skynder mig også at sende et link til en veninde som efterlyser lette vegetarretter. :)

Luna ( http://hijaluna.wordpress.com/ )
PAX
Forum-indlæg: 595
Dato: 22/4 2010 19:48

Det går helt amok med spirring her hos mig.
Jeg har ca. en liter mung bønne-spirer hver anden dag.
Og hver 4. dag har jeg radisse-spirer.

Det er lige ved at gå for godt.

Da jeg spurgte min lokale kineser, om hvad spirene kunne bruges til, foreslog han at jeg lavede dem, som man laver agurkesalst.
Det var slet ikke tosset.

Iøvrigt mente han at det altid var dejligt at have et positivt problem, som han betegnede det.
Schramm
Dato: 25/4 2010 11:07

Hey Luna

Super - håber, at din veninde kan bruge opskrifterne (m.m.) på siden ;o)

Min spiring er endnu ikke kommet igang, fordi jeg i et distræt øjeblik kom til kun at bestille suppleringsbakker (og alt muligt andet..!) men ikke selve spiringsbakkerne ...hmm....håber på at have dem mandag eller tirsdag, og SÅ skal der dælerme spires til den store guldmedalje; og gerne i overflod som hos HeleneMaria!!!

Spireglade hilsener fra Karina ;o)

PAX
Dato: 25/4 2010 11:15

Her er der altså også blevet trukket i nødbremsen :@ STOP
"Spirerøret", som jeg bruger er sat op på hylden nogle dage, så det hele ikke ender med spirer.
Gad vide om man kan "spirer over", ligesom en gryde nogle gange "koge over" :)
Ragazzaccio
Forum-indlæg: 50
Dato: 25/4 2010 11:35

Hvordan spirer man egentlig? Jeg vil gerne prøve, men jeg synes bare det virker lidt uoverskueligt.. hehe.. man skal jo også have sådan en speciel spirebakke, ikke?
PAX
Dato: 25/4 2010 11:55

Eller bare et syltetøjsglas med et stykke stof over...
Forklaring følger i opdatering i aften.
Schramm
Dato: 4/5 2010 18:07

Hejsa

Jeg er nu kommet godt i gang med spiringen, og må konstatere, at det da bare er LÆKS med spirer! Indtil videre har jeg spiret radisefrø (mums - små stærke fyre!!!), lucernefrø, mungbønner, grønne linser og kikærter - alle med super resultat. Til gengæld har jeg haft problemer med hhv. sojabønner, der er blevet underligt klamme på sådan en slimy måde (selvom de har fået vand 2-3 gange om dagen) og solsikkefrø, der også blev klamme og slimy. Jeg har ikke tænkt mig at give op, så når jeg har fået høstet spirerne fra de røde linser, basilikumfrøene og azukibønnerne, som jeg har gang i pt., så skal jeg prøve med solsikkefrø og sojabønner igen.

Spørgsmålet er bare, hvad der mon er gået galt? Har andre nogen erfaringer? De er jævnligt blevet skyllet, og står ikke i direkte lys (men heller ikke fuldstændig i mørke). Jeg bruger i øvrigt spirebakker til formålet...

Håber på at høre visdomsord fra jer kloge hoveder herinde på Vegetarkontakt!

Spirende hilsener fra Karina ;o)

SproutGrl
Forum-indlæg: 8
Dato: 13/5 2010 16:25

Vedr. lucernespirer, nogen tips til at sortere skallerne fra, når man "høster"? Synes, det er et træls og tidskrævende job at stå og "skumme" eller fiske og skylle flere gange.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Dato: 13/5 2010 21:05

Æd dem dog! Det gør andre mennesker :D Gode fibre...
Schramm
Dato: 16/5 2010 17:46

JA! ÆD dem! Der er ikke noget ubehag ved det, det lover jeg ;o)

Til gengæld er jeg lidt bekymret over mine basilikumfrø-spirer. De spirer løs, men hvor lucernespirerne fx. genererer skaller, så har deher sådan nogle lidt fiskeægs-agtige frø (sorte med hvid hinde udenom), som man ikke rigtig kan skumme fra heller. Og jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at spise dem.

Hvad gør I andre med lige disse spirer?

God søndag til alle, forresten!

Gode hilsener fra Karina ;o)
Cyclopussy
Forum-indlæg: 340
Opskrifter: 2
Dato: 25/4 2011 11:08

Hej Kalypso(?)

Mange tak for den gode liste med spiretider etc.

Var gået igang med mungbønner (troede jeg); men det viste sig at være azuki, så de fik lige lovlig lang tid i opblødningsfasen.
Jeg brugte et almindeligt glas fra syltede rødbeder og satte et kaffefilter ned i, og bukkede filteret op over kanten og satte det fast med en elastik og lod det stå på hovedet i skabet.
Har skyllet 3-4 gange i døgnet - og har nu megamængder af spirede bønner. :0)

Æder man dem bare rå eller er det bedst at gøre noget ved dem?
Tror jeg risikerer at prutte boligblokken ad H til hvis jeg bare gufler dem i mig; men det er måske forkert?

Mvh
Peter
Cyclopussy
Forum-indlæg: 340
Opskrifter: 2
Dato: 25/4 2011 11:13

Forresten...

Er der nogen der har erfaringer med spirede chilifrø (udover at lade dem vokse)?
Holder meget af chili og tænkte, at man måske også kan spise dem som spirer???

Mvh
Peter
nullnullnull
Forum-indlæg: 532
Dato: 25/4 2011 11:28 | Indlæg redigeret den: 25/4 2011 11:31

Du kan bare spise løs af dine spirer rå Cyclopussy, det er næsten synd at begynde at varme dem op, synes jeg.

Lige nu har jeg rødkåls, radise, broccoli og lucerne til at spirer.
Note to self: Jeg skal have skaffet mig nogle flere spirerglas og et opvaskestativ til at stille dem på.

Jeg er også igang med at udbløde nøgenbyg og hvedekerner, så jeg kan få dyrket mig noget hvedegræs og noget byggræs.

EDIT: Jeg har faktisk også lige sat en omgang amaranthfrø over.
Og så er der blevet smidt en portion brændenældefrø og morgenfruefrø i min forhave.
Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>