Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vold mod børn. Hvad mener i?

Politik

Sider: << < 1 2
Mic
Forum-indlæg: 198
Område: KBH
Dato: 24/2 2016 22:42

Faldt over denne hjertevarme artikel om Ellie Laks, der har skabt et hjem for både misligholdte dyr, samt udsatte børn og unge. Med sin helt egen tilgang til dyrene og livet, er hun en vidunderlig terapeut der selv efterlever venlighed, medfølelse og empati.

http://www.huffingtonpost.com/evey-rosenbloom/the-gentle-barn-rescues-a_b_9240642.html?utm_hp_ref=vegan

Tænk om der var nogle kærlige og modige mennesker, der herhjemme kunne lave et lignende fristed som Ellies "The Gentle Barn" :)

Lige så mørk som tilværelsen er for mange mennesker og dyr rundt omkring i verden lige nu. Lige så stærk vokser der en modpol frem af medmenneskelighed og respekt for alt liv. Disse gode tiltag får dog slet ikke den opmærksomhed de burde, simpelthen fordi medierne bl.a. ikke ser penge i det :(

Her får den vegetariske/veganske livsstil dog mere og mere opmærksomhed -og tilslutning.

We cannot be stopped :D
Mic
Dato: 24/2 2016 23:20

Herligt at se dig tilbage med et indlæg Earthling 2 :D

Jeg er ret sikker på Aros, at der skal ske noget helt specielt for at ændre vilkårene for de tusinder af børn herhjemme, der udsættes for psykisk/fysisk terror. Når de kommer hjem er det far -eller mor, der igen tager over. De forældre, der taler så fjendtligt som du beskriver er selv blevet hjernevasket. Nu giver de blot "gaven" videre :(

Derfor tror jeg, det er vigtigt at få styr på sine egne reaktioner i sådanne situationer. Måske prøve på at kanalisere sine oprørte følelser til noget positivt. Få sine tanker hen på at deltage som frivillig i et fristed for unge, i en klub eller lign. Et sted, hvor man kan vise børnene medfølelse, respekt og forståelse.

"Bryd Tavsheden" som Sebastian beskriver er netop sådan et tiltag, der helt sikkert har positive konsekvenser langt ud over, hvad man kan forestille sig :)
Aros
Forum-indlæg: 846
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 25/2 2016 21:22

Jeg er ret sikker på Aros, at der skal ske noget helt specielt for at ændre vilkårene for de tusinder af børn herhjemme, der udsættes for psykisk/fysisk terror. Når de kommer hjem er det far -eller mor, der igen tager over. De forældre, der taler så fjendtligt som du beskriver er selv blevet hjernevasket. Nu giver de blot "gaven" videre

Det har du ret i, det er tit en arv af disfunktion der kan gå langt tilbage i generationerne. Det kræver at nogen bliver bevidst og stopper mønsteret.

Derfor tror jeg, det er vigtigt at få styr på sine egne reaktioner i sådanne situationer. Måske prøve på at kanalisere sine oprørte følelser til noget positivt. Få sine tanker hen på at deltage som frivillig i et fristed for unge, i en klub eller lign. Et sted, hvor man kan vise børnene medfølelse, respekt og forståelse.

"Bryd Tavsheden" som Sebastian beskriver er netop sådan et tiltag, der helt sikkert har positive konsekvenser langt ud over, hvad man kan forestille sig :)

Det er der helt sikkert noget om, det er en god måde at se det på. Ja der kommer jo heldigvis flere og flere forskellige hjælpe og støtte grupper frem. Opdagede bl.a også TUBA for ikke så længe siden. http://tuba.dk/
reli
Forum-indlæg: 251
Område: Midtjylland
Dato: 29/2 2016 00:55

I et tysk foredrag om vold mod børn har jeg hørt, at Astrid Lindgren for mange år siden i Sverige havde taget initiativ til, at der blev trykt på alle mælkekartoner: "Voksne må ikke slå børn." (eller noget lignende). Så har hver familie, voksne som børn, hver morgen ved morgenmaden haft denne sætning for øjnene. Det skulle har sat gang i et kæmpe skift i svenskernes syn på vold mod børn, som så har bredt sig derfra til mange lande i Europa.
Om denne historie er helt rigtig ved jeg ikke, men jeg synes, idéen er genial! Dermed har samfundet som helhed gjort tydeligt, at vold mod børn er uacceptabel og givet børnene i det mindste en fornemmelse for, at den voksne, som slår, gør noget forkert og at der ikke er noget galt med barnet, at det aldrig kan have "fortjent" denne behandling.
Jeg synes, tanken om at konfrontere en vred, stresset forælder med, at det ikke okay at slå eller true med vold, er skræmmende. Men jeg tror nok, det er nødvendigt, for ikke at svigte barnet.
Glimrende, at du har bragt denne diskussion op her, Aros!
Aros
Dato: 29/2 2016 17:21

Hej reli. Det lyder meget interessant det med sverige. Et udmærket initiativ. Synes fint den slags kunne stå alle mulige stedet for min skyld. Plakater, morgenmadsprodukter, på siden af busser osv. Jeg er enig med dig i at ideen er genial

Jeg synes det handler lidt om situationen. I de to nævnte situationer jeg oplevede var der hverken tale om farlige psykopat typer eller en voldelig rocker type eller lignende, men nærmere 40-50 årige mænd med lavt selvværd og kæmpe øl maver. Det jeg synes var problemet, er at sikre at det bliver gjort på en god måde, der faktisk har en positiv effekt. At gøre ingenting har naturligvis ingen effekt. Men bare at reagere i vrede og råbe dumme svin, kommer der nok heller ikke noget godt ud af. Så jeg tror at løsningen er at forholde sig roligt, hvor svært man så end synes det er, og sige på en ikke-aggressiv måde at det ikke er okay at slå børn. Tak, jeg synes selv der er kommet meget godt ud af det. Har ihvertfald selv fået en bedre fornemmelse af hvordan man kan konfrontere nogen på en god måde
Mic
Dato: 29/2 2016 19:06

Jeg kom cyklende ad en cykel, knallert og gangsti og lige pludseligt kommer der, skjult af et skur, en pige på 8-9 år cyklende lige ud foran mig. Hun havde slet ikke set sig for, og jeg vidste instinktivt hvor farligt det kunne have været.

Jeg kalder til hende (hverken råber eller skriger vredt) "Pas på....du skal stopper og se dig for, fordi der kører knallerter her"

Men idet jeg siger dette højt til barnet kommer hendes mor lige efter, ligeledes på cykel. Og hun går fuldstændig amok på mig. Skriger højt at jeg skal holde min kæft og ikke blande mig i, hvad hendes barn laver og fyrer en helt masse andet lort af "#¤%&/!

I min barndom --for 100 år, siden var det helt accepteret at kommentere andre og andres børn, når de opførte sig skørt. Jeg oplevede folk var mere på talefod med hinanden eller i hvert fald bedre kunne snakke roligt til hinanden :)

I dag er det ofte anderledes. Det er f.eks blevet svært at sætte ind over for sådan nogle forældre, som du oplevede Aros.

Utrolig god ide reli, ligesom advarslerne på cigaretpakker :)

Aros
Dato: 2/3 2016 10:19

Ja man kan aldrig være sikker på hvordan andre reagerer. Ud fra din beskrivelse og ordlyden af det du sagde, virker det jo som helt passende at advare for at undgå at en anden kommer til skade. Hvis moren ikke kan se at det var gjort ud af medfølelse, må jo så være hendes problem.

Jeg synes som sådan også det kan være på plads at råbe eller simulere vrede, hvis det er nødvendigt for at få en anden til at reagere i tide. F.eks hvis nogen er ved at blive ramt af en bil, og man skal have dem til at reagere hurtigt per instinkt, så det ikke er for sent.

Ved ikke om det er anderledes i dag end tidligere, men jeg tænker at i forhold til den nævnte situation, så må moren jo sørge for selv at lære barnet hvordan det skal færde sig i trafikken, hvis hun ikke vil have at andre skal lære barnet det.

Er ikke sikker på at det er blevet mere svært at sætte ind over for sådan nogle forældre, end det var tidligere, men det er ihvertfald vigtigt at man gør det på den rigtige måde, så det ikke bare handler om at komme ud med sin vrede og føle sig som et godt menneske, fordi man har sat forælderen på plads, men at det man siger faktisk får forælderen til tvivle sin egen adfærd og hjælper barnet, om ikke andet så ved at give det forståelse af at det forælderen gør ikke er okay.
Mic
Dato: 4/3 2016 01:45

Fordi det har været en rigtig god dag, kan en far -eller mor reagere eftertænksomt på kritik, men den næste dag gå amok i nøjagtig samme situation.

Vi er komlekse skabninger, men har vi et mål om at bedre os vil alle situationer vise sig at være en lille brugbar lektion.

Og nogle lektioner kan gøre rigtig ondt -meget længe...indtil vi..aha!!... :)
Aros
Dato: 4/3 2016 22:34

!ja :-)
Sider: << < 1 2