Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Planter I i havens egen jord eller?

Miljø, Økologi & Havedyrkning

Kenny
Forum-indlæg: 16
Område: KBH
Dato: 17/7 2016 15:55

Hejsa!

Jeg har en mindre have der har en del jord at plante på, så jeg syntes da næsten det ville være synd at lade det gå til spilde.
Jeg er dog ret paranoid og ville høre, tror i der kan være nogle sundhedsmæssige "farer" ved at plante i noget jord man ikke har haft kontrol over fra starten af og som jo længere nede er forbundet med resten af jorden fra nabolaget omkring mig? Hvis i kan følge mig?

Det skal lige siges at:
Jeg har også impreneret mine sko med sådan en impreneringsspray som bagpå advarer om et eller andet med havområder og langtidsmæssige følger..
Det tænkte jeg dog ikke lige over inden jeg imprenerede skoende i min egen have, for at tage det med i overvejelserne.
Og så bor jeg i Hvidovre, så det er ikke sådan helt langt væk fra storbyen, hvis det kunne være relevant?

Spiller det evt. også en rolle om hvad man planter hvis det skal være spiseligt?
Som hvis nu foreksempel det var mere usundt at plante rodfrugter i den jord, fordi det røre ved selve jorden, mens frugter der kun har rødder i jorden ikke vil blive forurenet nær så meget?

Hvad er jeres tanker? ville i tag chancen?

tak på forhånd!
- Emil

GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 24/7 2016 10:46

Tror ikke helt jeg forstår hvorfor du ikke skulle kunne dyrke dine egne grønsager ? Me. Det er lidt sent på sæsonen at starte med at dyrke rodfrugter, men du kan nå at dyrke mange andre ting f.eks salat, måske bønner ik ærter, lidt senere på året når det bliver mere køligt i vejret kan du både dyrke radiser og spinat