Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

transer er ikke syge i hovedet

Politik

Sider: << < 2 3 4 5 6 7 8 > >>
Taabis
Forum-indlæg: 491
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 11/1 2012 11:44

Tak for meget informative links, Marcus. De indeholdt faktisk svar på alle mine spørgsmål, og afklarede min tvivl. Vil gerne fremhæve en underkonklusion:

Diagnoserne relateret til transkønnede udgør en stempling af transkønnede, der fører
til udgrænsning af gruppen. Det er muligt at tilbyde præcis den samme behandling
under allerede eksisterende betegnelser uden en sådan diagnose. Ligeledes fremgår
det, at en diagnose ikke er en betingelse for at der udføres forskning på området.

Det var lige præcis her jeg havde mine tvivl. Fedt at se der er tænkt i alternative løsningsmodeller. Vi må krydse fingre for Thorning og kompagnie...
Windamor9
Forum-indlæg: 494
Opskrifter: 1
Dato: 11/1 2012 11:45 | Indlæg redigeret den: 11/1 2012 12:00

Men hvordan skal de usikre sies fra? Hvordan skal man være sikker på, at ikke eksempelvis bipolær impulsivitet eller skizofren psykose ligger til grunde for så gennemgribende et indgreb som kønsskifte? Hvordan an man være sikker på at \"folk er sikre\" på at denne (irreversible) løsning er ret for dem? Hvad er alternativet?
Ville I være mere trygge hvis det var en clairvoyiant der lige spurgte de højere magter, eller en lastbilchauffør med forlænget weekendkursus i basal psykiatri der tog denne beslutning?

Ideen med at det er en lægelig beslutning forudsætter at lægen har en standardiseret metode at gå ud fra, så man dermed sikrer sig at beslutningen ikke kun afhænger af hvilken behandler der tilfældigvis er på job den pågældende dag (og dennes subjektive moods). Har i set hvordan transseksualitet diagnostiseres, jf. ICD-10 (WHO\'s internationale sygdoms klassifikationssystem, der benyttes i bl.a. Danmark):

Transsexualism (F64.0) has three criteria:

The desire to live and be accepted as a member of the opposite sex, usually accompanied by the wish to make his or her body as congruent as possible with the preferred sex through surgery and hormone treatment
The transsexual identity has been present persistently for at least two years
The disorder is not a symptom of another mental disorder or a chromosomal abnormality

Jeg synes jo netop, at tidsrammen på 2 år er med til at si de usikre fra, og for at være sikker på at få en fair gennemgang af sagen, bør den transseksuelle gøre brug af bisiddere samt optage samtaler - Det kan i øvrigt anbefales ALLE at gøre det ved enhver sagsbehandling, idet sagsbehandlere kun er mennesker. Og hvis man virkelig er sikker i sin sag, er jeg sikker på, at man vil gøre alt for at få omstødt en forkert vurdering.

Med hensyn til dét med sygdom, så mener jeg, at transseksuelles forhold til kroppen bør vurderes mere som et brækket ben frem for slet ikke at kalde det for et fysisk problem. Det er jo ikke bare et forfængeligt ønske om et par store skåle dét her eller en idé om, at en given kropsdel burde være anderledes. Det handler om identitet på et så grundlæggende plan, at det ikke på nogen måde vil være fordelagtigt at behandle problemet enten som psykisk sygdom eller som et forfængelighedsspørgsmål. I et idealsamfund burde de få lavet operationer og gives hormoner på offentlig regning. Definationen bør ikke bare være ordkløveri, men derimod hvad der bedst tjener samfundet. Hvordan vi bedst kan få det til at hænge sammen.

longevitynow
Forum-indlæg: 709
Dato: 11/1 2012 12:22

Julie Lea
Det er op til den enkelte. Hvad synes du?
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Dato: 11/1 2012 13:14

Jimmy: at du vel gerne vil sige et eller andet om det mht køn/krop/samfund/identitet og vel ikke bare har smækket hende på, fordi du synes, hun er lækker;) !?
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/1 2012 16:53

Jimmy: at du vel gerne vil sige et eller andet om det mht køn/krop/samfund/identitet og vel ikke bare har smækket hende på, fordi du synes, hun er lækker

Jo! ...og så er hun veganer. Jeg er velinformeret! (...og venner med Jimmi på Facebook) ;)

Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/1 2012 18:57 | Indlæg redigeret den: 11/1 2012 19:16

Taabis,

Jeg er lidt overrasket over sproget i dit svar til mig.

Hvor har jeg påstået, at du ikke har læst nogle indlæg?

Og så vil jeg gerne understrege at min kommentar støttede det, som du skrev, som var også meningen.

Når du skriver `sygdom er sygdom...´, mener du sygdom som `at være syg´?
Jeff
Dato: 11/1 2012 19:34

Longevity,

Måske ville dette spørgsmål forvirrer lidt, men overveje det lidt alligevel:

Hvis man er psykisk syg, lad os sige har en neurose, hvem er det, som vil behandles og hvad er det så, som skal behandles?
Taabis
Forum-indlæg: 491
Dato: 11/1 2012 20:17 | Indlæg redigeret den: 11/1 2012 21:12

Jeff: Følte mig bare lidt såret over at tro du mente jeg skrev et indlæg uden at have nærlæst hvad der ellers er blevet sagt i debatten... Det er i øvrigt sådan \"hvis (...) så\" forstås, \"hvis\" indikerende at noget ikke er fundet sted, \"så\", et alternativt outcome. Sorry hvis jeg svarede lidt brysk, kan nu forstå du ikke mente det sådan som det umiddelbart lød på mig.

Når jeg skriver \"sygdom er sygdom er sygdom\" mener jeg, at der for mig ikke er nogen klar skelnen mellem psykisk og fysisk (biologisk), de to er uomgængeligt sammenhængende (og også med sociale/miljømæssige forhold. Nogle føler eksempelvis at tidligt hårtab er til stor lidelse, mens andre er ligeglade, førsnævnte føler sig sikkert syg, mens sidstnævnte ikke gør, trods de begge \"fejler\" det samme, det afhænger bl.a. af de sociale forhold, forventninger i omgangskredsen etc.). Jf. den bio-psyko-sociale sygdomsmodel, som jeg er stor fan af (og som der, i al fald i forbindelse med min undervisning på Panum, var udpræget konsensus om var bedst dækkende). Den korte version er:

Den bio-psyko-sociale sygdomsmodel ser sygdom og sundhed som produkter af dynamiske vekselvirkninger mellem menneskets biologiske, psykologiske og sociale omstændigheder.

- citatet er fra mit sundhedspsykologi kompendium. Lidt flyvsk (og åbent), men meget rammende, methinks. Og gør diskussionen af fysisk vs. psykisk irrelevant. I al fald for mig. Intet er nogensinde udelukkende det ene eller det andet.

Det jeg hæfter mig mest ved, og som Marcus\' linkede rapport også nævner, er den dokumenterede skadelige effekt af den følte stigmatisering, og det faktum at der findes alternative løsningsmodeller til at sikre at de rette får udført operationerne, som værende argument nok for at fjerne transseksualitet fra sygdomslisten (selvom det nu stadig i min personlige opfattelse hører under kategorien \"sygdom\"). Symbolpolitik kan også have sin berettigelse nogle gange, hvis formålet og konsekvenserne er right...

Jeg synes i øvrigt denne analyse, af forholdene i forbindelse med et kønsskifte forløb (med fokus på Rigshospitalets Sexologiske klinik), er yderst tankevækkende (omend noget langhåret, og selvfølgelig en anelse subjektivt farvet), den vil jeg gerne dele:
http://www.wimbs.org/?vm=17319#bookmark285135
Jeff
Dato: 11/1 2012 20:40 | Indlæg redigeret den: 11/1 2012 20:53

Måske burde jeg have skrevet `når´ i stedet for.

Og måske skulle jeg have skrevet lidt mere, for at sige at jeg mente, at man kan begynde at svare på dit spørgsmål om diagnostik ved at diagnose hvordan det fysiske afviger fra identiteten. Dermed tager man stilling til fysisk sygdom, dog ved en diagnose som også omfatter patientens psykiske tilstand.

longevitynow
Dato: 12/1 2012 04:01 | Indlæg redigeret den: 12/1 2012 04:12

Jeff
Det er personligheden/hjernen der vil behandles og sygdommen sidder i hjernen.

Hvis man hader sin højre arm hvad er det så der skal ændres for at man bliver glad igen? Det er vel armen der skal fjernes men er det ikke stadig en psykisk sygdom at ville have fjernet en del af sin krop? Hvis det er så må det vel også være en psykisk sygdom at man vil have fjernet de bryster eller den penis man har. Eller er det måske også en fysisk sygdom at man er blevet født med en uønsket arm, ligesom det er en "fysisk sygdom" at være blevet født med et uønsket kønsorgan?

Julie Lea
Jeg har "smækket hende på" fordi jeg synes hun ser godt ud og fordi hun er et godt eksempel på en sund veganer. Men mest fordi hun ser godt ud :D
Jeff
Dato: 12/1 2012 09:05 | Indlæg redigeret den: 12/1 2012 09:06

longevitynow.

Mit spørgsmål har to dele, du har ikke svaret på `hvem er det, som vil behandles?´ .

I stedet har du gentaget din mening endnu en gang.
longevitynow
Dato: 12/1 2012 10:06

Jeff
Det er netop det som jeg har svaret på. Jeg har ikke svaret på hvad det er som skal behandles og det er at mænd skal have skåret penisen af og kvinder skal have fjernet deres bryster. At det er noget fysisk der skal ændres for at de får det godt betyder ikke at de har en fysisk sygdom. Jeg vil fx gerne have lavet nogle mindre unødvendige skønhedsoperationer men jeg er ikke fysisk syg. Hele problemet er i hovedet.
Klejne
Forum-indlæg: 384
Opskrifter: 1
Dato: 12/1 2012 10:14

For mange transkønnede er det vigtigste ikke (i hvert fald i starten) at få fjernet bryster og penis.
Det vigtigste er tit at blive anerkendt som det køn man føler man er og få lov til at starte på hormonbehandling, så det af én som er synligt for andre mennesker i det daglige er i overensstemmelse med den man er.

Problemet er ikke kun at man skal gå til psykiaterbehandling i to år, problemet er at man efter to år STADIG ikke kan vide sig sikker på, om man får lov til at starte i behandlingen. Sexologisk klinik vurderer hvem der skal have lov til at starte i behandlingen. På intet tidspunkt i løbet af de to års sygeliggørende psykiaterbehandling får man at vide, om man er på rette vej - om de virkelig vil hjælpe én. Efter to år kan de stadig sige nej. Så har man spildt sin tid der.

Sexologisk klinik er de eneste der kan vurdere om du har lov til at blive kvinde eller mand og de gør det indenfor nogle meget snævre kategoriseringer af kvinder af mænd. Jeg har hørt skrækhistorier om folk som ikke var kvinder eller mænd på den, ifølge klinikken, rigtige måde, og derfor ikke kunne starte behandlingen.
Jeg har også hørt fra flere transkønnede at hvis man er født i en kvindelig krop og man tænder på mænd, og man ønsker at skifte køn til mand og derved bliver bøsse, så kan man ikke få behandlingen, da Sexologisk klinik ikke "vil lave homoseksuelle", da de ikke passer ind i deres billede af rigtige mænd og kvinder.

Fordi Sexologisk klinik skal bestemme hvad der er en rigtig mand og en rigtig kvinde, begynder mange selv på behandlingen med hormoner, hvilket kan være farligt, da man ikke altid ved hvor de kommer fra.

Er det ikke et problem at nogle mennesker i Danmark ikke føler at de kan få ordentlig lægebehandling af det offentlige, og derfor bliver nødt til at ty til selvbehandling?
Jeff
Dato: 12/1 2012 12:14 | Indlæg redigeret den: 12/1 2012 22:04

longevity,

Ok, så har jeg misforstået dit svar. Med "personlighed" mente du "personen" som vil behandles.

Det var det jeg mente du bør overveje.

Nu vil jeg spørge om du mener om det er generelt sygt at være en"personlighed" som er identificeret som en kvinde? For eksempel, min mor fortæller mig at hun er kønsidentificeret som kvinde: er hun, som personlighed, syg?

Jeg har også en ven, der har fortalt mig, at han lider en depression. Jeg vil gerne spørge din mening om han, som personlighed, er syg?

longevitynow
Dato: 12/1 2012 21:06 | Indlæg redigeret den: 12/1 2012 21:09

Jeff
Jeg mener ikke det er sygt at være kvinde men at føle sig som en kvinde hvis man er født i en mandekrop vil jeg kalde en sygdom. Jeg skelner ikke mellem en der har en uønsket arm og en der har uønskede kønsorganer. I begge tilfælde er det hjernen den er gal med. Kroppen fejler ikke noget. Den fungerer som den skal. Det er ikke, har aldrig været og vil aldrig blive en fysisk sygdom at man er født med uønskede kropsdele. Mht. depression så kan der vist ikke være tvivl om at problemet er i hjernen og at det dermed er en psykisk sygdom. Det er lidt uklart for mig hvad du mener med "syg personlighed".
Jeff
Dato: 12/1 2012 22:00 | Indlæg redigeret den: 12/1 2012 22:04

longevity,

M.h.t
Jeg mener ikke det er sygt at være kvinde

Hvad betyder `at være en kvinde´?

Hvis du siger det er at have bestemte kønsorganer, hormoner, osv., så har du ikke svaret mit spørgsmål, som jeg gentager: `er det generelt sygt at være en `personlighed´ som er identificeret som en kvinde?´.

M.h.t.
Det er lidt uklart for mig hvad du mener med "syg personlighed".

Jeg spurgte, hvem er det, som vil behandles?

Du svarede: `Det er personligheden/hjernen der vil behandles...´

Hvad er nu uklart?

(Jeg har aldrig sagt `syg personlighed´)

Julie Lea
Dato: 13/1 2012 08:07

Jimmy, Luna! Tak for oplysningen, det vidste jeg ikke! (Dumme mig, som ikke er på Facebook:$)
longevitynow
Dato: 13/1 2012 08:44 | Indlæg redigeret den: 13/1 2012 08:46

Jeff
Jeg definerer kvinde som et menneske med 1 til 3 x kromosomer uden y kromosomer. Om de har bryster, livmoder, æggestokke, skede osv. er irrelevant. Det er også irrelevant hvad man føler sig som. Det er kromosomerne der afgør kønnet. Som sagt så mener jeg ikke det er en sygdom at være kvinde men hvis man er en mand og føler sig som en kvinde så er man lige så syg som hvis man føler at man er en løve. Mht. din ven så kan man vel godt sige at han har en syg personlighed forstået på den måde at depressionen påvirker hans personlighed på en negativ måde. Han ville være mere glad uden sygdommen.
Julie Lea
Dato: 13/1 2012 08:52

Og ergo er morlille en sten...!
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 13/1 2012 09:19

Jeg er 100% enig med longevitynow i at det ikke er en sygdom at være kvinde. ;)
Sider: << < 2 3 4 5 6 7 8 > >>