Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

transer er ikke syge i hovedet

Politik

Sider: << < 7 8 9 10
Marcus
Forum-indlæg: 3074
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 15/3 2013 18:50 | Indlæg redigeret den: 15/3 2013 18:57

Okay, hvis man definerer det ud fra kromosomer, hvad medfører det så? Eks. er kvindetøj og mandetøj ikke givet biologisk, men en rent kulturel konstruktion. Hvorfor gør det nogen forskel om man har eks. lyserød som yndlingsfarve som mand, og godt kan li' strømpebukser? Og hvordan passer hermafroditter ind i dit univers?

Her er en kvinde med XY-kromosomer, eller dvs. hun efter din definition faktisk er en mand, men med kvindelige kønsorganer:
http://www.marieclaire.com/sex-love/relationship-issues/woman-with-male-chromosomes
Må hun godt definere sig som kvinde efter din mening? Er det fordi hun er født til at se sådan ud, og det derved er naturligt givet? Ville det samme ikke være okay hvis en person hele sit liv har følt sig som en kvinde, og måske også har hormoner der stemmer nærmere over ens med dette, men er født med mandelige kønsorganer?

Læs mere om køn her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gender#Social_assignment_and_the_idea_of_gender_fluidity

The World Health Organization defines gender as the result of socially constructed ideas about the behavior, actions, and roles a particular sex performs.[4] The beliefs, values and attitude taken up and exhibited by them is as per the agreeable norms of the society and the personal opinions of the person is not taken into the primary consideration of assignment of gender and imposition of gender roles as per the assigned gender.[4] Intersections and crossing of the prescribed boundaries have no place in the arena of the social construct of the term "gender".

Gender ambiguity deals with having the freedom to choose, manipulate and create a personal niche within any defined socially constructed code of conduct while gender fluidity is outlawing all the rules of cultural gender assignment. It does not accept the prevalence of the two rigidly defined genders "man" and "woman" and believes in freedom to choose any kind of gender with no rules, no defined boundaries and no fulfilling of expectations associated with any particular gender.
Serenity
Forum-indlæg: 1675
Område: Nordjylland
Dato: 15/3 2013 19:07 | Indlæg redigeret den: 15/3 2013 19:16

Hermafroditter betragter jeg som mænd eller kvinder der har fysiske karaktertræk fra begge køn, men det er kromosomerne der afgør kvilket køn man er. Personen i artiklen er en mand med et meget feminint udseende.

Ideen om at opførslen er med til at afgøre hvilken køn man er synes jeg er latterlig. En dreng bliver ikke til en pige af at lege med barbie dukker!
Marcus
Administrator
Dato: 15/3 2013 19:54 | Indlæg redigeret den: 15/3 2013 20:08

Okay, men så antager jeg også du heller ikke ser noget problem i mænd der går i dametøj eller omvendt?
Eller personen i videoen, der bare godt kan li' at modificere sin krop mere end at gå i smart tøj, bruge deodorant, øjenskygge, piercinger, tatoveringer? Det er samme tankegang, bare taget længere væk fra hvad der er normalt. Og hvilken betydning har det, om det er normalt eller "naturligt" ift. decideret at kategorisere nogen som syge i den forstand, at de bør behandles?
Lilith
Forum-indlæg: 61
Dato: 16/3 2013 12:21

Hvad er der i vejen med at acceptere homosexualitet, mens man har problemer med at acceptere transsexualitet?

Mht retningslinierne kan de ikke tages alvorligt, da de mange gange er blevet overtrådt. Ting der er værre end det jeg har skrevet og ting der er milde ift det jeg har skrevet. Folk er forskellige, det der sårer den ene er barnemad for en anden og omvendt.

NB: Kommer tilbage, skal have fundet links der overtræder retningslinierne, små som store.
Serenity
Dato: 16/3 2013 13:34 | Indlæg redigeret den: 16/3 2013 13:39

Marcus
Din antagelse er korrekt :D

Om noget er normalt har for mig intet at sige, i forhold til at kategorisere det som en sygdom. Fra mit synspunkt er ældning fx en sygdom, og det er en lidelse vi alle har. Grunden til at jeg kategoriserer transseksualitet som en sygdom er kort sagt, at der ikke er en overensstemmelse mellem hvad de føler at de er, og det de i virkeligheden er. Kroppen fejler ikke noget, da den er fuldt funktionsdygtig, og derfor må det være hovedet der er noget galt med. Men jeg synes selvfølgelig at syge mennesker skal have hjælp, og hvis de kan få det bedre af at få skåret pikken af, eller at få lavet en kunstig en, så skal de da have lov til det. Psykiatrisk behandling mener jeg ikke ville hjælpe.
Earthling
Forum-indlæg: 1079
Dato: 16/3 2013 13:48 | Indlæg redigeret den: 16/3 2013 13:49

Marcus
Nej, fordi det er voldtægt, og går ud over andre. At sammenligne at være trans*person med voldtægt er et godt eksempel på psykopati.

As I understand it, you believe we´re all animals. Well, animals rape each other! ;)

Seriously, are you aware that Peter Singer publicly defended bestiality if certain conditions are met? He speaks of it being acceptable if there is consent (which may be deducted from signs of pleasure and lack of resistence) and provided there´s no violence. I kid you not!
Heavy Petting - http://www.utilitarian.net/singer/by/2001----.htm

Needless to say, I disagree with him.

Interestingly, a group of pedofiles formed a political party in the Netherlands some years ago. One of the items on their agenda is the removal of prohibitions on sex with minors. A pedofile association is the USA is also known to have the same agenda. They give exactly the same reasons as Singer gives for justifying bestiality. I think that should raise some alarm bells.

Det er tæt på at være, hvis det ikke decideret ER en overtrædelse af retningslinierne ift. diskrimination:
http://vegetarkontakt.dk/?vegetar=retningslinjer
Hvis jeg var transperson på vegkon ville jeg i hvert fald ikke føle mig særlig velkommen af en sådan ureflekteret og meget fordømmende kommentar.

Come on, Marcus! I think you´re over-reacting. It´s much milder than what several people on VK have said (say) about believers, religion, etc??? And meat-eaters, for that matter. You were/are pretty silent then.

Serenity
Dato: 16/3 2013 18:27 | Indlæg redigeret den: 16/3 2013 18:59

Marcus
fra dit citat
The World Health Organization defines gender as the result of socially constructed ideas about the behavior, actions, and roles a particular sex performs.
Men køn og gender er ikke det samme. I hvert fald ikke ifølge wikipedia.
Begrebet panseksualitet bliver generelt brugt til at beskrive en person der ikke definerer deres seksualitet på baggrund af partners køn men deres gender.

De mener at der er en bestemt forskel mellem køn og gender. Gender er i ordets oprindelige betydning de socialt konstruerede ”køn” og køn er er den biologiske kønskonstruktion.
http://da.wikipedia.org/wiki/Panseksualitet

Så mht. køn handler det kun om biologi. Der manglede nogle muligheder til det jeg skrev tidligere, men de er nu tilføjet.
Mand = xy, xxy, xxxy, xyy xyyy eller xxyy
Kvinde = x, xx, xxx, xxxx eller xxxxx.
Lilith
Forum-indlæg: 61
Dato: 16/3 2013 20:29

Earthling,

!ja

Thank you, he really did over react.

------------------------------------------------------------
to all others,

On another thread John called me dumb, and I think in the context of what he was saying overstepped the guidelines for VK, but for another person it might just be ridiculous, but for me it wasnt. I think John is the most vile person here on VK, and thats a fact. He oversteps the guidelines constantly IMHO.
Serenity
Dato: 16/3 2013 21:22

Earthling
Hvorfor er du ikke enig med Peter Singer? Jeg har svært ved at se problemet hvis begge parter får glæde af handlingen.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 16/3 2013 23:45

Dyresex mellem dyr og mennesker er jo desværre endnu ikke blevet forbudt her i DK :(
Serenity
Dato: 17/3 2013 01:03 | Indlæg redigeret den: 17/3 2013 01:04

Marianne48
I Danmark bliver der heldigvis ikke lovgivet efter hvad man selv tænder på. Har du et godt argument for at forbyde det, eller vil du bare have at lovgivningen skal afspejle dine egne præferencer?
Marianne48
Dato: 17/3 2013 01:19 | Indlæg redigeret den: 18/3 2013 13:22

I min ungdom da jeg var imellem 18/19-25 år, færdedes jeg bl. a. på nogle steder i KBH. som hed Cozy Bar, Madame Arthur( ved ikke om de stadig eksisterer) og så på det hedengange Pan, også fordi jeg havde en del bøsse venner dengang....men også i Ungdomshuset, på Floss, Krasnapolsky, et sted som hed Umatic, det hedengange Bar Bue i Huset og Wurst.
Men dengang så jeg nogle ganske interessante kønne mænd i flot dametøj
og flot sminket, hvilket jeg slet ikke følte mig generet af.....syntes bare de var flotte og nogle fede typer ;-) og nogle af dem har jo nok været transer.
Jeg har vist heller aldrig været særlig fordomsfuld og altid godt kunnet lide de mere originale og individuelle typer, som turde gå imod strømmen og normerne.
Jeg var selv en af de goth/new wave agtige typer dengang ;)

Hvis man ikke kan lide mænd i dametøj/feminint tøj/make-up, hvordan mon man så har/havde det med bands som Duran Duran, the Cure, Japan, Poison, Siouxie & the Banshees, Visage, Culture Club/Boy George, Red Hot Chilli Peppars, Kajagoogoo, Tokio Hotel og David Bowie ikke at forglemme? Og vist også Duné.
Ofte sminkede bandmedlemmer og sangere samt nogle af dem også i yderst feminine beklædninger.

Folk må/kan være lige det de vil og klædt ud som de vil for min skyld ;-)

Ang. noget som kan virke ekstremt, så begynder programserien Tattoo Salonen sæson 2 på TV3 i aften kl. 20:00 ;-)

Earthling
Forum-indlæg: 1079
Dato: 17/3 2013 16:46 | Indlæg redigeret den: 17/3 2013 16:47

Serenity,

Peter Singer and Bestiality
http://www.myspace.com/maria_franciscan/blog/331605347
Marianne48
Dato: 18/3 2013 13:15

Serenity.
Den debat/"snak" ville blive for off topic at tage/diskutere her, men hvis du synes kan du jo oprette en ny tråd om det ;)
Marcus
Administrator
Dato: 20/3 2013 16:33

Relevant, god nyhed!:
http://www.huffingtonpost.com/courtney-odonnell/transgender-disorder-stig_b_2882051.html

In May, 2013, the paradigm for the way the medical profession view transgender people changes -- soon we will no longer be classified as having a "mental disorder." The American Psychiatric Association's (APA) diagnostic manual is being updated and the "disorder" stigma soon to be removed.

Some call this update a historic moment, I don't agree. There's nothing historical about trans people still being labeled with a "mental disorder" this far into the 21st century.

For mere information om artikler og politik ift. trans*-personer kan jeg anbefale at like:
https://www.facebook.com/wipeouttransphobia
Serenity
Dato: 20/3 2013 16:38

Marcus
Hvis ikke det er en psykisk lidelse, hvad er det så der er galt. Kroppen fejler ikke noget, da den er fuldt funktionsdygtig, men de lider, så der må være et eller andet galt.
Marcus
Administrator
Dato: 20/3 2013 17:13

Jeg ville slet ikke karakterisere det som en sygdom.
Det er heller ikke alle, der ønsker kønsskifteoperationer, og flere ønsker dem netop fordi nogle væremåder ikke er velset, når man er mand, men kun når man er kvinde, og omvendt. (uden rationelt grundlag) Jeg mener her at det "syge", eller forkerte/irrationelle, er reaktionerne fra omverden.
Diagnosen betyder, som Amnesty skriver, også meget ift. at stigmatisere transkønnede, så det har også en stor symbolværdi.

Der står en hel masse om det i den skrivelse, jeg henviser til på side 2. Bl.a.:

Her er et link til skrivelsen igen:
http://www.amnesty.dk/sites/default/files/mediafiles/194/Faellesskrivelse.pdf
Sider: << < 7 8 9 10