Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Sådan dropper du shampoo

Miljø, Økologi & Havedyrkning

LuckaÆblet
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 17/2 2017 17:42

Jeg har i et års tid efterhånden, undværet at vaske hår med sæbe/shampoo. Det fungerer fint for mig, men jeg læser også om andre rundt omkring der siger at deres hår bliver utroligt hurtigt fedtet, hvis ikke de vasker det med sæbe.
Sådan var det også for mig, og derfor skriver jeg lige hvad løsningen er, for det er ikke så svært igen ;)

Hvis du dropper shampoo fra den ene dag til den anden, så bliver håret fedtet, fordi det er vandt til at producerer fedtstof i store mængder, da det er vandt til at blive affedtet meget ofte.
Alligevel skal du holde ud, og se hvor lang tid du kan gå med det fedtede hår. Når du ikke kan mere, så vask det med shampoo en enkelt gang. Herefter skulle der meget gerne gå meget længere tid, inden håret bliver fedtet igen, og måske bliver det slet ikke fedtet, alt efter hvor slemt det har været inden du vasket det. Til sidst kan du helt undlade at vaske det med sæbe.

Det skal lige siges at jeg er korthåret, og det er muligt at det er sværere for langhårede, men det er da værd at prøve :)

Desuden bader jeg i koldt vand, hvilket også skulle gøre en forskel, så kroppen i det hele taget ikke bliver helt affedtet ved bad.

Ja okay der var ikke så meget debat over dette, mere bare en information, da jeg synes at jeg er stødt på mange mennesker, der er helt unikke, og ikke kan bade uden shampoo :P

Hvad har i andre af finurlige kropspleje-rutiner? :D
Skovnød
Forum-indlæg: 54
Område: Fyn
Dato: 17/2 2017 19:09 | Indlæg redigeret den: 17/2 2017 19:42

Hvad har i andre af finurlige kropspleje-rutiner?

Et lille bidrag herfra :
Jeg måtte for flere år siden opgive parfumedeo på grund af allergisk reaktion og
kan anbefale dette alternativ :

http://www.do2.dk

Jeg bryder mig egenligt heller ikke om parfume

Og lidt mere:
Min skægvækst er meget normal .. og tæt og fin
Jeg har fået for vane at barbere mig kun en gang i ugen og kan faktisk
gøres unden barberskum og andet .. det skal bare gøres efter et godt varm bad
Jeg mener at det er derfor jeg undgår skægpest og andre ulemper som mange
mænd døjer med
Hyppig skift af klinge er en fordel
-Benedikte
Forum-indlæg: 30
Dato: 17/2 2017 19:55

Jeg har i en periode brugt rasul-ler til at vaske hår i.
Jeg stoppede dog her for nyligt med at bruge det, da jeg har ret tykt hår og har svært ved at få det vasket ordentligt med det.
Så nu bruger jeg en meget naturlig shampoo en gang om ugen. Og hvis jeg har overskud kan jeg finde på at bruge æbleeddike som balsam, og ler som kropshampoo.

Derud over elsker jeg kokos olie, til literally alt, haha.
Zhcoop
Forum-indlæg: 721
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/2 2017 22:31

Vasker hår med vand, saltvand eller havvand. Har brugt håndsæbe (olivensæbe) førhen, men er jeg stoppet med igen - ved at være nogle år siden jeg brugte dreadlocks-shampoo, men det var for dyrt så det droppede jeg.

Bruger håndsæbe eller shower-gel til kroppen, nogle gange bare vand. Hvis jeg er meget snavset bruger jeg en krops-svamp at gnubbe mig med.

Bruger sjældent deo, når jeg gør, har jeg krystaldims. Ingen parfume, det er noget giftet lort [: så hellere nuller lidt lavendel blomster i håret eller på halsen, eller drys med vanilje.
LuckaÆblet
Dato: 18/2 2017 01:10

Jeg vil også lige tilføje at jeg også er fan af kokosolie under armene, som svedlugts-forebyggelse :D

Mht. barbering, så har jeg groet mig et LILLE fuldskæg, som jeg trimmer en gang om ugen. Det kræver ingen barbersæbe eller noget og det er nemt at holde og man slipper for de hudproblemer som tætte barberinger kan give :)
Kabrandt
Forum-indlæg: 58
Opskrifter: 4
Område: Nordjylland
Dato: 22/2 2017 21:14 | Indlæg redigeret den: 22/2 2017 21:19

Jeg gik over til sæbeler (rasul)
Først vaskede jeg tit fordi det ikke affedter så meget. Så har jeg vasket mindre og mindre.
Det kom helt af sig selv. Jeg blev doven hehe.
Har fået ret langt hår og synes det var for besværligt.

Væsker det typisk i forbindelse med vi går til svømning en gang om ugen.
Nu vil jeg bare blive ved med at blive mere doven <3 ;-) !ja
Jeh elsker også kokosolie og lidt lavendelolie mmhh

Lidt kokosolie under armene eller bare som creme på kroppen i ny og næ er lækkert.
Men jeg tænker bare.
Hvis der er sved, snot og skidt i min krop, så ud med det.!
Hellere ude end inde xD
LuckaÆblet
Dato: 23/2 2017 20:13

Kabrandt - den lavendelolie du bruger er vel ikke sådan en af de der æteriske olier vel?
Vi har nemlig selv en lille flaske herhjemme, som vi har brugt til at give duft til vasketøj, men de er vidst ret allergifremkaldene har jeg læst mig frem til. Er der nogle advarselstegn på flasken, så ville jeg i hvert fald lige være MEGET forsigtig med at smøre den direkte på hud :o