Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Lovliggørelse af hash

Politik

Sider: << < 2 3 4 5 6 7 > >>
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1588
Område: KBH
Dato: 30/11 2013 15:21

Serenity skrev:
Tror du seriøst at de kriminelle stopper med at sælge narko hvis det bliver lovligt? Jeg tror at en lovliggørelse bare vil gøre det endnu nemmere for pusherne at sælge deres stoffer og finde nye kunder som de kan gøre afhængige de næste mange år og dermed være sikret en god indtjening.

Ja. De vil så finde andre mere rentable aktiviterer, som med stor sandsynlighed også vil være af en ulovlig karakter, men det må man så tage som det kommer.

Jeg foreslår at man tilbyder det samme produkt i en højere kvalitet til en lavere pris (kombineret med saglig vejledning). Kan du forklare mig hvordan det styrker det kriminelle miljøs incitament og konkurrenceevne? Hvornår har du sidst hørt om hjemmebrænderi i Danmark?

Du foreslår selv at man gør det lovligt at være i besiddelse af de kriminelles ulovligt fremstillede produkter. Kan du forklare mig hvordan det mindsker det kriminelle miljøs incitament og konkurrenceevne samt sikrer brugerne en god kvalitet og vejledning?
Serenity
Forum-indlæg: 1670
Område: Nordjylland
Dato: 30/11 2013 15:41

Nej det kan jeg ikke.
Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Ikke oplyst
Dato: 30/11 2013 17:24 | Indlæg redigeret den: 30/11 2013 17:24

Rovdyr
repeating nonsense does not make it an iota more true. By the same measure so is Pandil and any other drug with paracetamol in it. Paracetamol can kill your liver and low doses but you can get that drug over the counter. I am willing to bet you that the only reason one is illegal and the other isn't is the "high". You can get high from one, therefore it must be illegal and you can't from the other. It is nothing but a moral judgement. both are dangerous drugs that can potentially kill you the first time you take it, if thats the way you insist on seeing it.

Sure, it can be argued that both are dangerous. I would hazard a guess that the main reason some drugs are illegal is because of the chances of addiction, and the spin -off from addiction for others: dependents, families, workplaces, society...

I find the statistics in the link I posted above very telling...

Ecstasy
Street names: E, hug drug, love drug
Street price: £1-8
UK users: 500,000
UK deaths/year: 27

Heroin
Street names: brown, skag, gear, smack
Street price: £10-20/bag
UK users: 300,000
UK deaths/year: 700

Alcohol
Street price: from £1
UK users: 40 million
UK deaths/year: 40,000

Cannabis
Street names: dope, hash and bob
Street price: £40-140/ounce
UK users: 3 million
UK deaths/year: 1

Tobacco
Street price: from £5
UK users: 10 million
UK deaths: 114,000

Most Dangerous Drug?
http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/programmes/horizon/broadband/tx/drugs/survey/

Serenity
Dato: 30/11 2013 18:03 | Indlæg redigeret den: 30/11 2013 18:05

KTB
Tror du ikke at der vil være flere mennesker som bliver afhængige af hårde stoffer hvis det bliver legaliseret og nemmere at få fat i?
Rovdyr
Forum-indlæg: 585
Dato: 30/11 2013 20:03

Jeg er enig i de ting du skriver KTB. Det argumenteres ofte at hvis stoffer legaliseres så finder banderne bare noget andet at lave. Det er naturligvis rigtigt, men dem der bruger argumentet overser at de så samtidigt argumenterer for at loven mest er et beskæftigelsestilbud til bander.

@Earthling. Putlike that you have to conclude that its tobacco and alcohol, but since there are vastly more people who use those two drugs, a direct comparison like that is not very accurate. You can die from an acute alcohol and nicotine poisoning though, so its not entirely inappropriate either.

Serenity. Det er ikke den erfaring Portugal har gjort sig. Jeg syntes ikke at deres model er perfekt, men den er et skridt i den rigtige retning. Gruppen af dem der bruger hårde stoffer er svindene og der er færre nytilkomne. De er ved at have HIV under kontrol og der er mindre bandevold over stoffer. Forbruget af hårde stoffer er generelt gået ned, og det samme er forbruget af alkohol. Tilgengæld er forbruget af hash/pot er steget en smule. Et byt som Portugal er fint tilfredse med.

VI skal have noget kontrol med hvordan tingene laves, hvem der sælger og til hvem der sælges. SOm jeg har skrevet tidligere er det utroligt at der ikke er flere der kommer galt afsted end der er, når vi som nu virkeligt har en worst case scenario på hænderne. Hele markedet fra produktion til engros salg styres af skruppelløse kriminelle bander, og ofte terrorist netværk. Ville du købe narkotika til weekenden af en organisation der har som erklæret mål at dræbe alle af din slags? Det eneste slutbrugeren ser er nogle piller eller noget pulver. Det eneste politiet kan gøre er at løbe bagefter men der er det for sent.
Serenity
Dato: 30/11 2013 22:02 | Indlæg redigeret den: 30/11 2013 22:03

Rovdyr
Stoffer er ikke lovlige i Portugal. Man er stoppet med at anholde folk for at have små mængder til eget forbrug, men det er stadig ulovligt at sælge. Det er ikke blevet legaliseret men afkriminaliseret. Jeg går ud fra, at det stadig er svært at få fat i narko i Portugal, og med en legalisering hvor jeg tror, det vil blive nemmere at få fat i narko, kunne jeg forestille mig, at flere mennesker vil prøve det.
Rovdyr
Dato: 30/11 2013 23:56 | Indlæg redigeret den: 30/11 2013 23:57

Deres løsning er som sagt ikke perfekt, men bare at have taget det skridt de har, har udelukkende haft positive effekter. Det er pointen. Det er ikke sværere at få fat i stoffer i Portugal end i resten af verden. Dvs. det er ikke svært overhovedet. Ikke engang i lande med dødsstraf er det svært at skaffe stoffer.

Det er ikke loven eller udbuddet af stoffet der afgør om folk prøver heroin eller ej. Ikke i et oplyst samfund, der uanset om det er legalt fortsætter med at fortælle folk om hvilke farer det er forbundet med. Det kunne måske fjerne den skingre og hylende tone som anti stof propagandien hidtil har haft, der får mange unge til helt automatisk at brække sig og slå ørerne fra. For langt de fleste er det bare ikke et specielt tillokkende perspektiv. Alle kender risikoen for afhængighed. Bliver folk så afhængige af et stof (som er på gaden uanset hvad loven siger), er det vel bedre at stoffet er rent og ikke så dyrt at folk er nødt til at begå kriminalitet for at opretholde vanen.

Med mindre stigmatisering af brugerne og flere penge til behandlingstederne, ville flere måske søge hjælp før det går rigtigt galt. Mange stofmisbrugere er funktionalle hvis de bare har deres stof, og hvis ikke de skal bruge hele dagen på at skaffe til det, kan de have en værdig og produktiv tilværelse på trods af deres valg/sygdom osv.

Det er ikke sådan at fordi at noget er legalt så SKAL man bruge det. Jeg bruger f.eks ikke alkohol, uanset at det står hylde op og hylde ned hver gang jeg er ude at handle. Jeg har simpelthen ikke lyst til at bruge det stof, fordi at jeg på alle måder syntes at det er nedern.
Serenity
Dato: 1/12 2013 05:26

Tror du ikke at færre unge ville drikke alkohol hvis det var ulovligt og lidt sværere at få fat i?
Rovdyr
Dato: 1/12 2013 11:23 | Indlæg redigeret den: 1/12 2013 14:13

Nej. Ikke i vores kulturkreds.

edit: Men mange flere ville blive blinde og skulle have levertransplantationer.
Earthling 2
Dato: 1/12 2013 16:28

Tror du ikke at færre unge ville drikke alkohol hvis det var ulovligt og lidt sværere at få fat i?

Well, the number of people smoking is coming down, now that it has become socially unacceptable, or at least heavily restricted, so technically it should be possible. Making something legal gives a stamp of approval, a green light.

The backside of restricting smoking is that tobacco companies have changed their tactics and location. They are now advertising heavily in countries with no restrictions and little information about the hazards of smoking... Even amongst ten year olds it seems, according to a tv documentary aired some time ago. Sorry, don´t have a link.

Looks like we´re caught between a rock and a hard place...

KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1588
Dato: 3/12 2013 14:52

@ Serenity 1:

Så forstår jeg ikke din skepsis :)

@ Serenity 2:

Mht. afhængighed uddeler lægerne jo allerede f.eks opiater ud i stor stil, det er de færreste der ikke stopper igen når den lægeordinerede bøtte er tom. Grunden til at folk lytter til lægen er til dels at denne informerer dem om hvad der kan ske med deres krop hvis de tager præparatet for længe.

Stofferne er allerede tilgængelige for langt de fleste mennesker, det er på ingen måde forbeholdt undergrunden. Man kan argumentere for at den ulovlige status afholder nogen fra at eksperimentere med stofferne, men omvendt sælges stofferne på nuværende tidspunkt helt uden fokus deres potentielle negative følgevirkninger.
Jeg synes at den information som brugerne har til rådighed samt den enkelte brugers sundhed er vigtigere end antallet af brugere alene.

Der er talrige studier der dokumenterer hvor afhængighedsskabende og sundhedsskadelige cigaretter er, men de sælges fortsat. Man kan fristes til at se dette som en indikation for at det i statens øjne er én ting at gøre sig selv afhængig og syg, men en anden at beruse sig. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad motivet for denne differentiering er.

Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition_in_the_United_States
Earthling 2
Dato: 21/12 2013 11:12

A relevant article...

Hash er farligere end hidtil antaget
http://www.b.dk/nationalt/hash-er-farligere-end-hidtil-antaget

Serenity
Dato: 21/12 2013 21:22

Glimrende artikel, hvis man ser bort fra kommentaren til sidst om at hash fører til brug af hårde stoffer. Det er meget muligt, at det gør nu, men hvis det havde samme legale status som alkohol, og at man dermed ikke skulle have kontakt med en pusher for at få adgang til det, så ville det nok ikke være tilfældet. At unge mennesker kan tage skade af det er heller ikke et argument for at gøre det ulovligt for ældre mennesker.
Serenity
Dato: 5/1 2014 07:52

Jubiii. Colorado har lige legaliseret hash så nu kan man også købe det selvom man ikke er syg. Dette er en kæmpe sejr i kampen mod et tåbeligt forbud som ikke har den store effekt og forhåbentligt kan andre delstater og lande blive inspireret til at gøre det samme :D

http://politiken.dk/udland/ECE2172100/lovligt-hashsalg-giver-lange-koeer-i-colorado/
Serenity
Dato: 26/2 2014 18:55

DR2 har lige sendt et program om hash som nogle måske vil finde interessant. Der er blandt andet en meget syg mand i programmet som siger at hvis ikke han havde adgang til hash så ville han begå selvmord.
http://www.dr.dk/tv/se/dr2-undersoeger/dr2-undersoeger-syge-danskere-pa-hashmedicin#!/
Linse
Forum-indlæg: 605
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 27/2 2014 12:17

cannabis er en sød plante. synes det er synd at den skal kriminaliseres. det er ikke særligt vegansk. cannabis elsker jer!
Serenity
Dato: 27/2 2014 15:36 | Indlæg redigeret den: 27/2 2014 15:38

Helt enig. Røgen er dog ikke så godt for helbredet men så er det heldigt at man nemt kan trække den gode olie ud af planten :D

Serenity
Dato: 1/3 2014 09:05

Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 2/3 2014 08:21

Jeg synes til den hjælp cannabis kan være for en del syge mennesker, at så skulle det lovliggøres.
En af mine aller bedste venner har en bror, som er syg( som desværre døjer med leukæmi), og han bruger hash på samme måde som manden i den udsendelse, der blev vist i DR2.
Earthling 2
Dato: 26/3 2014 11:23

Interesting research from New Zealand...

Man husker dårligere, og intelligenskvotienten falder markant. Man får også sværere ved at planlægge og at lave flere ting på en gang, hvis man ryger meget hash, før man er fyldt 20 år, viser ny undersøgelse. Det skriver videnskab.dk.

Din hjerne tager varig skade af hash
http://www.dr.dk/sundhed/dinsundhed/artikler/2012/0827141824.htm#.UzKDtbqVQfm.facebook

Sider: << < 2 3 4 5 6 7 > >>