Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vold mod børn. Hvad mener i?

Politik

Sider: 1 2 > >>
Aros
Forum-indlæg: 845
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 22/2 2016 08:35

Vold mod børn. Hvis du ser et barn blive truet med vold, hvad gør du så?

Jeg har i to situationer oplevet voksne mænd true deres barn med tæv. Den ene gang i et supermatked og den anden gang i et shopping center. Jeg formoder at når man tør at gøre det i offentligt rum i en tid hvor det heldigvis er blevet strafbart, så er det at slå barnet nok ikke noget der forekommer sjældent. Jeg er bare i tvivl om hvad der er det rette at gøre, når man er vidne til at en forældrer kommer med den slags trusler og tydeligvis mener det? Der er selvfølgelig flere muligheder. 1 jeg konfronterer personen, hvilket uanset hvordan de reagerer overfor mig, sikker ikke vil ændre på hvordan de behandler barnet når jeg ikke er der. 2, jeg kan tilbageholde personen og ringe efter politiet, men så kan han jo bare benægte, og der er jo ingen fysiske beviser på noget. 3. Jeg kan gøre det jeg gjorde, hvilket er ingenting og få dårlig samvittighed

Men der må være en 4 mulighed, som er bedre.

Hvad mener i ville være det rette at gøre i en sådan situation?
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 606
Område: Sjælland
Dato: 22/2 2016 11:02

Det er en forfærdelig vanskellig situation, du beskriver. Jeg ville selv være meget i tvivl om, hvordan jeg skulle reagere - men jeg får samtidig helt ondt indeni bare at læse dit indlæg.

Og så kommer jeg til at tænke videre, for overgreb mod børn er jo ikke "kun" den fysiske vold, men så sandelig også psykisk vold, og det er på ingen måde bedre end fysiske overgreb. Jeg lever selv med eftervirkninger af begge dele, om end det kun var i en lille målestok, så er eftervirkningerne der stadig, til daglig låst behageligt nede et sted i underbevidstheden, men når jeg mindes om det, kommer det frem igen.

God idé med en tråd omkring dette svære spørgsmål, Aros. Forhåbentlig kommer der en givende samtale i gang.
Mic
Forum-indlæg: 183
Område: KBH
Dato: 22/2 2016 15:53

Hvis man virkelig fornemmer, at der er alvor i situationen, så kunne den 4. mulighed måske være at gøre ingenting på stedet. Men derimod diskret følge efter familien efter indkøbet og notere sig hvor de bor. Derefter kontakte kommunen.

Jeg kan dog ikke lide alt det angiveri der spreder sig for tiden.....som f.eks. ved sociale ydelser.

Men jeg hører dog selv vanvittige ting folk sige til deres børn, jeg ved kan påvirke deres selvværd. Især hvis det er noget der sker ofte. Ting som -hvor du DUM.....KAN DU IKKE FATTE DET!.... osv.

Når man ser på hvordan mennesket behandler dyrene og miljøet -ja, sig selv, kan den dårlige behandling og manglende respekt for børn ikke overraske :(

Heldigvis kender jeg undtagelser :D

Aros
Dato: 22/2 2016 15:54

Hejsa Spurven, og tak for svar. Ja jeg synes der er nogle problemer i det. At gøre ingenting er uacceptabelt, men hvad er effektivt at gøre?. Personligt følte jeg vrede og fik lyst til at reagere aggressivt overfor fædrene, men det ville jo heller ikke løse noget og skabe problemer for alle, både kortsigtet og langsigtet.

Føler med dine oplevelser. I min familie var der også både alkohol, vold og psykisk mishandling, så det var hele herligheden ;-) . Men derfor er det nok også ekstra vigtigt for mig at forhindre at andre oplever det samme. Du har det sikkert på samme måde.

Ja jeg er også meget interesseret i et svar. For blot at reagere på min vrede, vil jo ikke garantere at barnet ikke bliver slået når jeg ikke er der. Politiet skal have beviser osv. Så hvad gør man, så der faktisk sker noget ? Jeg prøvede endda at google forskellige ting "vold mod barn, hvem kontakter jeg?" og lignende sætninger. Men det står ikke engang klart hvilket organisation man skal kontakte. Undrer mig også om børneværnet ikke findes mere, for de første 7 sider i google viste kun resultater om børneværnet, og ikke selve børneværnets hjemmeside

Aros
Dato: 22/2 2016 16:17

Hej Mic, det vil jo bare desværre ikke altid være muligt. En af gangene var jeg f.eks gået hen til Lidl, og de forlod stedet i bil, og så hurtigt kan jeg ikke løbe ;-) . Plus de kan jo bo 20-100 kilometer fra det sted man ser dem.

At angive andre pga sociale ydelser, gider jeg heller ikke at spilde min tid på. Det er bare materiale ting. Men at forældre behandler deres barn som lort, er noget helt andet. Det har de ikke ret til. Barn er ikke ting eller noget de voksne ejer. At lade være med at angive forældre der behandler deres børn dårligt, er at velvidende lade et barn lide

Ja konstant kritik er også skadeligt, det kan jeg selv skrive under på.

Ja der er mange der gør både skade på sig selv og andre, men der er heldigvis også mange der går i den modsatte retning og er til gavn for både sig selv og andre. Der er mange gode , rare forældre, det løser bare ikke problemet i forhold til hvad vi gør i forhold til dem der ikke klarer opgaven som forældre særligt godt

Victor
Forum-indlæg: 134
Dato: 22/2 2016 17:59

Hvis man er i et supermarked, eller andet sted med videoovervågning, kan man sige til personen at man ringer til politiet og anmelder ham for vold, hvis han slår barnet. Hvis han så gør det, eller evt. angriber dig, vil der så være beviser.
Ellers ved jeg ikke..
Aros
Dato: 22/2 2016 20:20

Havde selv tænk på at sige noget lignende, og det ville sikkert også gøre at han ikke slår drengen. Men det er som sådan ikke det der er problemet, for de fleste vil aldrig udføre truslen når der er andre voksne til stede i offentligt rum, fordi de netop ved at der så sker noget negativt for dem selv. Men det hjælper jo ikke på at når de kan finde på at sige at de vil slå deres barn, så tør de måske ikke gøre handling af det blandt andre, men så gør de det sikkert når ingen andre kan se det. At sige det du foreslår, vil højst få ham til ikke at slå ham i netop den situation, men hvad så når de kommer hjem?

Måske man kunne sige "hej, det lød som om du talte om at slå din dreng, i så fald må vi jo kigge på at få ham tvangsfjernet, for så er du da ikke egnet til at være forælder"

Det vil ihvertfald understrege at man ikke blot ønsker at stoppe denne situation, men at man ønsker permanent at stoppe muligheden for at faren kan være truende og voldelig. Men det er naturligvis heller ikke en garanti

Fib-Spurven
Forum-indlæg: 606
Område: Sjælland
Dato: 23/2 2016 14:18

Meget a pro pos er der i dag en artikel i Politiken om børns oplevelse af at blive skældt ud - og jeg kan tilføje, at jeg står helt af, når andre hæver stemmer og taler vredt, jeg kan slet ikke forstå, hvad der bliver sagt, de vrede ord er ikke ord for mig, men fysisk smerte, netop fordi jeg føler det, som om jeg bliver slået. Så ja, fysisk vold er skadeligt og bør under ingen omstændigheder finde sted, men psykisk vold og selv skæld ud efterlader også mén - og en del af problemet er jo nok, at de børn, som udsættes for vold, netop udsættes for en kombination af flere slags overgreb og svigt fra de forældre, som burde beskytte dem.
http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE3079630/boerneforsker-skaeldud-er-det-vaerste-boern-kender-til/

Til overvejelserne om at tale med den forælder, man hører tale truende til et barn, vil jeg sige, at der nok er rigtigt, at man ikke forhindrer, at denne forælder truer og slår hjemme, men måske en sådan samtale ville gøre en forskel for barnet? Hvilken forskel gør det for et barn at høre, at en fremmed kommer hen og fortæller ens forælder, at en sådan truende opførsel ikke er ok? Er det noget barnet vil bære med sig, som et håb om forandring, som et lys forude, der fortæller, at verden ikke behøver være sådan et truende og skræmmende sted, som barnet oplever det i hjemmet?
Bryd Tavsheden
Forum-indlæg: 2
Dato: 23/2 2016 15:05

Hej Aros

Hos Bryd Tavsheden hjælper vi hver dag børn og unge, der lever med vold i familien eller fra kæresten. Vold er desværre stadig et stort problem herhjemme, og der sidder i gennemsnit 2 børn i hver klasse, som er udsat for fysisk eller psykisk vold derhjemme og næsten lige så mange har en voldelig kæreste.

Jeg har lige snakket med en af vores socialrådgivere om dit indlæg og fået hendes råd til, hvad man kan gøre i den situation.

Det er en meget vanskelig situation at stå i, som du også selv siger. Så længe der ikke er tale om grov vold midt i butikken med vidner eller overvågning, hjælper det ikke noget at ringe efter politiet. Trusler som dem du beskriver, vil de i de fleste tilfælde ikke reagere på, og selv hvis de gør, kan de ikke gøre ret meget ved det.

Men du kan godt konfrontere den voldelige far i situationen. "Hov hov, det lød da godt nok meget voldsomt det der.. Du truer da vel ikke dit barn gør du?" Prøv at tale fornuftigt til ham. Du risikerer at faren bliver endnu mere vred og måske også truer dig, og chancen for, at det permanent får ham til at ændre opførsel, er ikke ret stor. Men du kan stoppe det i situationen og i det mindste vise barnet, at der er nogen, der ikke synes det er i orden. Det kan være med til at få barnet til at indse, at det faren gør ikke er i orden, hvilket er langt sværere, end man tror. For alt for mange går det først meget sent op for dem, at de er udsat for vold, fordi det bliver normalt.

Du kan ikke hjælpe barnet direkte i den situation, men du kan sige fra og vise, at det ikke er acceptabelt.

Men sker det eksempelvis i dit barns skole eller børnehave, hvor en forælder behandler et barn sådan, så er det en helt anden sag. Så kan du sagtens blande dig, kontakte pædagogerne på stedet og få dem til at reagere.

Det er som sagt en meget svær situation, og det er en forfærdelig følelse at stå der og føle sig magtesløs. Men sandheden er desværre, at der er meget lidt, man kan gøre.

Jeg håber, du kan bruge svaret. Hvis der er mere, du gerne vil vende omkring det, er du meget velkommen til at ringe til vores rådgivning på tlf. 20670506 mandag - torsdag fra 16 - 19.

Mange Hilsner
Sebastian

Bryd Tavsheden
- om børnevold og kærestevold
Aros
Dato: 23/2 2016 16:32

Tak for svar spurven og Sebastian, synes jeg fik meget ud af det i begge nævnte omkring den betydning det har for barnet at det hører at andre voksne ikke synes det er okay. Synes dog det er lidt svært at acceptere at der ikke er mere at gøre end det. Men man kan måske evt gøre som du foreslår Sebastian og så sige på en fornuftigt måde "hov, det lød da godt nok meget voldsomt det der.. Du truer da vel ikke dit barn gør du?" eller lignende, og så måske sige til barnet at hvis forælderen gør det igen, så skal han/hun sige det til andre voksne, f.eks lærer, pædagoger osv. For tit lider børn der bliver slået jo desværre i tavshed, fordi de er flove og føler sig skamfulde.
Mic
Forum-indlæg: 183
Dato: 23/2 2016 17:15

Jeg har selv på fornemmelsen, at hvis man formulerer sine sætninger så de virker anklagende, kan situationen let eskalere.

"Hov hov, det lød da godt nok meget voldsomt det der.. Du truer da vel ikke dit barn gør du?"

"Det er da en voldsom måde du taler til dit barn på"

"Tal dog ordentligt til dit barn" ..osv...

Måske bør man begynde mere blødt for at nå forbi de aggressive parader, der øjeblikkeligt vil komme op hos faren. Det kan f.eks. være at formulere sig spørgende som herunder:

"Hvorfor er det dog nødvendigt at tale så voldsomt til barnet??"

"Hvad har han/hun dog gjort, så du bliver så irriteret??"

"Hjælper det egenligt, at tale til ham/hende på den måde??"

Det er i hvert fald vigtigt, at man selv forholder sig ro og ikke viser hverken vrede eller irritation. Det vil være endnu bedre, hvis man formår at vise et venligt, men dog bekymret ansigt.

Hvordan vil man ellers kunne nå ind til farens fornuftsside og ikke igangsætte fjendtlige svar?

Ved ikke om dette kan hjælpe Aros. Men Sebastians hotline er bare super :)

IngerA
Forum-indlæg: 18
Område: Midtjylland
Dato: 23/2 2016 17:16

Hej Aros
Jeg har lige en kommentar angående det sidste du skriver om at sige til barnet, at det kan sige noget til en anden voksen, det tror jeg ikke er en god ide, det kan let føre til endnu mere vrede fra forælderen hvis han føler sig kritiseret af sit barn og hans magt over barnet bliver truet.
Aros
Dato: 23/2 2016 19:21

Hej igen Mic, er helt enig med dig. Det er muligt at sige det på en måde der ikke er aggressivt, men alligevel bestemt.

Tror også det er den tilgang man får mest ud af. Synes dog ikke nødvendigvis sætningen "hov, det lød da godt nok meget voldsomt det der.. Du truer da vel ikke dit barn gør du?" behøver at lyde aggressiv hvis det siges i et roligt toneleje osv.

Det er ikke kun hvad man siger, men også måden man siger det på. Som du også siger at man forholder sig i ro og ikke viser hverken vrede eller irritation. Tror nu også mest at jeg bagefter følte vrede imod mig selv for ikke at have handlet. Men det er jo heldigvis noget man oplever så sjældent, så vidste ganske enkelt ikke hvordan jeg skulle reagere. Også fordi impulsen til bare at handle i vrede og sige "hvad fanden siger du, slår du dig barn dumme svin", nok ikke er det der gavner mest.

IngerA, jeg er meget uenig med dig, sådan en person finder et eller andet at blive vrede over uanset hvad. Det handler bare om at barnet skal vide at det kan søge hjælp. Hvis en lærer skulle konfrontere ham med at have slået sit barn, ved han at hvis han fortsætter får det konsekvenser.
Marcus
Forum-indlæg: 3071
Administrator
Dato: 23/2 2016 20:25

Hvis de kører bort i bil så skriv nummerpladen ned og giv den ifm. en anmeldelse, hvis man tænker at anmelde det?
Bryd Tavsheden
Forum-indlæg: 2
Dato: 24/2 2016 09:53

Jeg er glad for, at du kunne bruge svaret. Det handler som Mic også påpeger netop om ikke at eskalere situationen, men at finde en måde at sige det på, som passer til situationen og ens personlighed. Det vigtigste er, at pakke sin egen vrede væk og reagere fattet og fornuftigt. Og så huske at man, med de ting man siger til den voksne, lige så meget taler indirekte til barnet.

Man kan som sagt altid kontakte os, hvis man har brug for råd i forhold til en konkret situation.

Men det er et meget vigtigt emne at diskutere, og vi vil gerne tage det op på vores facebookside på baggrund i debatten herinde, for at brede den ud til endnu flere. Må vi bruge dine konkrete oplevelser Aros? Og vil du i så fald ikke sende mig et par linjer på mail, hvor du beskriver en af situationerne? Min mail er sebastian@brydtavsheden.dk

Det er rigtig godt at et forum, som det i har her, kan bruges til også at vende så alvorlige emner som børnevold. Det er enormt vigtigt, at vi snakker om det, så det ikke får lov til at vokse.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 24/2 2016 11:17

Det er i hvert fald godt at kunne have noget at gå udfra til, at tackle det ift. et stakkels barn i sådan en ubehagelig situation som dem, du har været i Aros. Hvis man/jeg skulle være uheldig at komme til at opleve noget lignende.
Hvor jeg også ville kunne være i tvivl om, at skulle blande sig og i så fald hvordan.

Og jeg husker også røvfulder fra barndommen.
Aros
Dato: 24/2 2016 13:08 | Indlæg redigeret den: 24/2 2016 13:10

Og så huske at man, med de ting man siger til den voksne, lige så meget taler indirekte til barnet.

Det du siger her Sebastian, fik jeg meget ud af. Og ja man kan jo næsten sige det direkte ved f.eks at indkludere " for voksne mennesker må jo ikke slå børn"

Du må meget gerne bruge mine oplevelser. Og så sender jeg dig en mail senere i dag.

Jeg er helt enig, da jeg oplevede det første gang, var i bruuns galleriet Århus, og jeg blev meget chokeret. På det tidspunkt skrev vi 2015 og jeg troede at tiden hvor folk i fuld offentlighed kunne finde på at tale om at slå deres børn som noget normalt var forbi. Men der findes åbenbart stadig mennesker der synes det er helt okay, også efter det faktisk er blevet forbudt ved lov. Utroligt.

Ja vegkon favner ret bredt i emner, hvilket er fint

Det er jeg ked af at høre Marianne, det er ikke noget børn bør blive udsat for. På et tidspunkt var det jo desværre normen, det er blevet noget bedre i dag, men efter de 2 oplevelser jeg har haft jo jeg jo desværre konstatere at der er lang vej endnu.

Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Ikke oplyst
Dato: 24/2 2016 13:52 | Indlæg redigeret den: 24/2 2016 13:54

I haven´t commented or been active on VK for a while although I still pass by from time to time.

Thanks for starting this thread, Aros. I haven´t anything to add. Except to say that it is the best discussion thread I´ve read on VK for a long time. Super! !ja

Aros
Dato: 24/2 2016 14:01

Thanks Earthling. :-)
Aros
Dato: 24/2 2016 14:08

Så er der Sendt en mail til dig Sebastian. Jeg vil lige inkludere den her i debatten også:

1. Jeg er i Bruuns galleriet Århus, og sidder på første sal, eller stue planet, og sidder og spiser en salat. Foran mig står en far, mor og to børn. Pigen siger noget jeg ikke hører, og faren svarer så ved at sige "Skal du have en røvfuld" og hver gang pigen siger noget svarer han ved at sige "okay så du skal altså have en ordenlig røvfuld". Pigen er ikke ret gammel, til sidst stopper hun med at tale, hun står med en bamse i hånden og kigger trist ned i gulvet. Der sidder et par piger i 20´erne bag mig, og de taler chokeret om farens opførsel. Den ene siger "hørte du hvad han sagde", "ja svin" siger den anden. Jeg får øjenkontakt med faren,, han er klar over at jeg hørte hvad han sagde og går væk med de andre. Jeg går forbi dem lidt efter, og er tæt på at henvende mig til faren da jeg går lige forbi dem, men gør det ikke, fordi jeg er så fyldt med vrede og ikke ved hvad jeg skal sige, og lader være for at det ikke skal ende i en uproduktiv handling der ikke gavner nogen. Men bagefter har jeg dårlig samvittighed, fordi jeg svigtede den lille pige ved ikke at handle

2.Skete i år 2016. Jeg er i Lidl i Århus nord, og hører en far sige til sin søn, "du kan få en på hovedet, hvis du ikke lader være". Drengen stopper med at tale og løber hen i den anden ende af butikken. Konen er med, men går rundt et andet sted i butikken. Lidt efter går de alle samlet. Faren er vred, irriteret og brokker sig over alt muligt. Konen siger ingenting. Drengen er stille

Bagefter tænker jeg at der må være en konstruktiv måde at gøre noget på i sådanne situationer. Så valget ikke bare er enten at gøre ingenting eller at reagere i vrede og verbalt svine den disfunktionelle forælder til, hvilket nok havde været resultatet hvis jeg havde sagt noget i de to situationer. For at være helt ærlig havde jeg faktisk lyst til at slå forældrene, men det siger sig selv at det heller ikke er godt for børn at se en fremmed mand tæve deres far, og jeg ville måske komme ind at sidde, og faren ville stadig fortsatte med at slå sit barn. Derudover er jeg selvfølgelig også imod vold som andet end selvforsvar, så derfor er det nok meget godt jeg ikke reagerede på den impuls. Derfor besluttede jeg at skrive mit indlæg på vegetarkontakt, så jeg kunne høre andres forslag til hvad der er at gøre. I konflikter har jeg det desværre med enten ikke at gøre noget, hvor efter jeg så er sur på mig selv, eller også siger jeg noget på en vred aggressiv måde, bliver styret af mine negative følelser i det jeg siger og gør, og det skaber sjældent gode resultater. Men den der med at være ikke-aggressiv, og dog alligevel ærlig og direkte, som der er blevet nævnt i debatten, den tilgang kan jeg godt lide. Også det med at det man siger ligeså meget er rettet til barnet, ved f.eks at sige "voksne må jo ikke slå børn"

Sider: 1 2 > >>