Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Den demokratiske forbandelse

Politik

Sider: 1 2 > >>
vericon
Forum-indlæg: 700
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/9 2012 09:28 | Indlæg redigeret den: 10/1 2013 15:47

Man undgår næppe at få begrebet BNP smidt i smasken, når man tænder for de elektroniske orakler.

Ganske kort er indholdet følgende:

Brutto National Produktet er værdien af produktionen af landets samtlige erhverv - herfra skal trækkes værdien af de rå- og hjælpestoffer der bruges i produktionen -

Indirekte skatter (moms o.s.v.) indregnes også.

Statstilskud til reduktion af priserne er ikke med.

Afskrivning og udgifter til reparation og vedligeholdelse tæller heller ikke med.

Serviceerhvervene (de tertiære af slagsen - undervisning, forskning, hospitaler o.s.v) tillægges værdi som er lig med aflønningen af de ansatte -

BNP er en spøjs måde at \"regne ud på\"- f.eks. øger såvel opførelse som nedrivning af en bygning og udgifterne ved færdselsuheld, BNP, og vil man bevare og reparere tæller det ikke med -

Der er gjort flere forsøg på at indføre andre modeller der giver et nøgternt billede af tingenes tilstand, et af eksemplerne er ISEW:

http://en.wikipedia.org/wiki/Index_of_Sustainable_Economic_Welfare

Et andet sted der tænkes over tingene er hos NEF:

http://www.neweconomics.org/

Alt andet lige så drukner det i VÆKST koret -

At det er en blindgyde fik man nys om tilbage i 1972:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Limits_to_Growth

Organisationen eksisterer fortsat:

http://www.clubofrome.org/

Hvad sker der så ved det ?
Hjerteligt for lidt, virkeligt at gøre noget ved tingenes tilstand er der ingen ”ansvarlige politikere” der tør – de ville simpelthen ikke blive genvalgt -

Så man fortsætter på den slagne vej, understøttet af DJØF\'er og andre ”ægsbærder” som alle intenst har studeret de samme lærebøger og kan deres kram.

Det er demokratiets vilkår, forbandelsen ligger i at hvis der er flertal for tåbelighed, så er det tåber der regerer -

Venlig hilsen
Menadian
Forum-indlæg: 769
Opskrifter: 7
Område: Østjylland
Moderator
Dato: 27/9 2012 18:12

Demokratiet er den mindst effektive, men mindst kritisable styreform
SandraSalim
Forum-indlæg: 1
Område: KBH
Dato: 10/1 2013 14:21

Man kan også sætte spørgsmålstegn ved, om vores demokrati er for udemokratisk til overhovedet at hedde demokrati.. tror godt man kunne finde et mere passende ord <3 !!
vericon
Dato: 10/1 2013 15:46

Hej
Tiltrængt fornyelse er sikkert nok på sin plads -

Når styreformer størkner, (Rigor Democratis) - ender det ofte i snak om parlamentarisme, hvor tilsyneladende blåøjede, enfoldige, folkelige politikere, efter bedste evne, prøver at retfærdiggøre deres eget fortrin til magt - fremfor et mere direkte folkestyre.

Heldigvis er der stadig mennesker der gør noget ved sagen -
Hør evt. P1 indslaget på linket her :

http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2013/01/09/154334_1_1_1_1_1_1.htm

Venlig hilsen

Marcus
Forum-indlæg: 3074
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 10/1 2013 16:47

Helt enig, Sandra. Velkommen til! :)
Jeg kan i øvrigt anbefale denne podcast-serie fra DR kaldet "Kampen for Demokrati". Den er rigtig god!:
http://vegetarkontakt.dk/?-dr-p1-podcast-serie-kampen-for-demokrati=85130
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Dato: 10/1 2013 22:08

Ja velkommen til Sandra
Aros
Forum-indlæg: 848
Område: Århus
Dato: 12/1 2013 05:29 | Indlæg redigeret den: 12/1 2013 05:34

Åh du godeste endnu en omgang kommunistisk vrøvl der kan grise det til herinde på vegkon. Må jeg forelå at du flytter til nord korea.

Problemet er ikke demokrati, men at vi ikke er demokratiske nok. F.eks er en del af ethvert sandt demokrati at der er ytringsfrihed. Hvilket det påståes at vi har, men det er ikke sandt. F.eks har vi en racismeparagraf og en blasfemiparagraf. Det er her problemet ligger, vi lever ikke op til vore idealer. Man kan ikke være "lidt" demokratisk og "lidt" facistisk. Enten er man demokrat eller også er man ikke.

Der er så mange anti demokratiske og anti kapitalistiske indlæg på vegkon, at der burde være et indlæg der hed: Den kommunistiske forbandelse på vegetarkontakt.
Marcus
Administrator
Dato: 12/1 2013 09:40 | Indlæg redigeret den: 12/1 2013 23:27

Nu er jeg ikke sikker på, hvem du hentyder til, men jeg vil lige svare for mig selv:
Jeg tror ikke de fleste, er kommunister. Jeg er i hvert fald ikke. Jeg er både antikapitalist og imod staten (anarkist). Anarkist betyder dog ikke imod regler eller organisering, og jeg er for at racisme ikke tolereres, da den ikke er tolerant over for andre mennesker, som ikke er relateret til holdninger eller noget essentielt for en person, men på noget medfødt (irrelevant og irrationelt). Jeg er for demokrati ift. hvad ordet betyder (som mit link oven over siger), og jeg mener demokrati inkluderer inklusion og tolerance, og ikke at ytringsfrihed nødvendigvis er det øverste princip, selvom det er vigtigt.

Mht. Sandra: Jeg tror det Sandra er skeptisk omkring også er, at det nemlig ikke er demokratisk nok, med tanker på eks. kapitalisme og ulighed, at man ikke er født under lige vilkår uanset i hvilken del af verden man lever i, overvågning, flertalsdiktatur fremfor direkte demokrati der tilstræber konsensus, og lokalautonomi. Men det er bare nogen af mine egne idealer, jeg gætter bare på, at det er noget lignende Sandra indikerer.

Vericon skal jeg ikke kunne udtale mig om.
vericon
Dato: 12/1 2013 10:50

Hej -
som forventet er det den kulturelle monotoni der tegner billedet -

Malvina skrev den her i 1962 :

Not much has happened since :-)

Venlig hilsen

Ka-ching
Forum-indlæg: 83
Område: Nordjylland
Dato: 12/1 2013 12:22 | Indlæg redigeret den: 12/1 2013 12:27

Her er løsningen, men det skal ske internationalt, da de forskellige lande ikke selv har alle de naturlige ressourcer, som de skal bruge.

2009 - THE ZEITGEIST MOVEMENT ORIENTATION PRESENTATION

Paradise or Oblivion (The Venus Project)

Menadian
Er du sikker på at et meritokrati ikke ville være bedre?
vericon
Dato: 12/1 2013 13:36

Hej Ka-ching

hvis alle venter på alle - som det har været tilfældet i snart lang tid - sker der abslut intet bortset fra de gode hensigter og en lind strøm af konferencer.

Der er brug for at der er nogle der "rykker" -

Venlig hilsen

Ka-ching
Forum-indlæg: 83
Område: Nordjylland
Dato: 13/1 2013 15:17 | Indlæg redigeret den: 13/1 2013 15:19

vericon
Vi skal lige have overbevist et flertal om, at et pengeløst samfund ville være en god ide først. Og det er ikke bare et flertal i Danmark, men et flertal i mange lande jeg mener. Hvis vi prøver at indføre det kun i Danmark, ville det betyde fattigdom for de fleste, da vi ikke har alle de naturlige ressourcer, som vi skal bruge, og vi ville have svært ved at skaffe dem, hvis ikke vi havde penge at købe dem for. Her er en oversigt over hvad de forskellige lande har
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2111.html
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Dato: 13/1 2013 16:33

ja et pengeløs samfund ville nok virke bedst hvis alle lande gik med og jorden blev en stat med et fælles politi.

men men vi skal nok igennem en del først i nu før vi bliver klar til det , men en smuk tanke som nok skal blive til noget.

vh lu
vericon
Dato: 13/1 2013 23:09

Hej Ka- ching

De nordiske lande er i den heldige situation i i fællesskab har adgang til de fleste basale fornødenheder -
Så "hvad dælen nøles der efter" ?

Situationen er den, at de nuværende samfundsmodeller er ved at falde fra hinanden - BNP og en stadig vækst er det man klynger sig til og den går ikke ret meget længere -

Det rækker ikke med at vente på at overbevise et passende antal mennesker om en verdensregering o..s.v. og få det sat i værk -

Så det haster med at få sat nogle fremsynede projekter i søen - vi har værktøjet - gode ideer burde være til at få - så hvorfor ikke se at komme i arbejdstøjet ?

Venlig hilsen
Marcus
Administrator
Dato: 13/1 2013 23:14 | Indlæg redigeret den: 13/1 2013 23:40

En stat og ét politi, det lyder som et undertrykkende monopol-helvede for mig. Jeg vil gerne decentralisere så meget som muligt, og ikke ha' magtmonopol hos én instans som politiet, men selvfølgelig interagere på tværs af lokalsamfund, og ha' så åbne grænser som muligt.

Ret: Det vil egentlig bare sige helt åbne grænser, eller "ingen grænser". :)
vericon
Dato: 13/1 2013 23:33

Hej Marcus

en rimelig fordeling af ressourcer til forsvarligt brug og decentrale løsninger kan jeg se fornuften i -

Man har i de "rige" dele af verden bragt sig i den situation at presset på grænserne af folk der vil ind, er sådan at det vil få en befolkningstsunami til følge hvis man åbner for fri indrejse -
Det vil blive helt uoverskueligt -

I stedet bør man sørge for at understøtte lokale og decentrale initiativer og virkelig sætte en stopper for destruktive markedskræfter -

F.eks. skal spekulation i fødevarer være forbudt -

Varernes og tjenesteydelsernes frie bevægelighed kan man smide overbord ved samme lejlighed -

Venlig hilsen
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Dato: 14/1 2013 16:14

marcus

>En stat og ét politi, det lyder som et undertrykkende monopol-helvede for mig. Jeg vil gerne decentralisere så meget som muligt, og ikke ha' magtmonopol hos én instans som politiet, men selvfølgelig interagere på tværs af lokalsamfund, og ha' så åbne grænser som muligt.

Ret: Det vil egentlig bare sige helt åbne grænser, eller "ingen grænser".

årrr ja det var sådan set også der jeg var lidt bare lidt længer i nu, jeg mente hele jorden som et land uden nogen form for grænser penge militær politi , men en fælles militær/politi der varetager landes/jordens interesser så at "svage" ikke lider last.
Easy 4
Forum-indlæg: 33
Dato: 16/1 2013 18:02 | Indlæg redigeret den: 16/1 2013 18:16

Åbne grænser? :@ ---- bestemt nej -- skal vi stadig have et tag selv bord for bl.a.
østeuropæiske tyveknægte (som dør af grin på vej hjem fra lille dumme danmark)
og hvad fanden der bevæger sig af uhyggeligheder - som koster vores lille samfund store formuer og
andre særdeles store ubehageligheder

Blødsødne tankesæt kan jeg ikke bruge til noget som helst i denne forbindelse for
jeg går klart ind for bevarelse af vores lille Danmark <3 -- som desværre ikke er
så fredfyldt mere som den har været :(
Marcus
Administrator
Dato: 16/1 2013 18:10 | Indlæg redigeret den: 16/1 2013 20:33

Jeg bekymrer mig ikke mere for danskere end jeg gør for en arbitrær gruppering på samme antal...dyr i virkeligheden. Inkl. andre dyrearter. Jeg tror ikke de er mere tyveknægte end vi, måske andet end fordi de er fattigere, bl.a. som konsekvens af vestens herunder danmarks og tysklands udnyttelse af deres arbejdskraft og ressourcer. De kan evt. stjæle fra os indtil de har udlignet forskellen ml. rig og fattig globalt, og det ville jeg egentlig være rigtig glad for. :) Så kan det være vi kan arbejde lidt mere og bedre sammen på lige fod bagefter, i stedet for at modarbejde eller arbejde på bekostning af hinanden.

lucifer: Klart, jeg vil hellere have at lokalbefolkningerne selv i fællesskab tager sig af at forhindre udnyttelse, overgreb mm., end en specifik instans med tilladelse hertil såsom politi/militær. Men måske mener vi tæt på det samme i praksis, og uanset er vi vist rimelig enige samlet set! :)
JK
Forum-indlæg: 360
Dato: 16/1 2013 18:25

Vericon skrev: Der er brug for at der er nogle der "rykker" -

Er du selv en af dem som "rykker"?
Sider: 1 2 > >>