Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

FLYGTNINGE

Politik

Ukendt
Forum-indlæg: 31
Område: KBH
Dato: 2/7 2016 18:59

Hej!

Det her har ikke særlig meget med hverken dyr, mad eller ligne.. Meen! jeg synes alligevel det kunne være interessant at høre JERES holdning!!

Mit spørgsmål er så;

Hvad synes I om flygtninge? Kom gerne med argumenter osv
Skovnød
Forum-indlæg: 54
Område: Fyn
Dato: 2/7 2016 19:46

Halløj ... ET FARLIGT EMNE AT BEVÆGE SIG UD PÅ…
Som nok hører under Politik .. jeg holder mig udenfor
Zhcoop
Forum-indlæg: 635
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/7 2016 20:50

Sådan, nu er emnet i rette kategori. Jeg vil dog ikke sige andet end; mennesker er mennesker, krig er terror og alle mennesker har ret til fred.
vericon
Forum-indlæg: 700
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/7 2016 21:06

Hej
hvis der føres en politik der har som resultat at andre landes livsgrundlag bliver udhulet, skal man ikke undre sig over at borgere fra disse lande dukker op hos "udhulerne".
Ser man f.eks. på eu's tilskudsordninger til eksport, resulterer det i at mange landes oprindelige erhvervsliv bliver sat ud af spillet og så har vi balladen.
Retten til et værdigt liv er noget man kan arbejde på - det kan ikke tages for givet.
Der er nok at tage fat på --
Alt godt
Hans Jørn
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Dato: 2/7 2016 22:26

Vi skal være glade for at vi lever i et land hvor vi har det godt ifht mange andre steder.
Vi er selv med til at skabe problemer rundt omkring, så vi har selv bedt om at der er så mange flygtninge.
Hvis vi sparede på militæret, de kongelige, de store skattelettelser hos visse mennesker som har rigeligt, de store politikerpensioner osv, så havde vi rigeligt råd til at hjælpe både flygtninge og vores egne, men det er så nemt at spille os ud imellem hinanden, og give flygtningene skylden for alle besparelserne, hvilken undskyldning brugte man egentlig før flygtningene kom?
Serenity
Forum-indlæg: 1674
Område: Nordjylland
Dato: 2/7 2016 22:59 | Indlæg redigeret den: 6/7 2016 13:06

Dem er der ingen af i Danmark, da ingen af vores nabolande har store nok problemer til at folk flygter. Man er flygtning indtil man når det første sikre land som vil tage imod en. Hvis man rejser længere væk end det er man ikke længere flygtning, da man så rejser mod noget i stedet for at flygte fra noget. Mange af dem som folk fejlagtigt kalder flygtninge er sikkert flinke nok, men jeg tror det kan medføre problemer, hvis der kommer for mange med en meget anderledes kultur.

Edit: Læg mærke til at jeg skrev "hvis der kommer for mange". Altså at det ikke er et problem at modtage nogle få, men vi skal kunne nå at følge med.
Mic
Forum-indlæg: 200
Dato: 2/7 2016 23:58

Der er mange lander der har rigeligt med midler til at hjælpe. Og det er først og fremmest til de nabolande, der er mest overvældet af flygtninge.

Men hvad gør de forskellige landes regeringer....de tilbageholder hjælpen eller skærer ned.

Den store bølge af flygtninge startede netop ved, at disse ikke kunne opretholde et rimeligt liv flygtningelejrene, fordi de daglige rationer blev halveret eller helt fjernet. Næ, det hører vi skam ikke så meget om i de medier, der styres bevidst fra visse sider.

Information løfter sløret lidt her:

https://www.information.dk/udland/2015/12/halvering-fns-rationer-udloeste-flygtningestroemmen

Og fra FNs humanitære gren, UNHCR:

http://www.unhcr.org/news/latest/2015/6/558acbbc6/funding-shortage-leaves-syrian-refugees-danger-missing-vital-support.html

Undersøgelser viser at nedskæringer blev den udløsende faktor bag beslutningen om at søge mod Europa.

"The current inter-agency Syrian regional refugee and resilience (3RP) plan for 2015 is only 41% funded, which has meant cuts in food aid for thousands of refugees, and those that get it having to survive on US$0.45-0.50 a day. Many refugees in Jordan told UNHCR the WFP food aid cuts were the last straw in their decision to leave the country. Tens of thousands miss out on cash assistance, sinking deeper into debt. As a result people resort to negative coping strategies - including begging, child labour, and increased indebtedness. Shrinking humanitarian aid was cited by refugees in Iraq, Jordan, Lebanon and Egypt as cause of desperation and a driver of onward movement."

http://www.unhcr.org/news/briefing/2015/9/560523f26/seven-factors-behind-movement-syrian-refugees-europe.html
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Dato: 3/7 2016 00:41

Ja reelt set er man flygtning til man når det første sikre land, men vi kan da ikke sige at disse landes nabolande skal stå alene med det store ansvar, det må da være en fælles opgave, især når vi støtter de krige der skaber flygtninge.
Og ja, forskellige kulturer kan skabe problemer, men de fleste kan løses, jeg synes det er et meget større problem at der er så mange flygtninge forskrækkede danskere, det synes jeg er uhyggeligt, dem er jeg mere bange for end jeg er for flygtninge
dann
Forum-indlæg: 204
Dato: 3/7 2016 10:27

Det er et højst besynderligt spørgsmål, der danner udgangspunkt for denne tråd. Man kunne med samme ret spørge: 'Hvad synes I om fynboer? Eller om avislæsere?' Helt bortset fra, at de fleste her i landet kender en del individer fra begge de nævnte grupper (og derfor også ved, at de er indbyrdes meget forskellige), mens det er de færreste, der kender en flygtning ... Selv kender jeg ikke en eneste, og de eks-flygtninge, jeg har kendt i tidens løb (fx kollegaer), er meget få. Jeg kunne selvfølgelig godt fortælle, hvad jeg syntes om dem, men jeg har på fornemmelsen, at det ville være irrelevant i forhold til intentionerne med spørgsmålet, som jeg formoder er ment racistisk og egentlig skal betyde: 'Synes I om, at flygtninge er her i landet?'
Og her er det næppe meningen, at man skal svare: 'Nej, det er da forfærdeligt, at der er folk, der må frygte for deres liv og velfærd i deres hjemlande og derfor har set sig nødsaget til at flygte.'
For 30 år siden ville man i stedet (og med lige så lidt ret) have spurgt: 'Hvad synes I om tyrker?' Og det ønskede svar var aldrig: 'Hvordan i alverden skulle vi kunne have en holdning til tyrker som sådan! De er jo mindst lige så forskellige som fynboer eller avislæsere …'
http://www.gegenstandpunkt.com/dansk/madsen1.htm

Den fejltagelse, som racisterne og flygtningefjender altid laver i udgangspunktet, er deres formodning om, at landet er sådan en slags fællesskab, som har til formål at tjene alle indbyggeres fælles bedste. Når de så opdager, at det skorter på samme velfærd, så bliver de ikke klogere og korrigerer deres første fejltagelse, men formoder i stedet for, at det må skyldes, at udefrakommende, ikke-velfærdsberettige, har fået et par kroner, så der ikke er noget tilbage til dem selv. Så flygtningene bliver set som nogle, der beriger sig på danskernes bekostning. (Og der findes da folk, der beriger sig på andres bekostning, men de plejer at være pæredanske: http://www.business.dk/navne/her-er-danmarks-100-rigeste-2015 )

Tak til Mic for links om baggrunden for den aktuelle flygtningekrise. Jeg har et mere generelt: http://www.gegenstandpunkt.com/dansk/racisme2.htm
Serenity
Dato: 3/7 2016 12:47

dann
Det var hurtigt at du trak racisme kortet. Har du overvejet at spørgsmålet måske intet har med race at gøre? Det kunne lige så godt være kultur, religion eller noget helt andet som har motiveret til at stille spørgsmålet.

Ukendt
Hvad mener du med spørgsmålet? De såkaldte "flygtninge" i Danmark er vel lige så forskellige som os andre. Er du interesseret i at vide hvad folk mener om Danmarks "flygtninge"politik, eller er det noget andet du gerne vil vide?
dann
Dato: 3/7 2016 17:10

Ja, det har jeg overvejet! Jeg kunne måske have forstået, hvis spørgsmålet havde været noget i stil med: 'Hvad synes I om kødspisende flygtninge?' :)
Spørgsmålet er jo netop ret absurd, hvilket også er grunden til, at du nu må spørge ind til det - om end jeg ikke helt forstår, hvorfor flygtningene pludselig er blevet til "de såkaldte "flygtninge"" og den danske flygtningepolitik til "Danmarks "flygtninge"politik"
Serenity
Dato: 3/7 2016 18:14 | Indlæg redigeret den: 3/7 2016 18:23

dann
Det skulle gerne fremgå af min første kommentar hvorfor jeg skrev sådan. De mennesker i Danmark som folk fejlagtigt kalder flygtninge er immigranter. Der er mange sikre lande mellem Danmark og Syrien. Hvis man rejser videre end det første sikre land, som vil tage imod en, er man ikke længere flygtning. Hvis man mener det, så bør man måske lige tænke lidt over hvad det kan være at de flygter fra, når de fx rejser videre fra Tyskland til Danmark eller fra Danmark til Sverige. Der er ikke krig i nogle af de lande.
Ukendt
Forum-indlæg: 31
Dato: 4/7 2016 08:55

Serenity; hvorfor er du så "bange" for at folk har en anderledes kultur? Det forstår jeg ikke helt nemlig... Rejser du så heller ikke til andre lande, fordi andre lande har en alt for anderledes kultur??

Desuden dann, spørgsmålet er overhovedet ikke ment racistisk:) vil bare gerne vide om folk herinde er imod flygtninge, hvis man kan sige det på den her måde? - håber da det giver mening.

Min holdning selv minder meget om Lene N's holdning. Alle flygtninge kan jo ikke tage til det første land de kommer forbi! - det er da heller ikke fair at ét enkelt land eller to skal stå med hele ansvarede for alle de flygtninge der kommer. desuden kan man heller ikke få hjælp overalt..
dann
Dato: 4/7 2016 10:54

spørgsmålet er overhovedet ikke ment racistisk:)
Nej, det kan jeg forstå, :) men det kunne have været stillet på en noget klarere måde fra starten af - også uden at blive ledende.
Det er klart, at flygtningene søger væk fra de sydlige lande, der grænser op til de områder, som de flygter fra. Grækenland, Spanien og Italien regnes muligvis for "sikre lande," men med den økonomi, der findes i de tre lande, er det klart, at der ikke er de store muligheder for at realisere EU's ideal om, at flygtningene skal sørge for at blive selvforsørgende … Flygtningene har m.a.o. al mulig grund til at flygte fra Sydeuropa.

Jeg kan anbefale følgende artikel, som jeg oversatte fra tysk:
Tidsskriftet Social Kritik:
136 - december 2013
Isolation, race, Lampedusa, beskæftigelse, anmeldelser
Freerk Huisken
Lampedusa: et flygtningedrama, som foregår i årtier, bliver pludselig opdaget af dem, der forårsager det:
https://biblioteket.ucsj.dk/da/search/ting/term.creator%3D%22Freerk%20Huisken%22
http://www.socialkritik.dk
Hvis man kan læse tysk, findes originaludgaven her: http://www.fhuisken.de/downloadable/Gegenrede31.pdf

Serenity, jeg mener faktisk, at det her beskriver din måde at tænke om dette spørgsmål på:
Den fejltagelse, som racister og flygtningefjender altid laver i udgangspunktet, er deres formodning om, at landet er sådan en slags fællesskab, som har til formål at tjene alle indbyggeres fælles bedste. Når de så opdager, at det skorter på samme velfærd, så bliver de ikke klogere og korrigerer deres første fejltagelse, men formoder i stedet for, at det må skyldes, at udefrakommende, ikke-velfærdsberettige, har fået et par kroner, så der ikke er noget tilbage til dem selv. Så flygtningene bliver set som nogle, der beriger sig på danskernes bekostning.
At du retfærdiggør holdningen ved at henvise til internationale traktater, ændrer ikke noget på det forhold.
Serenity
Dato: 4/7 2016 15:34 | Indlæg redigeret den: 4/7 2016 15:46

Ukendt
Jeg er ikke bange for andre kulturer, og jeg vil gerne opleve andre kulturer, hvis jeg på et tidspunkt får sparet nok penge op til at kunne rejse. Men jeg tror at der kan opstå nogle problemer når meget forskellige kulturer mødes. Det ser i hvert fald ud til at der har været en del problemer i Sverige, som med åbne arme har modtaget næsten alle som gerne vil bo der. Dermed ikke sagt at vi ikke skal tage imod nogle af dem, som gerne vil bo i Danmark. Det kan vi godt, men jeg tror det er vigtigt at de bliver spredt rundt forskellige steder i landet, hvor de hver dag møder andre danskere som har boet her længe, i stedet for at blive klumpet sammen i små parallelsamfund. Jeg er også enig i at det ikke er rimeligt, hvis det kun er de nærmeste lande som står med ansvaret. Vi skal have en fordelingspolitik, hvor vi bliver enige om hvor mange immigranter hvert land kan modtage, og der er det selvfølgelig vigtigt at tage hensyn til hvor stor befolkningen er. Man kan jo ikke forvente at Danmark med en befolkning på ca 5 millioner eller Sverige med en befolkning på ca. 9.5 millioner modtager lige så mange som Tyskland med en befolkning på ca. 46 millioner.

dann
Og jeg mener, at det du lige gjorde er den laveste form for debat man kan have. Det kan sgu da ikke være rimeligt at man bliver kaldt racist og "flygtninge"fjendsk, bare fordi man påpeger at man ikke længere er flygtning, hvis man har rejst igennem mange sikre lande, og at der kan opstå problemer når forskellige kulturer mødes. Tag dig dog sammen!
dann
Dato: 4/7 2016 18:24

Serenity, du opfinder din helt egen, meget eksklusive definition på flygtninge - "Der er ikke krig i nogle af de lande" - for at kunne benægte, at der i det hele taget er flygtninge på disse kanter: "Dem er der ingen af i Danmark." Og det skal så berettige din konsekvente omtale af flygtninge i Danmark som såkaldte "flygtninge" i citationstegn.
Men du mener tilsyneladende, at det er en ophøjet form for debat …

Lene M: "det er så nemt at spille os ud imellem hinanden, og give flygtningene skylden for alle besparelserne, hvilken undskyldning brugte man egentlig før flygtningene kom?"
Forskellige andre udsatte grupper har været gjort til syndebukke i den danske debat i tidens løb. I 1980'erne var det især tyrker og deres efterkommere. Det var dengang, da socialdemokratiske borgmestre gjorde fælles front med Den danske forening: http://www.gegenstandpunkt.com/dansk/madsen1.htm
Men Ekstra Bladet hetzede på et tidspunkt også mod pæredanske bistandsmodtagere. Yndlingsidéen var dengang folk, der tog taxa på bistandskontoret, og den havde nok lige så lidt med realiteternes verden at gøre som nutidens forestiling om "luksusflygtninge." Hetzen mod bistandsmodtagerne mindede en del om historierne om "Doven Robert" for et par år siden. Syndebuk-funktionen er jo også den samme: 'Det er deres skyld, at der ikke er penge nok til mig!'
Serenity
Dato: 4/7 2016 22:17 | Indlæg redigeret den: 6/7 2016 19:19

dann
Tag dig dog sammen! Jeg har ikke skrevet noget som helst om besparelser eller beskyldt immigranter for at gøre eller ikke at gøre noget som helst. Du læser for meget mellem linjerne, og læser dermed noget, som jeg på ingen måde har givet udtryk for. En person som rejser videre fra fx Østrig til Tyskland er ikke længere flygtning, da personen ikke længere er på flugt. Ingen flygter fra et fredeligt land, hvor de ikke er personligt forfulgte. Det kaldes økonomisk migration hvis man rejser videre, og det har du ikke set mig skrive noget negativt om andet end at jeg har skrevet, at der kan opstå problemer når forskellige kulturer møder hinanden. Så stop venligst med at kalde mig for noget som jeg ikke er! Det er den laveste form for debat man kan have. Der er forskel på at være racist og at være uenig med dig. Jeg tror på at du er i stand til at kende forskel. Eller det håber jeg da. Du får ikke ret ved at trække racisme kortet! Jeg kunne ikke være mere ligeglad med hvor meget melanin andre mennesker har i huden. Det er ikke en faktor som på nogen som helst måde påvirker mit syn på dem.
dann
Dato: 6/7 2016 07:43

Du indfører nu en ny definition på flygtninge: "personligt forfulgte," hvor du i et tidligere indlæg din definition til flugt fra krig.
Hadet til, angsten for, modviljen mod udlændinge skyldes aldrig ydre kendetegn som hudfarve eller andre biologisk betingede forskelle. Af samme grund elsker udlændingefjender at bevise deres mangel på racisme ved at henvise til, at de - som i dit tilfælde - er ligeglade med "hvor meget melanin andre mennesker har i huden."
Men hvorfor komme i tanker om, "at der kan opstå problemer når forskellige kulturer møder hinanden"? Hvorfor ikke bare nøjes med at fastslå, at der kan opstå problemer, når mennesker mødes? Folk, der kommer op at slås, kommer som regel fra den samme kultur ...
Racismen i Tyskland i forrige århundrede var ikke et resultat af den biologistiske racelære. Den var et resultat af nationalismen, som racelæren var et forsøg på at finde et biologistisk 'bevis' på. Den nationalistiske tankegang dengang adskilte sig ikke så forfærdeligt meget fra den, vi finder i dag: Alt ville være vidunderligt i fædrelandet, hvis det ikke var for de fædrelandsfremmede elementer, der ødelægger det hele: udlændingene (sigøjnere), de racefremmede landsmænd (jøder) og de fædrelandsløse internationalister (kommunister). Alle snyltede uberettiget på det tyske folkelegemes rigdom. Der ville ellers have været nok til alle, hvis ikke disse fædrelandsfremmede skurke uberettiget ragede til sig.
Du går meget op i, hvad "det kaldes". Hvorfor mon?
Fordi du vil berettige dit fjendskab mod citationstegnsflygtninge ved at benægte, at man kan flygte fra andet end …. ja hvad mon? I hvert fald ikke sult og fattigdom, hvilket nok er de mest udbredte grunde til at ville flygte. Kun krig og nu personlig forfølgelse er for dig berettigede grunde til flugt, for på den måde kan du gøre det til et problem, som kun nabolandene hænger på.
Det er ellers slet ikke svært at få øje på grunde til at flygte længere end til fx Østrig: http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-05-22-hojreflojspolitiker-kan-sondag-blive-ostrigs-nye-praesident
Erkendelsen af denne del af virkeligheden kan man selvfølgelig forsøge at undgå ved at definere sig væk fra den. Også virkelighedsflygtninge er et alt for udbredt fænomen …
Serenity
Dato: 6/7 2016 10:46 | Indlæg redigeret den: 7/7 2016 00:58

Jeg ved ikke om det er lykkedes dann at overbevise andre om, at jeg er racist eller flygtningefjendsk, men det er jeg virkelig ikke, selvom han har svært ved at forstå det. Det ser ud til at mange mennesker i diskussioner tyer til at kalde andre noget grimt som fx racist, sexist, eller i dette tilfælde flygtningefjendsk, så de selv fremstår bedre(relativt set). En teknik som fx Donald Trump har benyttet sig meget af, og det er virkelig ikke værdigt at opføre sig på den måde. Det er heller ikke god debatstil at fortælle andre mennesker hvilke holdninger de har. Man ved bedst selv hvad man mener. Min holdning som jeg vist allerede har nævnt 3 eller 4 gange er at flygtninge flygter indtil de når det første sikre land, som vil tage imod dem. Hvis rejsen fortsætter er man immigrant. Det burde ikke være så svært at forstå at der intet racistisk eller flygtningefjendsk er i sådan en kommentar, og som jeg har skrevet tidligere mener jeg, at EU skal have en fordelingspolitik, så det ikke er landene ved de yderste grænser som står med hele ansvaret. Jeg har i øvrigt på intet tidspunkt skrevet at vi i Danmark ikke kan tage imod nogle af dem som gerne vil bo i dette dejlige land.

Lene N
Hvor mange mener du vi kan modtage uden for store problemer? Altså hvis du synes at du kan sætte et tal på det. Jeg tror det ville være svært hvis der som i Sverige kom 250.000 nye mennesker til Danmark meget pludseligt.