Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad spirer du?

Miljø, Økologi & Havedyrkning

Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>
Maj :)
Forum-indlæg: 722
Opskrifter: 27
Område: Andet
Dato: 25/4 2011 11:47

Mmm - der står beluga- og grønne linser til spiring herhjemme ;)
Cyclopussy
Forum-indlæg: 340
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 25/4 2011 12:14

Hej Organika

Mange tak for svaret. :0)

Det vil jeg så gøre (har såmænd heller ikke så meget andet her sidst på måneden. *G*)

Er også blevet lidt hooked på det med spirer og påtænker en slags "spireskab" til at have gang i mange slags på en gang.
Men vil nok lave nogle DIY anordninger. Synes ikke altid priserne på de kommercielle udgaver står mål med materiale- og produktionsomkostninger.

Vil også se at komme igang med kombucha-dyrkning igen... :0)

Mvh
Peter
nullnullnull
Forum-indlæg: 532
Dato: 25/4 2011 12:24

Cyclopussy, så lidt da :)

Jeg har de her glas: http://rawandmore.dk/spireglas%201
Som jeg er meget glad for, jeg har dog tænkt at man burde kunne lave sådan et "net" til låget selv. Men jeg er ikke lige så fiks på fingerene, så det får jeg nok ikke lavet lige med det samme, haha.

Jeg vil også rigtig gerne igang med at dyrke kombucha, og kunne egentlig også godt tænke mig at prøve mig med at lave æbleeddike - skal bare lige finde en eddikemor først.
Kombuchasvampen har jeg fundet en der har, og han deler gerne ud engang imellem.
Cyclopussy
Dato: 25/4 2011 12:45

Hej igen Organika.

Du kan købe billige fiskenet i legetøjsbutikker med nylonnet som du kan klippe af. Sidst jeg købte et kostede det vist 15 kr. Så får du også en lang bambuspind til stokroserne med i købet og et styk metal til ???

Ellers har akvariebutikker også små net med forskellige størrelser masker der kan bruges.

Mht glas har jeg gemt en masse glas fra "Cafe Noir"-instant-coffee i mange størrelser. Bruger dem til hhv krydderier, kerner og tang mm.
De har en god hældning ved åbningen, som også er ret stor i forhold til glassets størrelse. I låget sidder en plastikdims som man nemt kan bore/klippe huller eller riller i, så vandet kan løbe fra. Og når spirerne skal i køleskab er det nemt at sætte glaslåget på plastikken igen mens man opbevarer i køleskab. :0)
Hvis du ikke selv drikker instant er der måske nogen i din omgangskreds der kan samle til dig?

Jeg har en (nu sandsynligvis død) kombucha der har stået i et lukket glas i >10 år. Har beholdt den af ren nysgerrighed mht den væske den ligger i.
Men en veninde har en der vist er i live endnu og som jeg kan få et stykke af. :0)

Mvh
Peter
BobbelobBob
Forum-indlæg: 407
Opskrifter: 16
Dato: 25/4 2011 15:55

må indrømme at jeg ikke har forsøgt at spirer noget som helst endnu. Men fik købt to tomatplanter, en peberfrugtplante samt rosmarin, timian, fransk estragon, purløg, persille, salvie m.m og anlagt en lille 'urtehave' i dag. Super hyggeligt, og perfekt i dette dejlige forårsvejr : D
Cyclopussy
Dato: 25/4 2011 16:38

Hej Lappéh

Tillykke! Den får du megen glæde af! :0)

Du må have både plads og råd til det... *G*

Har selv en "køkkenhave" i køkkenvinduet på 3. sal, i form af nogle potter (blåbærbusk, mynte, persille - og en rose og et figentræ til pynt) samt en altankasse med hvidløg (fra spirende fed), rosmarin, basilikum og nys spirende chili fra en Habanero jeg pillede frøene fra. :0)

Mvh
Peter
Cyclopussy
Dato: 31/5 2011 19:46

Hej igen

Ved nogen om de hampefrø man køber til fugle ("Nature for all seasons". High energy hemp seeds) er sprøjtede, kviksølvbehandlede eller noget? De burde jo egentlig være ok og hamp er næsten så proteinrigt som soja.
Ku´ være sjovt at prøve at spire dem.
Købte 700g for 15 i netto.

Mvh
Peter
Trinche
Forum-indlæg: 94
Opskrifter: 12
Dato: 31/5 2011 20:04

Uhhhh jeg mener altså at have læst et eller andet sted at man ikke må spise dem der er til fugle fordi de er behandlede med at eller andet der skal hjælpe holdbarheden på vej og som bestemt ikke er godt for mennesker, men altså ingen amager halshug herfra - men nej umiddelbart ville jeg IKKE gøre det! Selvom det var et rigtig godt tilbud;-)

;-)
Trine
Cyclopussy
Dato: 31/5 2011 22:23

Hej Trine

Jeg er også lidt betænkelig.
Tror jeg vil sende en forespørgsel til fødevarestyrelsen. :0)
Selvom de måske bare sender mig videre til "Fugle og Natur" ;0)

Mvh
Peter
Cyclopussy
Dato: 1/6 2011 00:06 | Indlæg redigeret den: 1/6 2011 00:10

Hm - ikke meget at finde om det.

Ser ud til at problemet er manglende rengøring, mulig bestråling, lang tids opbevaring i siloer, rottelort og den slags.
Så hvis man ellers renser dem først kan man måske godt?

EDIT: Geigertælleren giver ikke noget udslag hvertfald... :0)

Mvh
Peter
Trinche
Forum-indlæg: 94
Opskrifter: 12
Dato: 1/6 2011 05:07

Altså, det ville så ganske afgjort bare få mig til at holde mig endnu mere fra det;-) rottelort....naaaaasty!
Men skriv endelig hvis du finder ud af noget;-)
Jeg har købt alle mine frø til spiring over nettet, og de er af næsten allesammen af mærket GEO - dem er JEG glad for;-)
God fornøjelse med det og god dag;-)
Trine

mst1983
Forum-indlæg: 71
Område: Nordjylland
Dato: 1/6 2011 06:50

Hvad er forskellen på solsikkefrø og solsikkekerner?
Cyclopussy
Dato: 1/6 2011 08:38

Hej igen

Trine: Tror bare jeg i første omgang vil se om de kan spire overhovedet. *G*

mst 1983: Kernerne sidder under skallen - inde i frøet. :0)

Mvh
Peter
BobbelobBob
Forum-indlæg: 407
Opskrifter: 16
Dato: 1/6 2011 18:22

Cyclo; lyder da heller ikke helt galt : D - har dog en mor som går meget op i have og natur generelt, så hun betalte naturligvis (:

Nu har jeg prøvet Mungbønnespire og noget karse. Det virker fint for mig, men jeg må indrømme at jeg ikke bruger det så meget igen :p
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 1/6 2011 19:14

Hey Peter, du må meget gerne se om du kan undersøge det.. jeg prøvede for et års tid siden at undersøge det samme med hampefrøene til fugle som de altid sælger billigt i Netto. Men kunne ikke finde noget info på nettet.. Men håber de svare dig, hvis du sender dem en mail ;)

Cyclopussy
Dato: 2/6 2011 08:18

Hej Acai-Maria

Næ, der er ikke meget på nettet - og jeg har ikke sendt fødevarestyrelsen nogen mail endnu. Faldt i staver over oversigter over giftstoffer i diverse frø og bønner og læste et par timer på det. Fandt ud af at jeg nær havde taget livet af mig selv ved at knuse hørfrø... Det skal man så ikke. *G* (cyano-glykosider der udvikler blåsyre)
Lucerne er heller ikke helt ufarlig!

Der var dog anmeldelse af en bog om en der levede som fugl og derfor også spiste fuglefrø; men det gælder nok ikke.

Mvh
Peter
Cyclopussy
Dato: 2/6 2011 08:21

Er stødt på begrebet "mikrogrønt" - er er nogen der har erfaringer med det? Lyder nemt og lækkert.

Et par links:
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=15284
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=16252&kapitel=1

Mvh
Peter
harleyasv
Forum-indlæg: 7
Dato: 5/6 2011 17:35

Hej Alle

Nu har jeg jo fået blod på tanden efter at have læst her men.....
Er det nogle specielle bønner/linser/frø man køber ?
kan man bruge de almindelige tørrede fx kikærter jeg køber nede hos den lokale grønthandler?
Cyclopussy
Dato: 7/6 2011 23:22

Hej Harleyasv

Ja, de er fine nok. :0)
Men du skal nok ikke starte med kikærter tror jeg.
Start med linser og azuki- eller mungbønner.

Jeg er gået helt bananas og vidste ikke hvor meget jeg skulle starte med. Så jeg har 3+ liter spirer af forskellig slags der skal bruges hurtigst muligt. *G*

Vil forsøge at lave en slags frikadeller/bøffer af dem.

God fornøjelse! :0)

Mvh
Peter
pianette
Forum-indlæg: 32
Dato: 8/6 2011 13:24

med de der mange frikadeller for at få brugt alle dine spirer...
Men så skal du jo til at koge linser, bønner eller lignende
og det i stor stil med den urskov a bønner du har fået produceret...
for du har da vel ik tænkt dig at komme kød i de der "deller" vel?!?!
spirerende smil herfra!
Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>