Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vækst for vækstens skyld, recepten planlagt forældelse

Politik

Sider: << < 1 2 3
Easy/IAS
Forum-indlæg: 436
Område: KBH
Dato: 24/11 2012 17:44 | Indlæg redigeret den: 24/11 2012 18:02

Ulrik: Tak igen -- Jeg må nok holde mig til Ohms lov - og købe mig en ny Amp. meter

Nej for pokker - det dur heller ikke efter hvad du fortalte før - men hvordan kan
man så måle energiforbruget på induktive belastninger
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 24/11 2012 18:13

Som sagt, prøv sparometeret af, det kan faktisk godt være det virker. Mener jeg har hørt positive ting om det. :)

Teknisk set er det noget sværere end den simple metode, man plejer vist at sample kurveformen for strøm og spænding og gange kurverne sammen en sample af gangen, og accumulere.
Easy/IAS
Dato: 24/11 2012 20:40 | Indlæg redigeret den: 24/11 2012 20:45

Ok så er der kun sparometeret hvis det kun er en lysarmatur - den tekniske gider jeg ikke :)

Jeg har fundet noget interessant her
http://danbit.dk/produkter/0507.phtml

PS.: Jeg skrev dette før

Så formoder jeg at glimtænderen sidder indbygget i rørret i den omtalte lampe
da den ikke er synligt nogen steder

Nu regner jeg med at du er klar over at det er en speciel udgave af et rør
http://www.hjallerupmaskinforretning.dk/shop/hus-have-elartikler-paerer-og-lysroer/roer-til-goliath-16w820725.aspx
Ulrik Smed
Dato: 24/11 2012 20:54

De målere ser mere proffe ud, men det er jo osse en anden pris. :) Det burde række med sparometeret til 'hjemmebrug', hvis det altså ta'r højde for fasen.

Ja, de små rør der har vist indbygget glimtænder. Men virkemåden er den samme. En sparepære er også et lysstofrør, bare sammenbygget med en elektronisk erstatning for drosselspolen og glimtænderen.
Easy/IAS
Dato: 24/11 2012 21:43 | Indlæg redigeret den: 24/11 2012 21:57

Ganske enig - kan du huske de første sparepærer - de var ret tunge :)
Ulrik Smed
Dato: 25/11 2012 00:07

Jeps, og de holder vildt længe! Har et par stykker fra dengang, de virker perfekt endnu. Med spole og glimtænder indbygget. :)
Easy/IAS
Dato: 25/11 2012 00:53 | Indlæg redigeret den: 25/11 2012 15:52

Hvis vi nu ser bort fra strømforbrug og miljø -- så er glødetrådspærer den bedste lyskilde -
tænk især på de gamle kultrådspærer -- hyggeligt og rart stemningsbelysning som også
indeholder alle lysets bølgelængder der giver fordele i bl.a. farveægthed - rigtig glød i træsorter
Der er stadig meget lang vej for diode lys for at nærme sig disse kvaliteter desværre -- hvis vi nogen
sinde opnår det?
Jeg har to steder i min bolig hvor jeg nødig vil undvære glødelys og dertil har jeg hamstret pærer
Det ene sted er 3 stk. snoet kertel i klar glas med lang glødetråd - og med dæmper som giver noget der ligner kultrådspæren
Som for mig giver en rar og behagelig belysning

En anden ting som er værd at tænke på -- folk som kun bruger sparrepærer og diode - de har nok for vane
at lade lyset brænde for længe i forhold til hvor meget de opholder sig - som jo ikke er meningen

Jeg forventer at min melding ikke er hilst velkommen alle steder
Ulrik Smed
Dato: 25/11 2012 08:08 | Indlæg redigeret den: 25/11 2012 08:10

Faktisk kan jeg bedre lide et lidt koldere lys end glødepærer. Noget der er tættere på naturligt sollys. Glødelys er som at høre Hifi på en gammel bamset slidt sølvsuper med rør, det lyder blødt og behageligt, men toppen er noget tilbagetrukket og bassen er blød og bamset. :D På samme måde med glødepærer, det røde er meget kraftigt og det blå meget svagt.

Dioder er faktisk kommet tættere på glødepærer end de andre teknologier. De har ikke de mange skarpe spidser i spekteret som lysstofrør altid har. Det forbedrer farvegengivelsen.
Easy/IAS
Dato: 25/11 2012 16:31 | Indlæg redigeret den: 25/11 2012 17:34

Din beskrivelse er rigtig god og er ikke helt ved siden af :) Jeg foretrækker dog selv
det lidt mere kolde lys i f.eks. køkkenet -- men beholder dog stadig gødepærerne
hvor jeg har dem hængende :)
Under køkkenskabende bruger jeg lange T5 rør varm hvid - som gør det
ganske udmærket ( de tynde 16 mm )

Det er muligt at diodelys er blevet bedre siden jeg sidst studerede dem og rodede
med mine lygter. De bedste dioder som jeg kunne finde til dem har en blålig skær - ( ca 2 år siden) -
det nærmeste man kunne komme på det der blev kaldt hvid lys
Jeg syntes også de giver en meget dårlig farvegengivelse som jeg ikke vil bryde mig til rumbelysning

Hvad mener du med tættere på sollys ? Er glødepærerne ikke det når vi
taler om korrekt farve gengivelse
Ulrik Smed
Dato: 25/11 2012 18:04

At lyset er mere hvidt end glødelys. Tænk på hvor stor forskel der er på et billede taget i glødelys og et der er taget udenfor. Indendørs billeder er helt røde, hvis man ikke kompenserer med kameraet. Farvetemperaturen på sollys er ca. 6000K, og gråvejr som betragtes som det bedste til farver er ca. 20000K. En glødelampe er ca 3000K. Der er alt for lidt blåt lys og alt for meget rødt.

Det er den ene side af sagen, den anden er RA tallet der beskriver fordelingen af farverne. En slags mål for hvor glat frekvensgangen er. Og det er nok vigtigere end farvetemperaturen når det gælder farvegengivelse. Her er glødepæren stadig forrest, men lysdioder nærmer sig, især de varm-hvide. De 'kolde' er ganske rigtigt noget blålige i det. Men det er også dem der har bedst virkningsgrad.
Easy/IAS
Dato: 25/11 2012 18:27 | Indlæg redigeret den: 25/11 2012 20:29

Tak Urik -- Der fik du fortalt en masse godt som jeg vil arbejde
videre med
Jeg er ret imponeret over din allround viden med den store dybde ;)

Easy/IAS
Dato: 25/11 2012 20:28

Her er noget man kan starte med - den første link er rigtig god - på side 8-9-og 10
viser hvad du fortæller omkring spektralfordeling -- jeg har aldrig
spekuleret i den store forskel
Jeg kan nu se flere steder at LED er vejen frem

http://www.lysnet.com/download/Lys_og_lyskilder_LYSnET_temadag_13-09-06.pdf
http://www.fagbladet3f.dk/temaer/digitalt/0b93a87c8ce9470fb239a8fc6edac8ea-20121031-led-belysning-i-en-moerk-tid
http://www.kameratest.dk/kameratest2/nyheder-artikler/itemlist/category/index.php?option=com_k2&view=item&id=531&Itemid=113
http://politiken.dk/tjek/ECE1493063/9-ud-af-10-led-paerer-dumper-kvalitets-tjek/
Sider: << < 1 2 3