Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vækst for vækstens skyld, recepten planlagt forældelse

Politik

Sider: 1 2 3 > >>
Robert Sodergren
Forum-indlæg: 812
Område: KBH
Dato: 22/8 2012 08:31

http://www.dr.dk/TV/se/den-store-gloedepaere-konspiration/den-store-gloedepaere-konspiration#!/02:20
MangoMuffin
Forum-indlæg: 52
Område: Sydjylland
Dato: 22/8 2012 14:04

Derfor er det nu, at vi skal til at have noget mere Cradle to Cradle ind i billedet! :D

...Er du bekendt med det koncept? :D
Robert Sodergren
Dato: 23/8 2012 07:01

??? er slet ikke med ? og kender ikke konceptet Maria.

Jeg kender konsekvenserne som filmen fra DR viser og det er vil mere end nok ?
ennasuS
Forum-indlæg: 1172
Opskrifter: 3
Dato: 23/8 2012 07:16

Haha! Så ER der noget om det! Jeg vidste det. :D
GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 28/8 2012 09:41

Det er jo sygt :@, det er desværre svært at stoppe møllen
GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Opskrifter: 2
Dato: 28/8 2012 09:59

Der er altså nogle gløde pære der kan holde 50.000 timer
http://www.climacare.dk/pages/id24.asp
oppen
Forum-indlæg: 84
Område: Odense
Dato: 28/8 2012 19:21 | Indlæg redigeret den: 28/8 2012 19:41

Tak for linket til videoen.

Det er så trist at tænke på, hvordan vi behandler vores planet, og hvordan vi i den vestlige verden bruger eks. Afrika i videoen, som losseplads. :(

Som vist i videoen er det interessant, hvis vi kan lave glødepærer og printere, som ikke bare bliver en del af et brug og smid-væk samfund som ender i forurening.

Så vidt jeg forstår cradle to cradle, betyder det at produktionen er sustainable og eco, og produkterne bliver lavet af organisk materiale, og eksempelvis pakkes i genbrugspap eller lign. På den måde forurener vi mindre, hvor produktionen og arbejdspladser beholdes. Hvilket må være en god ting så folk ikke sættes på gaden, når vi nu engang har den samfundsordning som andre har valgt for os.

At bygge et samfund hvor vi ikke efterlader forurening til de kommende generationer må være målet. Eller endnu bedre, et samfund, hvor vi mennesker deler en planet sammen med andre væsener, og efterlader det i en harmonisk balance, samtidig med at vi udvikler os selv og teknologien til forbedring af livet :)
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 1/9 2012 16:47

Daniel,

Jeg forstår din kommentar ikke.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/9 2012 08:34 | Indlæg redigeret den: 2/9 2012 08:37

Ja, jeg har set den og mener at den beskriver noget mere end bare glødepaerer.

Jeg er næsten ikke sikker om vi taler om den samme video: jeg så en video, der fortalte om meget jeg synes man bør overveje og der viste nogle billeder fra Afrika, der burde skræmme os. Den fortalte også meget om en anderledes tilgang til forbrug og produktion.

Jeg synes ikke, at Michael Braungart (var i filmen) er clueless, heller ikke William Andrews McDonough,

Planlagt forædelse er et emne, som undersøges på mange måder på ret berømte universiter, det er ikke bare en skør konspirationsteori.

Indenfor de to sidste uger har Computer World skrevet om emnet:

http://www.computerworld.com/s/article/9230209/The_sealed_box_Mac_Cutting_edge_design_or_planned_obsolescence_

Derfor er jeg ikke klar over, hvad du mener de er clueless om.

Robert Sodergren
Dato: 2/9 2012 18:13

Oppen, :-)

Velbekommen og tak for din tilbage- og udmelding, dog vil jeg sige, at dem det går ud over er kun os selv, jorden skal nok klare det. :-)

Daniel :-)

Hvad gør det lavt ?

Ja det kan du faktisk kan du konstruere en uden forbrug, hvilket blev en problem for energibranchen og efterfølgende blev der sat en modstand i dem så de brugte noget strøm, jeg ved ikke om jeg kan finde linket som fortæller denne historie. Hvis og så frem sætte jeg et link her. :-)

Jeff,
Jeg er helt enig i din forståelse og antagelse, glæder mig til at se dine links når jeg har noget mere tid og tak for dem. :-)

Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 8/9 2012 07:11

Det må dog siges at være et faktum at tingene idag holder i kortere tid end tidligere. Men jeg tror heller ikke det er direkte planlagt, men mere en kombination af at det skal være billigt at fremstille, og at man tænker "bare det holder til garantien er udløbet".

De fleste fejl i TV'er og monitorer idag skyldes for billige og for små elektrolytter, især når de sidder tæt på noget varmt, og det gør de ofte. Lodninger der revner er ikke et stort problem længere. Det er det til gengæld i laptops.

Nogle ting holder forbavsende godt, f.eks. ser man næsten aldrig fejl på laptop strømforsyninger, bortset fra knækkede ledninger, selvfølgelig. Det undrer mig faktisk, for de er kompakte og bliver varme, men lytterne holder.

Bundkort til stationære computere holder også generelt godt, undtagen dem med fejlbehæftet væske i lytterne.

Ja, pærer vil man jo gerne give en rimelig virkningsgrad, og bedre virkningsgrad nedsætter levetiden fordi glødetråden er varmere og fordamper hurtigere. Lysdioder er vejen frem, de holder faktisk betydelig længere ved forøget virkningsgrad. :)
Robert Sodergren
Dato: 12/9 2012 10:19

Daniel,
Der er det ikke nok med lovene, der er aspekter som råvare og måden at sammensætte varen på af højeste vigtighed

De vare du beskriver er de kommet ind til reparation før to år og med garantien eller ?

Jo det har jeg og ?

Ulrik,
Her handler det ikke om at skulle tro men og den viden også vist i filmen og vi faktisk ser folde sig ud for os og ting holder kortere tid og tit ikke engang mere end de to år som du selv skriver.

Hvad er ikke direkte planlagt i industriens profittering og strategier, for at tage en hverdagsting, der bliver mindre i madpakningerne og det koster stort set det samme, er det også noget der bare sker ?

Alt er planlagt til mindste detalje, det er det virksomhederne og den ejer profiteter og lever af.
Robert Sodergren
Dato: 13/9 2012 12:10 | Indlæg redigeret den: 13/9 2012 12:11

Jo den kender jeg godt og ved godt det med modstanden, hvilket jeg også undrede mig over, dog kan det kan være at jeg husker forkert og at det var en meget lille modstand som blev gjort større.
Jeg leder efter filmen, så jeg kan få det afklaret. :-)

Det mit spørgmål prøvede at lede hen i mod var, det du reparerede af nyere dato, altså nyere ting da jeg godt ved at i gamle dage blev tingene lavede så de kunne holde.

Var der nogen af dem som var lige over garantidato 2-3 år gamle ?
Ortega
Forum-indlæg: 216
Dato: 13/9 2012 15:38 | Indlæg redigeret den: 13/9 2012 15:45

Robert
Hvis man behandler sine ting ordentligt så kan de ofte holde meget længe. Jeg har fx haft en computer der har holdt i ca. 10 år uden at skulle repareres. Jeg tør vædde med at mange af de reparationer Daniel har lavet ikke ville have været nødvendige hvis tingene blev behandlet ordentligt. Jo mere holdbare varer er jo bedre et rygte vil et firma få og jo flere mennesker vil købe deres produkter. Alle vinder!
Robert Sodergren
Dato: 14/9 2012 09:35

Ortega,
Det er vi slet ikke uenige i, jeg gør det samme. :-) Til det næste det er svært at sige.

Det er jo i teorien for så vidt rigtig, dog er der skabt en forbrug smid væk mentallitet som gør at dette slet ikke er i fokus, dog ved at komme det igen.
Derudover er der jo den mentalitet, moral og etik i virksomhederne, at det producere og har på lager, dog frigiver de ikke en ny vare før alt profit er tømt ud af det gamle mærke, selv om det lægger på lager og dermed pumper de hele tiden nye ting som har en lille forbedring og forandring, der gør at den gamle smides væk eller lægges til side og den nye indkøbes, så varighed når slet ikke derud mere.

Derudover er der undtagelser i alt, synes dog min oplevelse er en anden, trods det behandles ordentligt. :-)
Hansi
Forum-indlæg: 33
Dato: 16/9 2012 11:43

Jeg mindes en udsendelse på enten DR1 eller TV2 hvor en meget klog mand viste en vaskemaskine, som ifølge displayet var gået i stykker, da den viste en fejlkode, som ifølge manualen betød at den var kaput og skulle til reperation. Manden fjernede noget af beklædningen på vaskemaskinen, afmonterede en lille chip, og bum så virkede den i bedste velgående igen.

Forklar det?

Derudover har jeg en onkel som er uddannet psykolog. Han startede med at læse til ingeniør (må indrømme jeg kan huske hvilket form for ingeniør), men han valgte at stoppe på studiet fordi de blev uddannet i, helt nøjagtigt, at konstuere planlagt forældelse.

Man kan vel antage at der er forskel på at være elektronikingeniør og så fx. Produktionsingeniør?

Selvfølgelig er planlagt forældelse ægte, det er en perfekt afspejling af vores uholdbare globale økonomipolitik. Mere, mere - MERE!!!!!

Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 16/9 2012 13:29

Jeg købte min støvsuger billigt i Fakta for over 6 år siden, da jeg skulle flytte fra eksen, den kostede ikke mere end 399 kr. og er et mærke, som hedder Primera.
Den er på 1800w og fungerer fint endnu, det eneste der har været, var lidt med slangen, som jeg blev nødt til at tape rundt om, der hvor slangen skal tilsluttes støvsugeren. Og hvem har ikke prøvet det igennem årene ang. støvsuger slanger ;)
Det skete sidste år, men holder fint endnu og fungerer fint.

Det fik mig så til at tænke på, om en tilsvarende støvsuger i f. eks. mærkerne AEG, Phillips eller Miele, holder specielt meget bedre eller længere ift. planlagt forældelse ang. det med støvsuger slangerne.

Easy/IAS
Forum-indlæg: 436
Dato: 23/11 2012 15:38 | Indlæg redigeret den: 23/11 2012 17:36

Du kan sku ikke forklare en skid Hr. Daniel -- om du så køler fingrene nok så meget
SÅ KLOG ER DU SKU IKKE SOM DU GERNE VIL LYDE TIL AT VÆRE
RFG
Forum-indlæg: 7
Dato: 23/11 2012 16:16

@Easy/IAS
Måske er det stråler der har gjordt ham skide tosset i hovedet
RFG
Forum-indlæg: 7
Dato: 23/11 2012 16:33 | Indlæg redigeret den: 23/11 2012 16:54

100.000 timer ? du kan rende mig i røven