Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Permaculture & self-reliance

Miljø, Økologi & Havedyrkning

halcyon
Forum-indlæg: 98
Område: KBH
Dato: 4/1 2009 17:19

Hej med jer :D

Jeg er gået hen og blevet meget interesseret i permakultur lige pludselig - og spekulerer lidt på om der er nogen herinde der har erfaring med det. Eventuelt communities herhjemme eller i udlandet. For et par år siden stødte jeg på en side, hvor et amerikansk ægtepar forsøgte at samle en masse veganer/rawfoodere til at være med til at købe en ø, flytte ud på den og være selvforsynende. Altså dyrke jorden, plante en h*lvedes masse frugttræer og ting og sager og få et lille vegansk selvforsynende samfund op og stå. Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde siden, og jeg har svært ved at finde noget lignende andre steder.

Er der nogen der er stødt på/har interesse for noget lignende?

Selv er jeg ganske uvidende.

Håber at høre fra nogen :D
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 4/1 2009 18:44

Er det ikke at lukke øjnene, og distancerer fra de ting man ikke kan lide ved verden, at bo i et så lille og lukket samfund, kun med mennesker af samme holdninger –det med den øde ø, med veganere og rawfoods?

Jeg er bare nysgerrig over hvilke tanker du har gjort dig, det er ikke for at angribe :)

Permakultur lyder spændene, det vil jeg også gerne vide mere om
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/1 2009 18:57 | Indlæg redigeret den: 4/1 2009 18:58

Jeg synes ideen og filosofien er vildt spændende!!! Men en øde ø?!! Sådan rent personligt ville jeg nok få kuller og være vildt belastende :) GGG
Er dog meget nysgerrig hvis nogen kan bidrage med permaculture-viden og erfaringer :D

Benjamin
Forum-indlæg: 667
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 4/1 2009 20:47

Hej Ditte
Lang tid siden! Kan godt huske vi har skrevet sammen om det tidligere. Mener også jeg har snakket med andre fra denne side om idéen, men kan ikke lige huske hvem?
Hvis det er noget du ved der er mange mennesker der er interesseret i, vil jeg muligvis gerne oprette en community side for interesserede. Det skal jo nok være en international side da jeg tvivler på der er så mange danskere der trænder på den slags.
Jeg er i hvert fald selv vild med tanken, og har spildt en del tid med gennemsøge sider som: http://www.privateislandsonline.com

Men man skal nok passe lidt på med at købe ø'er nu når isen smelter og vandstanden stiger ;)

Men det behøver jo heller ikke være en ø. Jeg har tidligere været meget opsat på ideen om at bygge mit eget miljøvenlige hus i stil med dette:
http://vegetarkontakt.dk/?file=forum&id_forum=1&id_emne=227
Igennem den side der linkes til fandt jeg vidst også en gruppe mennesker som havde købt et stykke jord og ville bygge en hel landsby i samme stil. Tror dog ikke der stod noget om at de var veganere, men miljøbevidste var de i hvert fald..
halcyon
Forum-indlæg: 98
Dato: 4/1 2009 21:27

Hej igen :)

Benjamin godt at høre fra dig igen. Jeg bruger desværre ikke rigtigt messenger mere. Brænder lidt for ideen om permakultur. Det er vist rigtigt at vi snakkede lidt om det sidste år. Jeg gik lidt væk fra tanken igen, men synes stadig det er spændende, og ville ønske jeg kunne finde ligesindede. Ikke at jeg brænder for at melde mig fuldstændig ud af samfundet, rykke op med rode og forlade min familie. Det er skam ikke det jeg siger :) Men jeg er stadig interesseret i at høre fra folk med erfaring. Tror dog bare jeg skal bruge mere tid på at gennempløje nettet for info om emnet, og så støder jeg sikkert på noget før eller siden. Det er bare lidt svært at finde overskud til det for tiden hvor jeg skriver opgave på studiet. Men Benjamin, jeg er glad for at høre at du stadig fascineres ved idéen. Regner med at vende tilbage når jeg har mere overskud og et par ugers ferie fra midt på måneden :D
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/2 2009 21:51

Hej Enid!

Jeg ser først nu, at du - og andre - efterlyser information om Permakultur. Jamen, herregud, det ved jeg da alt om!

Permakultur er en international bevægelse for indretning af 100 % bæredygtige og socialt stabile samfund. Det drejer sig om at genopbygge muldjorden, rense luft og vand og skabe bolig- og produktionssystemer, der producerer mere energi, end de bruger. Den bagvedliggende etik og drivkraft er »Omsorg for Jorden, Omsorg for menneskene og Ligelig fordeling af alle ressourcer.« Dette dækker også, at man behandler dyr ordentligt, og mange Permakultur-folk er vegetarer, selv om det - endnu - ikke er bevægelsens officielle politik. Men det kan det jo blive...

Til sommer laver jeg netop et kursus, hvor jeg blander mine 3 store interesser sammen i en pærevælling: Folkemusik, Veganermad og Permakultur. Se selvstændig tråd under Madklubber og Fællesspisning (pudsigt sted, men der var nogen, der snakkede sammenkomster og sommerlejr...)

Min kone og jeg har været medlem af foreningen Permakultur-Danmark siden 2004. Foreningens hjemmeside er

http://www.permakultur-danmark.dk

og det største permakulturprojekt i Danmark er »Den selvforsynende Landsby« på Fyn

http://www.selvforsyning.dk

Hilsen Leif

Og så lige: Permakultur har absolut intet som helst at gøre med at melde sig ud af samfundet og isolere sig på en øde ø. Tværtimod!