Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

mangler du planter til din vindueskarm?

 

Miljø, Økologi & Havedyrkning

Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/5 2016 12:40

Hej veggefolk [:
Vi har plantet en masse planter, men har ikke nok (vindues)plads til at beholde dem alle.
Er der nogle der kunne være interesseret i nogle spiseplanter - agurk, tomat, chili og ærte (og måske basilikum) - så skriv en besked til mig. De er seføli økologiske og i økojord.
De kan hentes i København.
MVH Zhcoop
VerdensDejligste
Forum-indlæg: 48
Opskrifter: 13
Område: Ikke oplyst
Dato: 24/5 2016 16:32

Dejligt med videregivelsen.
Hvordan er dine erfaringer med at have hhv. agurk og tomat i jeres vindueskarm?
Jeg kunne godt være interesseret i at overtage lidt af planterne, især en chili og måske en basilikum. Og måske en tomat. Og eventuelt en agurk
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 24/5 2016 22:22

!ja
Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/5 2016 23:11

Jeg har kun prøvet tomater og chili før, og de skal have en del sol og varm [: tomatplanterne plejer jeg at komme udenfor, franskaltan og har fået altan også, men der er ikke meget sol, så det er sparsomt hvad der kan få nok sol før sommeren er omme.
Chilier er rigtig godt i vindueskarm! har også stillet nogle udenfor, for at prøve om det virker, heh..
Jeg går ud fra at agurk er meget godt indenfor i vindueskarm, da de har brug for en del sol, vand og varme, det bliver spændende at se hvordan det bliver :]
Der er rigtig mange tomatplanter og chili af lidt forskellige arter :]
VerdensDejligste
Forum-indlæg: 48
Opskrifter: 13
Område: Ikke oplyst
Dato: 25/5 2016 13:03

Ej det lyder altså rigtig godt. Jeg har et ledigt vindue i stuen, der får sol fra næsten morgen til aften.
Jeg skriver lige til dig privat.

Igen: FEDT. Jeg hylder dit initiativ.
Ukendt
Forum-indlæg: 31
Område: KBH
Dato: 26/5 2016 16:35

VerdensDejligste: vi havde også engang en chiliplante i vores vindueskarm som også vokset rigtig godt!!
VerdensDejligste
Forum-indlæg: 48
Opskrifter: 13
Område: Ikke oplyst
Dato: 29/5 2016 13:22

Tusind tak for planterne. Jeg har et par enkelte spørgsmål, som jeg stiller her i stedet for beskedform, da andre måske kan få glæde af svarene. Bonusinfo til andre læsere: Jeg kom hjem efter et hyggeligt kig i 'gartneriet' med to tomat- og chilistiklinger.

Ved du/I hvor tit de skal vandes? Er det fint at de lige tørrer ud og ellers vandes ca dagligt, når jorden er blevet tør?

Kan jeg tillade at omplante dem allerede nu til deres forventede urtepotte?

Tak for planter :D
VerdensDejligste
Forum-indlæg: 48
Opskrifter: 13
Område: Ikke oplyst
Dato: 29/5 2016 18:29

-det der med allerede nu, dvs NÅR de er vokset nok til at skulle omplantes, kan jeg så gå direkte til de store potteskjulere :$
pebermyntepigen
Forum-indlæg: 149
Område: KBH
Dato: 31/5 2016 20:24

Er meget interesseret!!! Bor på Østerbro. Nogen du hellere vil af med end andre? Jeg har læseferie, så jeg har dejlig god tid til at vande og pleje, he he.
Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/6 2016 00:31 | Indlæg redigeret den: 3/6 2016 00:40

Hej - undskyld for de sent svar...

VerdensDejligste:
Det var så lidt [:

De skal vandes når der er brug for det - de må gerne tørre lidt ud, og det kommer jo an på solen. Chili må især gerne tørre lidt ud mellem vandingerne - lige pt har vi fået problem med sørgemyg pga overvanding, så det må gerne undgåes, da deres børn (små orme/larver) spiser rødderne på planterne (heldigvis ikke chili og tomat, men de er gået efter vores agurke- og ærteplanter)

Du kan sagtens plante dem om i noget større, især tomatplanterne, da de kræver en del jord. Chiliplanter plejer at være mere beskedne (alt afhængig af rodnettets størrelse)

pebermyntepigen:
Vi har stadig mange tomat-, chili-, basilikum- og peberfrugtplanter. Jeg ved ikke om det er allesammen der kan nå at blive til noget i år, men søde er de :] Du er meget velkommen til at kigge forbi og se om der er nogle af dem du ku tænke dig.
pebermyntepigen
Forum-indlæg: 149
Område: KBH
Dato: 3/6 2016 18:47

Jeg vil meget gerne kigge en dag forbi i næste uge, hvis det passer (hvornår er det bedst på dagen?)

Du kan bare sende en besked til mig, så vil jeg glæde mig til at cykle forbi!
Kappa
Forum-indlæg: 323
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 5/6 2016 23:51

Jeg regner med at komme til Nordsjælland umiddelbart efter d. 20., så hvis du har nogle planter tilbage på det tidspunkt, du ikke ved, hvad du skal gøre af, så overtager jeg meget gerne :)
Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/6 2016 12:55

pebermyntepigen:
Jeg har skrevet en besked til dig :]

Kappa:
Fedt :D det har vi sikkert, de er stadig lidt små i det og stadig i stort antal, så mon ikke vi stadig har nogle til den tid :]