Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Offentlig amning - underskriftindsamling

Politik

Sider: 1 2 3 4 > >>
Julle
Forum-indlæg: 29
Område: KBH
Dato: 23/6 2013 09:21

Hvis du mener, at offentlig amning bør være tilladt, så skriv under på nedenstående link:

http://www.skrivunder.net/offentlig_amning
Serenity
Forum-indlæg: 1675
Område: Nordjylland
Dato: 23/6 2013 09:36 | Indlæg redigeret den: 23/6 2013 09:47

Har skrevet under og delt på facebook. Det er noget af det mest naturlige i verden, så selvfølgelig skal det være tilladt. Jeg har svært ved at forstå hvordan folk kan blive generet af det, men jeg forstår heller ikke, hvorfor man vil amme offentligt, hvis det er muligt at undgå det.

Edit: Jeg var måske lidt for hurtig til at skrive under. Det må være op til den enkelte restaurant/cafeejer, at bestemme om det skal være tilladt, og hvis ikke så bør man som minimum kunne forlange, at mødrene gør det diskret, i stedet for at gøre det som på dette billede. http://www.bt.dk/danmark/ammedebatten-ruller-her-ammer-hun-soennen-midt-paa-mcdonalds
Marcus
Forum-indlæg: 3074
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 23/6 2013 09:42

Underskrevet og delt! :-)
MariaMaria
Forum-indlæg: 163
Område: Sydjylland
Dato: 23/6 2013 13:21 | Indlæg redigeret den: 23/6 2013 13:21

Underskrevet og desværre ikke delt(i mangel på facebook...) men godt at I andre har! Jeg læste artiklen i dit link Serenity, og er for så vidt enig med dit i, at det er op til den enkelte restaurantejer. Jeg kan bare ikke se, hvad problemet er, ikke med Ditte Okman og ikke med diskrete kvinder. Jeg finder bestemt ikke hendes billede (eller ammende kvinder sådan generelt) stødende, og jeg synes, det er utroligt, hvor mange der betragter det som noget frastødende eller ligefrem seksualiserer det. I don't get it..
kagemonster
Opskrifter: 5
Område: Sjælland
Dato: 23/6 2013 13:21

Fedt! Det skriver jeg (i ammende stund:)) meget gerne under på:D

Ps. Det billede synes jeg nu er meget sjovt,og det eneste jeg finder ulækkert ved det,er overfloden af mcdonnald mad;). At amme mens man selv spiser,ja det har jeg gjort masser af,ellers kan man jo sidde og hakke kold mad ned hele tiden;)
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Dato: 23/6 2013 13:56

Done og done.
reli
Forum-indlæg: 251
Område: Midtjylland
Dato: 23/6 2013 23:07

Selvfølgelig har jeg skrevet under!
Det er den mest utrolige debat overhovedet, hvordan kan man synes det er ulækkert, når en baby får mad? - Og så sidder de selv i al offentlighed og drikker andre babyers mælk :(
Serenity
Dato: 24/6 2013 03:50

reli
Det er ikke ulækkert at se en baby få mad, men de fleste vil nok gerne være fri for halvnøgne kroppe, når de sidder og spiser. Mange har heldigvis situationsfornemmelse nok til at amme diskret, men der er uheldigvis også nogle, som ikke har, og det er vel et problem?

kagemonster
Ja billedet er lidt sjovt, men det er vel ikke op til politikerne at lovgive om dresscode på en restaurant, som er en privatejet virksomhed?
Rovdyr
Forum-indlæg: 585
Dato: 24/6 2013 08:55

Er selv bedøvende ligeglad men det må være op til den enkelte caféejer om de tillader det på deres private ejendom. Det er et utåleligt forkælet ikke-problem. Vælg cafeer der ikke har regler for det, så er der slet ikke et problem. Men nej, der skal fares i blækhuset...

Hvis nogle ikke bryder sig om amning i deres nærhed, hvorfor har de så ikke lov at have den holdning, eller følelse er det jo nok nærmere? Hvorfor skal de politisk trynes til at have "den rigtige holdning.tm" og forhindres i at have steder hvor de kan blive fri og stadigt nyde en kop kaffe ude? Jeg har oplevet ammende kvinder på så godt som alle cafeer jeg har besøgt i KBH. Uden undtagelse. Så hvor stort kan problemet være?

Der er altid et eller andet at have ondt i røven over og konstante underskriftsindsamlinger, og jeg begynder at mistænke at det at være svært fornærmet er sin egen kilde til lykke for nogle mennesker. Det får dem til at føle sig vigtige, særligt hvis de også kan føle sig lidt forfulgte.

Det at føle sig vigtig er kimen i det her. Der er åbenbart kvinder der føler sig så vigtige at retten til at være herre i eget hus må og skal tilsidesættes for deres skyld. Der er ALT for mange adfærdsregulerende regler og forbud i DK i forvejen og her er hvorfor.

Det siger sig selv at en anarkist aldrig ville skrive under på den slags gøgl, fordi at prisen for frihed er at unde andre den.
kagemonster
Dato: 24/6 2013 09:29

Rovdyr: jeg giver dig ret i,at problemet er blæst lige voldsomt nok op. Jeg har i de seks måneder jeg nu har ammet min søn,aldrig oplevet at blive kastet på porten nogle steder,heldigvis....men jeg har heller aldrig spurgt om lov,da jeg faktisk tager det som en selvfølge at jeg må made mit barn:)

Og jo,selvfølgelig kan man være diskret i offentligheden,det vil jeg da tro de fleste er. Men ro på,man kunne jo som tilskuer også have pli nok til at kigge væk. Ååååh jeg bliver så stødt,så jeg kigger lige en ekstra gang og får det hele med ;)

Jojo,det er private virksomheder,men der er jo også regler der bestemmer at man ikke må afvise folk i døren pga. hudfarve og religion. Man kan jo mene om det hvad man vil,jeg synes det er udemærket at det skal være plads til alle.
kagemonster
Dato: 24/6 2013 09:31

Det skulle måske bare aldrig have været en debat,så havde vi aldrig opdaget problemet:)
Taabis
Forum-indlæg: 491
Dato: 24/6 2013 10:43 | Indlæg redigeret den: 24/6 2013 10:57

Serenety:
de fleste vil nok gerne være fri for halvnøgne kroppe, når de sidder og spiser. Mange har heldigvis situationsfornemmelse nok til at amme diskret, men der er uheldigvis også nogle, som ikke har, og det er vel et problem?

Nej, jeg mener at problemet i langt højere grad er, at nogle mennesker er så kropsforskrækkede, at de ikke kan holde til at spise, hygge og snakke, hvis de samtidigt ser en kvinde side med det ene bryst bart og give mad til sin baby. Det mener jeg man bør gøre noget ved, og løsningen er ikke at man som samfund støtter op om dæmonisering af en ammende kvindes bryst. Bolden er hos de der tænker de "gerne vil være fri for halvnøgne kroppe" når de bør tænke: "der er et barn der får mad".

Hvornår er vi begyndt at lade bøllerne bestemme reglerne?
Principielt svarer det vel til at accepterer regler for at bøsser ikke må holde i hånd på såkaldt "privatejede" caféer, fordi nogen kunne blive stødt af det (nogen vil benytte de kvalme ord: "blufærdighedskrænkende"), og det derfor kunne gå ud over indtjeningen.

Rovdyr:
Jeg tror du og de fleste øvrige brugere på vegkon har meget forskellig forståelse af hvad der lægges i ordet "anarkist", og de fleste vil næppe mene at magthaverens "frihed" til at undertrykke er specielt foreneligt med deres forståelse af ideologien...

Jeg har i øvrigt skrevet under på trods af at jeg ikke har den store tiltro til virkningen af den type aktivisme.
Serenity
Dato: 24/6 2013 11:07 | Indlæg redigeret den: 24/6 2013 11:11

Taabis
Og hvis en mand som har det varmt knapper skjorten op hele vejen ned og viser sit behårede bryst skal man så også bare acceptere det? Der må da være grænser for hvad man skal acceptere og hvor meget politikerne skal blande sig i hvad der foregår på andres private ejendom? Som jeg skrev tidligere har jeg ikke et problem med at kvinder ammer på restauranter men ejerne bør kunne forlange at det sker på en diskret måde så det ikke generer de andre gæster. Og hvis det generer de andre gæster bør ejeren kunne smide vedkommende ud af restauranten hvis hun nægter at gøre det mere diskret.
reli
Forum-indlæg: 251
Område: Midtjylland
Dato: 24/6 2013 11:13

Det er ikke ulækkert at se en baby få mad, men de fleste vil nok gerne være fri for halvnøgne kroppe, når de sidder og spiser. Mange har heldigvis situationsfornemmelse nok til at amme diskret, men der er uheldigvis også nogle, som ikke har, og det er vel et problem?

Men du er jo konstant omgivet af halvnøgne kroppe. Når jeg står klemt inde mellem fede, svedige folk i minimale toppe og shorts i supermarkedets kø, føler jeg mig virkelig generet af halvnøgne kroppe, uden at det falder mig ind, af den grund at kræve tækkelig påklædning under indkøbsturen.
Og mens du i caféen kan kigge den anden vej er jeg nød til at finde mig i at blive mast supermarketskøen.
Det her har selvfølgelig ikke noget med kroppen at gøre, men med at det er kvindebryster der bliver brugt til andet end sexsymboler. Der er jo ingen som foreslår forbud mod dybe udringninger og synlige "kavalergange".

Mange har heldigvis situationsfornemmelse nok til at amme diskret, men der er uheldigvis også nogle, som ikke har, og det er vel et problem?

Det er det gamle argument "nogle få idioter ødelægger det for de mange gode", den køber jeg ikke. Det er et af de mest elskede begrundelser for alskens forbud. Vi kan vel ikke indrette verden efter dem "der ikke kan finde ud af det". Men de, der bruger argumentet bruger det selvfølgelig særdeles selektiv.

Taabis: !ja
kagemonster
Dato: 24/6 2013 11:18

Taabis: jeg kunne ikke sige det bedre selv:D
Serenity
Dato: 24/6 2013 11:50 | Indlæg redigeret den: 24/6 2013 11:52

reli
Jeg ser ikke halvnøgne kroppe overalt i byen og billedet af fede svedige halvnøgne mennesker i butikskøer kan jeg heller ikke genkende. Der er nogle få reklameskilte for bikinier/BH'er hvor kvinderne selvfølgelig ikke har så meget tøj på da det ville fjerne fokus fra produktet men bortset fra det ser jeg ikke meget nøgenhed. Selv hvis der var nøgenhed overalt så bør private virksomhedsejere selv kunne bestemme hvad der tillades på deres private ejendom. På offentlig grund kunne man for min skyld have så lidt eller så meget tøj på som man har lyst til. Faktisk så jeg gerne at kvinderne slap brysterne fri hvis de har det lidt for varmt om sommeren :D Man burde også kunne gå nøgen rundt på gaden hvis man har lyst :D

Det her har selvfølgelig ikke noget med kroppen at gøre, men med at det er kvindebryster der bliver brugt til andet end sexsymboler.
Ikke for mit vedkommende. For ikke så længe siden så jeg en mand på en restaurant som havde knappet skjorten så meget op at det faktisk svarer til at sidde i bar overkrop. Det syntes jeg var meget upassende nøjagtigt ligesom det er upassende hvis ammende kvinder ikke er diskrete når de ammer på en restaurant.
Marcus
Forum-indlæg: 3074
Administrator
Dato: 24/6 2013 13:33 | Indlæg redigeret den: 24/6 2013 20:17

Enig med Taabis.

Jeg synes også folk er kropsforskrækkede, og jeg synes ikke, det skal være op til den enkelte caféejer, men at det skal behandles ligesom diskrimination.
Derudover synes jeg, der er et klart rationale bagved at have en nøgen overkrop som kvinde, når man ammer, ift. bare at ha' lyst til at tage sin trøje af på café som mand eller kvinde. Og jeg synes i øvrigt heller ikke der skal reageres forskellige på at se mande- og kvinde-bryster ift. blufærdighedskrænkelse. (Og jeg synes konceptet om blufærdighedskrænkelse for så vidt i sig selv er lidt skørt, og hører fortiden til.)

Jeg betragter også caféer som offentlige rum langt henad vejen.
Aros
Forum-indlæg: 848
Område: Århus
Dato: 24/6 2013 15:20

Hvor vidt amning skal være tilladt på den enkelte restaurant eller cafe må være op til ejeren af stedet. Vi taler om en specifik adfærd og ikke noget medfødt som at være være født kvinde. Hvis et sted havde et skilt hvor der stod serverer ikke for kvinder, eller serverer kun for hvide osv, ville sagen være en anden. Synes sammenligningen med hudfarve og amning er latterligt, man kan jo ikke lade være med f.eks at være sort når man tager på cafe.

Jeg er langt hen af vejen enig med rovdyr. Det er efter min mening at skabe et problem hvor der ikke er et. Derudover oplever jeg også at de fleste kvinder selv er for blufærdige til at amme offentligt hvis de kan undgå det. Tvivler stærkt på at det er flertallet af kvinder der bare vil benytte enhver chance til at hive brysterne frem foran vildt fremmede mennesker. Hvis det foregår lidt diskret vil det ikke være noget der generer mig, men er der tale om en særligt utiltrækkende kvinde, kunne det da nok godt frastøde mig lidt. At et sted vælger at forbyde amning behøver ikke at være et udtryk for forfølgelse af kvinder, ligesom det heller ikke behøver at være homofobi at forbyde to mænd at have sex op af salatbaren på jensens bøfhus. Vil tro det er forbudt både homo og hetrosexuelle at have offentlig samleje på jensens bøfhus. Ved det ikke med sikkerhed, da jeg ikke har tjekket deres regler på det område, men er ret overbevist om det. Lad os lige adskille hvad der er medfødt og hvad der er valgt adfærd.

Taabis: Hvornår er vi begyndt at lade bøllerne bestemme reglerne?
Principielt svarer det vel til at accepterer regler for at bøsser ikke må holde i hånd på såkaldt "privatejede" caféer, fordi nogen kunne blive stødt af det (nogen vil benytte de kvalme ord: "blufærdighedskrænkende"), og det derfor kunne gå ud over indtjeningen.

Bøllerne bestemmer allerede. Bøsser holde i hånd offentligt?, det tør de da ikke af frygt for at blive overfaldet af en eller anden utolerant homofobisk muslim. Ligesom der heller ikke er nogen jøder der længere tør at bære davidstjerne. Det er et mere realt problem end det der debatteres her. Men det er der jo ikke nogen der tør debattere af skræk for at blive regnet for at være islamofobisk. Sjovt hvordan det der er forkert, umoralsk og ultolerant for nogle er fuld ud acceptabelt for andre. Jeg har ihvertfald ikke set røde rettighedsforkæmpere herinde oprette en tråd om det emne eller noget der minder om det. Det er altid om et eller anden "problem" der ganske enkelt ikke eksister længere. 99% af samfundet går ikke længere til dagligt og tænker at kvinder er undertryk her i den vestlige verden. Kvinder har nu så mange rettigheder, at vi er ved at nærmere ved at hun harr flere rettigheder end en mand. Ved skilsmisse får hun næsten altid børnene, uanset indkomst skal manden betale hustrubidrag, der er ikke noget der hedder bidrag til manden. forstår ikke hvad det er for en verden i lever i? De fleste kvinder jeg møder ude i den virkelige verden føler sig fuldstændigt fri til at leve som de vil. Det er jo ikke sådan at kvinder stadig ikke har stemmeret osv.

Er der nogen der har i det mindste bare nogle ca tal på hvor mange steder i dk der forbyder amning på offentlige steder?, eller har man bare gættet på det er et stort problem? sidder og tænker på at der måske er flere hundrede restuaranter, cafeer osv i dk, og hvis vi så taler om der måske er 2-3 steder der har forbudt amning, er det jo nok at blæse det lidt op.

Derudover til det andet der bliver taget op omkring kropsforskrækkelse. Vi ER blevet mere kropsforskrækkedei dk end vi tidligere har været. I 90´erne var det f.eks normalt at kvinder handlede ind i føtex i bikini om sommeren og at det eneste mænd havde på var shorts. Både unge tynde mænd, og gamle tykke mænd. Og flere kvinder var i bar overkrop på standen end idag, så en eller anden ændring er der sket. Har ikke svaret på hvad, men kan se det er sket. Vil gerne høre mulige teorier, for har faktisk tænk over hvad der har gjort det.
-Martin-
Forum-indlæg: 291
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 24/6 2013 16:33

Er lidt usikker på, hvorvidt jeg mener, en café eller en restaurant skal/bør/kan betragtes som et offentligt rum. Jeg mener som udgangspunkt, at det må være op til ejeren at sætte rammerne for, hvad der er acceptabel adfærd. Sådan havde jeg det også lidt med rygeloven - også efter jeg selv holdt op. Når det er sagt, så er der meget andet end lige ammende kvinder, som jeg kunne hidse mig mere op over. Man kan jo bare passe sin egen tallerken.

Jeg synes fx, at det er irriterende, når folk tager deres dagligstuemanerer og generelle mangel på dannelse med i byen og stiller deres halvnøgenhed, privatliv og fuldskab til frit skue. Jeg er nok lidt altmodisch her: hvis man vil være halvnøgen, så skal man tage på stranden eller i parken - ikke i Brugsen, hvis man skal skændes med sin kæreste over mobiltelefonen, så skal man gå udenfor, og hvis man har svært ved at holde igen, så skal man blive hjemme, hvor man ikke generer andre, eller få hjælp. Man behøver heller ikke at fylde hele fortorvet, bare fordi man er venner/veninder/i familie, skal man absolut cykle på fortorvet, skal man ikke ringe ad fodgængerne, man kan spytte på gulvet derhjemme, sparke til sin egen cykel, smide sit affald i egen seng i stedet for på gaden/i parken/på stranden, lave grafitti på noget, man selv ejer, men urban knitting er lidt sjovt, og man behøver ikke at råbe, når man står/sidder lige ved siden af hinanden og slet ikke ind i hovedet på andre, og så sluk dog den telefon, når du er i biffen eller på museum - ellers er du for lille endnu til at have den, og man skal sgu holde kaje i Stillezonen, skal man nemlig - det burde man vide, for man har jo selv reserveret pladsen! Det ser også sjusket ud, når folk piller sig i næsen/skridtet eller klør sig bagi.

[/gnavpot]

:$
kagemonster
Dato: 24/6 2013 17:05

Aros: nu er det jo ikke et valg som sådan,at give et sultent spædbarn mad. Det er et valg at blive hjemme i sofaen de seks måneder man ammer. det kan de "sorte" så også gøre. Og hvem ellers diverse snævertsynede caféejere ikke synes høre hjemme i det offentlige rum. Det kan da sagtens sammenlignes synes jeg.
Det siger en del,at man bliver mere stødt at "frastødende" kvinder. Igen igen igen,lad dog bare være med at glo sguda:)
Og nu ved jeg ikke om Bubber ikke gjorde sig helt klar i sit program om had forbrydelser. Ikke alle muslimer slår på homoseksuelle,og ikke alle hadforbrydelser begåes af muslimer. Så dem behøver vi måske ikke blande ind i debatten:)
Sider: 1 2 3 4 > >>