Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad spirer du?

 

Miljø, Økologi & Havedyrkning

Sider: << < 2 3 4 5
pianette
Forum-indlæg: 32
Område: KBH
Dato: 8/6 2011 15:33

super ide med de der mange frikadeller for at få brugt alle dine spirer...
Men så skal du jo til at koge linser, bønner eller lignende
og det i stor stil med den urskov a spirer du har fået produceret...
for du har da vel ik tænkt dig at komme kød i de der "deller" vel???!?!?!?!
spirerende smil herfra!
Du kunne også bage noget dajligt brød og komme spirerne i...
smager himmelskt!
Cyclopussy
Forum-indlæg: 340
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 8/6 2011 15:46

Hej pianette. :0)

Jeg er lidt valen ved at putte levende proteinbomber ind i brød som muligvis ikke altid opnår 70 grader i centrum i mindst 10 minutter - pga de uundgåelige bakterier og svampesporer der følger med også.

Har forsøgt mig med boghvedespirer i et glutenreduceret brød - som af ovennævnte årsag nok fik lige rigeligt i ovnen. *G*

Mht til dellerne vil jeg forsøge at tvære dem ud i en morter, gemme væden, snitte spirerne i passende stykker og bruge ris og majsmel til at klistre det hele sammen med. Og så en god slat hjemmelavet karry. Det klistrer også godt. *G*

Hovedsagen er at spirerne bliver pasteuriserede så de kan fryses. *G*

Mvh
Peter
pianette
Forum-indlæg: 32
Område: KBH
Dato: 8/6 2011 15:54

du kan vel tilsvarerende gøre m spirerne til brødèt som du har tænkt dig at gøre ifht dellerne ik sandt..
Den der med den manglende varme ifht brød tror jeg ik holder stik for dit brød er forhåbenligt færdigbagt når du tager dem ud a ovnen...
ka han ka du også!!!min bager sælger spiret spelt brød og han er vist ik interesseret i at miste kunder ...
Cyclopussy
Forum-indlæg: 340
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 8/6 2011 16:06 | Indlæg redigeret den: 8/6 2011 16:07

Hej igen pianette.

Det er kun bønner og linser jeg ikke er helt tryg ved i brød der skal gemmes nogen tid. Eller Tofu, f. eks. Men vil nok prøve en dag. *G*

Vil prøve at spire perlespelt (afskallet) og se om det dur. :0)

EDIT: Der er iøvrigt alt for mange spirer til at putte dem alle i brød. Det har jeg ikke mel og fryserum nok til. *G*

Mvh
Peter
Trinche
Forum-indlæg: 94
Opskrifter: 12
Område: KBH
Dato: 8/6 2011 17:30

Altså sig mig Peter, er det de der fugle frø du har kastet dig over?;-)
Og så er det lykkedes??
Det lyder godt nok til at du får produceret noget;-)
Cyclopussy
Forum-indlæg: 340
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 9/6 2011 02:00 | Indlæg redigeret den: 9/6 2011 02:01

Hej Trinche

Nej, ikke dem endnu.
Har indtil nu spiret: grønne og røde linser, azuki- og mungbønner, hørfrø, hirse, fennikel, sort peber, koriander, lucerne, boghvede, solsikke, bukkehorn og rødbede. :0)

Mvh
Peter
Trinche
Forum-indlæg: 94
Opskrifter: 12
Område: KBH
Dato: 9/6 2011 18:45

Fedt! Jeg synes det er SÅ hyggeligt at spirer;-) tror jeg snart ska igang igen! Mhhh;-)
Cyclopussy
Forum-indlæg: 340
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 11/6 2011 17:45

Hej igen

Vil bare lige vise hvad man også kan lave med spirer: http://www.phosee.dk/picture/302175-sel-piquant---a-cyclopussy-specialty

Mvh
Peter
Trinche
Forum-indlæg: 94
Opskrifter: 12
Område: KBH
Dato: 12/6 2011 09:51

Det var altså godt tænkt med de rødbedespirer;-) og fint billede!
Jeg har sat solsikkespirer og lucerner over - de har alle nu små haler og jeg er endnu engang grebet af
lysten til at finde på noget nyt at lægge i mine spirerbakker;-)
Cyclopussy
Forum-indlæg: 340
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 12/6 2011 10:01 | Indlæg redigeret den: 12/6 2011 10:01

Hej igen Trinche.

Tak skal du have.
Jeg har siden fundet ud af at man kan spire rødbedespirer i glas også.

Mine solesikkespirer syes jeg var for bitre i smagen - og lucerne skal du nok være lidt forsigtig med ikke at spise for store mængder af på en gang. Der var nogle advarsler hist og pist.

Ellers vil jeg anbefale røde linser og mungbønner. Nemme og meget lækre. :0)

Mvh
Peter
Trinche
Forum-indlæg: 94
Opskrifter: 12
Område: KBH
Dato: 12/6 2011 12:43

Hej Peter,
Rødbedespirer - ja absolut;-) det gjorde jeg sidste sommer! Skønt;-)

Jeg skal nok lade være med at foræde mig i lucernerne - men synes nu de er god fyld;-)
Har endnu ikke prøvet røde linser...får de også haler?? og sætter du dem i blød?
Har vidst nogen nede i skuffen, som jeg kunne eksperimentere med;-)
Cyclopussy
Forum-indlæg: 340
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 12/6 2011 13:11 | Indlæg redigeret den: 12/6 2011 13:21

Hej igen Trinche

Lucernen var mest hvis man blendede en masse ned i en smoothie. Har selv haft pænt store portioner som topping på mad/smørrebrød og er ikke død af det. De smager hammergodt! :0)

Røde linser: De lå i blød nogle timer og var lidt længere om at spire end de grønne, synes jeg. Men jeg kom til at lade dem ligge lidt for længe i glasset (6-7 dage). Da havde de fået grønne blade og var svære at få ud af glasset, så man må sige de indhentede til sidst.
Halvdelen spiste jeg rå, resten lå i køleskab og igår blandede jeg 1/4 i en gryderet og lod dem koge med et par minutter til sidst. Meget lækre og fyldige! :0)

Ellers er der jo også hørfrø og sesamfrø, både sorte og hvide samt for eksempel sort/gul sennep.

Jeg har købt nogle poser i en af de lokale grønthandlere (frø er altså billige i de udenlandske grønthandlere - modsat Silvan som ville have 28 kroner lige meget hvilke frø og jeg syntes ikke der var flere i end i dem man køber i supermarkedet).
Dels sort sennep, sellerifrø, sort sesam, hirse, hel hvede og koriander. Korianderen er svær, synes jeg. Sort sennep nem og lækker; men jeg måtte smide den ud da jeg havde sået den i karsebakke med hirse som begyndte at mugne. Hirsen var også lidt træg.
Jeg vil prøve med hveden (til brød), perlespelt, sort sesam og sort sennep igen; men denne gang i glassene.
Skal nok skrive hvordan det gik.

EDIT: http://www.searchgrid.org/index.php?lang=da&cat=406&month=2010-05&id=27875
Om hvordan man spirer sort sennep.

Men pønser ellers på at oprette en blog på Phosee hvor man kan have 10 separate gallerier under (det er gratis at være medlem og oprette blogs og gallerier der). Ellers vil jeg uploade billeder der henad vejen. Ikke mindst for at inspirere nogle af de øvrige fotografer til at spise mere grønt. :0)

Mvh
Peter
Louise79
Forum-indlæg: 275
Opskrifter: 4
Område: Århus
Dato: 19/7 2011 18:07 | Indlæg redigeret den: 19/7 2011 18:08

Nu har jeg prøvet at dyrke spirer nogle gange, og er endnu ikke hel god til det, men det kommer vel...
Men kom til at tænke på følgende:
Når jeg har spiret på en måde der minder om flaskemetoden, bør jeg så knække spirerne af frøene/bønnerne?
Indtil nu har jeg bare spist det hele, både som snack når jeg lige er gået forbi, og i salat.

(Når jeg spirer bruger jeg en plasticbøtte, som jeg sætter et stykke gaze henover, som holdes fast med et elastik)
mss
Forum-indlæg: 1
Område: Århus
Dato: 1/11 2011 14:29

Hej :)

Jeg ville bare lige høre, om nogen af jer ved, hvor man kan få fat i lucernefrø til spiring i butikker i Århus?
Jeg har tjekket Irma og Ganefryd ud, men det var ikke til at finde.. Køber I dem bare på nettet så?


Mvh. Michelle
KarenJ
Forum-indlæg: 1
Område: Århus
Dato: 15/7 2013 14:31

Hej allesammen :)

Nu kan jeg se, at denne tråd er noget gammel, MEN jeg satte mine første boghvedekerner til spiring i går, og de har allerede fine fine spirer!! Så nu er jeg helt tændt på at lave spirer af alt, hvad jeg kan komme i nærheden af.

Mit spørgsmål til jer er: Er alle spirer basedannende i kroppen? Jeg går meget op i syre/base balancen, men jeg ved ikke så meget om lige præcis spirer - heller ikke om de egentligt er i samme gruppe ala at alle er basedannende eller nogen er i højere og andre er i mindre grad?

Kh Karen
Sider: << < 2 3 4 5