Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Borgerforslag ang. veganske landbrug

 

Politik

Rune Kjær Rasmussen
Forum-indlæg: 3
Område: Odense
Dato: 3/4 2018 19:17

Kære alle herinde

Jeg har formuleret et borgerforslag, hvor jeg foreslår at omlægge alle landbrug til veganske landbrug. I den forbindelse har jeg brug for mindst tre medstillere. Hvis det er noget, nogen vil være med til, så skriv venligst navn og mailadresse som svar her.

Forslaget i sin fulde ordlyd:

Omlægning af alle landbrug til veganske landbrug


Forslag

Forslaget er, at alle landbrug omlægges til veganske landbrug, da det er almen viden, at dyrene sanser alt, hvad de oplever i disse, og derfor er det en barbarisk praksis, der bør ophøre. At det ud over at være etisk rigtigt at gøre, så vil det også have en god effekt miljø- og klimamæssigt, da langt færre ressourcer behøves at blive anvendt i forbindelse med dyrkningen af planteføde direkte til mennesker.

Bemærkninger

Forslaget stilles som del af et håb om en bevidsthedsændring, hvor vi som mennesker bevæger os væk fra det antropocentriske verdensbillede, hvor mennesket er i centrum på en destruktiv måde, og hen imod et verdensbillede, hvor vi som mennesker erkender, at vi er en del af Jorden, af naturen og ikke kan stå som forvaltere udenfor nogen steder, for der er ikke noget udenfor.

Det er et forslag, der protesterer imod vold og drab på forsvarsløse individer. For nogen vil det blot betyde at inkludere grise og køer sammen med katte og hunde i deres tanker om, hvem de ikke vil gøre ondt. På den måde er det et forslag, som mange mennesker allerede synes at gå ind for.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Venlig hilsen
Rune


Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/4 2018 20:37

Hej Rune,
Det lyder som et spændende forslag :]
Jeg har skrevet under på et andet forslag, så ved ikke om jeg kan være medstiller på et andet forslag...
vericon
Forum-indlæg: 730
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/4 2018 22:50 | Indlæg redigeret den: 4/4 2018 22:52

Hej
Arkimedes udtrykte det sådan:




Rune Kjær Rasmussen
Forum-indlæg: 3
Område: Odense
Dato: 5/4 2018 11:33

Hej Zhcoop

Tak for dit svar. Det tror jeg ikke er noget problem, men hvis jeg må få dit navn og din mail, så kan jeg teste det. Du kan sende det til min mail i stedet, hvis du har lyst: Impetusskoven@gmail.com
Rune Kjær Rasmussen
Forum-indlæg: 3
Område: Odense
Dato: 5/4 2018 11:36

Hej Vericon

Vil du gerne være medstiller, eller vil du gerne skabe en tråd med filosofisk indhold indeholdende citater af Arkimedes? Hvis det sidstnævnte er tilfældet, så vil jeg foreslå dig at skabe en ny tråd og lade denne være. På forhånd, forhåbentlig, tak.
Steen E
Forum-indlæg: 78
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 6/4 2018 16:11

Modigt indlæg. På plus-siden ser jeg dit fokus på det praktiske landbrug. På minus-siden er der dog meget mere, men det er tankevækkende for mig at spekulere over - i al seriøsitet - om realisme spiller nogen rolle!

Det er ikke mange dage siden det faldt mig ind at kostvaner, sådan generelt, går meget hånd i hånd med den lokale landbrugspraksis. Selvom den moderne distribution giver nogle spøjse indslag i menuen. I det tankespor spekulerede jeg over om mon ikke den eksperimenterende hånd ligesom mangler ude på landet? Dvs. at landmanden følger den slagne vej, ikke mindst for at kunne få kredit-værdighed i banken. Så et forslag der gik i retning af nye afgrøder, enten på lokalt initiativ eller ude på Foulum, garneret med lidt omrokering af støttemidler til forskning i svinepest - eller hvad ved jeg - ville lige være sagen. Men er det realistisk?

Og lidt filosofi - en omlægning fra det antropocentriske til noget andet går ikke. Det er en one-way road, med forbehold for global degeneration. Men der en masse neglect i den moderne eksistentielle virkelighed, for det individuelle sus, der næres mest af medier, kommer ud af trit med den mundane og lidt mere grålige realisme. Der er plads til naturen. Måske er det også det du skriver, med nogle andre ord.