Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

transer er ikke syge i hovedet

Politik

Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>
Marcus
Forum-indlæg: 3074
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 21/12 2011 23:52

Din krop er ikke dit sind, men dit sind er en del af din krop, og er lige så fysisk som denne. [ALT er fysisk.] "Sjæl" er et religiøst begreb, der implicerer dualisme.
Jeg kan godt se det praktiske i at skelne ml. krop og sind, men jeg tror generelt at mennesker opfatter dem som mere adskilte fra hinanden end de i virkeligheden er.

Jeg ved godt det er virkelig politisk ukorrekt at sige, men jeg forstår faktisk heller ikke helt hvorfor det ikke er patologisk at sind/identitet og medfødt køn ikke passer sammen. Hvis man behøver operationer og hormonbehandlinger for at have det godt, hvorfor har man så ikke været syg? Er man rask hvis man ikke fungerer uden operation/behandling?
Hvis det omgivende samfund er dét der skaber problemerne, ved at have en meget rigid, irrationel opfattelse af køn, kønsidentitet og kønsroller, er det vel nærmere dét, der er sygt? Men jeg er enig i at psykisk syge stigmatiseres, og at det er et problem, og ligeledes ser jeg et problem ved et samfund der ser alt, der ikke er normalt, som sygt.
Stig
Forum-indlæg: 247
Dato: 22/12 2011 00:05

Longevitynow. Transeksualitet er en sygdom. Men det er ikke en psykisk sygdom, det er
en fysisk sygdom. Der idag kan kurreres ved en koenskifteoperation. Problemet er ikke at det
bliver defineret som en sygdom. Men at det bliver defineret som en psykisk sygdom. De har ikke behov for psykologhjaelp. De har brug for koenskifteoperationer.

shamini. du tillaegger mig ord og holdninger jeg ikke har givet udtryk for. Hvordan har jeg talt om
at adskille krop og sind? Gaar ud fra du med sind mener hjernen, bevidstheden eller personligheden. Hvis du med
sind mener et eller andet spirituelt som sjael eller lignende tror jeg ikke paa eksistensen af
en saadan. Det fysiske og det psykiske haenger helt klart sammen, hvilket lige netop er min
pointe hvis man har forstaaet mit indlaeg. jeg har ikke sagt at kroppen eller hjernen ikke har
noget med psyken at goere, jeg argumenterede faktisk netop for at det har noget med hinanden
at goere. Psyken dannes jo i hjernen. Koensidentitet, sexualitet osv er bestemt af hjernen,
og er medfoedt, vi vaelger det ikke selv bevidst. Du kan ikke tale om en person uden en hjerne,
og hjernen er fysisk. vi kan selv vaelge mange ting, og aendre os selv og dermed vores hjerne. Goere os klogere, blive mere positive osv. Men der er ogsaa fastlagte ting vi ingen kontrol har over. Og det gaelder bl.a sexualitet, koensidentitet.

Laika. Som et eksempel. Okay. Ja og nej. Hormonbehandlingen goer ogsaa i tilfaelde af skiftet fra
mand til kvinde, personen mere feminin, baade hvad angaar kropsform, ansigttraek, mindre kropsbehaaring,
lysere stemme osv. fjernelsen af de mandlige koensorganer goer ogsaa at der produceres mindre testostoron,
det mandlige koenshormon, og det goer ogsaa personen mere feminin at se paa rent fysisk. Saa nej det er ikke kun det dernede der bliver aendret ved det.

Eline. Homosexualitet, Bisexualitet osv kan ikke sammenlignes med transeksualitet.
Homosexuelle skal f.eks ikke gennemgaa operationer for at blive dem de er. De kan maaske have
problemer med manglende accept fra andre osv, men det er ikke et medfoedt fysisk problem.
Har indset hvor meget tid hun spil
Forum-indlæg: 103
Dato: 22/12 2011 00:14 | Indlæg redigeret den: 22/12 2011 01:30

@Marcus
Jeg ændrer lige sjæl til sind i mit sidste indlæg, da det er mere præcist.
ALT er ikke fysisk. Og alt kan ikke måles. Helheden er mere end summen af dets dele bla bla bla.
Der er som jeg også sagde i det sidste indlæg kæmpe forskel på at skelne og adskille. Du kan ikke pille sindet ud af kroppen og du kan ikke pille kroppen ud af sindet. Hvis du ikke mener der kan skelnes mellem krop og sind implicerer du at det er det samme.
Jeg er ikke uenig i at samfundet har anpart i skabelsen af problemet. Men dette problem er i så fald internaliseret i en sådan grad at det transseksuelle individ selv føler sig forkert, føler behov for behandling. Der er masser af lidelser der tildels skabes af samfundet, ikke desto mindre er det stadig en lidelse. Anoreksi, OCD etc. etc.
Jeg har endda ikke 100% selv bestemt mig for om jeg vil underskrive eller ej, jeg kunne bare virkelig godt tænke mig at se et holdbart argument for hvorfor transseksualitet ikke er en lidelse.
Dato: 22/12 2011 00:25 | Indlæg redigeret den: 22/12 2011 00:29

Stig, jeg tillægger dig overhovedet ikke hverken holdninger eller ord.
Jeg kan ikke helt følge din retorik, og jeg finder det derfor også svært at argumentere med dig. Hvad er det helt præcis du mener? Der er masser af psykiske lidelser som vi ikke har kontrol over, derfor er det stadig en psykisk lidelse. Når nogle mennesker bliver deprimerede og deres receptorer i hjernen ikke fungerer som de skal er det stadig en psykisk lidelse. I øvrigt er identitet i høj grad et psykologisk fænomen.
Stig
Dato: 22/12 2011 00:28

Som Marcus ogsaa er inde paa, kan man ikke definere alt hvad der ikke ligger indenfor normen
som vaerende sygt. som longevitynow proevede jeg ogsaa at google sygdom. Og der er ganske
rigtigt ikke nogen klar definition at finde. Generelt ville jeg sige at sygdom maa vaere udelukkende
det der oedelaegger eller faar den paagaeldende til at lide fysisk og/eller psykisk. Og ikke i relation
til andre, samfund osv, men i sig selv.
Dato: 22/12 2011 00:30

Og du mener ikke den transseksuelle person lider, føler sig fanget i sin egen krop?
Dato: 22/12 2011 00:35 | Indlæg redigeret den: 22/12 2011 01:59

@Marcus. Som man ikke kan pille krop ud af sind og vice versa kan man heller ikke pille individet ud af relationerne og vice versa. Individet skaber samfundet, og samfundet skaber individet.

Men jeg må hellere "pick my battles" og stoppe nu. Under alle omstændigheder er jeg imod stigmatisering af transkønnede.
Stig
Dato: 22/12 2011 01:16

Shamini> Jeg ændrer lige sjæl til sind i mit sidste indlæg, da det er mere præcist.
ALT er ikke fysisk. Og alt kan ikke måles. Helheden er mere end summen af dets dele bla bla bla.
Der er som jeg også sagde i det sidste indlæg kæmpe forskel på at skelne og adskille. Du kan ikke pille sindet ud af kroppen og du kan ikke pille kroppen ud af sindet.

Alt er fysisk. Du kan ikke have et sind uafhaengigt af hjernen. Paahoerende til en person der bliver alvorlig hjerneskadet opdager pludselig hvor fysisk personligheden er. Hvis visse dele af din hjerne tager skade, kan alt hvad der goer dig til den du er forsvinde. Helheden er mere end summen af dets dele bla bla bla, forstaar jeg ikke hvad du mener med.

Shamini> Hvis du ikke mener der kan skelnes mellem krop og sind implicerer du at det er det samme.

Sindet er i hjernen, hjernen er fysisk og en del af kroppen. Saa ja det er det samme. Hvordan kan du skelne, kan der eksistere et sind uden en hjerne?. Der kan ikke eksistere et sind uden en hjerne, og den er som sagt en fysisk del af den menneskelige krop.

shamini> Jeg er ikke uenig i at samfundet har anpart i skabelsen af problemet. Men dette problem er i så fald internaliseret i en sådan grad at det transseksuelle individ selv føler sig forkert, føler behov for behandling.Der er masser af lidelser der tildels skabes af samfundet, ikke desto mindre er det stadig en lidelse. Anoreksi, OCD etc. etc.

Og saa goer du det igen. Jeg har ikke naevnt noget med at samfundet har anpart i skabelsen af problemet.
forkert, forkert. Det har intet med samfundet at goere at de foeler sig forkerte, og foeler behov for behandling.
som jeg har forklaret er transeksualitet medfoedt. Naturen begaar nogle gange fejl, og i tilfaeldet med en transeksuel er der tale om kvindelig/feminin hjerne i en mandelig krop eller omvendt. Det er bevist. Hvis man f.eks undersoegte maria fra fristets hjerne da hun stadig var en mand, eller NU, ville man kunne se at den faktisk mindede mere om en kvindes hjerne end en mand. Det er ikke en samfundskabs lidelse, eller noget de bilder sig ind. Hjernen ER rent faktisk mere som det andet koen.

Shamini>Jeg har endda ikke 100% selv bestemt mig for om jeg vil underskrive eller ej, jeg kunne bare virkelig godt tænke mig at se et holdbart argument for hvorfor transseksualitet ikke er en lidelse.

Jeg synes jeg har argumenteret saa godt jeg kan uden at skulle gaa helt over i at holde et langt videnskabeligt foredrag. Jeg har STADIG ikke sagt at transeksuealitet ikke er en lidelse. Men det er en fysisk lidelse og ikke en psykisk. Jeg gentager, deres opfattelse af at vaere i en forkert krop er real.

Shamini> Jeg kan ikke helt følge din retorik, og jeg finder det derfor også svært at argumentere med dig. Hvad er det helt præcis du mener?

Det jeg har skrevet. Ved ikke hvordan jeg skal udtrykke mig mere klart.

Shamini> Der er masser af psykiske lidelser som vi ikke har kontrol over, derfor er det stadig en psykisk lidelse. Når nogle mennesker bliver deprimerede fordi deres receptorer i hjernen ikke fungerer som de skal er det stadig en psykisk lidelse. I øvrigt er identitet i høj grad et psykologisk fænomen.

Transeksualitet er ikke en psykisk lidelse man skal have kontrol over. Man kan undertrykke sin koensidentitet eller sexualitet, men man kan ikke aendre den. Og at undertrykke den vil naeppe bidrage positivt til ens lykke. Jeg har iovrigt studeret sexualitet, biologi osv, saa det jeg siger er ikke min personlige mening eller gaetvaerk.

du definerer ikke hvad du mener med at identitet i hoej grad er et psykologisk fænomen. Den slags goer det svaert at forstaa hvor du vil hen.

Stig
Dato: 22/12 2011 01:22 | Indlæg redigeret den: 22/12 2011 01:28

Shamini> Og du mener ikke den transseksuelle person lider, føler sig fanget i sin egen krop?

Wow du har virkeligt intet forstaaet af hvad jeg har skrevet. Du har tolket alt har skrevet som om jeg har ment det helt modsatte af hvad jeg mener.Jeg mener netop at den transseksuelle person lider, og føler sig fanget i sin egen krop. Hvorfor jeg ogsaa siger det er en fysisk sygdom, og at de skal have en koenskifteoperation.
Dato: 22/12 2011 01:48 | Indlæg redigeret den: 22/12 2011 02:05

Okay: SIDSTE indlæg fra mig.
Stig du har svaret på et indlæg der var henvendt direkte til Marcus. Jeg har skrevet @Marcus nu, så det er eksplicit.

Stig: Koensidentitet, sexualitet osv er bestemt af hjernen,
og er medfoedt, vi vaelger det ikke selv bevidst. Du kan ikke tale om en person uden en hjerne,
og hjernen er fysisk. vi kan selv vaelge mange ting, og aendre os selv og dermed vores hjerne. Goere os klogere, blive mere positive osv. Men der er ogsaa fastlagte ting vi ingen kontrol har over. Og det gaelder bl.a sexualitet, koensidentitet.

Shamini: Der er masser af psykiske lidelser som vi ikke har kontrol over, derfor er det stadig en psykisk lidelse. Når nogle mennesker bliver deprimerede fordi deres receptorer i hjernen ikke fungerer som de skal er det stadig en psykisk lidelse. I øvrigt er identitet i høj grad et psykologisk fænomen.

Stig: Transeksualitet er ikke en psykisk lidelse man skal have kontrol over. Man kan undertrykke sin koensidentitet eller sexualitet, men man kan ikke aendre den. Og at undertrykke den vil naeppe bidrage positivt til ens lykke. Jeg har iovrigt studeret sexualitet, biologi osv, saa det jeg siger er ikke min personlige mening eller gaetvaerk.

Du kan heller ikke nødvendigvis ændre en psykisk lidelse. Hvad er det så du tror der definerer en psykisk lidelse? Jeg giver op. Vi må tale forbi hinanden, for jeg forstår simpelthen ikke hvordan nogle af de ting du siger underbygger dine påstande.

...Men det er en fysisk lidelse og ikke en psykisk. Jeg gentager, deres opfattelse af at vaere i en forkert krop er real.

Mine øjne bløder. Psykiske lidelser ER OGSÅ REELLE.

*Vegetar*
Forum-indlæg: 18
Dato: 22/12 2011 10:00

Her kommer lige lidt grundlæggende viden, som måske kan gavne debatten.

Begrebsforklaringer

Transseksuel, transseksualisme - At føle at den oplevede kønsidentitet, i forhold til det biologiske køn, er uoverensstemmende/modsat. Man ønsker som transseksuel, at udtrykke sig eller fremstå som det indre, oplevede køn i det daglige. Ligeledes ønskes kønsmodificerende, fysiske behandlinger.

Transvestit, transvestisme, cross-dresser - At føle en periodevis trang eller behov til, at fremstå som det modsatte køn end sit eget biologiske. Man føler en glæde og ro ved at udtrykke sig som det ønskede køn, men har stadig identitet som det biologiske køn. Man kan tale om fuldtidstransvestitter/cross-dressere, som ønsker at udtrykke sig kønsmæssigt modsat af deres biologiske og oplevede køn i det daglige.

Hvorfor transseksualisme IKKE er en sygdom.

Mennesker kan have en varierende/forskellig kønsudtryk eller oplevelse af deres køn, i forhold til de snævre, traditionelle kønsroller. Det er ikke nogen sygdom at variere, ligesom mennesker jo gør på så mange områder. Problemet er at transpersoner ikke har været særligt synlige i offentligheden indtil nu, pga. skam og frygt for andre menneskers reaktioner. Vi ser en stigende tendens til at transpersoner står ved jeg selv i det offentlige rum, og får derved en større eksponering af fænomenet transperson. Det vil skabe en større genkendelse, anerkendelse og accept at transpersoner som ligeværdige mennesker.
Stig
Dato: 22/12 2011 12:12 | Indlæg redigeret den: 22/12 2011 16:09

Shamini> Du kan heller ikke nødvendigvis ændre en psykisk lidelse

Det har jeg heller ikke sagt noget om.

Shamini> Mine øjne bløder. Psykiske lidelser ER OGSÅ REELLE.

Ja, men derfor er transeksualitet stadig ikke en psykisk lidelse.

Hvorfor skal folk der sletter deres profil altid fortaelle at de sletter den
fordi det er spild at tid, og at de andre er nogle puha nogle?.
Er det fordi det giver en falsk foelese af selvvaerd at kunne foele sig
bedre end andre?. Hvis du synes du bruger for meget tid paa vegkon, saa
brug lidt mindre tid paa det. Vil du slette din profil, saa slet din profil. Hvorfor lave
et stort drama ud af det og annoncere det?.

Jeg er enig med dine begrebsforklaringer rasmus. Jeg vil godt goere opmaerksom
paa at naar jeg siger at transeksuealitet er en fysisk biologisk sygdom er det
netop i modsaetning til at kalde det en psykisk sygdom, ikke ment som
nogen moralsk dom over transeksuelle. Men de er fanget i en forkert krop,
hvilket en koenskifteoperation kan rette op paa. Det er ogsaa saadan transeksuelle
selv oplever det. Saa kan man naturligvis diskutere om det skal defineres som en
sygdom, da der netop ikke er en klar definition af hvad sygdom er. Det er klart at
enhver form for afvigelse fra normen naturligvis ikke i sig selv er lig med en sygdom.
Men efter min mening er forskellen paa f.eks homosexualitet og at vaere transeksuel,
at transeksuelle behoever fysisk laegelig behandling for at faa det godt. Det er ikke
tilfaeldet med homosexuelle. Naturligvis skal transeksuelle anerkendes og accepteres
som ligevaerdige mennesker.
Menadian
Forum-indlæg: 769
Opskrifter: 7
Område: Østjylland
Moderator
Dato: 22/12 2011 15:31

Hmm... hvis kommende transseksuelle har en hjerne udviklet som det modsatte køns, så er de vel netop syge lige indtil at de skifter køn og dermed bliver de raske fine mennesker?
F:C:A:RMOR
Forum-indlæg: 153
Dato: 22/12 2011 15:48

Jeg venter bare på min diagnose, det samme gør i andre. Alle er vi syge i en helt rask verden. ;)
Stig
Dato: 22/12 2011 16:21

Menadian> Hmm... hvis kommende transseksuelle har en hjerne udviklet som det modsatte køns, så er de vel netop syge lige indtil at de skifter køn og dermed bliver de raske fine mennesker?

Ja de er syge til de skifter køn. Men de er for 100 gang fysisk syge og ikke psykisk syge. Og nu gider jeg ikke gentage det samme igen og igen i den samme traad, fordi folk ikke gider laese traaden eller i det mindste det hele af bare et af mine indlaeg i traaden, foer de skriver. Tror jeg har skrevet i stort set dem alle sammen at transeksuelle er fysisk syge og ikke psykisk syge. Loesningen> kønskifteoperation. Sidder lidt og taenker at folk generelt maaske ikke kender den grundlaeggende forskel paa en fysisk og en psykisk sygdom?. Naa whatever. Over and out.
DenBlaaKat
Forum-indlæg: 765
Opskrifter: 8
Dato: 22/12 2011 16:48

underskrevet :)
longevitynow
Forum-indlæg: 709
Dato: 22/12 2011 16:58 | Indlæg redigeret den: 22/12 2011 17:03

Stig
Hvorfor mener du ikke det er hovedet den er gal med? Hvis de havde det fint med at leve i den krop de er blevet født med så ville der jo ikke være et problem. Som jeg ser det kan det sammenlignes med anoreksi. Der er absolut intet i vejen med kroppen men det synes de at der er.

VeganerVampyr
Lidt svært at svare på når jeg ikke har en klar definition på hvad sygdom er. Jeg mener dog at det i nogle tilfælde kan være det rigtige at få den skåret af.
Stjernestøv
Forum-indlæg: 847
Område: Sjælland
Dato: 22/12 2011 17:50 | Indlæg redigeret den: 22/12 2011 17:50

Underskrevet. Skræmmende at det er sådan i Danmark! (Og i andre lande)
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/12 2011 17:52

Jeg har underskrevet da jeg ikke mener at transseksualitet skal kategoriseres som en psykisk sygdom. Hverken før eller efter en eventuel kønsskifteoperation.

Jeg vil gerne dele denne video med jer. Det er en prisvindende dokumentar om den 13-årige Joppe der er født som dreng men lever (næsten) som pige.

Klejne
Forum-indlæg: 384
Opskrifter: 1
Dato: 22/12 2011 18:00

longevitynow - kan det ikke også være lige meget om de er psykisk syge eller fysisk syge?
Hvis du synes man som transkønnet skal have lov til at skifte køn uden at gå til psykiatersamtaler i flere år, så skriv under.
Synes du derimod at man skal behandle andre mennesker med mistænkeliggørelse og nægte dem operationer med mindre de underlægger sig systemet, så lad være med at skrive under.

Stig - jeg synes din definition er rigtig fin.
Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>