Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetarer og veganere i folketinget

Politik

Sider: 1 2 3 > >>
T-rex
Forum-indlæg: 571
Opskrifter: 38
Område: Århus
Dato: 26/10 2011 12:44 | Indlæg redigeret den: 31/10 2011 16:42

HER ER DEN.. ikke. Det er jo umuligt at få svar fra alle MF'ere, så nu offentliggør jeg, hvad jeg HAR fået ud af de folkevalgte. Alle folketingsmedlemmer har fået mulighed for at tilkendegive, om de er vegetarer/veganere/altspisende eller hvad de er. Her er listen:

Dansk Folkeparti:
Mette Dencker: Altspisende, men var vegetar fra hun var 12 til hun var 14. Spiser tit vegetarisk.
Alex Ahrendtsen: Altspisende
Liselott Blixt: Altspisende (Ved sidste samling var ingen fra DF.)
Pia Adelsteen: Altspisende

Radikale Venstre:
Liv Holm Andersen: Altspisende
Morten Østergaard: Altspisende
Lotte Rod: Altspisende (men spiser langtfra kød hver dag)
Jeppe Mikkelsen: Altspisende
Lone Loklindt: Altspisende
Camilla Hersom: Altspisende
Manu Sareen: Altspisende

SF:
Jesper Petersen: Altspisende
Annette Vilhelmsen: Altspisende
Karina Lorentzen Dehnhardt: Altspisende, men:
”Jeg er tæt på en af delene – jeg spiser stort set ikke kød. Det er dog konsistensen, jeg ikke kan lide – og derfor sker det, at jeg kan spise pålæg eller hakket kød i en gryderet, hvor jeg ikke kan ”smage” kødet.”

Soc.dem:
(Ingen på sekretærkontoret kan svare, men skriv til individuelle medlemmer. Hvilket jeg så gjorde – intet svar.)

Enhedslisten:
Christian Juhl: Altspisende
Pernille Skipper: Altspisende
Stine Brix: Altspisende
Per Clausen: Altspisende
Rosa Lund: Altspisende
Johanne Schmidt-Nielsen: Altspisende

Venstre:
Peter Juel Jensen: Altspisende
Anne-Mette Winther Christiansen: Altspisende
Peter Christensen: Altspisende (Jeg er sund og rask.)
Anni Matthiesen: Altspisende
Jakob Ellemann-Jensen: Altspisende
Jan E. Jørgensen: Altspisende

Liberal Alliance:
Mette Bock: Altspisende

Konservative:
Mai Henriksen: Altspisende
Tom Behnke: (Ønsker ikke at svare.)
Lene Espersen: Altspisende
Lars Barfoed: Altspisende (Mener at alle MF'ere for Kons. er altspisende.)

Listen er udarbejdet mellem den 13. og den 26. oktober 2011.
Emma MS
Forum-indlæg: 96
Område: Sjælland
Dato: 26/10 2011 13:52

Det lyder en smule skuffende.. Vi må danne et veganerparti og tage magten! xD
OliverH
Forum-indlæg: 449
Område: Odense
Dato: 26/10 2011 14:12 | Indlæg redigeret den: 26/10 2011 14:13

Fååårk.
Så går man tydeligvis ikke mere op i miljø, sundhed, klima, natur, dyr og mennesker i fattigere lande end som så.

EDIT:

Fed research, forresten.
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/10 2011 16:02

jeg ville meget gerne stemme på en robert-john eller en leif , hvis de stillede op.
vh lu
T-rex
Dato: 26/10 2011 19:23

Hej igen :)

Jeg har altså ikke helt givet op, jeg har bare givet op med at ringe, eftersom ikke alles telefonnumre er offentlige, og eftersom det tager for lang tid og giver for lidt respons.

Men jeg sender mails i stride strømme og i varierende formuleringer. Senest sendte jeg en lidt mere insisterende mail til De Konservative, som der kom respons på. Listen er redigeret og vil blive det løbende.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Dato: 26/10 2011 20:01

Det er vel hvad man kunne forvente.

Jeg kan huske, at der kom vilde protester fra flere folketings medlemmer til COP15 mødet i 2009, da det var meningen, at den mad der skulle serveres hovedsageligt skulle have været vegetarisk.

Men det var mange MF' ere stærkt utilfredse med, de ville have deres kød og det fik de så.:(
VegoNiles
Forum-indlæg: 36
Område: KBH
Dato: 26/10 2011 20:08

Det var jo lidt som man kunne forvente, desværre. Mener at enhedslisten har haft en vikar inde på et tidspunkt, som var vegetar. Men det må klart være et mål at få en vegetar valgt ind ved næste folketingsvalg
Pawa
Forum-indlæg: 578
Opskrifter: 1
Dato: 26/10 2011 20:23

Sådan har jeg det ikke helt, det er politikere, de må forventes at svare til rationalitet og efterleve basale primære etiske retningslinjer, de skal stå til ansvar for deres valg og handlinger og det er uacceptabelt den holdning de ligger for dagen, minimum burde de signalere at den grønne livsstil er et ideal, selvom de sætter sig selv over andre væsners liv for et aftensmåltids skyld(fodret op på soyabønner produceret af fattige sydamerikanere der bliver syge af sprøjtegifte, på arealer der før var verdens lunger, skov, men nu er rå landsbrugsjord inficeret med gmo afgrøder, smadrende klima og lokalmiljø samt lokaløkonomier), bør de melde ud at de ihvertfald spiser grønt om mandagen eller noget latterligt i den retning.

Hehe, nogen gange skal man skrue op for varmen :D

Spørgsmålet er om det signal de vil sende er fuldkommen ligegyldighed og totalt ignorance eller om de i det mindst vil fodre os af med det sædvanlige bullshit hvor de siger det ene og gør det andet, det ville da være det mindste de kunne gøre..
T-rex
Dato: 26/10 2011 20:44

Haha! Åh ja, Pawa-man, vi kan jo mene så meget om, hvad de bør. Det ændrer ikke, hvad de gør. Men vi kan jo kun blive ved med at banke på døren indtil de åbner.

VegoNiles: Jeg går helt sikkert ind for at få grønne hoveder i FT. Men vi behøver jo ikke vente til næste valg, når vi kan have indflydelse på dem, der allerede er valgt.
Marianne48
Dato: 27/10 2011 09:53

Ja, det klinger jo noget hult, når de taler om alt det der skal gøres for miljøet, og de så stadigvæk ikke nedsætter deres kødforbrug mest muligt.

Men hvis de får det beskrevet ang. gmo soya, forholdende og konsekvenserne for miljøet og befolkningen i Sydamerika, som Pawa hentydede til, kunne det være det ville give dem noget at tænke over og derved ændre madvaner nærmere mod vegetarisme.
northern downpour
Forum-indlæg: 25
Dato: 27/10 2011 10:01

Årh, det er lidt skuffende. Hvor bliver radikales og enhedslistens idealisme af? Og DF som påstår, at de går så meget op i dyrevelfærd. Hmpf.
Synes det er lidt synd, da vegetarisme lige så meget kan være et politisk statement, som det kan være en simpel modificering af egne kostvaner. Især når man tænker på, hvor meget miljøet er i fokus for tiden - og alle ved da, at det industrielle landbrug bidrager med lige så mange drivhusgasser, som fx biler og diverse trafik gør, som de i Folketinget ellers ligger meget vægt på - miljøvenlige busser, betalingsring omkring københavn.. de tør bare ikke foreslå et reduceret kødforbrug i Danmark, af frygt for at tabe vælgere. :(
dittelind
Forum-indlæg: 10
Opskrifter: 2
Dato: 27/10 2011 10:43

Tænk at der er så mange altspisende... Havde forventet en del vegetare.
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Dato: 27/10 2011 12:00

Jeg forstår dem. Stegte kattekillinger knaser bare så dejligt... Dem kan man ligesom ikke leve uden!
Marianne48
Dato: 27/10 2011 13:48

Til mit seneste indlæg:
Samt selvfølgelig miljøet globalt.

Men mon ikke det også kan skyldes, at de ikke vil have for meget ballade med landmændene?

Det er dog på den anden side underligt, at dem inde på "Borgen" ikke kan se, at de saver den gren over, de selv sidder på ang. at passe på miljøet/naturen og gøre noget mere effiktivt for det med henblik på at få nedsat CO2 udslippet.
Menadian
Forum-indlæg: 769
Opskrifter: 7
Område: Østjylland
Moderator
Dato: 27/10 2011 15:50

Hvis de sagde de var vegetarer eller veganere ville de nok miste pænt opbakning fordi gennemsnitsdanskerens tankekapacitet ikke kan klare regnestykket: grøntsager = godt.
Men hvis siger vi behøver at stifte et veganerparti? Vi kunne også bare infiltrere alle de andre partier :D! Eller bare overtage magten selv!!!
Mette-
Forum-indlæg: 485
Opskrifter: 5
Dato: 27/10 2011 22:26

Interessant liste - tak for deling :)
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Opskrifter: 2
Dato: 28/10 2011 07:55 | Indlæg redigeret den: 2/11 2011 19:59

Hvor bliver man dog træt af Danmark når man læser sådan en liste:(
Lux
Forum-indlæg: 247
Opskrifter: 1
Dato: 28/10 2011 13:38

That's so sad.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1596
Dato: 28/10 2011 13:56

Tom Behnke ønsker ikke at svare fordi han ikke fattede spørgsmålet! Veg-e-whoaaa?!
T-rex
Dato: 28/10 2011 14:13

xD lol
Sider: 1 2 3 > >>