Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Lovliggørelse af hash

Politik

Sider: 1 2 3 4 > >>
Serenity
Forum-indlæg: 1672
Område: Nordjylland
Dato: 19/11 2013 21:51 | Indlæg redigeret den: 19/11 2013 21:54

Jeg synes det kunne være interessant at høre, hvad brugerne af denne side mener om lovliggørelse af hash? God eller dårlig ide? Jeg synes selv, det er en god ide, da cannabis planten har mange positive effekter på helbredet(kræft, lupus, inflammatorisk tarm, epilepsi og mange andre sygdomme), og jeg tror også, at det kan reducere antallet af mennesker, som tager hård narkotika, da jeg mener at grunden til, at hash er et såkaldt "gateway drug" er, at man er nødt til at kontakte en pusher for at få fat i det, og den pusher vil måske prøve at lokke folk til at prøve hårdere stoffer, som er meget afhængighedsdannende. Det ville nok ikke ske i så høj grad hvis man kunne gå ind på en coffee shop og købe lidt hash helt lovligt. Jeg synes også, det er skide dobbeltmoralsk, at forbyde hash når alkohol og cigaretter, som er meget værre end hash er lovligt.
TildeSol
Forum-indlæg: 9
Område: KBH
Dato: 19/11 2013 22:06

Jeg synes det er en god idé. Der er så mange der ryger det, og som jeg ser det påvirker det ikke rigtig folk om det er lovligt eller ej. Det ville da være en god idé at tage fortjenesten væk fra rockerne og andre kriminelle og give den til staten. Hvis det blev solgt under mere kontrollerede forhold, ville man jo samtidig også kunne give folk bedre rådgivning.
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 19/11 2013 22:36

God idé! :)
JK
Forum-indlæg: 360
Dato: 20/11 2013 09:38

Støtter det også. Det bare vigtigt, at der også er behandlingstilbud til dem, som er afhængige.
Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Andet
Dato: 20/11 2013 11:51 | Indlæg redigeret den: 20/11 2013 11:53

I think there might be room to consider hash as a prescription drug with regard to the positive effect on certain illnesses, although there needs to be more research in this area. Concerns have been raised about the potential for long-term cannabis consumption to increase risk for schizophrenia, depersonalization disorder, bipolar disorders, and major depression...
http://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_cannabis

I don´t think I would support a general legilisation. They tried that in Holland, and as I understand it, they are now tightened up again because of fears that the proceeds are going to organized crime gangs in Afghanistan, Morocco and Lebanon.
http://politiken.dk/rejser/rejsenyt/storbyogkultur/ECE1743741/hollandsk-forbud-har-givet-bagslag-illegalt-hashsalg-er-steget-dramatisk/
http://www.huffingtonpost.com/2012/03/01/netherlands-hashish-cannabis-sale_n_1314837.html

Legalising hash just because cigarettes and alcohol are legal is not a very good argument. Cigarettes and alcohol destroy millions of lives and waste endless resources. Hardly a very good act to follow...

So, final verdict: not sure ;)

Serenity
Dato: 20/11 2013 12:35 | Indlæg redigeret den: 20/11 2013 12:37

Earthling*
Har hash været lovligt i Holland? Så vidt jeg har forstået, er det ulovligt, men politiet ignorerer det, så længe at det foregår i en "coffee shop". Jeg er enig i, at det ikke skal legaliseres, bare fordi skadelige ting som alkohol og cigaretter er lovlige. Det skal legaliseres, fordi det kan forbedre folks livskvalitet. :D

Jeg synes selvfølgelig også, at der skal være behandlingstilbud, til dem som bliver afhængige. Det kunne måske finansieres med en lille afgift på hash. Er der mon nogen, som ved hvor stort problemet med afhængighed er? Jeg har hørt, at det er mindre end ved cigaretter og alkohol, men jeg har ikke nogle tal, som understøtter påstanden.
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 20/11 2013 13:28

Jeg har ingen anelse om hvor farligt det er, men tror også det handler om at man er bange for at det kan føre til hårdere stoffer.
Det burde være ok at bruge i behandlingøjemed når man ved det har en god effekt på forskellige ting, og hvis det ikke er farligere end alkohol og cigaretter giver det jo ingen mening at der skal være forskel, cigaretter burde faktisk ikke være lovligt, det er noget at det farligste der findes.
Tror faktisk en del mennesker ryger lidt en gang i mellem, men ved ikke hvor farligt det er.
Serenity
Dato: 20/11 2013 14:08 | Indlæg redigeret den: 21/11 2013 16:30

Ideen om at en legalisering vil føre til et øget brug af hårde stoffer er langt ude. Sandsynligheden er nok større for, at forbruget af hårde stoffer vil falde, da det ikke ville være nødvendigt at have kontakt med narkomiljøet, for at få fat i hash. Hvis ikke man har kontakt med narkomiljøet, må sandsynligheden for at man begynder at tage hårde stoffer også være mindre. Det burde selv den dummeste af vores politikere kunne forstå :D

Mht. hvor farligt det er, kan jeg oplyse, at det ikke kan lade sig gøre at overdosere. Nogle mener, at kemikalier i røgen kan give kræft, men hvis man spiser det i stedet for, kan man slippe for det problem.
Asfrid
Forum-indlæg: 60
Dato: 20/11 2013 15:14

What TildeSol said.. GOD IDÉ! :-)
Asfrid
Forum-indlæg: 60
Dato: 20/11 2013 15:16

Jeg er træt af at have det dårligt med mig selv når jeg ryger, fordi jeg føler mig så ulovlig.. Okay ja det er jeg jo så også i situationen, men hvad, det er jo bare en plante man skal lære at håndtere.
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Dato: 20/11 2013 15:56

God ide. Og hellere hash end alkohol :)
Aros
Forum-indlæg: 846
Område: Århus
Dato: 20/11 2013 16:28

Personligt er jeg ligeglad med om Hash er lovligt eller ej. Jeg tager ikke stoffer, men skulle jeg tage stoffer ville jeg gå efter det der har den virkning jeg bedst kan lide og ikke efter hvilken der er "sundest", da det er totalt BS at kalde nogle former for stoffer for sunde. Det er der ikke nogle af dem der er. De er giftstoffer. Hash er måske naturligt, men det gør det ikke sundt. Tobak er også naturligt, og fluesvampe er naturlige. Derfor er de ikke sunde. Det er ikke bevidst at cannabis har nogle positive helbreds effekter, blot at de kan undertrykke visse symptomer ved nogle sygdomme. Undertrykkelse af symptomer er ikke helbredelse. Derudover er hash et lorte stof, det har en totalt nederen virkning. Det gør en sløv, træt og sulten. Hvad er det fedt ved det? Hvis vi bare taler virkning, ville jeg heller tage ecstacy, som virker modsat af hash, ved at give energi og gøre en glad. Tobak har været på banen længe og kunne være en af grundende til det er lovligt. Blev det opfundet idag, ville jeg faktisk tro det blev gjort ulovligt. At alkohol er lovligt, kunne bl.a hænge sammen med at det er muligt at drikke en øl uden at blive fuld og færdig, hvorimod man er skæv bare man tager et par sug af bong eller hvad man nu ryger af. Der skal så små mængder hash til at gøre en skæv, at det praktisk talt er umuligt at indtage uden at blive skæv. Med hensyn til afhængighed, tror jeg faktisk det værste er tobak. Har selv røget cigaretter, og jeg røg i mange år, og første efter mindst 15 forsøg på at holde, kom jeg fra det for altid.
Serenity
Dato: 20/11 2013 17:10 | Indlæg redigeret den: 20/11 2013 17:52

Aros
Hash er ikke sundt, fordi det er naturligt, men fordi det har gavnlige virkninger på helbredet. Det er måske ikke alle, der skal tage det, men folk med hjernetumorer, prostatakræft, epilepsi, inflammatorisk tarm, lupus, sclerose og mange andre sygdomme bør måske overveje, om det kunne være en god ide at indtage lidt cannabis olie. Hvis du bliver sløv af hash, er det sikkert fordi, det stammer fra en indica plante. Prøv sativa i stedet, hvis du vil have mere energi :D

Hvis du mener, at der er giftstoffer i hash, vil du så ikke være sød at oplyse os andre om, hvilke giftstoffer det er? Jeg har efterhånden set en del videoer om emnet og også læst lidt på nettet, og indtil videre er jeg ikke stødt på noget information, som indikerer at planten indeholder giftstoffer. Hvis man ryger planten, bliver der måske dannet giftige kemikalier, men det problem kan nemt løses ved at spise olien i stedet.
GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Dato: 20/11 2013 18:36 | Indlæg redigeret den: 20/11 2013 18:40

tror der er lidt forvirring omkring hvad foreskilen mellem hash, skunk og pot er

hash kan laves på mange måder nogle bruger man kemikalier til at give mere fylde og "beder" og anerledes effekt. det kan også lavs mere naturligt, ved at si igennem en fint masket si. så ja hash kan være giftigt

pot er den mere naturlige form for cannabis
skunk er en fremarvlet cannabis plante, nogle mener at det er skunk så snart det er indendørs

Aros: skriver :Det er ikke bevidst at cannabis har nogle positive helbreds effekter,

jov det er http://www.information.dk/475860

GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Dato: 20/11 2013 18:37

jeg kan ikke se nogle ide ved at cannabis skulle være ulovligt

Serenity
Dato: 20/11 2013 19:38 | Indlæg redigeret den: 21/11 2013 16:32

Citat fra ovenstående link :D
Hvad rager det en flok fordrukne politikere om nogen ryger en bønne ??
Effie
Forum-indlæg: 66
Dato: 20/11 2013 20:27 | Indlæg redigeret den: 20/11 2013 20:33

Uh jeg er noget splittet i forhold til denne her. Jeg synes at man skal anerkende at der er medicinske fordele og eks. kræftsyge der kan få lindret deres smerter skal have lov til at anvende det.

Men der er mennesker der har en særlig sårbarhed overfor de hallucinerende stoffer der er i cannabis og risikerer at få en induceret psykose der kan føre til alvorlig sindslidelse. Jeg har selv mødt og arbejdet med mennesker der har været så uheldige at udvikle paranoid skizofreni efter et hashmisbrug, om det bare har fremskyndet lidelsen er svært at vide med sikkerhed, men det er ikke alle det virker lige "harmløst" på.
Taabis
Forum-indlæg: 491
Dato: 20/11 2013 20:32 | Indlæg redigeret den: 20/11 2013 20:44

Jeg så gerne hash legaliseret. Udover af årsager allerede nævnt, så for at man i stedet for at finansiere nykøb af latterlige rockerborge og dyre biler til asociale røvhuller, kunne være med til (via beskatning) at finansiere tilbud til de mange mennesker der har problemer som følge af deres deres brug af hash. For de findes, hash er ikke et ufarligt rusmiddel at kaste sig i gang med, hverken for brugeren eller for det omkringliggende samfund bestående af ikke-brugere.

I dag støtter den glade og velfungerende person, der bare ønsker en halv bønne et par gange om ugen, nogle lyssky typer enten direkte eller indirekte (i form af mellemmænd), og er derfor ufrivilligt med til at finansiere alskens dårligdom. Man undgår ikke hashbrug ved forbud mod hash, ved legalisering opnås derimod en mulighed for at der er gennemskuelighed med hvad man køber, og hvem man køber det af. Jeg tror hverken der kommer flere eller færre brugere samlet set, men konsekvenserne af brugen bliver anderledes, og man får bedre mulighed for at komme i dialog med de mennesker der eventuelt er på vej ud af en tangent de ikke kan styre.

Hvorfor ikke (efter Hollandsk forbillede) lave caféer, hvor man uden at skulle gemme sig, kan købe sig en halv bønne, af nogle der kan redegøre for hvor planterne er groet (og ikke mindst af hvem), som samtidigt betaler skat, og derved finansierer tilbud til de mange der har brug for det. "Jeg vil gerne have et gram fra det veganske øko-kollektiv på Bornholm" eller whatever.

Jeg mener desuden det samme mht. alle euforiserende stoffer, be they heroin eller cigareretter, såklart i en lidt anden konstellation (jeg foreslår ikke heroin-caféer, men så gerne der var flere legale klinikker bemandet af sundhedspersonale!).

Tilføjelse: hov, var lidt hurtig, ser nu at Tildesol allerede har skrevet mere eller mindre det samme. I så fald erklærer jeg mig enig med hende, det havde nok også været hurtigere ;-).
Panda
Forum-indlæg: 148
Område: Østjylland
Administrator
Dato: 20/11 2013 20:50

Jeg synes det kunne være interessant at høre, hvad brugerne af denne side mener om lovliggørelse af hash? God eller dårlig ide?

Synes ikke nogen skal blande sig i hvad jeg propper i min krop, så mener ikke at nogen euforiserende stoffer skulle være ulovlige.

Jeg synes selv, det er en god ide, da cannabis planten har mange positive effekter på helbredet(kræft, lupus, inflammatorisk tarm, epilepsi og mange andre sygdomme)

Man skal ikke tro på alt hvad man læser. En anden positiv sidegevinst ved at lovligøre hash kunne være at vi slap for at en masse hashmisbrugere tager syge mennesker som gidsler i deres kamp for at gøre stoffet lovligt, og spreder misinformation og pseudovidenskab om cannabis' "medicinske" egenskaber.

jeg mener at grunden til, at hash er et såkaldt "gateway drug" er, at man er nødt til at kontakte en pusher for at få fat i det, og den pusher vil måske prøve at lokke folk til at prøve hårdere stoffer, som er meget afhængighedsdannende.

Hash er ikke et gateway drug og det er mit indtryk at langt de fleste hashpushere slet ikke handler med andre stoffer.

Jeg synes også, det er skide dobbeltmoralsk, at forbyde hash når alkohol og cigaretter, som er meget værre end hash er lovligt.

Man kan ikke rigtigt sige at hash er bedre end alkohol og cigaretter. Det kommer helt an på hvilke parametre man måler på!
Aros
Forum-indlæg: 846
Område: Århus
Dato: 20/11 2013 21:36

jeg har aldrig hørt om at hash skulle kunne kurrere svulster, kræft eller epilepsi. Epilepsi har jeg selv haft som barn, og jeg hørte aldrig om at hash skulle hjælpe. inflammatorisk tarm, og lupus er autoimunne sygdomme og det eneste der virker på det er at rense kroppen og opbygge immunforsvaret. Have mere energi? Jeg har aldrig hørt om hash der ligefrem giver energi. Det forekommermig at den virkning hash oftes har på folk er at de griner tåbelig af alting, bliver dvaske og får ædeflip. Personligt får jeg det bare dårligt og bliver sulten.

Jeg mener at hash i sig selv er et giftstof. Med giftstof mener jeg ikke en kemisk giftig supstans i hashen, jeg mener at det er giftigt for kroppen, fordi det ikke er noget det er meningen vi skal indtage. Der er heller ikke nogle kemiske giftstoffer i alkohol, alkohol er i sig selv giftigt for kroppen. Man har også prøvet at bilde folk ind at alkohol er sundt. Det en løgn. Men ja det er værre at ryge hash end at spise det.

Jeg synes folk skal have lov til at ryge hash, drikke øl, ryge smøger osv, det ikke noget jeg gider at blande mig i. Jeg blander mig heller ikke i at folk æder frituremad og junkfood. Men der er ingen af de ting der er sunde. Jeg har ikke noget problem med at det bliver lovligt at ryge hash, men det noget pjat at bilde folk ind at det er sundt.
Sider: 1 2 3 4 > >>