Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegansk tandtråd (økologisk)

Produkter

ErobreSindet
Forum-indlæg: 1
Område: Sjælland
Dato: 30/4 2014 18:44

Jeg tænkte på om nogle af jer garvede ildsjæle er stødt på økologisk / vegansk tandtråd?
Det eneste "økologiske" jeg har kunne finde var tilsat bivoks.

Jeg ville sætte stor pris på, hvis nogle kendte til produkter, som kunne være til brug for den krævende forbruger.
Zhcoop
Forum-indlæg: 578
Opskrifter: 9
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 1/5 2014 11:00

Jeg har selv ledt i supermarkeder og helsekosts, men svært at finde - følger lige med, og håber på nogle svar :] *hep hep*
Shpongejones
Forum-indlæg: 20
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 1/5 2014 18:19

Ej man.. vegansk tandtråd - vegansk er jo nærmest en sygdom, ude af takt med naturens gang, sådan en mani.? *freaks* stakkels propagandaramte mennesker. Undskyld mit udbrud her, men altså....
biavl ER fantastisk, og sætter udbyttet i marker op på f.eks. raps. Eller på alle planter i rosenordenen, frugttræer buske, jordbær.. Det ville være en skam for naturen hvis vi ikke hjalp bierne som vi gør nu ved at oprette bistader i enge, på overdrev, i remiser, haver og marker.
Insektbræk er fantastisk, og man laver ikke massedrab på dem mere end de gør selv hvis man altså har studeret det, og gidet sætte sig ind i hvad biavl vil sige? hvad det betyder for naturen, haverne og høstudbyttet.. og hvordan naturen i det hele taget hænger sammen? har i boet i den? uden noget?

Er i også bange for at spise yofu - der er jo milliarder af bakterier der bliver slået ihjel når de ender i toiletkummen.. massemord!

Helt ærligt, hvor går grænsen for det veganske? skal i nu til at diskriminere mellem bakterier og insekter? altså at insekter er bedre end bakterier, og derfor vil i ikke spise et restprodukt der laves, ved at man gør bierne en tjeneste ved at bruge deres arbejdskraft, og hjælpe naturens gang, som vi i forvejen har forstyrret enormt meget?
Anis
Forum-indlæg: 255
Dato: 2/5 2014 00:23

Sæt dig ind i emnet, Shpongejones, inden du fordømmer!
Marianne48
Forum-indlæg: 2394
Område: Odense
Dato: 5/5 2014 21:22 | Indlæg redigeret den: 5/5 2014 22:38

Jeg bruger selv sådan nogle Jordan Sticks, som er både tandstikker og med tandtråd, hvor det ikke lader til, at der er bivoks på tråden.
Men øko osv. så skal det nok bestilles fra f. eks. Vegan Wonderland, hvis de sælger sådan noget tandtråd.
:) ;)
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/5 2014 07:53 | Indlæg redigeret den: 6/5 2014 08:57

Shpongejones,

Selv om jeg er en del enig i en lille brokdel af din kritik, så skal du sætte dig lidt i tingene m.h.t. "[d]et ville være en skam for naturen hvis vi ikke hjalp bierne som vi gør nu ved at oprette bistader i enge, på overdrev, i remiser, haver og marker".

Overvej det lidt.

I hvert fald synes jeg, at inden veganere søger vegansk tandtråd, så skal de sikre sig, at enhver anden vare i deres korb er økologisk - ellers støtter man endnu mere planlagt insektmord og lidelse end det som kommer fra biavl, som faktisk allerede er en væsentlig del af vegetabilsk landbrug.

M.h.t. den sidste del af din kritik: du bør sætte dig lidt i ting. En basal forståelse af veganisme, lige meget hvad detaljerne er, ville give dig et svar på dine spørgsmål.
Shpongejones
Forum-indlæg: 20
Område: Århus
Dato: 12/6 2014 10:09

Jeff:
men hvad med planlagt bakterie mord når du spiser mad, med hele dens naturlige fauna af bakterier og svampe på, planlagt mord på planter? eller når man går og bevæger sig, slår man tusindvis ihjel ved sin blotte tilstedeværelse.

har sådan set sat mig ind i veganisme, og hvad der ligger bag det også af de gamle skrifter der senere har udviklet de her dogmer at leve efter. Det jeg hentyder til er hvor balancen ligger i med vores samfund der har omskabt jorden så meget at hvis vi ikke hjælper bierne "ved bimord" så har de ikke den store chance for at overleve som insekt i vores lille danmark, da deres normale biotoper er ødelagt. Derfor er biavl fantastisk til at bevare den naturlige fauna og opretholde bestøverne der hjælper i marker og landbrug.
Desuden laver bierne selv bimord, hvert år..

Det også sjovt nu hvor jeg har levet både i byen og ude af byen, at se hvordan folks dogmer er forskellige alt efter hvor de lever, lever man i naturen er det en ting, lever man i storbyen noget andet. Hvad jeg har set er, at der er færre "hardcore SX veganere" på landet, end i byen - jeg ser det som at dem der lever i byen har afskåret sig meget fra naturen, og det at forstå naturen til bare at blive nogle dogmer og teorier samt filosofi der ligger langt fra den mennekselige balance i naturen, derved opstår der absurditeter som eksrem veganisme. Og så selvfølgelig dem der lever et meget spirituelt diciplineret liv, der også går over til veganisme. Ser færre af dem i landbruget hvert fald, i forhold til bylivet. Men det bare min erfaring fra at jeg er skiftet fra at være by menneske og læse biologi, til at studere landbrug og gartneri..
horng_
Forum-indlæg: 12
Område: Ikke oplyst
Dato: 8/2 2018 17:21

Der nævnes at enhver anden genstand skal være øko/vegansk.
Lyder som om at argumentet er at tandtråd er vigtigt.

Dermed er det netop vigtigt at tandtråd er vegansk og øko: Den mikrobiologiske omkostning ved at benytte ikke-så er dyr - dvs skadelig.

Det vigtigste først; det tættest på kroppen er vigtigst! Især da hvad krydser grænsen mellem uden-på, selv hvis før "inden i".