Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

transer er ikke syge i hovedet

Politik

Sider: << < 1 2 3 4 5 6 > >>
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 22/12 2011 20:15

Underskrevet og linket på fb sammen med linket til filmen om Joppe.
longevitynow
Forum-indlæg: 709
Område: KBH
Dato: 22/12 2011 20:24

Karolejne
Jeg er meget imod at kunne få en skøsskifteoperation uden at blive vurderet af en psykiater!!! Det er en stor operation og der er ikke nogen vej tilbage så man skal være rimelig sikker på at patienten ikke skifter mening efter at operationen er blevet foretaget.
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Opskrifter: 2
Dato: 22/12 2011 20:31

longevitynow: mange psykiatere er arrogante og lytter ikke til patienten (min erfaring - dog ikke i forbindelse med en kønsskifteoperation;))
Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Område: Sønderjylland
Dato: 23/12 2011 22:17

Longevitynow: Man kan ikke tage psykiske test for at se om personen ikke vil fortryde bagefter. Selvom de er 100% raske i hoved og krop kan de jo fortryde.. Det er der ingen der er herre over. Hvordan skulle man tjekke det? Men de fleste som er transer har jo også i længere tid været cross-genders (eller hvad det hedder). De ændrer nok ikke sådan mening - deres hjerner og seksualitet er jo indkodet til at været det andet køn.

http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-32624934:video-m%C3%B8d-tobias-der-engang-var-en-kvinde.html
Episk antilope
Forum-indlæg: 282
Opskrifter: 1
Dato: 23/12 2011 23:19

Var det ikke bedre at de snakkede med en psykolog og ikke en psykiater. Hvad skal psykiateren gøre? Give dem Prozac og håbe på at det så går over?
Klejne
Forum-indlæg: 384
Dato: 23/12 2011 23:26

Jeg har aldrig hørt om nogen der bare skiftede køn for sjov. Jeg har heller aldrig hørt om nogen transer der fortrød deres valg.
Til gengæld kender jeg rigtig mange der er glade for deres operation og hviler meget mere i sig selv efter de fik operationen.
longevitynow
Dato: 24/12 2011 10:22

Karolejne
Mon det kunne have noget at gøre med det nuværende system hvor man bliver vurderet af en psykolog før man får skåret pikken af?
*Vegetar*
Forum-indlæg: 18
Dato: 25/12 2011 16:36 | Indlæg redigeret den: 25/12 2011 16:38

@Longevitynow
Nu er det efterhånden flere gange blevet nævnt i denne tråd, at \"man får skåret pikken af\" (!).

Det er altså en meget respektløs, vulgær og ikke mindst ukorrekt måde at omtale et mand-til-kvinde kønsmodificerende indgreb på. Penis bliver ikke skåret af, men åbnet op sådan at vævet kan genbruges til skabelse af en ny vagina, såkaldt vaginoplasti. (Side om vaginoplasti på TSRoadMap: http://www.tsroadmap.com/physical/vaginoplasty/index.html .)

Igen: At være transkønnet er IKKE en sygdom, men en varierende måde at opleve og udtrykke sit køn (gender) på!

EDIT: Stavefejl
Klejne
Forum-indlæg: 384
Dato: 25/12 2011 17:28

Tak for det, Rasmus. Jeg ville have formuleret noget lignende, hvis jeg kunne.
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/12 2011 17:36 | Indlæg redigeret den: 25/12 2011 17:41

Men hvad så om folk er rablende skøre, så bør accepterer og lytte til dem alligevel.

Der findes faktisk mennesker der ønsker at få skåret en rask arm af, da de ikke kan identificerer sig med at have den.
Fint nok at de har disse følelser og ønsker, skal man så bare vælge at skære deres arm af
eller skal man undersøge dem for at finde ud af om dette ønske om en (for nogen) drastiske kropsændring
ligger en psykisk dianose bag? Hvilken konklusion der kommer ud af dette kan der så tages en beslutning om man vil afhjælpe
folk det faktum at de har en uønsket arm.
Jeg tror det er meget vigtigt at tage folk alvorligt om de er skøre eller ej, det er ubetinget bedre at få en læge til at operer ens arm væk end selv at gøre det på en flishugger eller rundsav.

Jeg føler ikke at jeg med overstående negligerer folks kønsidentitet, men det er en meget drastisk ændring af kroppen, der er svær at fortryde, hvorfor jeg mener at der BØR undersøges om det er et reelt ønske eller en psykiatisk dianose bag for DE findes nok også. At Karoline ikke har mødt nogle der fortrød betyder vel også at man har undersøgt om folk er mentalt raske..?

Jeg synes naturligvis ikke dette behøver være en laaaaaaaaangtrukken process at afdække.

Men klart er det da også det er til debat om samfundet skal betale?

Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 26/12 2011 22:47

Hvis det at være transkønnet er en psykisk sygdom, så er det at være venstrehåndet fanme også en psykisk sygdom.
Warzywo
Dato: 26/12 2011 23:28

@Polly og andre

Polly har fuldstændig ret! Det er ingen skade i at de bliver tjekket om de nu vil fortryde operationen. Men diskriminationen er jo ikke at de skal snakke med en psykolog/psykiater før de bliver opereret. Sagen er jo at transkønnethed står på listen over psykiske sygdomme. Det er altså en sygdom at ville skifte køn (gender). Du er også ifl. staten psykisk syg efter du har fået din operation. Deri ligger diskriminationen.
longevitynow
Dato: 27/12 2011 00:21

Anderkisten
Fordi???
Stig
Forum-indlæg: 247
Dato: 27/12 2011 06:45

Anderkisten > Hvis det at være transkønnet er en psykisk sygdom, så er det at være venstrehåndet fanme også en psykisk sygdom

Enig.

Warzywo>
Polly har fuldstændig ret! Det er ingen skade i at de bliver tjekket om de nu vil fortryde operationen. Men diskriminationen er jo ikke at de skal snakke med en psykolog/psykiater før de bliver opereret. Sagen er jo at transkønnethed står på listen over psykiske sygdomme. Det er altså en sygdom at ville skifte køn (gender). Du er også ifl. staten psykisk syg efter du har fået din operation. Deri ligger diskriminationen

Netop, og det kan uanset hvad blive aktuelt at skulle have psykologhjaelp naar en person gennemgaar saa store aendringer og omvaeltninger baade fysisk og psykisk. Men det jo ikke den samme som at vaere psykisk syg.

longevitynow>
Anderkisten
Fordi???

longevitynow, det er der blevet argumenteret for af bl.a mig, adskillige gange i denne traad, men du er jo fast besluttet paa ikke at ville forstaa.
longevitynow
Dato: 27/12 2011 08:21

Stig
Uanset hvad man kalder det så kan vi vel blive enige om at problemet er i deres hoveder? Hvis de ikke havde et ønske om at blive noget de ikke er så ville der jo ikke være et problem. Hvis problemet er i hovedet hvorfor kan man så ikke kalde det en psykisk sygdom? Du bliver ved med at kalde det en fysisik sygdom men jeg vil vove at påstå at hvis kroppen er sund og rask så fejler den ikke noget.
Warzywo
Dato: 27/12 2011 09:26

@Longevitynow

Nej, ikke alt der er "forkert" i folks hoveder er en psykisk SYGDOM, selvom det KAN bunde i psyken/hovedet/hjernen. F.eks er ADHD ikke en psykisk sygdom, ligesom hypersensitivitet heller ikke er osv. Det er blot en personlighedstype der ikke passer ind i vores samfund/vores normalitet. Men du får ingen psykologer til at kalde det psykisk SYGDOM.

Der findes jo nogle mennesker som er crossgenders. Det vil sige mænd der går i kvindetøj, men stadig er en mand forneden eller en kvinde der går i mandetøj, men stadig er en kvinde forneden. Vil du mene de er psykisk syge? Eller i det hele taget har noget galt med "hovedet"? Er det ikke blot et spørgsmål om præferencer?? Hvis du svarer nej til at de psykisk syge, kunne jeg godt tænke mig at vide hvorfor de først er psykisk når det kommer til at de vil gå hele vejen?

Det er jo definitionen af sygdom der er helt forkert her. Sygdom er noget der skal kureres, så det igen kan blive som normalt: man er rask. Men de her mennesker vil nok aldrig blive som folk er flest - for de har "valgt" deres køn. I en fri verden synes jeg godt vi kan hjælpe dem med det.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/12 2011 09:47 | Indlæg redigeret den: 27/12 2011 18:57

longevitynow,

Problemet er at man skal tage stilling til hvad det er som skal ændres for at gøre dem `raske´.

Hvis man er psykisk syg, så er det normalt at forventningen er at man skal blive psykisk rask, som plejer at betyde psykiske ændringer gennem medicin, terapi, osv.

Hvis man er fysisk syg, så er forventningen at man bliver fysisk rask.

Efter min personlige opfattelse, hvis et menneske lider fordi ens krop ikke virker som den skal eller som ens hjerne/sind repræsenterer den skal, så er dette menneske fysisk syg eller handicappet af det, ikke psykisk. Behandling ligger derfor ved kroppen for at de kan blive `fysisk rask´.

Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 27/12 2011 13:16

Halløjsa folkens og glædelig jul, godt nytår.

Nu forstår den almene befolkning sig ej heller på, at jeg er vegetar. Så at jeg skulle til at forstå, at man vil skifte køn - det forventer jeg ikke af mig selv.

Min generelle og hurtige opfattelse er, at det er en slagside af det velfærd vi har, at man tilbyder folk at skifte køn. Det er for mig, den mærkeligste idé.

Nu er mit kendskab til trans også kun begrænset til en gammel VHS film jeg så i tidernes morgen. Kunne være man skulle møde nogle, læse en bog om emnet, og så blive klogere på sine udtalelser. Min umiddelbare reaktion på at skifte køn, er dog nok lidt generelt og modstands agtigt. Så for nu, så skriver jeg ikke under : )

Hvis en kender en trans, så gerne priv msg mig, invitere glædeligt til en snak og kop te.
Marcus
Forum-indlæg: 3074
Administrator
Dato: 27/12 2011 13:40 | Indlæg redigeret den: 27/12 2011 13:41

Tak i lige måde, Moonie! :)

Vil det sige du ikke stoler på deres dømmekraft nok til at de selv kan vurdere om det er en god idé eller ej, i stedet for at loven skal afgøre det?
Stig
Forum-indlæg: 247
Dato: 27/12 2011 18:03

longevitynow, warzywo har mere eller mindre givet dig svaret paa det du spurgte mig om. Jeg er
meget enig i det hun skriver.

Problemet er at du deler mennesket op i hjerne som lig med psykisk og kroppen som lig med fysisk, og
saa simpelt fungerer det ikke. Noget kan godt foregaa i hjernen og vaere fysisk. Hjernen er tros
alt et fysisk organ, og ikke bare et eller andet overnaturligt spirituelt halloej, uden forbindelse til den
fysiske verden og menneskets krop. Ret videnskabeligt er der ved en transkoennet mand, tale om en
mandehjerne i en kvindekrop. Ja jeg bliver ved med at kende det en fysisk sygdom, og det samme goer
samtlige videnskabsfolk indenfor feltet. Hvis alt i hjernen er rent psykologisk og der ikke er noget der er
medfoedt og en helt grundlaeggende den af hjernens grundstruktur, som ikke staar til at aendre,
ville en psykolog saa kunne hjaelpe mig med at blive homosexuel eller at faa en feminin koensidentitet, paa
tros af at jeg er foedt som en hetrosexuel maskulin mand?. Maa indroemme at det bare er noget jeg altid har
foelt mig som, og ikke noget jeg har sat mig ned og bevidst besluttet at ville vaere. Tror det gaelder de fleste
mennesker.

Jeff siger det ogsaa meget godt.
Sider: << < 1 2 3 4 5 6 > >>