Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Aflivning af dyr

Politik

Aros
Forum-indlæg: 649
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 3/6 2017 17:18

Skal aflivning af dyr der ikke er uhelbredeligt syge være ulovligt?

Et simpelt spørgsmål. Min mening er ja det bør være ulovligt. Hvad mener du?

Hvis du mener det bør være ulovligt, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad du mener vi kan gøre for at sørge for at det bliver ulovligt.

Har tænkt på det, siden jeg for nyligt var til dyrlægen med min venindes hund, og der kom en familie ind for at få deres 2 årige lille hund aflivet. Den var sund og rask, og deres eneste argument for at få den aflivet, var at den var alt for bange, genert og hæmmet til at kunne få et godt liv. Jeg tænke sådan lidt okay, ja og jeg var genert som teenager, men det fik jeg da ikke en dødelig indsprøjtning på grund af. Hunden var lidt genert ja, men den lovrede med halen, hoppede glad rundt og turde at komme hen og snuse og slikke min hånd. Prøvede uden held at overtale moren til at den evt kunne få et nyt hjem. Det gør mig trist fordi jeg ved at tid og at være i det rette miljø hos de rette mennesker, og hunden ville kunne have fået et godt liv. Min veninde, hvis hund jeg var til tjek med, har en hund og kat, der begge ikke var på toppen psykisk inden hun fik dem, men de er glade nu. Katten var ekstremt aggressiv før, men er helt rolig nu. Så jeg forstår ikke tanken om at aflive et dyr, fordi det ikke lige har "optimal" adfærd, for det kan jo ændres.

Lad mig høre jeres mening

Mvh Aros
SimonEmil
Forum-indlæg: 55
Område: KBH
Dato: 3/6 2017 21:32

Dit forslag ville da i hvert fald forhindre folk i den der: "Afhent eller vi afliver"-mentalitet.
Jeg synes at det er SÅ ondt/tarveligt, når man giver skyldfølelsen videre på den måde, sådan så dem som ikke har tid og plads, føler sig presset til at adoptere et dyr, fordi dyret ellers vil blive aflivet.

Det sætter ingen i en god situation, at man kan aflive raske dyr, men omvendt, så risikerer vi nok bare mere dumping, eller hjemme-aflivninger såsom drukning, gasning mm.

Folk der får aflivet raske dyr, tillægger nok i forvejen ikke dyrs liv ret meget værdi.
Aros
Dato: 3/6 2017 22:12 | Indlæg redigeret den: 3/6 2017 22:13

Hej SimonEmil, nej det er ikke så ligetil en problemstilling. Ja jeg havde også indtrykket af at de ikke tillagde dyr samme værdi som mig for at sige det mildt. Selv familiens dreng på måske 10 år, virkede ikke berørt eller ked af det. Ret chokerende. Jeg er enig med dig i at det ikke er fair at bruge skyldfølelse som et våben imod folk, det er dårlig smag, og folk skal jo også helst vælge at få dyr fordi de har lyst, og ikke blot af pligtfølelse eller fordi andre prøver at skamme dem.

Ja det gør det jo ikke bedre hvis vi så risikerer hjemme-aflivninger såsom drukning, gasning mm. Det havde jeg slet ikke tænk på, men der er jo desværre nok nogle der vil være så brutale. Men jeg forstår stadig ikke at der er et dilemma for ejere der ikke ønsker at have deres dyr længere, der gør at de synes eneste udvej er døden for et rask dyr. Det burde f.eks ikke være specielt svært at finde nogle der gerne vil have en sund og rask 2 årig hund helt gratis, der har mange år endnu.

Men jeg tænker at en lov der forbyder aflivning af raske dyr, må indrettes sådan at den også har retningslinjer for adoption til nye ejere.

Zhcoop
Forum-indlæg: 486
Opskrifter: 5
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/6 2017 22:55

Jeg tror det kræver en rimelig grundlæggende omlægning af tankegangen. Lige pt vægtes mennesker liv højere end dyrenes liv, og det der florere en masse argumenter for at mennesket står højere end dyrene og derfor også en mentalitet om at vi er herre over dyrene og må gøre med dem som vi lyster, inkl at holde dem fanget, torturerer dem og ikke mindst slå dem ihjel.

Hvis man kan få vendt den gense tankegang over til at alle dyr (inkl mennesker) har ret til livet og frihed, så er vi kommet langt, og derfor tror jeg også der er lang vej dertil, sådan som samfundet er stykket sammen i dag. Lige pt griner de fleste også af andre menneskers lidelse/ulykker, så hvorfor skulle man overhovedet overveje andre dyr...

Jeg synes personligt ikke at det er specielt sjovt at få den smidt i hovedet "adopter dette dyr eller det bliver aflivet", har jeg prøvet med en kat en gang, og kunne seføli ikke sige nej, da jeg ikke ville have at en meget ung kat skulle lade livet, blot fordi ejeren ikke kunne tage ansvar for sin anskaffelse af husdyr. En lov ved jeg ikke om ville kunne gøre så meget, men gøre noget ved problemstillingen, synes jeg bestemt lyder som en fornuftig idé.

Jeg synes bestemt at unge raske dyr skal have en chance til, det kan ikke være rigtig at man afliver blot fordi man ikke synes om dyrets personlighed, det er jo total forrykt. Man går jo heller ikke hen og afliver et barn bare fordi det har en eller anden personlighed man ikke lige synes er passende... Men ja, der er nogle der køber husdyr der skal passe til sofaen, og når vi skifter sofaen ud, så gør de nok det samme med dyret. En sygelig umenneskelig materialistisk mentalitet som er svær at bekæmpe. Måske bedre kendt som forbrugersamfund (jeg kalder det forbruger psykose) eller køb-og-smid-ud mentalitet.
Fräulein
Forum-indlæg: 73
Område: Østjylland
Dato: 4/6 2017 13:18

Jeg synes altid, det er forkert at slå ihjel.

Der er selvfølgelig særlige situationer (alvorlig sygdom, abort?...) der gør døden mere ønsket end livet, men overordnet er drab forkert!

Derfor mener jeg, at mennesker har udviklet sig til noget forfærdeligt og uhyggeligt, som uden at blinke fabriks-inseminerer køer, grise med mange flere for så at stjæle afkommet eller dræbe hele bundtet. Om og om igen. Som det mest naturlige.
Afskyeligt! :(

Og den tilgang til dyr, at de jo BARE er dyr (!!??!) smitter selvfølgelig af på måden, vi har kæledyr: hvis ikke de passer ind, så skaf dig af med dem. Enten ved at dræbe dem, efterlade dem eller give dem væk :(

Jeg tror, der skal mange generationer af ny viden, kurser i empati og opvågning til, før det bliver muligt at ændre noget så dominerende i mennesker... Og kultur. Desværre! :(
Aros
Dato: 4/6 2017 16:29

Hej Fraülein, jeg er helt enig med dig. Ja den der med BARE dyr er særligt underlig for mig, da alle levende fysiske organiske væsener jo rent biologisk set er dyr, herunder også mennesket. Og ingen dyr ønsker at lide, hverken hunden, hesten, fuglen eller mennesket. Zoologen Desmond morris kalder mennesket den nøgne abe. Vi er også et dyr. Måske en generel større forståelse for evolutionær biologi kan gøre en forskel, fordi det faktisk giver videnskabeligt bevis for at alle levende væsener er i familie med hinanden.

hensigten med kurser i empati og opvågning er god, jeg tror bare ikke det har den store effekt, da det næppe vil tiltrække personer der ikke er særligt empatiske, så deltagerne ender sikkert med kun at være folk der allerede er ret empatiske .
Lene N
Forum-indlæg: 1222
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/6 2017 16:40

Jeg er helt enig i at det burde være forbudt, men tænker også på hvilke konsekvenser det desværre kunne få. Mange mennesker bruger sætningen: Det er jo ikke bare et dyr, når de snakker om deres hund og kat, men har samtidig intet problem i at spise andre dyr, det er en mærkelig verden vi lever i!
Aros
Dato: 4/6 2017 16:46

Jeg synes personligt ikke at det er specielt sjovt at få den smidt i hovedet "adopter dette dyr eller det bliver aflivet", har jeg prøvet med en kat en gang, og kunne seføli ikke sige nej, da jeg ikke ville have at en meget ung kat skulle lade livet, blot fordi ejeren ikke kunne tage ansvar for sin anskaffelse af husdyr. En lov ved jeg ikke om ville kunne gøre så meget, men gøre noget ved problemstillingen, synes jeg bestemt lyder som en fornuftig idé.

Hej Zhcoop, Ja at guilt trippe folk til at tage et dyr til sig, synes jeg heller ikke er vejen. Folk skal selvfølgelig kun tage et dyr til sig, hvis det har lyst, overskud og mulighed for det, ikke fordi nogle andre prøver at skamme dem til det. Hvis det ikke vil hjælpe at lovgive, hvad kunne så være en løsning synes du?

Jeg synes bestemt at unge raske dyr skal have en chance til, det kan ikke være rigtig at man afliver blot fordi man ikke synes om dyrets personlighed, det er jo total forrykt. Man går jo heller ikke hen og afliver et barn bare fordi det har en eller anden personlighed man ikke lige synes er passende... Men ja, der er nogle der køber husdyr der skal passe til sofaen, og når vi skifter sofaen ud, så gør de nok det samme med dyret. En sygelig umenneskelig materialistisk mentalitet som er svær at bekæmpe. Måske bedre kendt som forbrugersamfund (jeg kalder det forbruger psykose) eller køb-og-smid-ud mentalitet.

Nej jeg tænke det samme, jeg var selv ret genert til jeg var i starten af 20´erne, men jeg er da ret glad for at man ikke gav mig en dødelig indsprøjtning ;-)

Ja måske du har ret, det er bare underligt for mig at nogen kan opfatte f.eks en hund på samme måde som en ting, det er en tankegang jeg slet ikke kan sætte mig ind i.
Aros
Dato: 4/6 2017 17:10

Jeg er helt enig i at det burde være forbudt, men tænker også på hvilke konsekvenser det desværre kunne få. Mange mennesker bruger sætningen: Det er jo ikke bare et dyr, når de snakker om deres hund og kat, men har samtidig intet problem i at spise andre dyr, det er en mærkelig verden vi lever i!

Måske det på en eller anden måde kunne gøres nemmere at videregive et kæledyr til en anden familie, så folk ikke overvejer aflivning, hvis f.eks dyrlæger ikke bare automatisk siger ja til aflivning, men evt kunne gøre bare en minimal indsats for at dyret bliver videregivet istedet for, ville det måske kunne gøre en forskel. Ja de fleste der ejer en hund eller kat spiser jo kød, og ser ikke at der er nogen dobbeltmoral i det. Og tænk på folk der går på jagt med deres hund, imens de skyder hovedet af en and, dådyr osv.
Zhcoop
Forum-indlæg: 486
Opskrifter: 5
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 5/6 2017 22:41

Aros:
Hvis det ikke vil hjælpe at lovgive, hvad kunne så være en løsning synes du?

Zhcoop:
Jeg tror det kræver en rimelig grundlæggende omlægning af tankegangen.

Man kan lave love om så meget, men jo, det kunne da måske hjælpe i den rigtige retning at lovgive om det, jeg bryder mig bare ikke om at lave love for alting :P heh, det er jo for folk der ikke kan finde ud af at leve, og derfor er der kommet love om dit og dat, i stedet for man bruger sin sunde fornuft og tager ansvar for sig selv og sine handlinger.
Aros
Dato: 6/6 2017 10:53

Enig, desværre er det bare ikke alle der bruger deres sunde fornuft og tager ansvar for sig selv og deres handlinger. Jo færre love jo bedre, på den anden side er der ikke mange love i forvejen der beskytter dyr.

Aros
Dato: 10/6 2017 15:39

Som det er lige nu, kan enhver aflive deres kæledyr uden at have en særlig grund. Og selvom de fleste får aflivet deres kæledyr fordi dyret er syg, så er der desværre også nogle få der får deres kæledyr aflivet fordi de ganske enkelt ikke vil have det mere. Det er ikke acceptabelt, når dyret er rask og fint ville kunne leve videre hos en anden familie. Dyr er levende væsener og ikke ting, de kan derfor ikke bare kasseres på samme måde som en gammel sofa, man er træt af. Vi må have en lov der siger at med mindre et dyr er syg, så er det lovpligtigt at ejeren finder et andet hjem og ikke benytter sig af aflivning for at komme af med dyret. Dyrlægen skal afgøre om dyret er syg eller ej, og afvise aflivning hvis de ikke vurderer dyret til at være syg. Dyrlægen kan evt blive bemidlet til at hjælpe eller henstille til adoption af dyret. Hvordan det praktisk kan foregå, kræver en person med mere juridisk viden end mig. Så giv gerne råd på det område. I så fald at dyrlægerne ikke bliver bemidlet den mulighed, kan der være risiko for at folk der ville have aflivet deres raske dyr, selv afliver deres dyr, på en måde der måske i modsætning til dyrlægernes metode, vil være ekstra grusom og pinefuld for dyret. Som det også er blevet pointeret i tråden. Et element jeg ikke havde tænk på, men kan godt se problemstillingen, og det er noget som skal kigges på i forhold til udformningen af en lov. En vigtigt del af en lov om Forbud imod aflivning af raske dyr, vil derfor være at dyrlægerne bliver bemidlet til at rådgive om adoption. Nogle der ved hvad det praktisk vil kræve? er det realistisk set noget der er muligt?

Det er selvfølgelig vigtigt ikke at få vedtaget en lov, som bare får os til at føle os moralsk gode, men som faktisk skaber mere lidelse for dyr, fordi det får folk til selv at aflive dyrene. Så spørgsmålet jeg har er, er det muligt at kombinere et lovforslag om forbud imod aflivning af raske dyr, og en lov om adoption af raske dyr som ejeren ikke ønsker længere? Synes det skal være ordenligt på plads før der startes en evt underskriftindsamling