Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvis DU sad i Europaparlamentet i Miljøkomiteen

Politik

AndreaMD
Forum-indlæg: 866
Opskrifter: 5
Område: KBH
Dato: 16/3 2013 12:30

Hvad ville du så forsøge at indføre?

Imorgen tidlig rejser jeg til Island, for at deltage i en årlig konference, som er en simulation af Europaparlamentet. De delegerede er ikke politikere, men gymnasieelever fra det meste af Europa. Fem fra hvert land. Heldig som jeg er har jeg fået en af de danske pladser, og skal ovenikøbet sidde i en miljøkomite, der beskæftiger sig specifikt med global opvarmning.

Derfor har jeg jo naturligvis brugt de seneste uger på at læse op på hvad JEG ville foreslå, hvis jeg sad som parlamentariker for Danmark. Og det siger jo sig selv, at en stor del (ikke det hele dog) af mit fokus ligger på kødindustrien.

Men hvad ville DU foreslå? Skulle der miljøskat på kød? Lavere priser på tofu osv. ? Lovkrav om vegetariske muligheder på restauranter og lignende? Eller noget der slet ikke omhandler vegetarisme måske?

For de interesserede lyder beskrivelsen af den kommende uges arbejde helt præcist således:

Global warming is the increase in the Earth's temperature as the result of greenhouse-gas emissions. As the phenomenon continues, devastating consequences might be felt across the globe. The ocean may be one of the hardest hit of the world's resources. How can the problem be fought?

http://www.forbes.com/sites/jamestaylor/2012/10/31/leave-it-to-the-global-warming-alarmists-to-make-fake-lemonade-out-of-hurricane-sandy/

Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 16/3 2013 13:59

Jeg ville finde de 3 mest miljøskadelige handlinger vi mennesker foretager os. Og så forbyde én af dem for hver enkelt person. Det vil sige at hver person kun må udføre 2 af disse 3 handlinger, personen må selv vælge hvilke. :)
vericon
Forum-indlæg: 700
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/3 2013 14:10

Hej Andrea
Det at en hel flok eksistenser tager til Island for at simulere, illustrerer ganske godt situationens håbløshed -
Jeg ved ikke om der foreligger et miljøregnskab på initiativet -
Jeg aner røde tal over hele linien -
Men det er nok eu i en nøddeskal - fuld fart ned ad en blindgyde - kul på ;-)

Venlig hilsen

P.S. Der sidder flere eurozombies for at kontrollere udbetalinger af landbrugsstøtte end der er landmænd i eu ??
AndreaMD
Forum-indlæg: 866
Opskrifter: 5
Dato: 16/3 2013 14:21

Haha, spændende forslag Ulrik - men hvordan skulle man kunne holde styr på det? ;)

Vericon: Nu er det jo ikke en miljøkonference, men en simulation af hele parlamentet. Der er flere forskellige komiteer, som beskæftiger sig med mange forskellige emner. Men jeg fanger din pointe ;)
Ulrik Smed
Dato: 16/3 2013 14:41

"Haha, spændende forslag Ulrik - men hvordan skulle man kunne holde styr på det?"

Inden man kommer så langt, så skal man nok nå at blive uenige om hvad de 3 mest miljøskadelige handlinger er. Så man ville sikkert aldrig nå til hvordan man håndhæver det. Det er vist ca. sådan det plejer at gå med den slags. ;)

Men hvis det endelige kom så vidt, så skulle det nok være op til den enkelte at holde styr på det. Og så ville de fleste sikkert blæse det en lang march, så det ikke hjælper alligevel. Sådan plejer det vist osse at gå... :-/

Det der skal til for at det virkelig batter, det tør ingen foreslå, for så bliver de nedstemt.
connie
Forum-indlæg: 128
Dato: 16/3 2013 16:31

Det er rigtig spændende at du skal til Island og debatere.

Når jeg har spurgt konventionelle landmænd om hvorfor de ikke omlægger deres bedrift, er deres argument at de har brugt mange penge på automatiske foderanlæg, at Sparekassen ikke vil låne dem penge til omlægning, så de ville gå konkurs hvis de skulle ændre deres levebrød.

Og så er der deres supjektive holdning, : De skal fandme ikke ha skæve gulerødder på deres marker.
Det sidste er til at grine af, men okay lidt træls at skælde skæve gulerødder.

Jeg synes du skal arbejde for at landmænd får tilskud til først at omlægge deres produktion fra kødopdræt til agerbrug, med de miljømæssige argumenter der for det.
Langt senere når du er blevet gråhåret og sidder i det virkelige Parlament, så er deres sønner/aftagere måske modne til at omlægge fra konventionelt agerdyrkning til økologisk landbrug, hvis de får en " gulerod" i form af økonomisk støtte.

Selv om alles intentioner er gode, så kan man ikke ændre på verden i et hug, sådan mener jeg.
vericon
Forum-indlæg: 700
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/3 2013 22:52

Hej Andrea
respekt at du ikke tog responsen ilde op -

Venlig hilsen
connie
Forum-indlæg: 128
Dato: 17/3 2013 09:23

Også tak fra mig.
Rigtig god tur..
Menadian
Forum-indlæg: 769
Opskrifter: 7
Område: Østjylland
Moderator
Dato: 17/3 2013 19:19

Hvor er det sjovt Andrea. Jeg har lige været i København til netop noget lignende "Ungdommens Eu" (topmøde for unge i EU) i København.
Meget af det vi snakke om der var skattefordele på vedvarende energi og uddannelsesfordele i økologi og miljøteknologi
Ulrik Smed
Dato: 20/3 2013 09:02

Her er et forslag til. :)