Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hospitalet ser ingen fremtid i vegansk

Politik

FB_DK
Forum-indlæg: 14
Område: KBH
Dato: 24/7 2017 15:07 | Indlæg redigeret den: 24/7 2017 15:17

Jeg er lidt forarget over de folk som beslutter hvad folk skal spise på hospitaler. Jeg har nu forsøgt at påvirke rigshospitalet ifht. servere alternativer til mælkeprodukter e.g. yogurt der er lavet på havre.

Jeg rammer en mur.
Indkøbsafdelingen siger "vi har en aftale med Arla - så det vil ikke være relevant på sengeafsnittet. Ifht. Diæter har vi jo allerede laktosefrit, så det er ikke aktuelt".

Hvordan hvis man nu ønsker at vælge animalske produkter fra, eks. hvis man mener mælk ikke er godt for mennesket(en selv), bæredygtighed, dyrevelfærd el. andet?
"Vi behandler syge mennesker med rigtig mad, vi kan ikke tage hensyn til folks særheder. Vi har derfor ikke behov for alternativer til mælkeprodukter."

Hvordan tænker du ifht. den udvikling og efterspørgsel der har været ifht. vegetare/veganere?
"Vi serverer ikke trendy mad, vi serverer almindelig mad. Derfor er det også irrelevant. Det går nok snart over."

Altså jeg sidder bare tilbage med en tom følelse og tænker, burde hospitalet ikke vide bedre? Håber et eller andet sted der kommer lidt offentligt fokus på det område. Min forestilling af et hospital er, at de brude vide bedst, ligesom de burde være et forebillede.
I det her tilfælde lyder det meget som om de er underlagt en eller anden form for handelsaftale med Arla, hvorfor de ikke "gider"/ vil se på alternativer..

Er det bare mig eller tænker i også det er underligt de ikke engang vil overveje veganske alternativer / i det hele taget deres indstilling?
Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/7 2017 21:54

Hvis de har en aftale med Arla, så bliver det en meget hård nød at knække.

Man kan håbe på at der ikke går mange år før at de vågner op, men som de fleste nok ved i dette samfund, så er det at pengene har magt (ergo, arla styrer hospitalsmaden)

Jeg håber selv at der komme større fokus på bedre mad på de forskellige institutioner, hvor det tydeligvis er kød og mejeri produkter der hersker lige pt. Et ex fra psykiatrien, hvor jeg faldt over en madplan der lå i en vindueskarm, der var døde dyr i alle deres retter, ALLE! Det synes jeg er lidt for vildt. I det mindste har mange steder, især uddannelsessteder, fået mindst 1 vegetar-ret om dagen eller en ugentlig vegetardag.

Jeg mener at jeg har skrevet til et ellers andet hospital og fortalt dem at deres mad var lort, men man kan jo prøve igen. Tænker at jo flere jo bedre, så kan det være de forstår det til sidst :] om 100 år xD hehe, eller, forhåbentlig før...
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/7 2017 22:15

Det er virkelig langt ude, der er mennesker der ikke kan tåle laktosefri mælk heller da de ikke tåler proteinet i mælk! Men arla har magten her, det er tydeligt :( de burde på alle måder vide bedre og lytte!
vericon
Forum-indlæg: 730
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 25/7 2017 10:02

Hej
vil/kan selv ?-
Eller skal det se sådan ud ?

Hvad synes du ?
Alt godt
Hans Jørn
vericon
Forum-indlæg: 730
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 25/7 2017 10:03

So nice

Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 25/7 2017 13:51

Det er bestemt ikke bare dig, jeg synes også, det er en rigtig skuffende reaktion. Men jeg synes det er rigtig godt du alligevel spørger, for før eller siden tror jeg de bukker under hvis der kommer nok forespørgsler, og utilfredshed med manglerne. Så synes det er godt aktivistisk projekt også - og hvis først Rigshospitalet for en ordning i gang kan andre hospitaler måske lettere overtales, og også lettere indkøbe det hvis de indkøber via samme system. Så !ja til dig!

Er dog ked af du (også) skal opleve den manglende lytning (foreløbig)!
Zhcoop
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/7 2017 20:36

Nu har jeg lige været inde og tjekke deres hjemmeside for at se hvordan det ser ud:
https://www.rigshospitalet.dk/patientmad
Jeg synes det er fint at de har vegetarmad på menuen, såfremt at man man henvender sig til personalet og bestiller det, og hvis man skal have vegansk frokost så bliver det en suppe man igen skal bestille.
Det er altid noget at de har valget, dog synes jeg at se lidt for meget kød, æg og mayo på en menu til et hospital med syge mennesker. Dog er jeg glad for at de har råkost til frokost, dog står der ikke om hvorvidt det er med bacon eller andre særlige "krydderier"...

https://publikationer.regionh.dk/pdf/full-10012/mad-paa-rigshospitalet.pdf
Det dog lidt træls at læse afsnittet omkring proteiner -.- suk! (på side 6)

Jeg håber de har skiftet deres aspartam-saftevand ud med noget mindre giftigt.
Curator
Forum-indlæg: 658
Dato: 26/7 2017 21:14 | Indlæg redigeret den: 26/7 2017 21:26

Zhcoop

Først der hvor vi nok kan blive enige. Uanset hvordan man spiser så kan der på de fleste hospitaler nok gøres meget for at øge kvaliteten af den mad der serveres. Mange steder er maden decideret rædselsfuld som jeg for nylig så på Frederiskberg hvor min stedfar var indlagt. Ritt Bjerregard fortalte noget tilsvarende til avisen efter at have være indlagt på Bispebjerg. Gentofte og Hvidovre skulle dog være forbilledelige.

Det er altid noget at de har valget, dog synes jeg at se lidt for meget kød, æg og mayo på en menu til et hospital med syge mennesker.

Jeg har langt større tiltro til at hospitalet ved bedre om de relevante praktiske problemstillinger og hvad der er kritisk i forhold til indlæggelse.

Da jeg var indlagt på Frederiksberg i 97' kunne man vælge vegetarkost uden problemer. Her valgte jeg kødkost fra, til fordel for vegetarkost, der var nemlig tilbagevendende indmad og fisk på ugens aftenmenu. Ting jeg ikke kunne lide.

Efter en måned fik jeg ikke lov at fortsætte med vegetarkost, fordi jeg tabte mig. Derfor fik jeg på indmad/fiske dagene frostretter og på normalkosten flæskesteg hvor jeg kørte kartofler ned med brun sovs. De bløde frikadeller med sovs og kartofler var populære blandt de indlagte, samt ris og fad-koteletterne i tomat-flødesovs. Retterne nemme at spise meget af hvilket kan være et problem udenfor indlæggelse - IKKE under indlæggelse - for som folderen korrekt skriver skal madpyramiden (ofte) vendes på hovedet!

Hjertepatienter osv. der ikke tåler standardkosten får special-kost så disse ting er der taget højde for.

"Dog er jeg glad for at de har råkost til frokost, dog står der ikke om hvorvidt det er med bacon eller andre særlige "krydderier"..."

Råkost er råkost så der er vist ingen grund til at være paranoid her :D

Det dog lidt træls at læse afsnittet omkring proteiner -.- suk! (på side 6)

Hvorfor det? Folderen er essentielt korrekt omkring proteiner. Særligt efter operationer er behovet stort. Og da især forbindelse med kemoterapi. Især ko-mælk fremhæves af god grund da det er let at drikke. Valleproteinet fra mælk har bedre kvalitet end vegetabilske proteiner, og indgår i de special-fremstillede is de småtspisende kemo-patienter får på Riget. Småtspisende patienterne der har et ekstra stort proteinbehov. Så har du kassein i mælk der er decideret antikatabolsk som derfor holder ekstra godt på muskelmassen. Indtages et mælkeprodukt om aften (typisk ko-mælk baseret youghurt) vil det forhindre nedbrydning af rask muskelvæv i løbet af en lang nat.

Det er primært langtidseffekten af at overdosere proteiner som kan være problematisk, fordi proteiener indvirker på det menneskelige stofskifte så vi ældes hurtigere (en effekt der også kendes fra indtag af kulhydrater). Men det er næppe relevante bekymringer at gøre under kortere indlæggelser, hvor målet udover at komme sig bedst og hurtigst mulig efter evt. operation, er at bevare sine muskler, funktionsevne, undgå svækkelse og evt. genoptræning. Så man kan især hjælpe sig selv ved at hæve sit proteinindtag kraftigt under indlæggelse.

Jeg håber de har skiftet deres aspartam-saftevand ud med noget mindre giftigt.

Hvorfor skal aspartam-saftevand skiftes ud? Der er altid vand at drikke, ofte også vand med citron.

Hvad forestiller du dig at der egentlig vil ske med dig, hvis nu du var indlagt i to uger, og drak to til tre glas rød saftevand om dagen?

Jeg mener ikke du har forstået den relevante problemstilling som er at få folk til at drikke tilstrækkelig. Jeg ved at især ældre mennesker med allerstørst behov for at skulle drikke mere end de gør - værdsætter rød saftevand - så hvorfor vil du fjerne den?

Theodor
Forum-indlæg: 81
Område: Vestjylland
Dato: 26/7 2017 22:02

Tilværelsen er hverken hvid eller sort, men meget mere
kompliceret --- mange bruger rigtig meget tid på studie af kost
hvor den enkelte tager sin beslutning for hvad der er rigtigt eller
forkert --- og andre kan ikke gennemskue det af forskellige årsager
Underligt nok så er vores levealder ikke altid forbundet
til kost og levestil -- nogle kan leve i 80 til 100 år
uden at tænke over kosten + ryge og drikke øl --
og andre bliver kun 60

Hvilke guruer skal man lytte til ? det er også svært for
mange at gennemskue

Den skråsikre bevis for hvad der er rigtigt eller forkert findes
jo ikke

Jo livet kan være svært at forstå på mange områder
Zhcoop
Dato: 26/7 2017 22:19

Jeg har ikke tiltro til hospitalet :] jeg har generelt ikke tiltro til det offentlige system, og det har jeg mine grunde til, som kan uddybes et andet sted end her.

Hvorfor det? Folderen er essentielt korrekt omkring proteiner.

Fordi den ikke nævner bønner, linser og kikærter, hvilket er langt mere proteinrigt end de animalske produkter der bliver nævnt. Hvis de blot havde tilføjet dem, ville jeg være ok med det, men slet ikke at nævne dem i et afsnit omkring proteiner, gør mig lidt harm.

(rød saftevand)... så hvorfor vil du fjerne den?

Vil ikke fjerne den, det har jeg aldrig skrevet. Jeg skrev at jeg håber de har skiftet den ud med saftevand der ikke indeholder aspartam, da det er decideret giftigt og ikke hører hjemme på et hospital, det er nok det sidste sted man burde finde den slags giftige stads.
Theodor
Forum-indlæg: 81
Område: Vestjylland
Dato: 27/7 2017 01:27

Jeg lytter hellere til sundhedstyrelsen frem for de
menige veganere .. det gør mig mere tryg
Aros
Forum-indlæg: 861
Område: Århus
Dato: 27/7 2017 16:55

Jeg kunne godt gå ind i en debat omkring alle de fejlagtige ting der bliver sagt omkring ernæring og sundhed i denne debat, for der er rigtigt mange af dem, men vil undlade det, for det er er faktisk ganske simpelt og ligetil, og kan løse uden nogen snak om ernæring, for det er i virkeligheden et spørgsmål om rettigheder. Det her er ganske simpelthen et spørgsmål om selvbestemmelse. Danmark er et demokrati og et frit land, så uanset hvad man mener er sundt eller ikke sundt, så har patienten lov til selv at bestemme, og kan ikke blive tvunget imod sin vilje. Hospitalet ville jo heller aldrig sige til en muslim at han eller hun skulle holde deres særheder og trendy madvaner for dem selv, og acceptere at menuen står på svinekoteletter, så hospitalet skal selvfølgelig også respektere veganere og accepteres deres valg, ligesom alle andre grupper. Hvorfor skal veganere være den eneste gruppe hvor man siger - "du har ingen rettigheder, luk aret og spis hvad der bliver serveret". Det er jo ikke noget de gør med nogle andre grupper. Alle andre gruppers rettigheder er respekteret og bliver taget hensyn til. Så naturligvis skal der lægges pres på hospitalerne så der også er mad til patienter der er veganere. FB_DK du må sige til hvis jeg kan være til hjælp på nogen måde og flot at du har turde gå imod strømmen og forsøgt at påvirke rigshospitalet til veganske alternativer.
FB_DK
Dato: 7/8 2017 20:20

@Aros du er velkommen til at komme ud og besøge os på standen til vegetarisk festival 25-27 aug. der vil jeg stå med produktet "Yosa" - det er dog i KBH så et stykke væk fra Århus. Vi arbejder pt. på at få sat det hele op, men ellers følg med her :)

Midlertid facebook:
https://www.facebook.com/yosadanmark/?fref=ts

(btw kommer vi ud i alle Føtex og Bilka i uge 43 - de vil gerne være en del af projektet :) )
Aros
Forum-indlæg: 861
Område: Århus
Dato: 11/8 2017 21:07

Ja KBH er jo et stykke fra Århus. Men det sker da jeg er i KBH alligevel. Kan dog ikke den 25-27 aug. Vil følge med. Og sig til hvis der kan gøres noget her fra det jyske. Ja jeg må en tur forbi føtex så :)
FB_DK
Dato: 15/8 2017 22:34 | Indlæg redigeret den: 15/8 2017 22:38

!ja

Del gerne siden :) al den eksponering og deling vi kan få er en stor hjælp !

https://www.facebook.com/yosadanmark/