Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

transer er ikke syge i hovedet

Politik

Sider: << < 3 4 5 6 7 8 9 > >>
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 13/1 2012 09:21 | Indlæg redigeret den: 13/1 2012 09:21

hmm. 200% åbenbart.
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 13/1 2012 09:24 | Indlæg redigeret den: 13/1 2012 09:34

Sax: Jo en gang om måneden er det XD!
Klejne
Forum-indlæg: 384
Opskrifter: 1
Dato: 13/1 2012 11:28 | Indlæg redigeret den: 13/1 2012 11:30

Nu tænker vi lige lidt i kroner og ører her...

Jimmy - du mener at det er en sygdom at føle sig som et andet køn end det man er født som.
Depressive er også syge. De får hjælp.

Mener du at folk med nogen bestemte sygdomme ikke skal hjælpes?
Hvem skal bestemme hvilke sygdomme det er okay at behandle og hvilke sygdomme det ikke er?

Julie Lea
Dato: 13/1 2012 11:43

Jimmy vil lidt bare gerne ha´at vi skal give ham ret, tror jeg;)
longevitynow
Forum-indlæg: 709
Dato: 13/1 2012 13:47 | Indlæg redigeret den: 13/1 2012 13:47

Karolejne
Selvfølgelig skal de da have hjælp. Syge mennesker skal have den hjælp de har brug for!

Julie Lea
Nej men jeg vil gerne have at mit navn bliver stavet med i. Det er hvad der står på dåbsattesten :D
Julie Lea
Dato: 13/1 2012 14:01

D´oh! Det må du undskylde, Jimmi!
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/1 2012 17:53

longevity,

Jeg gentager mit spørsgsmål, da du endnu ikke har svaret på det:

`er det generelt sygt at være en `personlighed´ som er identificeret som en kvinde?´´.

Jeg beder ikke om noget.
longevitynow
Dato: 13/1 2012 18:09

Jeff
Ud fra hvad jeg har skrevet tidligere kan du se at svaret er ja hvis personligheden er i den forkerte krop.
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 13/1 2012 18:20

Ok, nu har jeg set nogle videoklip og læst om emnet i en sådan grad, at jeg kan danne mig et billede og en holdning til folk der ønsker at skifte køn.

Jeg synes det er sygt. Altså, skal de tjekkes af en psykolog.

Derfor skriver jeg ikke under.
*Vegetar*
Forum-indlæg: 18
Dato: 13/1 2012 21:47

@Moonie

Du skriver at du har læst om emnet, godt. Jeg har en lille opsang til dig. Jeg håber at du og andre, vil tage sig tid til at læse og tænke over det jeg skriver.

Du har en opfattelse af at transkønnethed er sygt, altså afvigende og at man skal tjekkes af en psykolog. Det har jo vist sig gennem historien at disse opfattelser af normativitet ændrer sig. Et godt eksempel er homoseksualitet, som indtil 1981 blev anset som en sygdom. I dag er det bredt accepteret at være homoseksuel, selvom der stadig findes fordomme og uvidende mennesker.

Du ser vel ikke homoseksualitet som en sygdom, gør du?

Hvad nu hvis transkønnethed, ligesom homo- og biseksualitet ikke er afvigende, men derimod naturlige variationer i menneskers seksuelle- og kønsmæssige orienteringer? Det er jo faktisk det som historien viser, disse ting er kendte gennem historien!

At samfundet er underlagt visse forestillinger om vores normalitet, kan jo sagtens være baseret på forkerte data. Og det er det jeg mener, gør sig gældende her! Mennesker har RET til selv at definere deres køn.

Jeg synes at det er nogle usmagelige udtalelser og holdninger du fremfører. Skal mennesker, tilhørende en minoritet virkelig fratages deres myndighed og sine rettigheder, på baggrund af fordomme og uvidenhed?
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 14/1 2012 00:05

Hej Rasmus

Tænkte godt, at en enkelt (sikkert også flere) ville have svært ved at acceptere en holdning fra en, der ikke acceptere alverdens mangfoldighed.

Jeg ser også pædofile som syge. Skulle vi ikke blot acceptere dem, og lave nogle "børne"tegneserier til dem. Så rør de ikke børnene mere, og kan frit udleve deres fantasi?

Som mit sindssyge eksempel ovenfor, så kan alt i samfundet ikke accepteres. Jeg har sat mig ind i transseksuelle, og jeg synes det er forkert, at skifte sit køn. Derfor, ville en snak med en psykolog være meget passende, efter min mening.

*Vegetar*
Forum-indlæg: 18
Dato: 14/1 2012 00:51

Hej Moonie

Ok. Jeg har udtrykt det jeg ville, og har ikke mere at sige.

God nat.

F:C:A:RMOR
Forum-indlæg: 153
Dato: 14/1 2012 02:20

Du er da svin at at høre på Moonie!! Mener du seriøst at din sammenligning med pædofile og transseksuelle er fair?
longevitynow
Dato: 14/1 2012 06:59 | Indlæg redigeret den: 14/1 2012 09:16

Moonie
Problemet er bare at en snak med en psykolog ikke rigtig ændrer noget. Det eneste man kan gøre for at de får det bedre, er at lave en såkaldt kønsskifteoperation. Det er kun symptombehandling, men synes du ikke at man skal gøre hvad man kan for at de får det bedre? Eller mener du ikke at syge mennesker skal have hjælp?
Jeff
Dato: 14/1 2012 08:25 | Indlæg redigeret den: 14/1 2012 12:47

longevitynu,

Ud fra hvad jeg har skrevet tidligere kan du se at svaret er ja hvis personligheden er i den forkerte krop

Nu lad os se på din tidligere påstand:

Det er personligheden/hjernen der vil behandles og sygdommen sidder i hjernen

Hvis jeg har forstået dig, så mener du at der findes en slags personlighed som `er i den forkerte krop´, og så vil den behandles af en sygdom som sidder i hjernen, hvor du giver en quasi-ligning: personligheden=hjernen.

Først vil jeg sige, at jeg synes at du ikke ville udtrykke dig som du gjorde i dit sidste svar. Er det nu kroppen som er forkert? Hvordan er man psykisk syg når det er kroppen, der er `forkert´?

Der findes utallige sygdommer hvor man kan sige man `er i den forkerte krop´, dette kunne vi sige om alle fysiske sygdommer. Og her skal vi fysisk diagnosticeres or behandles.

Men det var sikker ikke det du ville argumentere. Lad os klare det op først.

longevitynow
Dato: 14/1 2012 09:33 | Indlæg redigeret den: 14/1 2012 09:35

Hvordan er man psykisk syg når det er kroppen, der er `forkert´?
Sygdommen er at de synes at kroppen er forkert, lidt ligesom dem der mener at de kun burde have en arm eller et ben. Kroppen er ikke forkert i sig selv. Det er kun i forhold til personligheden, at den er forkert, men så længe at kroppen udfører de funktioner den skal, så mener jeg ikke at man skal kalde det en fysisk sygdom.

Eksempel: En transseksuel mand vil gerne have en kønsskifteoperation. For at få gjort det er det nødvendigt at en læge skærer i hans kønsorganer, men fungerer kønsorganerne ikke som de skal? kan han ikke komme af med vandet, når der er behov for det? Får han ikke udløsning, når han onanerer? Hvis alt fungerer som det skal, så er der vel ikke noget fysisk i vejen med manden? Problemet er lokaliseret i hjernen, men fordi vi ikke lige kan ændre på folks kønsidentitet, så bruger vi symptombehandling/kønsskifteoperationer. Vi lader manden gå i den tro, at hvis han får skåret pikken af og får bryster, så er han en kvinde, men det er han ikke og det vil han aldrig blive, med mindre at det en dag bliver muligt at erstatte hans Y kromosom med et X kromosom. Det lyder lidt hårdt men sådan er det.
Jeff
Dato: 14/1 2012 12:55 | Indlæg redigeret den: 14/1 2012 12:56

longevitynu,

Bare vi får ting udtrykt præcist, ikke?

Nyt spørgsmål:

Lad os sige, at der findes 2 forskellige terapier hvor målet er, at man føler sig rask, har en rask krop, og har hverken fysiske eller psykiske lidelser (fra perspektivet af `personligheden der vil behandles´). Vi kalder dem terapi A og terapi B.

Nu hvis Terapi A giver den ønskede resultat ved 99 ud af 100 patienter og Terapi B ved 10 ud af 100 patienter, hvilken skal vi foretrække?
longevitynow
Dato: 14/1 2012 18:03 | Indlæg redigeret den: 14/1 2012 18:05

Jeff
"kønsskifteoperationer" som er terapi A, men det er kun symptombehandling og det kurerer ikke sygdommen som sidder i hjernen.
Jeff
Dato: 14/1 2012 18:38 | Indlæg redigeret den: 14/1 2012 18:39

longevity,

Okay, så det vil sige, at du heller vil have folk gå til terapi med mindre succes, end til terapi hvor de føler sig glad, rask, og uden lidelser, p.g.a. noget du mener er forkert, uden at du har hvad som helst grundlag for at påstår det er forkert end din egn mening om hvordan folk `en personlighed´ skal være.

Du vidt jeg har forstået det, mener du at kunne bestemme hvordan man skal danne en identitet. Du mener, at der findes mennesker hvis identitet er en sygdom. Findes der andre identiteter vi skal høre om, hvor de ikke passer ind i din verden?

Taabis
Forum-indlæg: 491
Dato: 14/1 2012 18:47 | Indlæg redigeret den: 14/1 2012 18:51

Moonie: Sammenligningen af pædofile og transseksuelle er for mig at se usmagelig/usaglig, og jeg vil ikke kommentere yderligere på det, andet end at afklarende sige, at transseksuelle jo altså ikke gør noget skadeligt på andre, hvilket ikke kan siges at være tilfældet for den pædofile. Det er således det skadelige (overfor barnet) aspekt i pædofili (det samme gør sig gældende for tegninger der kan være med til at fremme begæret) der gør det uacceptabelt. Ikke det faktum at du ikke selv kan forholde dig til nogle af delene.

Men mht. psykologsamtalerne, så kan man sikkert også (vha. psykologsamtaler) lære at affinde sig med et liv i kørestol uden følelse/bevægelse i benene, eller ikke at få børn (pga. lav sædkvalitet), men jeg synes nu, at så længe der findes medicinske/kirurgiske behandlingsmetoder der kan løse disse problemer, så bør disse foretrækkes... Synes du ikke også?

*Rasmus*: Der hvor homoseksualitet adskiller sig fra transseksualitet i forbindelse med sygdom er for mig at se de behandlingskrævende aspekter (operation, hormoner etc.), der kun kan relateres til sidstnævnte. Derfor er sammenligningen måske ikke helt så ligetil...
Sider: << < 3 4 5 6 7 8 9 > >>