Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

transer er ikke syge i hovedet

Politik

Sider: 1 2 3 4 > >>
lyra
Forum-indlæg: 1310
Område: KBH
Dato: 20/12 2011 20:10

men det synes lille, forældede danmark stadig.

skriv under for at få Astrid Krag, sundhedsministeren, til at tage transkønnethed af listen over psykiske sygdomme.

http://www.amnesty.dk/side/stop-sygeliggorelsen-af-transkonnede

og del del del!
Marcus
Forum-indlæg: 3074
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 20/12 2011 22:02

Ja, det er godt nok vanvittigt at de stadig ses og behandles sådan!

Godt initiativ - underskrevet!
mario
Forum-indlæg: 62
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 20/12 2011 23:40

Anede slet ikke at det stod så slemt til. Staten er til for at sikre menneskets rettigheder, ikke for at bekæmpe dem.
Underskrevet og delt.
ChiZhai
Forum-indlæg: 292
Administrator
Dato: 21/12 2011 04:07

Underskrevet. Og bump.
Chrystal
Forum-indlæg: 15
Dato: 21/12 2011 06:51

Underskrevet.
Stig
Forum-indlæg: 247
Dato: 21/12 2011 08:04

Du godeste hvor latterligt. Det er jo imod al videnskabelig viden vi har. Vi ved stort set alt idag
om grundlaeggende koensidentitet og sexualitet. Transkønnethed er ikke en psykisk sygdom.
Det er ikke baseret paa spekulationer, det VED man det ikke er. Man kan f.eks se at
hjernen hos en transeksuel mand der foeler sig mere som en kvinde, faktisk er mere som
end kvindes end en mands. Krop og hjerne passer simpelthen ikke sammen. Den ene er
kvindelig og den anden mandlig. Det er derfor grundlaeggende et fysisk/biologisk problem,
og ikke et psykisk/mentalt problem.

Jeg har skrevet under.

Koenskifteoperation. Foer>

Efter>

longevitynow
Forum-indlæg: 709
Dato: 21/12 2011 08:39

Hvis ikke man kalder det en sygdom at krop og hjerne ikke passer sammen hvad skal man så kalde det?
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Dato: 21/12 2011 08:43

At mennesket ikke altid er logisk...Har også skrevet under;)
Fine Line
Forum-indlæg: 13
Dato: 21/12 2011 18:30

Jeg har skrevet under, og delt!
Håber flere andre vil gøre det samme : ).
*Vegetar*
Forum-indlæg: 18
Dato: 21/12 2011 18:48 | Indlæg redigeret den: 21/12 2011 18:49

Underskrevet.
Menadian
Forum-indlæg: 769
Opskrifter: 7
Område: Østjylland
Moderator
Dato: 21/12 2011 20:11

Ah, arbejde selv for Amnesty og blev involveret i den slags. Man bliver nogle gange skuffet over Danmark i Amnesty..
longevitynow
Dato: 21/12 2011 20:27

Nogen der kan argumentere for hvorfor det ikke er en sygdom?
Nullernavleskone
Forum-indlæg: 17
Dato: 21/12 2011 20:31

underskrevet og delt på facebook
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Område: Sjælland
Dato: 21/12 2011 20:46

Hvorfor røg Maria pludselig ind i tråden? Og hun så altså også ud som på billedet to et stykke tid før hun fik sin operation =) Det er ikke operation der ændrer udseendet. Det vælger man selv. Operationen ordner kun 'det dernede'.

Anyway, skrevet under.
Har indset hvor meget tid hun spil
Forum-indlæg: 103
Dato: 21/12 2011 20:56

Jeg ved godt det er virkelig politisk ukorrekt at sige, men jeg forstår faktisk heller ikke helt hvorfor det ikke er patologisk at sind/identitet og medfødt køn ikke passer sammen.
Hvis man behøver operationer og hormonbehandlinger for at have det godt, hvorfor har man så ikke været syg? Er man rask hvis man ikke fungerer uden operation/behandling?

Dermed siger jeg naturligvis ikke at de ikke skal have lov til at få operationer, og transkøn skal naturligvis også anerkendes.
Dato: 21/12 2011 20:58 | Indlæg redigeret den: 21/12 2011 21:25

Stig: Man kan ikke adskille krop og sind.
Edit: Kønsidentitet kan da aldrig være rent fysisk. Hvis hverken krop eller hjerne har noget med psyken at gøre, hvor er så psyken?

Eline
Forum-indlæg: 512
Opskrifter: 6
Dato: 21/12 2011 22:35

Man har i lang tid skelnet mellem sex (biologisk køn) og gender (kulturelt køn). (En decartiansk skelnen der kan problematiseres, og et skel mellem krop og sjæl/sind som også menes at ligge til grund for den stigmatisering der finde sted af psykisk sygdom).
Anyways: en del social konstruktionistiske teoretikere (fx Judith Butler, Gender Trouble), argumenterer for at sex (biologi) ikke definerer/skaber gender(kultur) - det betyder at når vi kun snakker om to køn (m + f) så udelukker vi alle de andre muligheder og krydsninger der kan eksisterer og som faktisk også eksisterer. Dermed bliver hverken homoseksualitet, transseksualitet, biseksualitet og alle de andre former for seksualitet som ofte nedgøres og stigmatiseret til en sygdom.

Og jeg synes faktisk at Julie Lea svarer meget godt: At mennesket ikke altid er logisk
longevitynow
Dato: 21/12 2011 23:29

Skizofrene er heller ikke altid logiske men de bliver stadig betragtet som syge. Hvorfor er transseksuelle ikke syge? Hvad er definitionen af sygdom? Det ser ikke ud til at være muligt at finde en klar definition på nettet.
Dato: 21/12 2011 23:29

Hverken homoseksuelle eller biseksuelle ønsker at skifte biologisk køn. Bøsser er da lige så meget mænd som heteroseksuelle, lesbiske er lige så meget kvinder som heteroseksuelle osv, at sige noget andet ville efter min mening være ualmindeligt heterosexistisk.

Hvis du er transseksuel skelner du vel netop mellem sex og gender! Man føler en trang til at skifte sex, for at bringe fysik(sex) og psyke(gender) i balance. Hvis man havde det fint med at være en kvinde i en mands krop eller omvendt synes jeg heller ikke man kan tale om patologi, men problemet med transseksualitet er jo netop, at man ikke føler at de to ting er forenelige, man har en trang til ændre sit sex. Det må da være ganske modbydeligt og lidelsesfuldt at være fanget i en forkert krop, men det kan heldigvis behandles og ændres.

Efter min mening er problemet ikke at transseksualitet betragtes som en psykisk lidelse. Roden af det problem er stigmatiseringen af de psykisk syge.
Dato: 21/12 2011 23:34 | Indlæg redigeret den: 21/12 2011 23:58

Derudover kan man absolut sagtens skelne mellem krop og sind, fysik og psyke, uden at være dualistisk. Fysik og psyke er ikke det samme, men det kan ikke adskilles.
Sider: 1 2 3 4 > >>