Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

transer er ikke syge i hovedet

Politik

Sider: << < 1 2 3 4 5 6 7 > >>
Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Opskrifter: 2
Område: Sønderjylland
Dato: 27/12 2011 18:39

Moonie: Prøv at se de videoer der er i debatten :)
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/12 2011 05:30 | Indlæg redigeret den: 28/12 2011 05:35

http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-32624934:video-m%C3%B8d-tobias-der-engang-var-en-kvinde.html
src="//www.youtube.com/embed/TXpViPHnT3U" allowfullscreen>

Moonie: Prøv at se de videoer der er i debatten

Ja, det er da en start. Fedt du er åben overfor at lære mere om emnet Moonie. Det tror jeg vi alle kan have godt af! :)

Warzywo: Et godt program og sikke et dejligt par. :)

OhSoRomi
Forum-indlæg: 34
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 29/12 2011 02:04 | Indlæg redigeret den: 29/12 2011 02:05

Signed! Thanks for the thread!
Klejne
Forum-indlæg: 384
Dato: 2/1 2012 11:00

Moonie - jeg synes det er et fint ønske du har om at lære mere om transkønnethed.

Jeg kender desværre ikke nogen der vil have lyst til at stille op og svare på spørgsmål om deres kønsidentitet blot for at man kan få afdækket sine fordomme.

Jeg vil i stedet anbefale folk selv at søge oplysninger.
En udemærket spillefilm er "Boys don't cry" (handler ikke om hvorvidt transkønnede er syge, den handler bare om en transkønnet)
Dokumentar-agtigt: "My transsexual summer"
Der er vist også en film der hedder noget med XXY ?

Og så vil jeg godt lige sige at jeg ikke har noget imod at folk skal igennem en samtale for at afklare om deres ønske om kønsskifte er reelt, jeg har noget imod at man mistænkeliggør og sygeliggør folk i årevis med masser af psykiatersamtaler, selvom folk er helt sikre på deres valg.

Jeg har noget imod at man ikke kan få lov til at få et nyt CPR-nummer før man har været igennem en operation, så folk der har taget hormoner i årevis og på ydersiden ligner det køn de ønsker at være, men som ikke har fået godkendt deres operation, til stadighed skal udsætttes for ubehagelige kommentarer og undrende blikke hver gang de skal vise deres sygesikringskort eller pas.

Jeg har noget imod at man ikke kan ændre navn som man vil, men er nødt til at finde et kønsneutralt navn indtil man har gennemgået en operation. Du ligner en kvinde, men kan kun hedder Kim eller Alex, for du kan ikke hedde et kvindenavn før en eller anden instans har afgjort at du er "kvinde nok".

Jeg har noget imod at kun et sted i Danmark kan vurdere om du har ret til at skifte køn, og hvis de siger nej, er der ikke noget at gøre. Så er du nødt til selv at tage hormoner som du skaffer og du aner ikke hvad de gør ved din krop.

Der er mange problemer ved at transkønnethed ses som en sygdom. Homoseksualitet var også en sygdom indtil for 30 år siden. Kom dog videre!
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 2/1 2012 11:41 | Indlæg redigeret den: 2/1 2012 11:41

Mht. film kom jeg lige i tanke om Transamerica ( http://www.imdb.com/title/tt0407265/ ) som jeg synes er god.
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Dato: 2/1 2012 11:44 | Indlæg redigeret den: 9/1 2012 13:31

Ja den er rigtig god: Felicity Huffman spiller sindssygt godt. Og så modtog Dolly Parton dødstrusler af bibelbælte-amerikanere fordi hun skrev sangen "Travellin´" til filmen...
Stig
Forum-indlæg: 247
Dato: 2/1 2012 18:20

Karolejne, jeg er helt enig
Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Område: Sønderjylland
Dato: 2/1 2012 21:09

Jeg er helt enig med Stig som er helt enig med Karolejne! :)
lyra
Forum-indlæg: 1310
Dato: 4/1 2012 19:49

sindssygt godt skrevet karo! kender flere der ku bruge sådan en oplysning!
OhSoRomi
Forum-indlæg: 34
Dato: 5/1 2012 00:06

Wow Karolejne! What a freat post!! Couldn't agree more!!
Julie Lea
Dato: 5/1 2012 08:28

Karolejne: der kunne godt være en journalist eller forfatter gemt i dig;)
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 5/1 2012 19:47

Dags Dato: Teenagepigerne, der blev et bøssepar.
http://tvtid.tv2.dk/program/index.php/id-47030255.html

Jeg kender den ikke men så lige at denne dokumentar kommer i aften kl. 22:30 på tv2.
Windamor9
Forum-indlæg: 494
Dato: 9/1 2012 13:25 | Indlæg redigeret den: 9/1 2012 14:41

Jeg har aldrig set på transseksuelle som syge i hovedet. Hvis man overhovedet skal tale om sygdom i den forbindelse. er det jo nærmere selve kroppen, der er "syg" i forhold til deres kønsidentitet. Altså at kroppen er et "brækket ben", der skal gøres rask.

Hvis man sidestiller transseksualitet med psykiske sygdomme såsom skizofreni og bipolar sygdom, så hiver man argumentationen for, at transseksuelle skal have adgang til kønsskifteoperation og hormoner, væk. Normalt giver man ikke operationer osv. til at ændre noget kropsligt, hvis det er en psykisk sygdom, der ligger til grund for ønsket om kropsændringen. Og så vil man kunne argumentere for, at de i stedet skal have medicin, samtaleterapi osv. samtidig med, at samfundet kan fortælle dem, at deres forståelse af sig selv er sygelig.

Skizofrene og maniodepressive er i en tilstand, som ofte kræver medicin for at de kan være nogenlunde fungerende i samfundet. Transseksuelle har problemer med andres fordømmelse og deres krop. Deres krop kan ændres, og fordømmelsen kommer efter min mening kun fra sørgelige mennesker, der går med for små sko. Så de kan altså få et godt liv, hvis man accepterer det som værende et brækket ben frem for en psykisk sygdom. Det hjælper ingen at se på det som en psykisk sygdom.

Jeg ved ikke, hvordan betalingen af kønsskifteoperation og hormoner foregår i dag. Om det er en offentlig opgave i nogle tilfælde? Det må jo være idealet, så længe det bare ikke blev for nemt at få det; de usikre skal helst sies helt fra. Men det er nok ikke muligt rent pengemæssigt, at skatterne betaler for alle transeksuelles behov for hormoner og operationer.

Med hensyn til dét med de transseksuelle homoseksuelle, som nogle måske undrer sig en del over, så tænker jeg, at transseksualitet mere er et jeg-er-i-en-forkert-krop-problem frem for et seksuelt problem.
Stig
Forum-indlæg: 247
Dato: 9/1 2012 14:13

Windamor9
Med hensyn til dét med de transseksuelle homoseksuelle, som nogle måske undrer sig en del over, så tænker jeg, at transseksualitet mere er et jeg-er-i-en-forkert-krop-problem frem for et seksuelt problem.

Netop. Koensidentitet og sexualitet er ikke det samme

Taabis
Forum-indlæg: 491
Dato: 10/1 2012 10:07 | Indlæg redigeret den: 10/1 2012 10:38

Jeg kommer bare til at tænke på, hvilke problemer vi løser ved at fjerne transseksualitet fra sygdomslisten?
Problemerne er (for mig at se) jo ikke at transseksuelle defineres som \\\"syge\\\", men at de procedurer hidrørende bl.a. kønsskifte og hormonbehandling i øjeblikket er uhensigtsmæssige (og tenderende det fornedrende), samt at samfundets strukturelle rammer (eksempelvis CPR-nummer, kønsspecifikke navne etc, Karoline ridser dem fint op) er håbløst forældede. Ingen af de to dele bliver løst af at at man streger en diagnose fra en liste.
Jeg er enig med mange af Karolines go\\\'e pointer, og også med Windamor9, men studser dog over to udtalelser:

Karoline:
\\\"Har ikke noget imod at folk skal igennem en samtale for at afklare om deres ønske om kønsskifte er reelt, jeg har noget imod at man mistænkeliggør og sygeliggør folk i årevis med masser af psykiatersamtaler, selvom folk er helt sikre på deres valg\\\"

Windamor9:
\\\"Det må jo være idealet, så længe det bare ikke blev for nemt at få det; de usikre skal helst sies helt fra.\\\"

Men hvordan skal de usikre sies fra? Hvordan skal man være sikker på, at ikke eksempelvis bipolær impulsivitet eller skizofren psykose ligger til grunde for så gennemgribende et indgreb som kønsskifte? Hvordan an man være sikker på at \\\"folk er sikre\\\" på at denne (irreversible) løsning er ret for dem? Hvad er alternativet?

Ville I være mere trygge hvis det var en clairvoyiant der lige spurgte de højere magter, eller en lastbilchauffør med forlænget weekendkursus i basal psykiatri der tog denne beslutning?

Ideen med at det er en lægelig beslutning forudsætter at lægen har en standardiseret metode at gå ud fra, så man dermed sikrer sig at beslutningen ikke kun afhænger af hvilken behandler der tilfældigvis er på job den pågældende dag (og dennes subjektive moods). Har i set hvordan transseksualitet diagnostiseres, jf. ICD-10 (WHO\\\'s internationale sygdoms klassifikationssystem, der benyttes i bl.a. Danmark):

Transsexualism (F64.0) has three criteria:

The desire to live and be accepted as a member of the opposite sex, usually accompanied by the wish to make his or her body as congruent as possible with the preferred sex through surgery and hormone treatment
The transsexual identity has been present persistently for at least two years
The disorder is not a symptom of another mental disorder or a chromosomal abnormality

Som med de fleste andre psykiatriske diagnoser - "tips en 13'er"-metoden.

Grunden til at man har den intense udvælgelsesproces er jo netop for at undgå differential-årsager (eksempelvis skizofren psykose, eller en bipolær impulsivitet eller noget andet). Er 2 år ideelt? Njah, men et sted skulle man vel sætte grænsen, for at sikre at ønsket virkelig er dybfølt, og at man ikke skifter mening som vinden blæser. Men den er jo arbitrær, og kan altid diskuteres...

Problematikken vedrører primært, for mig, procedurer og rigiditet i regler, ikke konceptet \\\"sygdom\\\" (som i øvrigt er udeffineret, uden at vi nu skal give John nogle go\\\'e idéer ;-P ) til brug om transseksualitet. Hvordan skal beslutningen tages, hvis ikke vha. diagnostik?
Jeg er ikke lukket overfor go'e alternativer, kan bare ikke selv komme på nogen...

Mht. go\\\'e film om emnet kan jeg anbefale den tyske \\\"Romeos\\\", virkelig en af mine personlige favoritter fra Queer-festivalen i oktober. Den omhandler en female-to-male transseksuel's forelskelse i en homoseksuel mand.
http://www.imdb.com/title/tt1830792/
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/1 2012 06:36 | Indlæg redigeret den: 11/1 2012 06:38

Hej Taabis,

Hvis du læser nogle tidligere indlæg, så ser du at nogle har påstået, at transseksualitet kunne sagtens klassificeres som sygdom, men som fysisk sygdom i stedet for psykisk sygdom, qua `the wish to make his or her body as congruent as possible with the preferred sex ´.

Taabis
Forum-indlæg: 491
Dato: 11/1 2012 08:46

Hej Jeff

Jeg har skam læst tidligere indlæg, skelner dog ikke selv mellem fysisk og psykisk sygdom. Sygdom er sygdom er sygdom (som nogle nok ville skrive). Har du læst mine spørgsmål?
longevitynow
Forum-indlæg: 709
Dato: 11/1 2012 09:08

Hvis det er en fysisk sygdom fordi kroppen ikke passer til personligheden så er det også en psykisk sygdom fordi personligheden ikke passer til kroppen. Man kan ikke have det ene uden at have det andet. Transer er enten syge i hovedet eller også er de slet ikke syge. Hvis man er syg fordi man mener at fx højre arm ikke hører til på ens krop så skal det vel også klassificeres som en sygdom hvis man ikke mener at en penis hører til på ens krop?
Julie Lea
Dato: 11/1 2012 09:50

Hvad skal man så mene om det profilbillede, du har lige nu:D!?
Marcus
Forum-indlæg: 3074
Administrator
Dato: 11/1 2012 11:00 | Indlæg redigeret den: 11/1 2012 12:29

Har i læst Amnesty-begrundelsen?:

Amnesty mener, det er en menneskeret at definere og få anerkendt sin kønsidentitet. Derfor opfordrer Amnesty sundhedsminister Astrid Krag (SF) til at fjerne transkønnethed fra sundhedsstyrelsens liste over psykiske lidelser. [..]

Det er ikke en psykisk sygdom at være transkønnet. Definitionen er, at ens fysiske køn ikke stemmer overens med den indre identitet som mand, kvinde eller noget helt tredje. Mange transkønnede oplever et bedre liv efter hormonbehandling og fysiske behandlinger, som ændrer kroppens karakteristika. Et mindre antal personer ønsker også at få en kønsskifteoperation.

Erfaringer viser imidlertid, at de psykiatiske diagnoser stigmatiserer og afholder mange transkønnede fra at søge hjælp. De bliver stemplet som afvigende, fordi deres adfærd og ydre ikke passer med de stereotype forestillinger om køn.

- Stop diskrimination af transkønnede

- Fjern transkønnethed fra sygdomslisten

- Giv transkønnede den behandling, der kan give dem et værdigt liv

Indtil for 30 år siden blev homoseksualitet også i Danmark opfattet som en sygelig tilstand, der kunne behandles. Amnesty mener, transkønnede udsættes for diskrimination i sundhedssystemet og bakker op om LGBT Danmarks krav om at afskaffe de psykiatriske diagnoser, der er knyttet til transkønnede. Det har man allerede gjort i Frankrig og internationalt arbejder 230 organisationer for anerkendelse af transkønnede.

http://www.amnesty.dk/stop-diskrimination/artikel/kampagne/stop-sygeliggorelsen-af-transkonnede

Der er mere omfattende info i denne PDF skrevet i samarbejde mellem Amnesty og LGBT, hvor især sidstnævnte vel må klassificeres som nogen der i høj grad har indsigt i området, fremfor de fleste af os herinde som er heteroseksuelle og ciskønnede*:
http://www.amnesty.dk/sites/default/files/mediafiles/194/Faellesskrivelse.pdf

Jeg synes at de, der påvirkes af reglerne, skal have stor indflydelse på hvordan reglerne er, hvis ikke decideret afgøre dem.

*: http://en.wikipedia.org/wiki/Cisgender
Sider: << < 1 2 3 4 5 6 7 > >>