Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kom godt igang med at gro selv - Hjælp! :)

Miljø, Økologi & Havedyrkning

Lyon
Forum-indlæg: 52
Område: KBH
Dato: 23/8 2013 16:41

Jeg kunne enormt godt tænke mig at begynde at dyrke mine egne ting og sager. Problemet er at jeg ALDRIG har dyrket noget før (udover karse), så jeg synes det virker lidt uoverskueligt.

Mest fordi jeg rent ud sagt intet ved om hvad planter har brug for, og hvordan man sørger for at det bliver godt.

Jeg vil gerne prøve at dyrke en masse ting indenfor (bor i lejlighed uden have desværre). Har købt redskaber til at bygge en primitiv "window farm", og ellers tænker jeg at jeg vil prøve med nogle store krukker osv.

Er der nogen der kan anbefale en god hjemmeside eller bog for helt nybegyndere, som godt kunne tænke sig at få grønne fingre? :D

Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Dato: 24/8 2013 08:47

Jeg har ikke lige en bog jeg kan anbefale. Men jeg ville starte med krydderurter og noget pluksalat, spinat, rucola. Ved ikke om det er for sent at starte med rosenkål, grønkål og blomkål på nuværende tidspunkt,men tror det næsten. Tomater, agurker og chilier er det for sent at starte med. Bønner og kartofler kan du nok godt forsøge dig med - du kan bare forspire, hvad du har derhjemme og smide dem i jorden og så håbe på godt vejr.

Hvis du dyrker i vindue og krukker i gården skal det vandes i de tørre perioder - det er nok det vigtigste at huske. Det bedste tidspunkt at vande på er om aftenen, hvor der ikke er så stor fordampning af vandet.

Ellers må du igang med at planlægge hvad du vil have til næste år - det er jo altid et hit at forsøge sig med noget man rigtig godt kan lide.....

Prøv dig frem!
Anis
Forum-indlæg: 255
Opskrifter: 1
Område: Sjælland
Dato: 25/8 2013 20:18

Har ingen erfaring i Windows farming udover hvad jeg forspirer til udplantning i haven i det tidlige forår.

Men vi går mod mørkere tider, så min logik siger mig, at på denne årstid er de eneste muligheder at så spinat, noget salat og så måske basilikum. Alt andet bliver der for lysfattigt til den næste tid.

Kål sås i vindueskarm i det tidlige forår for at blive store nok til udplantning om sommeren, så det er udelukket på denne årstid.

Go fornøjelse ;)
Flex
Forum-indlæg: 289
Dato: 2/9 2013 13:12

Hej Lyon

Tjek http://windowfarms.dk/ - han har en fin guide til hvordan man går igang.

Generelt skal er det faktisk ikke svært at få ting til at gro så længe det bliver vandet ordentligt.

Derudover vil jeg sige at det nok ikke er den bedste tid på året at begynde - men det siges at man kan få ting til at gro hele året ;)

Held og lykke - og lig nogle billeder op af din windowfarm når den kommer op !
Lyon
Forum-indlæg: 52
Dato: 2/9 2013 17:59 | Indlæg redigeret den: 2/9 2013 18:00

Takker for alle svarene :D !ja

Har købt en luftpumpe, og har planer om at lave en simpel windowfarm der er styret af sådan en stikdåse med ur i. Smider billeder op når den er færdig :)