Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Zeitgeist #3

Politik

JK
Forum-indlæg: 360
Område: KBH
Dato: 2/4 2013 20:05

Jeg er ved at se Zeitgeist #3 i bidder. Har en travl hverdag.

Er der nogen af jer, der har set den - hvad synes I?

Serenity
Forum-indlæg: 1675
Område: Nordjylland
Dato: 2/4 2013 21:06 | Indlæg redigeret den: 2/4 2013 21:10

Den er helt sikkert værd at se. Jeg synes at film som denne er så vigtige at de burde blive vist i folkeskolen. Vi er nødt til at afskaffe det nuværende syge kapitalistiske system og erstatte det med en ressourcebaseret økonomi hvis vi vil forhindre meget af den lidelse der er i verdenen. (skrevet af en økonomistuderende :D) Til vinter skulle hans næste film "interreflections" udkomme. TZM Orientation Guide kan også anbefales.

Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 2/4 2013 21:49 | Indlæg redigeret den: 2/4 2013 21:54

zeitgeistere - dem var der mange af i occupy. fornuftige folk syntes jeg. de fik mig dog aldrig lokket til at se deres film xD jacque fresco med the venus project har desværre fået et dårligt rygte, noget med at han vil starte et totalitært styre og erstatte mennesker med robotter.... men folk misforstår jo hvad de vil, desværre. efter hvad jeg har hørt er der mange gode idéer iblandt - og zeitgeist er bl.a. nogle af dem der godt tør sige at det ikke giver mening at folk arbejder hvis der ikke er brug for arbejde. men i det hele taget synes jeg der er brug for folk som kan kritisere det økonomiske system der bygger på vækst og endnu mere brug for folk der også har tænkt på en løsning. det er så fucking sindssygt at ingen politikere i dag forbinder begrebet "økonomisk vækst" med noget negativt :'( fatter det ikke!! vi har aldrig haft så mange universitetsuddannede politikere som i dag og alligevel er der ikke én eneste der kan kritisere vores syge nuværende system på et intellektuelt plan. man kunne jo forledes til at tro at de var købt og betalt.. tak for linket serenity
Hrlysgaard
Forum-indlæg: 174
Område: Århus
Dato: 2/4 2013 23:39

Røsle. Jeg er helt enig Ja!
Serenity
Dato: 2/4 2013 23:45 | Indlæg redigeret den: 2/4 2013 23:52

Røsle
Det er da ikke mærkeligt at økonomisk vækst ikke bliver forbundet med noget negativt. Mange tænker ikke ud af boksen, og derfor tænker de jo på hvad man kan gøre i det nuværende system for at befolkningen har det godt, og i det nuværende system er økonomisk vækst altså en god ting. Mere vækst --> højere indkomst --> større forbrug/efterspørgsel på varer --> flere i arbejde.

Bortset fra det så er det i mange lande også politisk selvmord at sige at man vil afskaffe kapitalismen.
Røsle
Dato: 3/4 2013 00:42

Bortset fra det så er det i mange lande også politisk selvmord at sige at man vil afskaffe kapitalismen.

altså nu er det ikke mig der er økonomifessor men er det ikke hypotetisk muligt at beholde kapitalismen ie. udbud og efterspørgsel, det "frie" marked, kæmpe koncerner og alt det pis og samtidig have et økonomisk system der IKKE bygger på vækst? jeg var i hvert fald til nogle foredrag på ku engang der fastslog at det var en mulighed. og i så fald, så tror jeg faktisk ikke at det ville være politisk selvmord for en "folkevalgt" (hø) at bringe idéen på banen. jeg har venner og bekendte i alle "sociale klasser", nogle fuldstændigt uinteresserede i alt andet end biler/heste/silikonepatter/mode, nogle politiske rød/blå, nogle spirituelle blabla og ja... det eneste de er fælles om at mene er at der skal ske noget andet. For folk er ved at være pisse trætte af status quo - pga. forskellige ting, men typisk ting som: at der ikke bliver handlet ordentligt på klimaforandringerne, at de er arbejdsløse eller ikke kan finde praktikplads, at der bliver skåret i deres sociale ydelser, at alle partier nu er det samme bræk, at offentlig transport stadig koster for sindssygt etc. Alt sammen imo konsekvenser af bl.a. økonomisk vækst-religionen - og der er det altså jeg tror at en karakterrig person med fantastisk retorik og helt rigtig "danskhed" samt den rette ledermentalitet og facebookprofil rent nøgternt set ville kunne gå hen og profilere sig selv helt fantastisk med den korrekt timede præsentation af muligheden for et radikalt anderledes økonomisk system. For jeg tror faktisk måske nok at folk er ved at være klar til at "prøve noget nyt", for det her går jo helt ad helvedes til. Det jeg mener er at folk ikke forbinder økonomisk vækst med noget negativt ENDNU og at den "rette" person/politiker/kulturberømthed ville kunne hjernevaske folk til at mene det (ligesom de kan få os til at gå ind for krige, diæter og reformer der havde været uhørte nogle år tidligere). Ja det er hårdt - men desværre sådan folket sådan subjektivt set bliver påvirket til at mene noget når størstedelen som du siger beklagevis aldrig tænker ud af boksen.
JK
Dato: 3/4 2013 19:15

Problemet, som jeg ser det, med økonomisk vækst er, at det generer så meget forurening. Hvis man lærte at genbruge alle de fladskærme og mobilos'er, der bliver smidt ud, så ville økonomisk vækst være ok.
Røsle
Dato: 3/4 2013 19:28

ja, altså problemet er jo at økonomisk vækst er potentielt uendelig mens jordens ressourcer er endelige.
JK
Dato: 3/4 2013 19:53

Det kommer an på hvilken ressource, vi snakker om.

Olie og kul er begrænset, men sol- og vindenergi er uendelige.
Røsle
Dato: 4/4 2013 00:14

ja. jeg tænker mere på jorden og mulighed for produktion af mad. begrænset - indtil videre. samt grundstoffer og som du siger nogle råstoffer. og vand
Serenity
Dato: 4/4 2013 22:44

altså nu er det ikke mig der er økonomifessor men er det ikke hypotetisk muligt at beholde kapitalismen ie. udbud og efterspørgsel, det "frie" marked, kæmpe koncerner og alt det pis og samtidig have et økonomisk system der IKKE bygger på vækst?
Det kunne sikkert godt lade sig gøre hvis befolkningsvæksten stoppede, men kapitalisme med befolkningsvækst uden økonomisk vækst synes jeg lyder som en meget dårlig opskrift. Det betyder at flere mennesker skal leve af det samme.