Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Nytænkning i landbruget

Politik

Zhcoop
Forum-indlæg: 650
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 9/1 2020 22:24 | Indlæg redigeret den: 10/1 2020 10:48

Dette er tiltænkt som et udkast til et eventuelt borgerforslag, brev til landbrugsministeriet eller hvad det end kan bruges til. Rettelser, inputs, forslag til ændringer, ris/ros er meget velkommen!

Vi har brug for en forandring i det danske landbrug - ikke mere monokultur og grisestalde.
Der skal ske noget helt andet. Der skal SKE noget!
Lav landbrugets marker om til permakulturelle bæredygtige mini-samfund og dyrevenlige landskaber med en biodiversitet udover det sædvanlige.

Permakultur er vejen frem. Det er det eneste der holder i længden. Der er så meget snak om en bæredygtig fremtid, men hvis vi ikke rent faktisk gør noget ved det, sker der ingenting. Vi kan ikke spise penge og økonomisk vækst. Vi kan kun passe på os selv, hinanden og den jord vi lever på. Dette kan gøres på forskellig vis, men permakultur er en klar vinder, når det gælder livet på jorden - for både, mennesker, dyr og planter.

Vi kan ikke blive ved med at snakke og snakke, der skal ske noget, og det er NU! Hvis vi starter ud med at udvælge landbrugsjord forskellige steder rundt omkring i landet, og uddelegere opgaver til dem der lyster at deltage i dette projekt. Det skal være frivilligt at deltage, men det skal kunne betale sig. Vi kan evt bruge noget af alt den landbrugsstøtte fra EU til at finansiere disse projekter. Kommunale støtteordninger til nye bæredygtige levevis. Og der må være andre steder man kan finde penge til at lave en ordentlig fremtid med.

Det behøver ikke kun være at undersøge det permakulturelle, men også at lave steder for dyr og planter, uden der nødvendigvis er tænkt mennesker ind i forholdene. Fx plante skov, enge, moser, søer, busk og krat, så dyrene også har et hjem.

Vi har brug for alle kompetente mennesker fra forskellige lag af samfundet, vi skal lære at arbejde sammen og styrke vores viden og visdom omkring denne jord vi lever på. Hvor får vi bedst muligt hjulpet livet på jorden? Det skal ikke være økonomien, der styrer hvad vi gør og ikke gør, det skal være LIVET på jorden; vores jord, dyrenes liv, planternes liv. Vi skal respekterer den cyklus der finder sted, vi skal tilpasse os årstider og forhold, vind og vejr. Vi skal lære at bygge med alternative byggematerialer og få dem godkendt af beredskabsstyrelsen, vi skal allesammen være med til at hjælpe fremtiden indenfor. Vi skal opfordre til at tænke anderledes, til at finde metoder til at rydde op efter fortidens svineri. Vi skal opbygge et nyt samfund, der består af tillid, stærke hjerter og troen på livet.

Jeg har mange planer til hvordan dette kan udføres, men jeg vil hellere høre hvad andre har af erfaring, metoder, viden og visdom, som de kan dele og vi kan gøre det endnu bedre, sammen. Jeg ved kun en brøkdel af hvad der skal til for at få dette projekt af stablen, og jeg ønsker at andre vil tilslutte sig projektet om en ægte bæredygtig fremtid - ikke denne greenwashing, som finder sted - men en helt ægte, ærlig og gensidig respekt for livet på jorden, og en tanke, et ønske, et håb for en bedre fremtid. Sammen med naturen. Hvor vi hører hjemme.

Vi har brug for dig!
Er du:
- Ingeniør med intentioner om at hjælpe til en bedre fremtid?
- Designer med henblik på at designe fremtiden bedre end fortiden?
- Miljøforkæmper, for klimavenlige tiltag og handlinger?
- Dyreelsker, der vil gøre alt for at alle dyr har det bedre?
- Plante ekspert, med forståelse for biodiversitet og jordbund?
- Et menneske der vil hjælpe andre mennesker med at få det bedre?
- Et menneske der gerne vil gøre hvad der skal til for en lysere fremtid?
- Murer, tømrer, vvs’er, elektriker eller andre håndværk og lyst til at prøve alternativer?
- Har interesse indenfor bæredygtig fremtid og livsstil?
- Er du Ole (bæredygtig) Opfinder og har lyst til at udleve nogle af dine opfindelser?

Vi har brug for Jer allesammen. Vi har brug for hinanden.
Hjælp til med at finde sammen i mindre fællesskaber, så vi kan skabe en bedre fremtid sammen.
“Time is not important, only LIFE”

Permakulturelle bosteder for mennesker og planter
- Veganske fællesskaber
- Arbejde med mennesker og planter, uden at slå ihjel
- Der vil være brug for nyttedyr til biobekæmpelse, ingen slagtedyr
- Forståelse for planternes liv og livet de giver mennesker vha mineraler, vitaminer osv

Permakulturelle bosteder for mennesker, dyr og planter
- vegetariske/flexitariske fællesskaber
- Arbejde med mennesker
- Leve med dyrene, som bruges til mælk, æg, honning, hud, knogler og kød
- Biodynamisk, permakultur, økologi

Permakulterelle bosteder for dyr og planter
- Områder specifikt til udvalgte dyr og planter
- Områder kun til dyr og planter, fredet
- Områder hvor mennesker kan benytte sig af planter (urter, frugt, nødder, rødder, bær…)
- Områder hvor mennesker kan jagte dyr, kun på udvalgte tidspunkter
- Områder til urskov, uberørt skov, forskning i skov og natur

Start med dig selv. Lad ringene i vandet sprede sig.
Tænk globalt, vær aktiv lokalt.

(PS. Det med at slagte dyr og gå på jagt, tænker jeg som en overgang, ellers er det svært at få alle med på idéen. Det er for at være så imødekommende så muligt, så det faktisk kan lade sig gøre i praksis, så kommer det nok senere at folk stille og rolig selv vælger døde dyr fra, forhåbentlig)
JensCH
Forum-indlæg: 23
Område: Odense
Dato: 11/1 2020 00:39 | Indlæg redigeret den: 28/1 2020 14:02

Smukt skrevet. Jeg har selv gået med lignende tanker, omend i knap så stor målestok, og ikke nær så koncist udtrykt.

Angående landbrug, så fandt jeg for nogle år siden ud af, at visse planter tiltrækker bestemte dyr.
Med den viden kan man så planter sammen, hvor ikke-afgrødsplanter tiltrækker de naturlige fjender af de dyr, som ellers ville spise/ødelægge planterne med den afgrøde, man er ude efter at høste.
F.eks. tiltrække bestemte edderkopper eller rovbiller, som æder de små biller eller orme, som ville æde/ødelægge nytteplanterne. (sprøjtemidler er dermed komplet overflødige)
Dette vidste inkaerne godt, og brugte samplantning i stor udstrækning; de plantede aldrig mindre end tre forskellige planter sammen.

Jeg har prøvet at søge lidt efter en samling af viden om hvilke planter tiltrækker hvad, men har ikke fundet noget brugbart.
Det er tanken at lave et website med en database, som folk(biologer/landmænd?) kunne opbygge viden i med tiden.

Har andre end mig læst "Secrets of the Soil"? - det var der, jeg oprindelig læste om det.
Der er mange andre brugbare ting i den bog, den er absolut værd at læse.

Så er der Neu5Gc, men det kan man læse om på nettet.

Hvad angår mig selv, jeg er vel lidt af en Ole Opfinder, læste kemi og biokemi på universitetet, har de seneste 10-12 år gået op i sundhed, og har ivrigt læst om naturmedicin og virkninger af diverse grøntsager, frugter og urter. Jeg har en klæbehjerne uden lige, så der er meget som hænger ved :)

Ellers kunne jeg svare ja til det meste af den liste af personer du har lavet. Jeg er autodidakt indenfor diverse områder, kan arbejde i træ og bruge en drejebænk og fræsemaskine, svejse (dog ikke i Alu), jeg er uddannet IT-supporter, og har også godt styr på elektricitet, batterier, og til en vis grænse elektronik. Jeg snakker flydende engelsk og tysk.
Jeg elsker dyr, og prøver generelt at undgå at gøre noget som kan skade dem.
Det er så absolut for at hjælpe mennesker, at jeg har lært hvad jeg har, og er den jeg er i dag.

Såeh, jeg kan lidt af hvert. Jeg har bare ofte brug for et lille skub eller to, for at komme igang.
Jeg mangler også en god, fast indtægt, har været nødt til at leve af vikarjob i mange år, delvist fordi jeg er sensitiv på mange områder, delvist fordi jeg er nødt til at arbejde på en mere aktiv måde.
Zhcoop
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/1 2020 21:05

Det lyder som en masse gode ting du har gang i :] det er fedt at læse!
"Secrets of the Soil" lyder som en spændende bog, kommer på listen over "bøger jeg skal læse en dag..."

Jeg er lige faldet over denne video, som jeg synes også lyder som en spændende koncept; måde at leve på.

Jeg kunne enormt godt tænke mig at prøve at bygge med andre materialer end beton, som er det førende byggemateriale i denne tid. Det kunne være lækkert at prøve at arbejde med cob, som hendes hus (i videoen) er lavet af, det virker som et ret interessant materiale og man kan være meget kreativ med det, og det er lavet af sand, jord og halm, så det er også meget naturligt og ikke giftigt, ligesom beton.

Earthships er også enormt fascinerende, der kan man også inkorporerer cob som materiale. Dog plejer man at bruge bildæk som en del af ydremuren, så det ved jeg ikke helt om er en fed idé, tilgengæld bliver det helt dækket ind i jord, så de er ikke synlige, dog stadig ikke så miljøvenlige..?

Domes er også et spændende koncept, at bygge rundt, har set dem i mange forskellige materialer, både ovenpå jorden og underjorden - meget interessant og mange flotte varianter.

Hobbit-hjem, hvor man bygger ind i jorden, evt på en bjergside - det har vi så ikke så meget af i dk, men stadig spændende - har set domes der er bygget ind i jorden og earthships er tildels også bygget ind i jorden. Det virker som et dejligt koncept at bo under jorden, tænker der må være god jordforbindelse i sådan et hus ^^ hehe. Dog kunne et træhus oppe i træerne også være en fed idé..

Det er enormt spændende der er så mange måder at bygge på, så jeg synes det er ærgerligt at beton har overtaget markedet for byggeri, da det er enormt dårligt materiale at ånde i. Men nu er jeg også af den overbevisning at vi mennesker er født kreative, så at putte os ind i firkantede bokse er bare ikke menneskeligt... for mig :P hehe.

Jeg tænker at bygge disse mini-samfund op med et fællesområde, hvor man kan mødes og lave mad, spise sammen, lave kreative, åndelige, sportslige events, holde fester, fødselsdage osv. Så man har et større fællesrum og så have hver sin lille hytte/hus/hule at have sin hverdag i. En eller flere gæstehytter, fx et hus oppe i træerne, et tiny-house eller hvad man finder på... Lidt a la det hun snakker om i videoen :] det lyder virkelig rart, at man kan hjælpe hinanden, have et sammenhold og være ude i naturen og have sit eget sted. Det er win-win all the way ^^
vericon
Forum-indlæg: 709
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/1 2020 22:32

Starten på en folkevandring er at én begynder at gå --
<3
Hans Jørn

P.S Vær forsigtig med hvem du vækker

JensCH
Dato: 19/1 2020 09:19

Nu havde jeg i mit første svar udeladt følgende link, fordi jeg tænkte det kunne føre debatten på sidespor, men eftersom det er meget centralt i forhold til beton, så er det her:

https://www.geopolymer.org/

Det handler kort fortalt om, at en fransk forsker for ca. 40 år siden fandt ud af, at man kunne få aluminium-oxider og silikater til at reagere og binde sig sammen, så det faktisk var svært at skelne fra aluminium-silikater i natursten.

Det ser også ud til at være brugt til at bygge pyramiderne rundt om i verden, og det var derfor jeg i første gang undlod det, da jeg tænkte det kunne føre over i en knap så relevant debat.

Det bruges på stort set samme måde som cement, og er efter størkning/hærdning ugiftigt (så vidt jeg kan bedømme) fordi aluminium er bundet til silikat. Der er dog brugt stærk base til at få reaktionen igang, så der er samme forholdsregler som for cement, men efter hærdning bliver det hurtigt lige så ufarligt at røre ved som en mursten.

Geopolymerer har været i brug i årtier, og er langsomt, men sikkert ved at overtage markedet for beton, da det både er mere holdbart, det bliver kun stærkere med tiden, og især fordi der bruges flyveaske i det (som er "affaldet" fra forbrændingen på kraftvarme-/varmekraft-værkerne) - der bruges også flyveaske i beton, men eftersom det er begrænset hvor meget der kommer fra værkerne, skaber overgangen til geopolymerer begrænsning af beton-produktion af sig selv.

Så bare rolig, beton bliver udfaset med tiden.

Hvis man selv vil bygge med det på vanlig vis, kan man blande så meget grus og småsten i, så slutresultatet kun består af nogle få procent geopolymer, og resten det natursten/grus man har blandet i.

Man kan også lave blokke af det som svarer til gasbeton, dvs. størknet med en masse luftbobler i, så man har et porøst materiale.
Det vil i så fald både være let som gasbeton, nemt at bore i, stærkere end gasbeton, men stadig relativt nemt at knuse til pulver igen, som kan genbruges som fyldmateriale i anden geopolymer-"beton".

Jeg faldt desuden selv over en Earthdome-video:

og jeg synes det er et skønt bygningsværk, især fordi det holder en rimelig stabil temperatur året rundt, og fordi væggene ser så naturlige ud som de gør. (som i en kalkstenshule)
Især baderummet ville ikke behøve nogen vedligeholdelse mht. kalk på væggene, da de er nøjagtig samme farve.
Ovenlysvinduerne gør alle rum dejlig lyse, så indendørs belysning stort set kun er nødvendig om aftenen og tidlig morgen, og i vintermånederne.
Jeg ville dog nok foretrække meget større, lidt mere firkantede døre imellem rummene, og lidt fladere vægge, men en bolig uden skarpe hjørner ville egentlig være en meget god ting.
Zhcoop
Dato: 24/1 2020 20:22

Vericon:

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være dårligt at åbne sine øjne til virkeligheden. Man kan blive ked af, at se sandheden i øjnene, men hvorfor skulle det være en dårlig ting? Hvem skulle jeg være "bange for vågner"? Jeg har svært ved at forstå din tankegang, kan du forklarer nærmere? Jeg er nysgerrig på at høre hvad du mener, evt. i privatbesked, hvis du er bange for at "vække nogen".

JensCH:

Det er fedt der er så mange alternativer til beton, det håber jeg kan overtage markedet snart - synes der er lidt for mange betonklodser der popper op rundet omkring, som en dårlig lego-by der spreder sig som pesten, puha xD heldigt at flere mennesker går ind i at undersøge alternativer, så som geopolymer. Hemp-crete er vist også et spændende materiale og har også set en video om en dude der har lavet svampe-mursten:

Domes er mega fede, og det er super fedt at lave et hus isoleret på den måde - det gør COB også, holder på varmen om vinteren og holder huset køligt om sommeren :] derfor jeg godt kunne tænke mig at bygge et COB-house ^^ ger i runde former :D hehe...
Har du set dem her, apropos domes?

Tiny Houses er også et spændende koncept, især dem man kan flytte ^^ lidt a la van-living.

Der er mange gode løsninger, det håber jeg flere og flere får øjnene op for - en alternativ livsstil til det moderne forbrugersamfund/køb-og-smid-ud-kultur.
Zhcoop
Dato: 25/1 2020 16:00

I dag har jeg fundet en meget spændende andelsforening, der hedder Andelsgaarde, som lyder mega fedt, og derfor lige dele det her i tråden, da det er lidt a la det jeg har skrevet om:
https://www.andelsgaarde.dk/

Interview med de 2 første landmænd på den første gård i foreningen:

Der er også Grobund i Ebeltoft: https://grobund.org/
som også er et spændende projekt, som jeg har overvejet at deltage i.

Skal man lave flere foreninger eller hoppe på de nuværende foreninger/projekter?
vericon
Dato: 25/1 2020 21:06

Hej Z

De nuværende fælles problemer kan kortes ned til at vi er for mange og vi forbruger for alt for meget.

Hvad stiller man op med en planet der holdbart, foruden alt andet liv, kan huse max. 1 milliard pattedyr af racen Homo Sapiens ?

Når man er villig til at se det i øjnene, kan man vælge enten at se bort eller, på trods af alle odds, at gøre noget ved det.

Situationen står ikke til forhandling og den nuværende udvikling vil, om vi så ville gå i absolut 0 hvad miljø belastning angår, fortsætte i de næste mange år (50 eller mere).

Der synes for nuværende, blandt nationale organer og virksomheder, ikke at være indsigt, vilje eller mulighed for at tage de nødvendige, radikale beslutninger.

Man læner sig op af de traditionelle vækst konglomerater og fastholder illusionen om at det er løsningen.

Gad vide hvad man vil gribe til når kendsgerningerne står for døren?

Det bliver rigtig grimt – med muligheden for at der på lang sigt opstår en frodig menneskelig eksistens – som du også fokuserer på, er muligvis mulig -

Jeg håber virkelig at jeg tager fejl i ovenstående -
Men frygter at jeg har ret.
Hans Jørn
Zhcoop
Dato: 26/1 2020 13:20

Hej Vericon,

Jeg ser det ikke som et faktum at vi er for mange - har jeg tænkt meget over og undersøgt. Jeg skal ikke kunne sige hvor mange mennesker jorden kan bære, men faktum er, at vi lever ikke i takt med naturen, men en kunstigt opstillet verden (kapitalisme, industri), som kun vil opad, men;
"what comes up, must go down."
Det kan ikke fortsætte opad, DET er en faktum.
Det hele kører rundt, cirkulære bevægelser, bølger, vibrationer, frekvenser; ikke et 2-dimentionelt Excel-ark der kun går op og ned.

Så er spørgsmålet; hvor skal vi hen?

Nu står vi med en masse udfordringer, pga. industrialiseringen/kapitalismen - måske det er en del af menneskers "natur" at være grådige, psykopater, narcissister, sociopater osv., det er en mulighed at vi skal fortsætte med disse udfordringer som menneskehed. Det er også en mulighed at vi kan vokse os ud af det vha terapi, healing, omsorg og kærlighed. Det kan kun tiden vise. Psykologi er jo relativt nyt fænomen indenfor menneskets historie.

Jeg læner mig ikke op af multinationale firmaer, jeg gør i hvert fald mit bedste forsøg på at undgå dem, og det er meget svært i denne verden, men kan lade sig gøre at mindske/eliminere ens forbrug af disse varer.

Forandring sker langsomt, så må man vælge hvilke parametre man vil forandre, hvordan og hvornår. Jeg tror på at vi kan ændre os, udvikle os, og finde ud af det sammen. Det kræver mod, stædighed, tillid, vedholdenhed, styrke og lysten til at ville noget andet end "normalen"; man skal ud af sin komfort-zone, og det er de færreste der har lyst til det. Jeg underkender ikke at der i sandhed skal bruges enorme mængder energi på en omlægning af hele samfundsstrukturen, men tror det kan lade sig gøre.
Over tid.

Der er allerede "den grønne bølge" i gang, og det er jo positivt. Med alt positivt kommer også negativt (yin-yang) så fx er der virksomheder, som udnytter muligheden til at kalde sig bæredygtige og grønne, selvom de ikke er det. Der er også virksomheder og privatpersoner, der kæmper en mere sandfærdig omstilling, og det er jo smukt.

Det er svært at navigere i denne verden, den er kompleks og svær at gennemskue, men jeg vælger at tro på det bedste, ellers mister jeg lysten til at leve, og det er jeg efterhånden træt af. Det er muligvis utopisk at tro på en "bedre verden", men jeg ser begge dele ske; mennesker der går i forfald i materialisme, ensomhed, sygdom osv. Og jeg ser mennesker, der har modet og lysten til livet, hjælpe liv, skabe rare steder, gode relationer osv.

Når der sker dårlige ting, sker der også gode. Jeg tror på balance og jeg tror at der er mange ubalancer der vil rettes op på (kampe der vil kæmpes) og det kræver en helt masse, men hvis man kan vælge mellem at sidde og stene for sig selv, eller være ude og lave noget rart for sig selv, andre og naturen, få det bedre med sig selv og livet; hvorfor så ikke vælge det sidste?

Jeg kan stadig ikke forstå hvem jeg skal være bange for at vække; We're in this together, du ved, vi er alle sammen i samme båd, båden hedder Jorden og den er lige pt i dårlig stand (og god stand, nogle andre steder), så må vi jo gøre noget ved at få fikset båden, så lortet holder i længden - ikke flere kortsigtede "løsninger".
vericon
Dato: 27/1 2020 06:21 | Indlæg redigeret den: 27/1 2020 06:33

Hej Z
Lige for at binde op på eksemplet på sandt vovemod -

Jeg tror/håber vores lille ven har en våge i isen for et hastigt tilbagetog.
I hver fald en plan B og meget gerne en C'er.
Ellers kan det ende med en fragmenteret pingvin som ikke rigtig er til noget.

Til spørgsmålet; hvor skal vi hen?
Forudsætningen er at folk kan(/vil/har mulighed for at stå på egne ben.
Endeløse diskussioner uden sigte har vi så rigeligt af.
Demokrati fungerer kun hvis folk lader være med at ævle.

"Democracy means government by discussion, but it is only effective if you can stop people talking."

Clement Attlee

Hvis man begynder at gå, kommer der nok flere henad vejen.
"Dont follow leaders - watch the parking meters" (I think Bob Dylan said that).
Alt godt
Hans Jørn

JensCH
Dato: 30/1 2020 09:01

Hej Zhcoop, interessant med svampe-mursten, det havde jeg ikke hørt om før.

Apropos mycelium, her er et par andre videoer, om en metode til at gøre Jorden grønnere, og hvad svampe over og under jordoverfladen kan bruges til.

nano-Ler:

Svampe:

Zhcoop
Dato: 15/5 2020 17:17

Wow, det er ret spændende, må jeg sige ^^

Der findes mange måder at leve på jorden, som er bedre end de metoder der er mest udbredt i den vestlige verden i dag. Det kunne være rart at komme tættere på naturen...

Jeg har prøvet at formulere et brev, men det skal nok lige redigeres et par gange, før jeg vil sende det afsted til noget. Jeg ved ikke om det skal være et indsamlingsprojekt (kick-starter el.) eller om man skal søge legat hos en kommune eller styrelse, eller om man skal lave en forening... eller hvordan man kan gøre det i dag?!

Nogle der har nogle gode forslag, til at starte et permakulturelt projekt op ?