Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Politikernes engagement og hvad dertil hører

 

Politik

Sider: << < 1 2 3 > >>
pianette
Forum-indlæg: 32
Område: KBH
Dato: 20/7 2011 23:27

vi lever jo i et demokrati og det nytter derfor ikke at være max-krævende.
Og det personlige valg skal der jo være plads til ellers hedder det diktatur...
Jeg tror fiskene er væk før brevskriveriet får indvirken på de kære politikkere!
Den politiske kamp må da handle om at bæredygtighed og ik om den enkelte politikker er veganer...
vi bør alle være politiske forbrugere jo da!
Jeg har lige læst at vi pr. mand m/k spiser 147 kg kød om året sån samlet set. Hvilket jeg syntes lyder helt vildt for jeg spiser max 5 kg selv i form af fisk og fugl.
Mååske det var en ide at søge ind i en vælgerkreds for en af de slagfærdige veganere og så stille det konkrete foreslag:
kødsalg forbudt!
dansk industri vil jo gå nedenom ....
og dermed dansk økonomi.
eller indføre kvota pr. person på fx. 5 kg
sikke en handel det vil medføre af kvoter...
Jeg tror fortsat ¨på at der skal sættes stemmer det rigtige sted, nemli der hvor der kæmpes for et bedre miljø for både mennesker og dyr!.....for det er i høj grad vores nuværende økonomiske politik der er grunden til at vi lige straks slipper for diskussionen....
for lige straks er der ikke flere fisk i havet kun algesuppe....
zeitgeist moving forward 2011 og zeitgeist adidendum beskriver så glimrende verdenssituationen!







































Pawa
Forum-indlæg: 578
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 21/7 2011 02:46 | Indlæg redigeret den: 21/7 2011 03:11

Interessant tråd bimse, omend jeg selvfølgeligt vil være på tværs.

Glimrende ide og formulering windamor!

Ser interessant ud knud!

Er helt enig marcus!

Jeg har ikke i sinde at stemme fordi at det er min opfattelse vi har behov for et systemskifte og ikke et regeringsskifte.
At stemme ville blot virke som en blåstempling af systemmet.

Kan kun være enig med daniel i at det nok havde været en kende bedre hvis "blå blok" ikke havde vundet tilbage i 2001, men skal jeg være helt ærlig så er dette systems problemer af et sådan omfang at det er irrelevant hvem spilleren er, det er reglerne der er forkerte og de problemer som præsenteres som de vægtigste på globalt plan på nuværende tidspunkt ville ikke se en disse anderledes ud om det så havde været sf og enhedslisten der havde regeringsmagten og så er spørgsmålet om det er et ret fokus at have blot at nøjes med vi kunne havet haft et højere kontanthjælpsloft, ikke fået skæret så meget i hjemmehjælp og vuggestue budgetterne, undværet Irak og Afghanistan krigene og undgået invasionen af Christania og Ungdomshuset.
Og til trods for at disse sager i høj grad har høj prioritet hos mig inden for det social-kapitalistiske system, så er det bare ikke godt nok og reelt set i et større perspektiv er samtlige ting fuldstændigt ligegyldige i forhold til de vigtige ting i verden, som i langt højere grad er et opgør med det privatiserede bank og finans-system, den kapitalistiske tese om at vækst skulle være godt for noget, klima og miljø-problemerne verden over og de store kooperationers kontrol med medicin-, fødevare-, våben-, energi-, mineral og olie industrierne, hvis indflydelse langt overgår nogen stats indflydelse noget sted i verden.

Og dette er fakta som er overset af langt de fleste; industrierne er mindst halvdelen af regeringsmagten selv i lille Danmark og har ubegribeligt bedre adgang til korridorerne på Christiansborg end befolkningen på nogen måde har, hvilket langt de fleste end ikke er velinformerede og klar over.

Opdag problem, erkend løsning er nødvendigt, søg løsning, find løsning, løsning

IKKE

Se igennem fingre, påstå løsning er umulig og derfor omsonst, ignorer trin 3 og 4, erstat trin 5 med det vi nu plejer at gøre


Er der vilje??? Så er der faktisk vej!!!!!

Og intet er mere utopisk end vores nuværende monetære system, prøv bare at spørge Obama eller læs Ekstra Bladet i de følgende 2 uger.

EDIT: lidt til ;)
Pawa
Forum-indlæg: 578
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 21/7 2011 20:38 | Indlæg redigeret den: 21/7 2011 20:42

BUMP

Jyllandsposten idag d. 21 Juli 2011: USA forbereder sig på konkurs
http://epn.dk/okonomi2/global/usa/article2494650.ece

Jeg kan oplyse at et konkurs med en vis sandsynlighed eller nok nærmere 100% sikkert betyder undtagelsestilstand og dermed ophævelse af den civile lovgivning, samt indsættelse af FEMA og militære tropper for at slå de oprør ned der med garanti rammer.
Indtil videre er der blevet udstationeret 20000 ekstra militære tropper i USA i de sidste dage og tallet ryger nok op.

Og et sådan kollaps vil også forplante sig helt til Danmark, så "just in case" køb ekstra godt ind til de næste "par uger" ;)

Forbered jer på en ny økonomisk verdensorden drenge og piger, håber i har nydt de gode tider, for de er slut.

Jeg vil også advare om den efterhånden høje sandsynlighed for at Israel angriber Iran inden årets udgang, muligvis i September hvor at Israel har meddelt alle deres ambassader og konsulater at de skal være 100% på standby fordi at de agter at foretage sig noget der vil kræve alle diplomaters fulde tilstedeværelse.
Det kan selvfølgeligt også være at de bare planlægger at udrydde flere palæstinensere, det er jo efterhånden helt normalt at føre krig mod civilbefolkning.
Alle der tier er beviset på vi intet har lært af nazismen!

Og alle der har haft lukkede øjne det sidste årti: så kan i lære det!

@Bimse: Undskyld for at være en nar og næsten lidt ødelægge din tråd, måske tager jeg fejl af alvoren men alligevel falder det mig på sinde at advare folk og gøre dem klart deres politiske fokus har været nærsynet for længe.

EDIT: nedenstående tilføjelse>>

Og måske går de ikke konkurs og måske går det glidende let og om et år kan man grine lidt af det, men det ændrer stadig ikke på samtlige af de andre argumenter i forhold til vores monetære og finansielle system.
Jeg anbefaler at kommer blot tvivlen tilgode så tag det til efterretning.
pianette
Forum-indlæg: 32
Område: KBH
Dato: 23/7 2011 19:28

hey jeg tror altså ikke hende der johanne schmidt er mere end "gennemsnitssund"....
http://www.naturli.dk/naturli-viden/livsstil/8251-lever-du-sundt-johanne-schmidt-nielsen

og så må i have mig undskyldt for at have lyst til at synge en sang...http://www.paspaavenstre.dk/

En sofavælgerstemme ender jo i sidste ende med at udløse ekstra mandater til det vindende parti mig bekendt...
Så det syntes jeg ikke der er megen protest i snarere... det er vel også netop at stille sig udenfor du vil Pawa ?!?
Men det er nu svært for mig at se din manglende deltagelse bidrager til en større forbedring/forandring af ret meget....så jeg vil tillade mig at opfordre dig til at stemme på ildsjæle/nogen der snakker og mener bæredygtighed isteddet!!
Cyclopussy
Forum-indlæg: 340
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 23/7 2011 20:04

Pawa: Jeg er også dybt bekymret.

Desværre er jeg ikke i en situation hvor jeg kan forberede mig på det værste; men håbe det bedste.
Jeg kan kun håbe... :0(
Imminst
Forum-indlæg: 472
Område: KBH
Dato: 23/7 2011 20:15

Pawa
Var det hvad der skete i Island. Hvis ikke hvorfor skulle det så ske i USA?
Imminst
Forum-indlæg: 472
Område: KBH
Dato: 23/7 2011 20:15 | Indlæg redigeret den: 23/7 2011 20:18

Cyclopussy
Hvorfor dog? Efter at USA er gået konkurs vil de nok indføre ameroen som er fælles for USA, Mexico og Canada og så bliver alt bedre. Der opstår en ny og stærk union :D
Flex
Forum-indlæg: 289
Område: KBH
Dato: 23/7 2011 21:48

Doomsday prophets all have one thing in common... They were wrong!!
Cyclopussy
Forum-indlæg: 340
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 23/7 2011 23:03

Imminst: Keep on dreaming. ;0)

Fakir: Kender du mange "riger" der ikke er gået under med tiden?
Har der aldrig været altomfattende geologiske omvæltninger på kloden?
Har alt altid været præcis som nu og kan forventes i al evighed vil forblive sådan?
Men ellers har du jo ret i, at det præcise tidspunkt næppe kan fastslås.
Det kan ske inden du får læst mine ord... ;0)
Bimmer
Forum-indlæg: 707
Opskrifter: 4
Område: KBH
Dato: 24/7 2011 00:33

Det er okay, Paw, jeg er også bekymret.
Pawa
Forum-indlæg: 578
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 24/7 2011 00:45 | Indlæg redigeret den: 24/7 2011 00:50

@Pianette:

Jeg kan godt se din pointe, men føler alligevel den rammer ved siden af.
Sagen er at jeg tror på vi skal ændre os og vores livsstil uden om systemmet og ikke inden for det.
Dvs. det kan være jeg ikke sætter et kryds hvert 4 år ud for et navn, men jeg bruger min arme stemme i al tiden imellem det tidspunkt hvert fjerde år, hvor de fleste ellers sidder i sofaen og hviler stemmen til næste anstrengelse. Og det tror jeg er mere konstruktivt.
Om det ikke gør en forskel at jeg ikke sætter et kryds og om det ikke gør en forskel at jeg sætter et kryds mener jeg ikke gør en forskel. :)

Jeg må dog indrømme jeg lader det tvivlen komme tilgode, men jeg sidder desværre med en følelse af at prostituere mig selv når jeg tænker tanken og jeg tror ikke at jeg føler det er det værd.

@Jimmi: Dit spørgsmål svarer til at spørge om hvad det var der skete i Farum?! Hvorfor skulle det ske i Danmark??

Island er en lille og forholdsvist ubetydelig økonomi.
USA er verdens største og mest indflydelsesrige økonomi.

I Island stormede søde og velstillede forældre parlamentet med kasseroller. De ønskede ikke at betale gæld og renter på vegne af de enkelte individer der havde udnyttet deres position til at optage ekstremt favorable lån og investere dem massivt i udenlandske aktiviteter. Dvs. der blev importeret gæld og eksporteret valuta, som efter deres bankerot igen blev opslugt af en række af de internationale banker. Banker der låner pengene videre fra lån de selv har optaget og som, hvis man følger brødkrummerne, fører direkte tilbage til USA\'s centralbank, der på den måde faktisk gav amerikansk økonomi et mindre økonomisk boost, en lille hestesko for at holde hovedet over vandet lidt endnu. Boostet består i høj grad i at Island nu betaler uhyggelige renter og kommer til at gøre det i årtier fremefter. Prøv at spørge en islænding hvor mange timer de arbejder, hvad de tjener, hvad deres skatteprocent ligger på og hvad en pizza koster..

USA, verdens mest våbenglade land (med mange flere våben i omløb end deres 350 millioner indbyggere) er forvænt med at være verdens kransekagefigur. De har igennem det sidste forrige århundrede levet højt på at dominere resten af verden økonomisk og militært og på den måde sikret sig ekstremt eksklusive "frihandels-aftaler" og dermed nogle af de laveste priser på samtlige tænkelige varer, alt fra olie til tøj og sko. De ønsker heller ikke at betale gælden og renterne fra deres u-bæredygtige livsstil, der i lige stil med Island primært er kommet de allerede velstillede mest tilgode. Men det bliver ikke kasseroller de stormer parlamentet med, det siger sig selv. Det kommer nok i højere grad til at ligne scenarierne fra Grækenland. Samtidigt er der den forskel at USA er mere indflydelsesrig på verdensøkonomien end Island er. Ligesom Grækenlands økonomi er større og vigtigere end Islands og dermed også i højere grad end Island påvirker resten af verdens økonomier, primært euro-samarbejds-landede, der i høj grad er presset af Grækenlands nær-bankerot og også selv er på nippet, således er USA også større og vigtigere, til yderligere sammenligning nok en kende mere end Grækenlands. Alene frygten for et sådan bankerot har presset den europæiske centralbanks renter op og selv lille Danmark er påvirket, hvor det ikke er længe siden at renten blev sat 0,25% op (faktisk flere gange) og dermed i praksis har betydet mindre penge mellem hænderne primært for folk med lån i hus, bil og privat-ejede firmaer ( men også for banker der har formidlet en del af disse lån, men ikke har kunnet stille tilstrækkelig garanti efter en forhøjet rente), hvilket også betyder flere konkurser(og dermed flere på kontanthjælp, flere i boligkrise, færre arbejdspladser, samt mindre BNP, hvilket alt sammen er selvforstærkende på økonomiens negative spiral).


USA\'s valuta dollars er verdens reserve-valuta. USA er stærkt udfordret økonomisk, især af BRIKS (Brasilien, Rusland, Indien, Kina og Sydafrika) der i modsætning til de vestlige lande(med eller på grænsen til recession) alle er i eksplosiv vækst (med vækstprocenter op til 10% årligt) og de har meldt ud at de aktivt arbejder for at bryde USAs økonomiske verdensherredømme. Det står klart for alle der ved noget om sagen at en ny verdens reserve-valuta er en nødvendig realitet inden for relativt kort tid. Og det er åbenlyst at det økonomiske verdenskort står til at ændre sig drastigt som en konsekvens af det. Sekundet hvor at USAs kreditværdighed bliver nedvurderet kommer til at skabe et global ramaskrig. Det kommer til at vende op og ned på den finansielle verdensorden, mængden af konkurser er ikke til at gætte sig til og jeg skal være ærlig og sige jeg ikke aner hvad der kommer til at ske præcis, men det kommer ikke til at gå stille af sig. Potentielt kan det udløse krige, for at være realistisk. Men jeg ved det ikke. Det eneste jeg ved er at det kommer ikke til at være det samme. Det kommer til at være en ny tidsalder. Ikke dommedag. Men for nogen vil det måske betyde deres personlige dommedag. Dagen hvor de skulle bo i en papkasse resten af livet. Måske dagen hvor Wallmart ikke åbnede med et slagtilbud. Eller dagen hvor at benzin-priserne fordoblede sig. Eller dagen hvor alle offentlige sektorer skar ind til benet samtidigt med at skatten blev sat markant op. Det eneste gæt der er latterligt er at intet ændrer sig. Alle andre gæt er måske usikre og umulige at påvise, men ihvertfald nærmere sandheden end at intet sker. Recession, inflation eller kollaps, forskellige grader af den økonomiske ned-spiral der med garanti er uundgåelig. Kun krig kan fastholde USAs herredømme, men dem har de jo allerede rigeligt af igang. I tilfælde af krig er det sandsynligeste at de vil påbegynde nye ressource krige, enten mod Iran via Israel eller mod Venezuela via Colombia. Men jeg \"tror\" først og fremmest USA må tøjle deres egen befolkning når det er.

Om USA går med i Amero\'en er jeg i tvivl om, det er klart en mulighed, men uanset om de så gør vil Amero\'en nok ikke være verdens fremtidige reserve-valuta, da USAs gæld ikke forsvinder af den grund. Det er nok mere sandsynligt, selv hvis USA går med i Amero\'en, at der bliver oprettet en ny verdens reserve-valuta reguleret af IMF og sammensat af en kurv af valutaer, herunder ihverfald Kinas og sandsynligvis flere af BRIKS landede, men måske også Amero\'en eller hvad de nu finder på. Og i det tilfælde vil USA stadig stå med en babylontårnhøj gæld som de skal til at betale af på, samtidig med at deres kreditvurdering ryger direkte ned og renten direkte op.

Verden går ikke under. Men hele den vestlige verden må nok til at se nogle økonomiske realiteter i øjnene. Land for land.

@Fakir: Hvor naivt sagt.

For det første er du den eneste der har brugt ordet dommedag, vi andre snakker om fornyelse.
For det andet negligerer du den monetære og finansielle krise der allerede har vendt op og ned på millioner af menneskers liv.
For det tredje, som Cycklo siger, negligerer du verdenshistorien der har bragt mange riger til deres endeligt.

At du har lukkede øjne betyder jo ikke at verden ikke er der.
Men ok, hvis det passer dig bedre så; bare rolig, intet forandrer sig, vores bæredygtige livsstil er fast forankret i et fundament af en solid økonomi der ikke er befængt med finansielle parasitter og også i morgen skal der nok være tilbud på elektronik i Føtex der bliver produceret i lande der frivilligt lader sig udbytte for at vi kan leve højt på strå ;)

Til de (ukendt antal, men ihvertfald Black og Granatæble (tittebuh, er det svært at greje at snakke i åbenhed i stedet for bag om ryggen på folk?)) personer der bare synes jeg er en landsby/storby tosse uden greb om virkeligheden og desuden blahblahblah, jeg udfordrer jer til at efterprøve og konfrontere mig med mine påstande (efterspørg gerne kilder) såfremt det er af intellektuel karakter og at lære mig bedre at kende hvis jeres kritik er personlig, men ellers så tie stille fordi i i det tilfælde jo ikke ved hvad i snakker om og dermed reelt afslører mere om jer selv end om mig.

Og jeg tilkendegiver faktisk at jeg er lidt tosset og at jeg har taget og sikkert forsat tager en masse fejl på adskillige måder og områder, en del af hvilket jeg ikke er bange for at indrømme og tage i mig hvis i kan lære mig hvorledes.
Jeg er ikke sur på jer, tror ikke i er dårlige mennesker, det er bare lidt nedtur at høre sådan noget og det er flovt for jer :)
(Jeg ved ikke om i stadig har travlt med det, er noget tid siden jeg har hørt om det, fik bare lyst til at droppe bomben ;) , dybest set er jeg ligeglad med om i er på afveje, men er nu rarere at være venner/venlige, selv til trods for forskellige opfattelser.)
Pawa
Forum-indlæg: 578
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 24/7 2011 00:46

Tak Bimmer, hehe :)

Jeg tager det ikke så tungt hvis jeg tager fejl eller er galt afmarcheret, jeg tilgiver mig selv fordi jeg ved det kun er i den bedste mening :)
pianette
Forum-indlæg: 32
Område: KBH
Dato: 24/7 2011 01:14

grineren til dig Pawa!!!
....men behøver du lige at holde fridag DEN dag?!?!?!
....Og tænk nu hvis det lige var din stemme der manglede så ku du på een dag få valura for slitagen på barrikadestøvlen...

Hvis ikke alle de kloge hoveder kan redde verden ...
ja så må alle vi andre jo træde til ...
Cyclopussy
Forum-indlæg: 340
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 24/7 2011 02:28

Paw: Dig har jeg fundet meget sympatisk og vil bare sige farvel.

Nogle hændelser de sidste døgn har åbnet mine øjne og jeg har fundet ud af, at jeg ikke skal bruge mere tid her.
Så når jeg lige har fået sagt farvel til dem jeg synes jeg lige skal have rundet noget af med vil jeg slette profilen.

Held og lykke fremover! :0)
Flex
Forum-indlæg: 289
Område: KBH
Dato: 28/7 2011 22:27

For det første er du den eneste der har brugt ordet dommedag, vi andre snakker om fornyelse.

Ok ok.. Just checkin, man kan aldrig være for forsigtig i disse tider :)
For det andet negligerer du den monetære og finansielle krise der allerede har vendt op og ned på millioner af menneskers liv.

Well jeg siger jo heller ikke at der ikke sker forandring, min pointe er bare at det ikke vil ske med et brag(som jeg tror du mener) - men gradvist.
For det tredje, som Cycklo siger, negligerer du verdenshistorien der har bragt mange riger til deres endeligt.

Jeg er enig med dig i at USA\\\'s nuværende position som supermagt nok lakker mod enden, men det vil ske gradvist - ligesom Romer riget ikke \\\"faldt\\\" på en dag men nærmere over 80 år (correct me if im wrong - kan ikke lige finde en kilde på det), så vil USA gradvist få mindre at sige på den verdenspolitiske dagsorden. Lande som Kina, Rusland, Indien osv vil få mere at sige. Det er allerede en klar tendens og sådan vil det nok fortsætte.

...synes jeg er en landsby/storby tosse uden greb om virkeligheden og desuden blahblahblah, jeg udfordrer jer til at efterprøve og konfrontere mig med mine påstande (efterspørg gerne kilder)...

Well, du er måske lidt af en storbytosse, but ey - ain\\\'t we all ? :)
Problemet er jo ikke at du ikke har \\\"kilderne\\\" iorden, fordi de scenarier du beskriver jo i høj grad mulige. De scenarier betegnes dog af mange ikke som særlig sandsynlige. Og hvis du tager et usandsynligt skrækscenarie og siger \\\"sådan bliver det\\\", og derfra videre tager det næste usandsynlige skrækscenarie, ja så kan jeg godt forstå du synes det ser sort ud.
Men husk - det er meget usandsynligt at det ender så galt.
Og der sidder faktisk rigtig mange vildt kloge mennesker som får rigtig meget i løn(og dermed må være rigtig dygtige(ok, måske lidt af et stretch men man kan da håbe)), der prøver at forhindre at tingene ender galt.

Og helt ærligt, USA\\\'s \\\"gældskrise\\\" minder jo mest af alt om et ægtepar der ikke kan beslutte sig for hvor meget og under hvilke betingelser de vil overbelånes af \\\"banken\\\". Det er jo ikke fordi de ikke kan låne pengene (folk vil jo gerne købe deres statsobligationer), de ved bare ikke om de gider (og selvfølgelig gider de det).
Det ærgelige er jo bare at de tager hele verden som gidsel i deres \\\"skuespil\\\".

Så jo du kan bande på at jeg vil tage det heeelt roligt selv hvis USA 5 minutter inden den endelige deadline 2. august (eller 15. aug... whenever..) endnu ikke har lavet er ny aftale (fordi de har reelt ikke noget valg!)

Ja jeg sidder sku nok nede på en cafe og får mig en latte eller noget.

Og hvis jeg tager fejl ?
Ja selv hvis det du siger er rigtigt så er de problemer så store at lille mig ikke kan gøre en skid alligevel so why the fuckin bother?
Imminst
Forum-indlæg: 472
Område: KBH
Dato: 29/7 2011 02:31

Pawa
Hvad har frygten for et bankerot med renten at gøre? Som jeg har forstået det er renten et værktøj som bankerne bruger til at regulere inflationen. Den europæiske centralbank har et mål på max 2 % inflation om året og inflationen har i de sidste 6 måneder været over 2 % så de har været nødt til at trykke på bremsen ved at hæve renten.
Flex
Forum-indlæg: 289
Område: KBH
Dato: 29/7 2011 09:00

Imminist: Renten er også et udtryk for den risiko udlåneren mener at tage ved at låne pengene ud til den pågældende.
Hvis renten på USA's lån stiger så er det fordi folk mener det er blevet mere usandsynligt at de ikke får alle pengene tilbage.
Imminst
Forum-indlæg: 472
Område: KBH
Dato: 29/7 2011 13:57

Fakir
Det er vel renten på statsobligationer du mener?
Flex
Forum-indlæg: 289
Område: KBH
Dato: 29/7 2011 14:24

Det er også om renten på statsobligationer. Det er om rente konceptet generelt.

Der er altid et forhold mellem rente og risiko.

Lav risiko = lav rente.
Høj risiko = høj rente.
Pawa
Forum-indlæg: 578
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 29/7 2011 15:56

@Jimmi: >> hhttp://epn.dk/tema/gaeldskrise/article2493491.ece

@Fakir: Måske har du ret, især mht. om det "kollapser", at de sandsynligvis har en løsning i ærmet og at der vil ske en glidende overgang. Måske.. Men måske, når de har ladet det komme så langt som de har ladet det komme nu, er der en reel chance for de faktisk ikke kan, eller vil, finde en løsning. Det er værd at overveje.

Og det er værd at overveje om en diskussion om vores monetære og finansielle system og politik ikke er på sin plads.
Først og fremmest få nogle fakta på plads om hvordan det reelt set hænger sammen, så man har chancen for at vurdere om det er noget man kan stå inde for. Det gode ved at tage diskussionen nu eller endnu bedre om det havde været for 10 år siden, er at det sandsynligvis bedre kan tages seriøst end det kan hvis man først bagefter, til trods for talrige advarsler, begynder at klage.

F.eks. at gøre sig bevidst om sammenhængen mellem IT-boblen, ejendomsmarkeds-boblen, mængden af gæld i omløb som at borgene betaler stigende renter for alt imens at prisudviklingen går op og lønudviklingen går ned.

Det har hele tiden været min pointe at systemmet er selvdestruktivt. Såfremt at det lykkes USA at hæve deres gældsloft betyder det intet for om de har løst krisen. Det kan meget let illustreres med et tanke-eksperiment:

Jeg låner 100.000 kr. af en bank. Jeg skal betale 10% i rente, = 10.000 kr. Dvs. jeg skal betale 110.000 kr. tilbage.
Vil nogen låne mig 110.000 kr. så jeg kan betale dem tilbage, i skal nok få 10% i rente?!

Ovenstående tankeeksperiment eller hvad vi skal kalde det illustrerer blot en enkelt af de iboende selvmodsigende mekanismer.
Men reelt står det meget værre til. Ikke mindst fordi det indtil nu er et beløb på ca 9 billioner kroner som at de skal betale af på.
Og fordi at deres åbenlyse manglende evne til at betale tilbage før eller siden nok skal blive analyseret mere realistisk end AAA som deres urealistiske gældsvurdering er på nuværende tidspunkt. Begynder det først at skride kan det bide sig i halen og blive selvforstærkende. Når IMF kommer ind i spillet er det ikke blot til spøg. Når IMF kommer ind i spillet betyder det heftige besparelser i de offentlige sektorer(vuggestue/børnehave, plejehjem, hospitaler etc.), privatiseringer af de mest vitale af statens besiddelser(som i sagens natur efterfølgende lader sine priser stige markant, som statistikerne viser det sker ved privatiseringer), samt skattestigninger, øget arbejdstid, beskæringer i pension/efterløn(og lign.) og selvfølgeligt en lang række af konkurser, både private og erhverv, som følge af de højere renter.

Spørgsmålet er om vi virkeligt vil lade vores samfund hvile på et system af papir der i den grad er manipulerbart. I realiteten er vi ikke blevet fattigere andet end fiktive penge, tiltrods for den øgede mængde fiktive penge i omløb(en anden detalje, der kaldes skjult inflation er når man har den samme mænge eller faldende produktion og værdier i omløb, men øger mængden af penge, hvilket logisk set betyder prisen på varen stiger, ligesom vi kender det fra boligmarkedet i Danmark der boomede efter en masse lån blev gjort mulige. Den øgede mængde penge i omløb har skabt inflation i en lang række af ting, fra fødevarer til ejendomme og alligevel efterfølgende bidraget til en anselig mængde privat økonomiers konkurser og dertil alle de banker vi har set sige farvel den sidste tid.

Åhh, emnet er interessant og vigtigt, lige nu er der dog en ivrig pige der mener tiden er inde til en tur på legepladsen :)

Men inden jeg er gået vil jeg tilføje at jeg rent faktisk også foretrækker at tænke konstruktivt :)

Derfor at jeg er fortaler for selvforsynende perma-kulturelle konsensus-demokratiske lokalstyrende samfund. Det er konstruktivt. Omend det pt. ikke ser ud til at lade sig gøre, mest af alt fordi det bliver anset som kriminelt at tænke sådan, kunne det tænkes at være en god måde at demontere det system som er vokset os over hovederne.
Jeg anser det som et realistisk bud, imod det fuldstændigt utopiske system vi har nu.
Og jeg ser det som et ansvarligt bud, at vi kunne afslutte vores økonomiske afhængighed af fattige arbejdere verden over.
Og ikke mindst set i lyset af den åbenlyse korruption og de alvorlige løgne der har ledt os ud i krige som Irak, Afghanistan og brugt milliarder på at ødelægge millioner af menneskers liv.

(hehe, ikke lette emner at komme omkring når man forsøger at undgå alt for detaljeret og tunge forklaring.)

God dag Fakir og alle i andre :)
Sider: << < 1 2 3 > >>