Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvem er syg? Dokumentar om tvang i psykiatrien..

Politik

Benjamin
Forum-indlæg: 666
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 27/10 2015 18:26 | Indlæg redigeret den: 4/11 2015 12:24

Her er en dokumentar min bror David lavede sidste år om vores nu afdøde ven Mikael Omme, som tog sit eget liv tidligere i år, omhandlende tvang i psykiatrien:

Se traileren først:

https://vimeo.com/109727814

Hvis i har tid så kan i se den fulde dokumentar her:

https://vimeo.com/110994421

Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/10 2015 23:57

Super god dokumentar - langt fra det eneste tilfælde, desværre.
ZenGudindeBambi
Forum-indlæg: 243
Dato: 28/10 2015 12:19 | Indlæg redigeret den: 28/10 2015 12:28

Jeg blev tvangsindlagt fordi ÅNDSVAGE kødædere gjorde mig depri, ensom og psykotisk :(

SÅ KOM POLITIET OG KØRTE MIG PÅ DEN LUKKEDE :(

KØDHOVEDER </3

Benjamin
Administrator
Dato: 29/10 2015 13:06 | Indlæg redigeret den: 1/11 2015 18:42

Ja den danske psykiatri er ikke noget at spøge med.
For 6-7 år siden bedte jeg om hjælp da jeg havde det skidt, men endte med at blive bæltefikseret og nedværdiget i 3 døgn, for derefter at blive smidt på gaden så medicineret at jeg knap nok kunne hole mig vågen, uden penge til en bus, kun med en tshirt i november.. Det var en traumatisk oplevelse. Psykiatrien er til mere skade end gavn...

Det er længe siden og og har selv fået det bedre, selvom det har været et hårdt år. Med to venner jeg har mistet.

Men er stadig bange for psykiatrien, håber der bliver ryddet op i det lort inden længe!

Ved der er mange der ender med at tage livet af sig selv pga. fejldiagnostisering, fejlbehandling og tvang..
Har selv kendt 4 unge mennesker der har taget livet af sig selv, fordi de ikke fik den hjælp de havde brug for.
En anden kær ven, Martin Aunsborg, som fornyligt tog sit eget liv. En meget intelligent kemistuderende ung mand som ikke engang var dømt for noget kriminelt. Lod sig i et svagt øjeblik overtale til at skrive under på at gå med til tvangsmedicinering, for tilgengæld at få lov til at komme ud fra den lukkede afdeling. Men tvangsmedicineringen med injicering af større og større doser antipsykotisk langtidsvirkende medicin endte med at kvæle enhver fornøjelse ved hans tilværelse.

Psykiatrien / lægeindustrien er medicinalindustriens pushere, som ikke må fremstille psykoaktive stoffer som gør folk glade (de skulle jo nødig belønnes for deres anderledeshed) men i stedet forsøger at opfinde forskellige former for equilibrium's, så dem der ikke passer ind kan blive pacificeret. Nogle gange "bare" kemisk, andre gange direkte lukket inde eller spændt fast ubehagelige steder mod deres vilje, eller det der er værre. Middelalderlige forhold er stadig at finde flere steder her i landet!

Synes også det er skørt at bruge dyreforsøg til at teste stoffer til menneskers psyke. Hvor glad ser rotte #47 ud i dag doktor? De skulle prøve deres egen medicin, men det hverken tør eller må de. Det er ikke så sært at vi ikke er kommet længere på den front.
Heldigvis findes der enkelte helte som f.eks Alexander Shulgin, som faktisk tester stofferne på sig selv, og endda ikke gør det for milliardpatenter men af en oprigtig interesse i emnet.

Tror støtte på så mange andre måder ville være at foretrække frem for en recept i mange tilfælde. Men det kræver politiske ændringer, og hvis der er noget der er skørt, er hovednerven vidst christiansborg for tiden, så det ser lidt sort ud desværre..

Men det er bare mine skøre tanker om den skøre medicinalindustri + psykiatri, som desværre passer meget godt ind i den skøre verden vi lever i.
Djivar
Forum-indlæg: 99
Område: KBH
Dato: 29/10 2015 19:29

Det er en fantastisk dokumentar, der virkelig viser, hvordan psykiatrien kan påvirke et menneske - og hvis et menneske i den grad bliver nedgjort, overhørt og umenneskeliggjort, så er der også andre, der oplever dette.
Det burde være en dokumentar, der bliver vist på national tv, for den giver et virkelig godt indblik.

Og hold da op, hvor er ham overlægen en uempatisk, ufølsom og arrogant nar. Sorry.. men han fik fandeme mit pis i kog!
Den måde han lægger alt ansvar fra sig og påstår, at ingen af patienterne på hans afdeling føler sig uretfærdigt behandlet, og at alle patienterne er meget syge, er simpelthen sygt.

Hvis man har med andre mennesker at gøre i sin dagligdag (job), så er det vigtigste da, at man er respektfuld, empatisk og lyttende!
Benjamin
Administrator
Dato: 29/10 2015 20:15 | Indlæg redigeret den: 30/10 2015 13:11

Mange tak også fra David! Vi var egentlig ikke helt færdig med den. Den skal forkortes en smule og så har vi nogle nye optagelser som han selv optog inden han døde som skal med. Vi savner ham meget, så det er lidt hårdt! :(

Ja ham overlægen er vidst arketypen af ubehagelige autoritære selvfede psykiatere. Utroligt han gik med til det :D
Han hedder Claus Fontenay og er vidst overlæge i psykiatri i region syddanmark. Han er vidst også direkte ansvarlig for at have givet en dødelig dosis "medicin" til en patient for derefter at sende vedkommende hjem, hvorefter personen sov ind. Af en eller anden grund praktiserer han vidst desværre endnu. Men tror bare han er endnu en syg fisk i stort hav af ulækre autoriteter som skulle bures inde..

Har faktisk lige sendt et link til dokumentaren til en gammel klassekammerat som nu er journalist på dr, tænker de måske ville vise den, men ved det ikke..

Dog var der mange faktorer der spillede ind på hans valg om at tage sit eget liv. Han havde haft et meget hårdt liv. Men var en fantastisk person. En solstråle i danmark = en sjældenhed!
Djivar
Forum-indlæg: 99
Dato: 30/10 2015 20:17

Jeg glemte helt at skrive, at jeg føler med jeres tab. Når man mister en, der betyder meget for én, så ændres livet radikalt.
Og dokumentaren viste smukt, hvordan Mikael var som person.

Læg endelig et link op med den redigerede udgave, for jeg vil meget gerne se mere... det har været en øjenåbner!

Jeg tror, at Claus Fontenay er så arrogant, at han ikke en gang kan se, hvordan han fremstår som.. og jeg tror ærlig talt også, at han er ude for rækkevidde. Især når du skriver, at han (evt) er direkte ansvarlig for et dødsfald grundet hans farlige overbevisninger!
David
Forum-indlæg: 39
Administrator
Dato: 30/10 2015 21:17

Hej jo tak fordi du kunne lide dokumentaren :)

Ja det er ret trist med Mikael:( vi savner ham... Jeg og nogle af hans venner fik hans computer låst op, hjemme ved hans mor og søster der self var knust, og fik en masse data med. Altså en masse af hans kunst(guitar, lyrik, musik, tekster) En af mine gode venner har en harddisk med det på. Jeg skal i løbet af de næste par uger ses med ham og få noget af mikaels gode kunst.. Det kan dokumentaren måske godt bruge, nogle små ekstra guitar strøg eller videoklip.. jeg tror i det hele taget at jeg lige skal kigge den igennem igen her om nogle måneder...

Men det er da dejligt at høre inputs fra andre :) tak Djivar
Rovdyr
Forum-indlæg: 584
Dato: 31/10 2015 01:50

Blev lige hevet tilbage til vegetarkontakt pga. en privatbesked og faldt så over den her dokumentar. Den ramte godt nok lige i hjertekulen. Jeg har selv haft et livslangt forløb med det psykiatriske system, og jeg kan kun nikke genkendende til meget af det han siger. Særligt det med konstant løgn, usandhed og forvridning af det man siger, massive egoer i hvide kitler, slet skjulte motiver/intentioner. De vil have at man skal stole på dem, men der er ingen tillid den anden vej. De bryder konstant reglerne for registrering af medicin bivirkninger. I et omfang så man mistænker at det ikke bare er et tilfælde. Der er også den modbydelige TERM kult der er begyndt at brede sig blandt kitlerne. Det der gør den særligt gemen er at man skal kende den rimeligt indgående for at kunne identificere kultens akolytter. Adspurgt direkte så nægter skiderikkerne ofte, endda overhovedet at have hørt om det.

Nå...er smuttet igen. Ville bare sige at det er en grum dokumentar der rammer hårdt når man selv har oplevet systemet. Men ofte handler det også om at finde de rigtige personer i systemet. Er du heldig at finde en psykiater/terapeut du kan tåle, måske endda ligefrem lide og som ikke er fra TERM kulten, så hold godt fast i dem.
Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 23/8 2017 23:46

Hej Benjamin.
Hvor er dokumentaren blevet af? Linket virker ikke længere :\
Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 25/8 2017 10:15

Kender ikke meget til psykiatrien, men mit indtryk er at psykiatere ofte ordinerer medicin til klienterne, og blot undertrykker symptomer fremfor at komme til roden af problemerne, som en psykolog ville gøre. Så mit indtryk er at det nok er bedre for de fleste at opsøge en psykolog fremfor en psykiater. Man kan selvfølgelig have f.eks en depression, som primært skyldes kemisk ubalance i hjernen, uden nødvendigvis nogle traumer bag depressionen, men her er det nok værd at prøve kombination sund livstil og psykologhjælp før psykiatrien. Synes der er god grund til til at være skeptisk overfor folk der vil løse psykiske problemer med medicin. Det bør ihvertfald være absolut sidste udvej, hvor alt andet er prøvet inden.
Curator
Forum-indlæg: 658
Dato: 25/8 2017 17:22 | Indlæg redigeret den: 28/8 2017 19:30

Anbefalelsesværdig

Dødelig psykiatri og organiseret fornægtelse
af lægen Peter C. Gøtzsche

En bog jeg indrømmet aldrig ville have åbnet, hvis ikke det havde været for forfatteren's imponerende CV. Min fordom var nok at folk der er ”anti-psykiatri” ofte bare er anti-alting. Det kan der måske være noget om, men Gøtzsche forklarer sig dog på et sobert evidensbaseret grundlag, hvorfor den måde, vi i øjeblikket bruger psykofarmaka på, gør langt større skade end gavn. Jeg åbnede bogen for lige at se hvad det var, og havde pludseligt læst de første 60 sider, da det er en gyser uden brug af fiktion. Den kaster lys på symbiose mellem medicinalindustri og psykiatrien med dens sølvrygge der bliver nævnt ved navn(e). Hans konklusion er at biologisk psykiatri i det store hele har været en fiasko og den drives af pseudo-videnskab, og at real videnskab ikke understøtter den kliniske praksis man har. En prisvindende non-fiktions gyser.

Alvorlig bog men ikke uden humor.

Politikken bringer uddrag:

http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/sygdom/art5587272/Uddrag-af-D%C3%B8delig-psykiatri-og-organiseret-ben%C3%A6gtelse

Man kan selvfølgelig have f.eks en depression, som primært skyldes kemisk ubalance i hjernen

Kemisk ubalance er Gøtzsche kritisk overfor og det er svært at vise der er bedre effekt af medicin i forhold til folk der slet ikke tager, en depression aftager med tid, men er man først tilvænnet medicin, får folk ofte "tilbagefald" når de forsøger at udtrappe.

Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 26/8 2017 10:07

Hej Curator. Det lyder som en interessant bog. Ja det er der grund til at være kritisk overfor. Meget tyder på at i de fleste tilfælde kan en blanding af korrekt kost, motion og psykologhjælp have samme eller bedre resultater i forhold til despression og det er uden de bivirkninger som medicinen kan give.
Curator
Forum-indlæg: 658
Dato: 28/8 2017 19:27 | Indlæg redigeret den: 28/8 2017 19:28

Ja. For de interesserede gav søgning på youtube flere hits på Gøtzsche der har været en del i medierne herunder i debat med psykiatere.

https://www.youtube.com/results?search_query=peter+g%C3%B8tzsche

Theodor
Forum-indlæg: 81
Område: Vestjylland
Dato: 1/9 2017 15:27

Piben har fået en anden lyd .. godt så .. det pynter :)